abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95844478
quote:
Het is raadzaam om groenten goed te wassen en zo mogelijk te schillen, koken of bakken. Dat advies heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vrijdag gegeven. Eerder deze week werd bekend dat op groenten resistente bacteriën zijn gevonden. Onderzoekers van het Amsterdamse VU medisch centrum deden die vondst.
Als mensen veel van die bacteriën binnenkrijgen, bestaat de kans dat ze immuun worden voor antibiotica bij ernstige ziekte. Volgens het RIVM wordt de kans op besmetting met de gevaarlijke bacteriën geminimaliseerd.

De wetenschappers van het VU mc onderzochten 119 stuks groente. In zeven daarvan bleek de ESBL's te zitten. Dat zijn enzymen die bacteriën aanmaken waardoor ze resistent worden voor veel antibiotica. Van de zeven besmette monsters waren er vijf van biologische teelt.

Angst voor besmetting
Volgens het RIVM heeft het geen zin om minder groenten te gaan eten uit angst voor besmetting. Het instituut heeft al eerder gewaarschuwd voor het groeiende probleem van de antibioticaresistentie in Nederland.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)n-of-verhitten.dhtml
Angstzaaierij om niets of is dit iets dat jullie wel degelijk serieus nemen?
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 22 april 2011 @ 11:17:31 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_95844539
Dit is al jaren bekend.
Alleen hoorde je het voornamelijk vanuit de vleesindustrie.
Dit is het resultaat van belachelijk omgaan met antibiotica en consorten. :X
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 22 april 2011 @ 11:19:44 #3
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_95844636
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 11:17 schreef Netsplitter het volgende:
Dit is het resultaat van belachelijk omgaan met antibiotica en consorten. :X
Klopt en i.p.v daar wat tegen te doen moeten we naast onze kleren ook nog eens ons vreten gaan koken en wassen. Met waarschijnlijk straks wasmiddelen die door diezelfde industrie gemaakt worden. :')
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 22 april 2011 @ 11:26:00 #4
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_95844890
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 11:15 schreef Stokstaart het volgende:
Serieus. Resistentie is een groot probleem. Hoe minder resistente bacteriën we binnenkrijgen, hoe kleiner de kans is dat we erdoor worden gekoloniseerd.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_95845105
Langzaam neemt de natuur onze ontdekking van antibiotica weer over >:) , we gaan niet snel en jong genoeg dood. }:|
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_95845679
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 11:32 schreef trovey het volgende:
Langzaam neemt de natuur onze ontdekking van antibiotica weer over >:) , we gaan niet snel en jong genoeg dood. }:|
Goed punt :9
..non est vivere sed valere vita est ..
pi_95845844
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 11:32 schreef trovey het volgende:
De vraag is alleen waarom de bio-industrie en de veeartsen dat proces actief mogen versnellen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_95845903
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 11:54 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De vraag is alleen waarom de bio-industrie en de veeartsen dat proces actief mogen versnellen.
Omdat financieel gewin op de korte termijn voor sommigen nog altijd aantrekkelijker is dan het behoud van de mensheid op de lange termijn.
pi_95846087
Stel je eens voor dat je in een dolle bui groenten gaat lopen knagen die niet
die voorgeschreven verhitting hebben gehad. Misschien gebeurt er wel helemaal niks en gaat je
weerstand een beetje omhoog.
pi_95846390
quote:
Dat zijn enzymen die bacteriën aanmaken waardoor ze resistent worden voor veel antibiotica.
zal wel aan mij liggen, maar ik snap deze zin niet.
  vrijdag 22 april 2011 @ 12:14:47 #11
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_95846508
Dit kon je al 30 jaar aan zien komen.
Bedankt domme boeren, criminele vleeshandelaren en CDA/Den Haag.
En de politie flitste vrolijk verder. :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_95847372
quote:

[..]

Dit is natuurlijk een groot probleem, maar eigenlijk alleen voor de mensen met een zwakkere gezondheid.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 22 april 2011 @ 12:54:13 #13
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_95847716
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 12:10 schreef okiokinl het volgende:
zal wel aan mij liggen, maar ik snap deze zin niet.
Beta-lactam antibiotica zijn bepaalde, heel nuttige antibiotica, die gemeen hebben dat hun molecuul gebaseerd is op een 'beta-lactam' ring. Hieronder vallen onder andere de penicillines en cephalosporines.

Beta-lactamase is een enzym dat die ring kan openbreken. Er zijn veel verschillende vormen van dit enzym. Bacteriën die zo'n enzym produceren, zijn resistent tegen bepaalde beta-lactam antibiotica. Ze kunnen het antibioticum onschadelijk maken en afvoeren, en gaan er niet aan dood.

"Extended spectrum beta-lactamases" (ESBL) zijn recent ontstane krachtige vormen van dat enzym die tegen zeer veel verschillende antibiotica resistentie bieden.

ESBL staat niet voor een bepaalde bacteriesoort, maar voor een groep van bacteriën die zulke enzymen produceren. De mogelijkheid om die enzymen aan te maken, kan genetisch worden doorgegeven. Misbruik van antibiotica werkt dit in de hand door selectie.

