quote:Welke informatie kan een vruchtwaterpunctie u geven?
Met een vruchtwaterpunctie kunnen de volgende afwijkingen worden aangetoond:
chromosoomafwijkingen zoals het syndroom van Down
stofwisselingsziekten
DNA-afwijkingen
hoeveelheid van de stof alfafoetoproteïne (AFP)
Alfafoetoproteïne (AFP) is een eiwit van het ongeboren kind dat bij bepaalde afwijkingen in het vruchtwater terecht kan komen. Een verhoogde hoeveelheid hiervan kan wijzen op de aanwezigheid van een open ruggetje (spina bifida) of het ontbreken van het schedeldak een deel van de hersens.
Hiermee kan in negen van de tien gevallen deze afwijkingen aangetoond worden. Soms zit er nog een stevig vlies over het open ruggetje, zodat het AFP niet in het vruchtwater terecht komt. In dat geval kan de vruchtwaterpunctie het open ruggetje niet aantonen.
Welke informatie kan een vruchtwaterpunctie u niet geven?
Met een vruchtwaterpunctie kunnen afwijkingen aan de chromosomen worden aangetoond. Chromosomen zijn opgerolde structuren van ketens DNA, de code van het erfelijke materiaal.
Een kleine afwijking in het DNA kan zorgen voor een aangeboren afwijking van uw kind, zonder dat dit zichtbaar is aan de chromosomen.
Ook al toont de vruchtwaterpunctie geen afwijkingen aan de chromosomen, dan nog kan uw kind toch een aangeboren afwijking hebben.
In Nederland heeft één op de twintig kinderen een aangeboren afwijking, echter al deze afwijkingen zijn lang niet even ernstig.
quote:Onverwachte bevindingen
Met enige regelmaat komen 'onverwachte bevindingen' aan het licht bij het bekijken van chromosomen. Onderzoek naar bijvoorbeeld de aanwezigheid van het Downsyndroom toont dan geen extra chromosoom 21 aan, maar een van de andere chromosomen blijkt wel afwijkend te zijn. Dit is een lastige situatie die vaak zorgt voor veel onzekerheid en ongerustheid. Het is niet altijd mogelijk aan te geven wat de gevolgen zullen zijn voor de latere ontwikkeling van het kind. De arts zal deze bevindingen met u bespreken, tenzij u van te voren aangeeft deze niet te willen horen. Soms wordt een chromosoomafwijking vastgesteld, waarbij met spoed onderzoek van de chromosomen van de aanstaande ouders zelf geadviseerd wordt. Bij de baby kunnen bijvoorbeeld delen van twee chromosomen zijn verwisseld; dit wordt een translocatie genoemd. Als de hoeveelheid erfelijk materiaal niet is veranderd, en als dezelfde afwijking aanwezig is in de chromosomen van een van de ouders, zijn er waarschijnlijk geen gevolgen voor het kind. De betekenis van een chromosoomafwijking kan ook onduidelijk zijn. Dat betekent dat u de beslissing over het uitdragen of afbreken van de zwangerschap soms op onzekere gronden moet nemen. Dit is een uiterst moeilijke situatie.
Vraag me af of bijvoorbeeld seksuele geaardheid ook gemeten kan worden door bijvoorbeeld de de langte van de vingens te meten. Ik wil echt voor geen goud een jongen die later met een jongen thuis komt.quote:Op vrijdag 22 april 2011 11:15 schreef simmu het volgende:
de combinatietest gaat geloof ik enkel over downsyndroom. bij een vruchtwaterpunctie kunnen ze veel meer testen. hier staat wat meer: http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1791/vruchtwaterpunctie
[..]
troll.quote:Op vrijdag 22 april 2011 13:30 schreef DRA het volgende:
[..]
Vraag me af of bijvoorbeeld seksuele geaardheid ook gemeten kan worden door bijvoorbeeld de de langte van de vingens te meten. Ik wil echt voor geen goud een jongen die later met een jongen thuis komt.
Ik neem aan dat dit in NL niet ethisch verantwoord is maar ik hoop dat het in andere landen wel kan.
Haha, wellicht is er een empty barrel sign te zien op je echo.quote:Op vrijdag 22 april 2011 13:30 schreef DRA het volgende:
[..]
Vraag me af of bijvoorbeeld seksuele geaardheid ook gemeten kan worden door bijvoorbeeld de de langte van de vingens te meten. Ik wil echt voor geen goud een jongen die later met een jongen thuis komt.
Ik neem aan dat dit in NL niet ethisch verantwoord is maar ik hoop dat het in andere landen wel kan.
quote:Op vrijdag 22 april 2011 13:30 schreef DRA het volgende:
[..]
De natuur lost dit soort dode sporen van de evolutie zelf wel op gelukkig..quote:Op woensdag 27 april 2011 15:24 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Gelukkig is het nep, anders zou ik me zorgen gaan maken
humor wil ik het niet noemenquote:Op woensdag 27 april 2011 16:17 schreef Ticootje het volgende:
Gelukkig is je vrouw ook al misselijk van je slechte tumor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |