He Captain,
Bij ons in Vreeswijk hebben we ongeveer dezelfde dakopbouw als jij: vroeger was het een mansarde dak (nok dwars op de straat), en aan voor en achterkant hebben wij nu stenen dakopbouwen. Een klein deel van de oude nok steekt daar nog bovenuit.
Bij ons was zowel de nokbalk doorgezakt (overspanning van 5 meter) en het dakbeschot slecht/oud/verrot.
Tevens was er alleen aan de binnenzijde, tegen het dakbeschot aan, geisoleerd met wat lapjes rockwool.
Vanaf hier in het eerste klustopic veel info over ons dak te vinden:
De parel van VreeswijkUiteindelijk hebben we nu:
-een gestabiliseerde, rechte nokbalk
Nieuw dakbeschot van vloerplanken, grenen. Verticaal gelegd, wij hebben alleen een nokbalk en aan beide zijden van het dakvlak (ongeveer 2,5 meter lengtre per vlak) 1 dwarsgording. geen verticale gordingen.
Op dat dakbeschot: isolatieplaten, weet de naam even niet meer.
Daarop dampopen folie, tenslotte de tengels, panlatten en pannen.
isolatie altijd zo ver mogelijk naar buiten, ik zou niet tussen 2 houtlagen in isoleren omdat daar vocht in kan blijven zitten (kans op rotten)
De enige reden om zowel underlayment als planken te gebruiken is een sterker dak, als bijvoorbeeld de afstand tussen je balken heel groot is, je bang bent voor doorzakken als je erop loopt, of als je hele zware dakpannen hebt.
Mijn foto's op Flickr![b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-