abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95843440
Mijn vrouw is momenteel zwanger. Uiteraard heel erg blij mee en we worden nu doodgegooid met allerlei vragen over combinatietests, vruchtwaterpunctie etc.

Wat ik ervan begrijp is dat het voornamelijk om downsyndroom gaat. Ik ind dat niet echt een belangrijke reden om het zwangerschap te beeindigen. Vandaar dat ik er fors tegen ben. Echter er zijn natuurlijk ook andere, ernstigere afwijkingen. Kan daar ook op getoetst worden? Wellicht vallen ze niet allemaal in het basispakket of moet je er zelfs voor naar het buitenland (vanwege medische ethiek en dat soort onzin). Maar ik zou het gewoon graag willen weten want over bepaalde dingen maak ik me als aanstaand vader best wel zorgen.
pi_95844471
de combinatietest gaat geloof ik enkel over downsyndroom. bij een vruchtwaterpunctie kunnen ze veel meer testen. hier staat wat meer: http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1791/vruchtwaterpunctie

quote:
Welke informatie kan een vruchtwaterpunctie u geven?

Met een vruchtwaterpunctie kunnen de volgende afwijkingen worden aangetoond:

chromosoomafwijkingen zoals het syndroom van Down
stofwisselingsziekten
DNA-afwijkingen
hoeveelheid van de stof alfafoetoproteïne (AFP)

Alfafoetoproteïne (AFP) is een eiwit van het ongeboren kind dat bij bepaalde afwijkingen in het vruchtwater terecht kan komen. Een verhoogde hoeveelheid hiervan kan wijzen op de aanwezigheid van een open ruggetje (spina bifida) of het ontbreken van het schedeldak een deel van de hersens.
Hiermee kan in negen van de tien gevallen deze afwijkingen aangetoond worden. Soms zit er nog een stevig vlies over het open ruggetje, zodat het AFP niet in het vruchtwater terecht komt. In dat geval kan de vruchtwaterpunctie het open ruggetje niet aantonen.

Welke informatie kan een vruchtwaterpunctie u niet geven?

Met een vruchtwaterpunctie kunnen afwijkingen aan de chromosomen worden aangetoond. Chromosomen zijn opgerolde structuren van ketens DNA, de code van het erfelijke materiaal.
Een kleine afwijking in het DNA kan zorgen voor een aangeboren afwijking van uw kind, zonder dat dit zichtbaar is aan de chromosomen.

Ook al toont de vruchtwaterpunctie geen afwijkingen aan de chromosomen, dan nog kan uw kind toch een aangeboren afwijking hebben.

In Nederland heeft één op de twintig kinderen een aangeboren afwijking, echter al deze afwijkingen zijn lang niet even ernstig.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_95844675
hier staat ook wat uitgebreidere info:
http://www.zwangernu.nl/afwijkende_uitslagen.php

quote:
Onverwachte bevindingen
Met enige regelmaat komen 'onverwachte bevindingen' aan het licht bij het bekijken van chromosomen. Onderzoek naar bijvoorbeeld de aanwezigheid van het Downsyndroom toont dan geen extra chromosoom 21 aan, maar een van de andere chromosomen blijkt wel afwijkend te zijn. Dit is een lastige situatie die vaak zorgt voor veel onzekerheid en ongerustheid. Het is niet altijd mogelijk aan te geven wat de gevolgen zullen zijn voor de latere ontwikkeling van het kind. De arts zal deze bevindingen met u bespreken, tenzij u van te voren aangeeft deze niet te willen horen. Soms wordt een chromosoomafwijking vastgesteld, waarbij met spoed onderzoek van de chromosomen van de aanstaande ouders zelf geadviseerd wordt. Bij de baby kunnen bijvoorbeeld delen van twee chromosomen zijn verwisseld; dit wordt een translocatie genoemd. Als de hoeveelheid erfelijk materiaal niet is veranderd, en als dezelfde afwijking aanwezig is in de chromosomen van een van de ouders, zijn er waarschijnlijk geen gevolgen voor het kind. De betekenis van een chromosoomafwijking kan ook onduidelijk zijn. Dat betekent dat u de beslissing over het uitdragen of afbreken van de zwangerschap soms op onzekere gronden moet nemen. Dit is een uiterst moeilijke situatie.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_95844773
bij een combinatietest kan ook en kansbepaling plaats vinden voor edwards en patau syndroom. Dat betreft trisomie 13 en 18, veel ernstigere aandoeningen dant trisomie 21, syndroom van down. Maar ook vele malen zeldzamer.

Bedenk je heel goed wat je wilt testen, een vruchtwaterpunctie heeft ongeveer 0.5% kans op een miskraam. En je kunt een hoop testen met een vruchtwaterpunctie maar er zijn nog veel eer aangeboren afwijkingen die je niet kunt testen.