[ Bericht 1% gewijzigd door eleusis op 22-04-2011 12:59:16 ]
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_95848056
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 11:54 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Geld verdienen en wel zo snel en zoveel mogelijk. :{
Artsen schrijven ook nog steeds antibiotica voor voor een virusinfectie zoals een verkoudheid, totaal zinloos maar ja, de patient vraagt erom en de arts schrijft. :|W Schijnt vooral in landen zoals Amerika de gewoonste zaak te zijn. Gelukkig zijn in Nederland de artsen wat terughoudender. Nu de veeartsen nog. :{

[ Bericht 12% gewijzigd door trovey op 22-04-2011 13:34:31 ]
Optimist tot in de kist
pi_95848220
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 12:41 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk een groot probleem, maar eigenlijk alleen voor de mensen met een zwakkere gezondheid.
Voor de ontwikkeling van antibiotica gingen mensen met een ijzersterke gezondheid ook dood aan een infectie hoor. ;) Gangreen, longontsteking of zoiets simpels als een ontsteking in je kaak :X etc etc.....kreeg je een infectie dan ging je vaak er gewoon aan dood, sterk gestel of niet. :')
Optimist tot in de kist
pi_95848797
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 11:55 schreef Farenji het volgende:

[..]

Omdat financieel gewin op de korte termijn voor sommigen nog altijd aantrekkelijker is dan het behoud van de mensheid op de lange termijn.
Maar daar maar behoud van levens op middellange termijn van. Uiteraard gaat direct financieel gewin voor in de afweging van veel mensen, dat is een gegeven. Daarom hebben we ook een overheid, helaas stort de boerenbond altijd de partijkas vol van een partij die de overheid bestuurt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_95851093
En deze zin viel niemand op??? Wat doen die biologische telers dat juist hun produkten besmet raken?
quote:
Van de zeven besmette monsters waren er vijf van biologische teelt.
  vrijdag 22 april 2011 @ 14:39:34 #18
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_95851161
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 14:37 schreef spuitje het volgende:
En deze zin viel niemand op??? Wat doen die biologische telers dat juist hun produkten besmet raken?
Wie zegt dat ze verhoudingsgewijs vaker besmet zijn? Dan moet je weten welk deel van alle samples biologisch geteeld zijn, en dat staat er niet in.
  † In Memoriam † vrijdag 22 april 2011 @ 14:41:54 #19
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_95851252
quote:

[..]

Moeten we dit jaar ook weer een injectie krijgen die geen fuck doet anders dan wat bijverschijnselen?
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  vrijdag 22 april 2011 @ 14:45:56 #20
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_95851403
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 14:41 schreef 3-voud het volgende:
Moeten we dit jaar ook weer een injectie krijgen die geen fuck doet anders dan wat bijverschijnselen?
Nee.
pi_95851469
Moest je groenten toch al niet wassen vanwege alle bestrijdingsmiddelen die erop gegooid worden?
pi_95851539
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 april 2011 12:54 schreef eleusis het volgende:

[..]

Beta-lactam antibiotica zijn bepaalde, heel nuttige antibiotica, die gemeen hebben dat hun molecuul gebaseerd is op een 'beta-lactam' ring. Hieronder vallen onder andere de penicillines en cephalosporines.

Beta-lactamase is een enzym dat die ring kan openbreken. Er zijn veel verschillende vormen van dit enzym. Bacteriën die zo'n enzym produceren, zijn resistent tegen bepaalde beta-lactam antibiotica. Ze kunnen het antibioticum onschadelijk maken en afvoeren, en gaan er niet aan dood.

"Extended spectrum beta-lactamases" (ESBL) zijn recent ontstane krachtige vormen van dat enzym die tegen zeer veel verschillende antibiotica resistentie bieden.

ESBL staat niet voor een bepaalde bacteriesoort, maar voor een groep van bacteriën die zulke enzymen produceren. De mogelijkheid om die enzymen aan te maken, kan genetisch worden doorgegeven. Misbruik van antibiotica werkt dit in de hand door selectie.
thanks, maar ik bedoelde, hoe kan een enzym resistent worden door bacterien aan te maken? dat is toch gewoon wat enymen doen, dingen maken?
volgens mij is een resistente bacterie, een doorgeevolueerde bacterie. die evolutie gaat sneller als je de niet-reststente bacterien uitroeit met anti-biotica.
ofterwijl, het was allang duidelijk dat als we veel anti-biotica gebruiken, er uiteindelijk steeds meer restistente bacterien komen.
pi_95852353
Oeps, ik eet best vaak rauwe groentes en ben te lui om ze te wassen :') Toch maar even op gaan letten dan...
  vrijdag 22 april 2011 @ 16:16:43 #24
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_95854469
Rauwe groenten koken? Ja, dan krijg je ook meteen veel minder vitamines binnen.
Ik eet genoeg rauwe groenten en ik ben nog steeds niet ziek, dus daar ga ik ook lekker mee door.
:6
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
  vrijdag 22 april 2011 @ 16:46:22 #25
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_95855448
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 12:14 schreef Hyperdude het volgende:
Dit kon je al 30 jaar aan zien komen.
Bedankt domme boeren, criminele vleeshandelaren en CDA/Den Haag.
En de politie flitste vrolijk verder. :')
Ik kan je dit vertellen (want ik heb er in gestudeerd): de farmaceutische industrie heeft al heel lang een hele nieuwe generatie antibiotica op de schappen liggen en technisch is het heel goed mogelijk om de huidige antibiotica te vervangen. Dus de resistentie is het probleem niet, Ze willen het alleen niet produceren en op de markt brengen, want het is niet lucratief genoeg (nog niet)... Waarom denk je dat al die R&D afdelingen worden opgeheven en die onderzoekers zijn ontslagen (zoals bij DSM Delft)?
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')