abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95880269
Hallo,

ik wil graag geneeskunde studeren, maar toen ik de kosten per jaar zag kreeg ik de bibbertjes.
Het is ¤ 1713 euro voor voltijdsstudenten. Ik ben van Nederlandse nationaliteit. Ik ben waarschijnlijk als ik me inschrijf op een universiteit ongeveer 20 jaar oud.

Is er een mogelijk om dit bedrag te verlagen? Kan de studiefinanciering dit dekken ? ( ik vraag het aan als ik me inschrijf. )

Want ik begin echt hoop te verliezen door het bedrag. En dat hoort niet, want het gaat hier om een baan voor je toekomst..

Hopelijk krijg ik antwoord op mijn vraag.

Alvast bedankt voor de reacties en hulp.

Groet.

Vergilo
DogLike
pi_95880331
Elke opleiding kost zoveel geld. Kan misschien een paar tientjes schelen. Per jaar wordt namelijk het bedrag vastgesteld door de ministerie van Onderwijs en wordt elk jaar hoger, wen er maar aan.

Dit bedrag kan je niet verlagen en of je studiefinanciering het dekt hangt er van af hoe veel je krijgt. Studiekosten kan je gespreid betalen, het hoeft niet in één keer. Veel geld zal je van je studiefinanciering niet over houden vermoed ik, of je moet extra lenen.

Hou er ook rekening mee dat de opleiding Geneeskunde, ik kan er naast zitten, maar volgens mij duurt die opleiding 6 jaar en je krijgt maar 4 jaar studiefinanciering :')
pi_95880392
Weet je wat TS, ga jij maar lekker achter de kassa. :')

En vooral SP blijven stemmen he!
  zaterdag 23 april 2011 @ 09:07:59 #4
302853 themole
graaft totaal door.
pi_95880399
Dit is idd gewoon een standaardbedrag, stufi zal dit denk ik niet echt dekken. Helemaal als je ook nog de kosten van de (vaak dure) boeken erbij gaat optellen. Soms kan je die boeken ook op het internet vinden en downloaden, toch blijft het vanaf papier lezen handiger. :)
Niet altijd serieus
pi_95880531
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 08:59 schreef StephanL het volgende:
Elke opleiding kost zoveel geld. Kan misschien een paar tientjes schelen. Per jaar wordt namelijk het bedrag vastgesteld door de ministerie van Onderwijs en wordt elk jaar hoger, wen er maar aan.

Dit bedrag kan je niet verlagen en of je studiefinanciering het dekt hangt er van af hoe veel je krijgt. Studiekosten kan je gespreid betalen, het hoeft niet in één keer. Veel geld zal je van je studiefinanciering niet over houden vermoed ik, of je moet extra lenen.

Hou er ook rekening mee dat de opleiding Geneeskunde, ik kan er naast zitten, maar volgens mij duurt die opleiding 6 jaar en je krijgt maar 4 jaar studiefinanciering :')
Fout. Je krijgt even langs stufi als je huidige studie duurt. Dus geneeskunde krijgt 6 jaar stufi (tenzij je eerder al stufi hebt gehad)
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_95880562
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 09:19 schreef Black-Death het volgende:

[..]

Fout. Je krijgt even langs stufi als je huidige studie duurt. Dus geneeskunde krijgt 6 jaar stufi (tenzij je eerder al stufi hebt gehad)
En voor alle twijfelaars bevestig ik dit even c_/

Trouwens, TS, het klinkt alsof je krap bij kas zit. Heb je al uitgerekend of je recht hebt op een aanvullende beurs? Want dat kan de lasten aanzienlijk verlichten.
pi_95880641
Nu we het toch over stufi hebben, houd er rekening mee dat de overheid de stufi in de master wil schrappen, en (correct me if I'm wrong) ziet de overheid de co-schappen (jaar 4, 5, 6) als master.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_95880737
Overigens kost je als geneeskunde student ongeveer 35.000 euro per jaar. Dus je mag je handjes dichtknijpen met die 1700 euro ;)

En je krijgt inderdaad nog maar 3 ipv 6 studiefinanciering. Overigens is er niks mis met lenen als je het puur voor je studie doet. Investeren in je toekomst
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_95882151
Hoe bedoel je ¤ 35.000 per jaar!? Ik zit onwijs krap met geld. Mijn ouders verdienen niet veel geld... En ik werk al vanaf mijn 13e om mijn ouders te helpen en te sparen voor mijn studie.

Hmm.. ik denk nu echt dat ik beter een HBO opleiding dan ga doen.. Ik wil zo damn much naar de Universiteit. Maar als er een muur voor me staat met ¤ 35 000 dan kan ik die muur niet wegkopen :(.
DogLike
pi_95882184
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 10:44 schreef vergilojay het volgende:
Hoe bedoel je ¤ 35.000 per jaar!? Ik zit onwijs krap met geld. Mijn ouders verdienen niet veel geld... En ik werk al vanaf mijn 13e om mijn ouders te helpen en te sparen voor mijn studie.

Hmm.. ik denk nu echt dat ik beter een HBO opleiding dan ga doen.. Ik wil zo damn much naar de Universiteit. Maar als er een muur voor me staat met ¤ 35 000 dan kan ik die muur niet wegkopen :(.
Wat? :') Als je te simpel bent om de kosten van je opleiding via DUO te achterhalen kun je beter helemaal niet gaan studeren.