Een 20 weken echo is tegenwoordig standaard, daarbij kunnen ook veel aangeboren afwijkignen gezien worden. De anatomische afwijkingen die oa vaak bij Down, Edwards en Patau aanwezig zijn zoals hart en bot afwijkingen zie je daar ook op.

Bedenk van te voren ook welke gevolgen je eraan gaat verbinden al je iets vind bij het testen.
  Moderator vrijdag 22 april 2011 @ 11:27:42 #5
5428 crew  miss_sly
pi_95844957
Praat er samen over wat je wil weten en wat voor consequenties je aan bepaalde kennis verbindt. Denkt je vriendin er hetzelfde over mbt syndroom van Down?

Laat je goed voorlichten door de verloskundige. De combinatietest is een veilige test, waar eventueel een vruchtwaterpunctie op kan volgen. En ook als je Down geen reden vindt om de zwangerschap af te breken, kan het wel prettig zijn het al te weten voor de geboorte.

Bedenk ook goed dat niet alles te testen is, zoals p_iglet ook al zegt. Bovendien kan alles in orde lijken tijdens de zwangerschap, maar kan er ook iets misgaan bji de geboorte of later in het leven van je kind. Garantie op een gezond kind voor nu en altijd is met geen enkele test te krijgen, natuurlijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_95848670
Beetje "vreemd" wellicht dat je op dit moment wordt "doodgegooid" met vruchtwaterpuncties en combinatietests. Zijn er op dit moment zaken waarover je je nu al zorgen moet maken? Komen bepaalde erfelijke aandoeningen voor in de familie, zo nee, dan zou ik er al helemaal niet over gaan nadenken en eerst de 20 weken echo afwachten wat hiervoor ook is geopperd.

Of zit je vrouw in een bepaalde risicogroep (leeftijd, 35+)?

Niet onnodig beren op de weg zien en genieten van de zwangerschap, succes!
pi_95848759
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 11:15 schreef simmu het volgende:
de combinatietest gaat geloof ik enkel over downsyndroom. bij een vruchtwaterpunctie kunnen ze veel meer testen. hier staat wat meer: http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1791/vruchtwaterpunctie

[..]

Vraag me af of bijvoorbeeld seksuele geaardheid ook gemeten kan worden door bijvoorbeeld de de langte van de vingens te meten. Ik wil echt voor geen goud een jongen die later met een jongen thuis komt.

Ik neem aan dat dit in NL niet ethisch verantwoord is maar ik hoop dat het in andere landen wel kan.
  Moderator vrijdag 22 april 2011 @ 13:32:00 #8
5428 crew  miss_sly
pi_95848800
Ja, die landen zijn er wel, maar dan moet je wel diep in de buidel tasten, hoor. Maar goed, je moet er wel iets voor over hebben, natuurlijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 22 april 2011 @ 13:33:17 #9
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_95848833
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 13:30 schreef DRA het volgende:

[..]

Vraag me af of bijvoorbeeld seksuele geaardheid ook gemeten kan worden door bijvoorbeeld de de langte van de vingens te meten. Ik wil echt voor geen goud een jongen die later met een jongen thuis komt.

Ik neem aan dat dit in NL niet ethisch verantwoord is maar ik hoop dat het in andere landen wel kan.
troll. :{w Niet eens zo verdoken als je zelf wel wou.
pi_95849016
quote:

[..]

Haha, wellicht is er een empty barrel sign te zien op je echo. :')
  vrijdag 22 april 2011 @ 14:16:20 #11
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_95850371
DRA - topic..

nuff said
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_95897779
Ah, de op was misleidend, het is toch een troll-topic :P
  dinsdag 26 april 2011 @ 14:52:02 #13
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_95995377
quote:
6s.gif Op vrijdag 22 april 2011 14:16 schreef E.T. het volgende:
DRA - topic..

nuff said
Dat dus :Y
  woensdag 27 april 2011 @ 15:24:32 #14
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_96046209
quote:

[..]

:') Gelukkig is het nep, anders zou ik me zorgen gaan maken
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_96046824
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 15:24 schreef karr-1 het volgende:

[..]

:') Gelukkig is het nep, anders zou ik me zorgen gaan maken
De natuur lost dit soort dode sporen van de evolutie zelf wel op gelukkig..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_96048364
Gelukkig is je vrouw ook al misselijk van je slechte humor.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  woensdag 27 april 2011 @ 17:27:15 #17
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_96051266
DRA doet aan branche verbreding...
Na kuttopics te openen in WGR gaat hij nu kuttopics openen in OUD....

Wat ben je toch een heerlijk lieve troll O+
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
pi_96051351
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 16:17 schreef Ticootje het volgende:
Gelukkig is je vrouw ook al misselijk van je slechte tumor.
humor wil ik het niet noemen
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 27 april 2011 @ 18:11:23 #19
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_96052935
Topic totaal gemist tot nu. :o
Dicht, lijkt me duidelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')