abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 april 2011 @ 17:47:53 #1
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_95768653
Ik heb een huis uit 190?, dat door de vorige bewoners nogal verwaarloosd was. Ik heb dan ook samen met mijn vader er al behoorlijk aan zitten te klussen, maar ik wilde toch even julie kennis pijlen omdat ik de komende klus alleen ga doen met een ingehuurde klushulp, en ik weet niet hoe goed die met daken is..

In het paasweekend ga ik het laatste gedeelte van het dakhout vervangen. Het huis heeft een puntdak met twee platte stukken (voor en achter zijn vroeger de kamers op de 1ste verdieping opgetrokken naar normale hoogte, waardoor het dak die vorm heeft gekregen). De 'platte' stukken en de punt aan de voorkant zijn al gerenoveerd (platte stukken afgebroken en herbouwd, en het schuine stuk pannen eraf en dakbeschot gesloopt en nieuwe op gezet).

Alleen het schuine (pannen) stuk moet ik dus aanpakken. Toen we voor deden, hebben we het volgende gedaan:
underlayement op de gordingen
daarbovenop vloerplanken.
dampwerende folie
tengels/panlatten/tegels etc

Nu heeft mijn vader de neiging te overdrijven. Indertijd had ik weinig kluskennis, en dacht ik wel, goh, is dat niet dubbelop, underlayement EN vloerdelen? Nu was ik dus benieuwd naar julie mening. Het zou een stuk werk schelen om alleen platen of alleen vloerdelen te gebruiken volgens mij...
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  PR/Manusje van alles woensdag 20 april 2011 @ 18:23:43 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_95769995
Je kan het dak isoleren tussen het underlayment en de vloerdelen..
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  woensdag 20 april 2011 @ 18:28:58 #3
153506 Captain_Fabulous
pi_95770202
Maar is er een goede reden om eerst underlayment en dan ook nog eens vloerdelen te gebruiken?
pi_95794846
He Captain,

Bij ons in Vreeswijk hebben we ongeveer dezelfde dakopbouw als jij: vroeger was het een mansarde dak (nok dwars op de straat), en aan voor en achterkant hebben wij nu stenen dakopbouwen. Een klein deel van de oude nok steekt daar nog bovenuit.

Bij ons was zowel de nokbalk doorgezakt (overspanning van 5 meter) en het dakbeschot slecht/oud/verrot.
Tevens was er alleen aan de binnenzijde, tegen het dakbeschot aan, geisoleerd met wat lapjes rockwool.
Vanaf hier in het eerste klustopic veel info over ons dak te vinden:
De parel van Vreeswijk

Uiteindelijk hebben we nu:
-een gestabiliseerde, rechte nokbalk
Nieuw dakbeschot van vloerplanken, grenen. Verticaal gelegd, wij hebben alleen een nokbalk en aan beide zijden van het dakvlak (ongeveer 2,5 meter lengtre per vlak) 1 dwarsgording. geen verticale gordingen.
Op dat dakbeschot: isolatieplaten, weet de naam even niet meer.
Daarop dampopen folie, tenslotte de tengels, panlatten en pannen.

isolatie altijd zo ver mogelijk naar buiten, ik zou niet tussen 2 houtlagen in isoleren omdat daar vocht in kan blijven zitten (kans op rotten)

De enige reden om zowel underlayment als planken te gebruiken is een sterker dak, als bijvoorbeeld de afstand tussen je balken heel groot is, je bang bent voor doorzakken als je erop loopt, of als je hele zware dakpannen hebt.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  donderdag 21 april 2011 @ 09:36:19 #5
153506 Captain_Fabulous
pi_95795130
Hey Gripper!

Ik heb m'n pa kunnen bereiken, en hij dacht dat het inderdaad was vanwege een hele grote afstand tussen de balken, hij dacht dat er maar drie 'dragende' balken(horizontaal) waren voor het dakbeschot over een afstand van een meter of 5. Dus om veiilig op het beschot te kunnen staan, hadden we het dubbel gedaan.
Ga vandaag of morgen op de zolder kruipen om de balken eens te meten en schetsen voor ik ga breken, dat is wel zo fijn :7 Kan ik zien of ik niet gewoon een paar steunbalken kan maken tussen de dakbalken, zodat het minder buigt en ik gewoon 18mm underlayment kan gebruiken.
Ik heb gewoon standaard Verbeterde Oudhollandse pannen liggen dacht ik, niet buitengewoon zwaar toch?
pi_95796841
Nou, je hebt 3 gordingen om een afstand van ca. 5 meter te overbruggen. Da's ongeveer 1.66 meter hart op hart. Underlayment 18mm kan dat wel aan hoor, stijve plaat. De houten delen er extra op is alleen extra gewicht en niet nodig. Isoleren kun je dan het makkelijkst aan de binnenzijde doen. Pannen zijn normaal qua gewicht. Meet de maten tussen de gordingen op.
  donderdag 21 april 2011 @ 10:48:07 #7
153506 Captain_Fabulous
pi_95797326
Het is een bergzolder, dus opmeten moet min of meer liggend/zittend, maar ga het vrijdag secuur opmeten waar de balken liggen...ik heb best wel veel vertrouwen in underlayment, m'n vader is van de 'er moet een tank op kunnen rijden'school van klussen, soms een tikje overdreven zeg maar :7 Beetje doorbuigen als je er op staat is niet zo'n ramp. ik was niet van plan er vaak op te gaan wandelen tenslotte!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')