HBO en Universiteit kosten gebaseerd op het wettelijk collegegeld evenveel. In jouw geval dus komend jaar 1713 euro. De opleiding kost IN WERKELIJKHEID (dus met knetterveel geld van de belastingbetaler) rond de 35.000 euro per jaar. Je wordt dus KRANKZINNIG gesubsidieerd (6 jaar * ongeveer 33.000 euro == bijna een vijfde miljoen euro).

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 23-04-2011 10:48:31 ]
pi_95882332
Dus ik hoef die ¤ 35.000 niet te betalen, maar wel de ¤ 1713? Want de ¤ 1713 is wel te behalen.
DogLike
pi_95882381
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 10:54 schreef vergilojay het volgende:
Dus ik hoef die ¤ 35.000 niet te betalen, maar wel de ¤ 1713? Want de ¤ 1713 is wel te behalen.
:{ :|W Dat zegt hij toch.

Een HBO opleiding kost ook ''gewoon'' 1713 euro per jaar hoor. Je kan collegegeldkrediet aanvragen, dit dekt de kosten van het collegegeld (dit is een lening en moet je dus terugbetalen).
Kosten voor de boeken komen er nog bij en die zijn bij een studie als geneeskunde echt niet goedkoop.
pi_95882397
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 10:44 schreef vergilojay het volgende:

Je kan geld lenen doos
pi_95882398
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 10:54 schreef vergilojay het volgende:
Je hoeft alleen 1713 euro te betalen. Die 35.000 euro is het geld dat jij de overheid kost als geneeskunde-student en dus in principe voor jou betalen, dat was het punt dat gemaakt werd.

Nogmaals, als je ouders weinig verdienen, bereken dan even hoeveel aanvullende beurs je krijgt. Dit kan gigantisch oplopen.
http://www.ib-groep.nl/st(...)?jaar=2011&periode=1
pi_95882445
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 09:34 schreef MaxC het volgende:
En je krijgt inderdaad nog maar 3 ipv 6 studiefinanciering. Overigens is er niks mis met lenen als je het puur voor je studie doet. Investeren in je toekomst
Alleen de basisbeurs vervalt. Als ik het verhaal van TS zo lees krijgt hij nog een flink bedrag aanvullende beurs tijdens zijn master. Niks om je zorgen over te maken, zeker niet i.c.m. lenen.
pi_95882557
Bedankt iedereen! Echt waar! Ik zou me anders echt rot gevoeld hebben.

Love <3!!!
DogLike
pi_95888545
quote:
Overigens kost je als geneeskunde student ongeveer 35.000 euro per jaar.
Ik geloof er niets van, het kan volgens mij niet anders dan dat ze hier de kosten van onderzoek hebben meegerekend.
Bron?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_95888671
Gemiddeld kosten we als studenten 10 keer zoveel dan we hoeven te betalen. Hopelijk ligt er nog veel gas bij Slochteren.. En daarbij kan je inderdaad tot ¤500 lenen per maand bovenop je stufi. Als je dan ook nog aangeeft dat je ouders weinig inkomen hebben, kan je een aanvullend stufi (dus een hogere stufibedrag) krijgen.
pi_95889024
Ik geloof er niets van, het kan volgens mij niet anders dan dat ze hier de kosten van onderzoek hebben meegerekend.
Bron?
#NoDAPL
pi_95889050
Ik ben nu een beetje aan het drammen omdat iedereen dit dogma van de overheid herhaalt terwijl ik nog nooit iemand een bewijs heb zien produceren.
Kom dus eens met onderbouwde cijfers!
#NoDAPL
pi_95889079
Enneh, over dat gas: hoe denk jij dat andere landen die geen waardevolle grondstoffen hebben (België bijvoorbeeld) dat betalen?
Omdat investeringen in onderwijs worden terugverdiend!!
#NoDAPL
pi_95889749
Dus dan moet je je maar diep in de schulden stoppen? Natuurlijk moet er geïnvesteerd worden in het onderwijs, maar niet ten koste van torenhoge schulden waar enorme bedragen van rente aan vast zitten.
pi_95890365
Nogmaals: investeringen in het onderwijs en in de wetenschap worden terugverdiend!
De OESO heeft dat berekend in een van haar rapporten van de laatste jaren (vorig jaar als ik me niet vergis).
Je maakt dus op de lange termijn helemaal geen schulden door hierin te investeren. Het probleem is dat verreweg de meeste politici niet het vermogen hebben om verder dan 4 jaar in de toekomst te kijken.
#NoDAPL
pi_95890498
Je moet wel kijken naar de huidige situatie hè, we hebben al een begrotingstekort. Natuurlijk willen partijen als VVD/CDA veel geld stoppen in het onderwijs, maar dat geld is er niet.
pi_95894847
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 15:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik ben nu een beetje aan het drammen omdat iedereen dit dogma van de overheid herhaalt terwijl ik nog nooit iemand een bewijs heb zien produceren.
Kom dus eens met onderbouwde cijfers!
- Google: "Kosten overheid geneeskunde".
- Klik dan op "Numerus Fixus Geneeskunde: Loslaten of vasthouden" [PDF] (bij mij de 5e link).
- Ga naar pagina 19, daar staat een mooi tabelletje bovenaan.

Of eventueel "Kosten per student" [PDF] (bij mij de 4e link), daar staan nog meer vergelijkingen tussen beta, alpha en medisch.

Zelf even op Google rondhangen levert waarschijnlijk dezelfde resultaten op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')