quote:
Op vrijdag 29 april 2011 15:27 schreef Mainport het volgende:[..]
Allemaal frikandellenlectuur dus. Actuele en wereldliteratuur hebben ze niet; en dat is de belangrijkste taak van de bibliotheek.
Superduif is actuele literatuur. En qua klassieken is het in mijn bieb meestal ook wel redelijk in orde. Het kan altijd beter, dat natuurlijk wel. Een groot nadeel van de bibliotheek vind ik ook dat waar non-fictie tot op twee cijfers na de komma geclassificeerd wordt, er voor fictie maar één categorie is, namelijk fictie. Dus staan de fantasybagger en literaire thrillers tussen de goede boeken staan en ontnemen daar vaak ook het zicht op.
quote:
Waarom zou jij gratis reisgidsen mogen lenen terwijl ik moet betalen voor het filmhuis of een idioot voor een voetbalwedstrijd?
1) Omdat de overheid boeken om de een of andere reden hoger aanslaat dan de andere vormen van vermaak die je opnoemt. Mijn bieb leent ook filmhuisfilms uit trouwens.
2) Omdat een boek in principe oneindig vaak uitgeleend kan worden. Na het zien van een voetbalwedstrijd kan ik deze niet terugbrengen, waarna een volgende liefhebber hem kan kijken. Bij boeken daarentegen heeft de honderdste lener exact dezelfde ervaring als de eerste. Een bibliotheek is dus vrij goedkoop om te subsidiëren ten opzichte van wat de samenleving er voor terugkrijgt.