FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / auto start niet en rem geblokkerd?
Dzjonkadinsdag 19 april 2011 @ 21:43
Vanmiddag moest ik weg naar een afspraak met de auto, ik zet de radio aan, plug tomtom en voer adres in en start..... Dus niet. Onder mijn motorkap hoorde ik hoop getik, maar geen aanslaande motor. Ook kon ik mijn rem niet meer induwen. Ik stond geparkeerd op een hele flauwe helling, bij loslaten vd handrem rolde ik wel wat achteruit, dus mijn wielen zijn niet totaal geblokkeerd. Geen lekkages oid onder de auto.

Gisteren reed ie nog prima trouwens.

Betekent dit een gefrituurde accu zoals ik ergens tegenkwam en moet ik er gewoon een nieuwe inzetten of is er wat ergers aan de hand? Mijn radio en elektrische ramen deden het nog wel en mijn licht stond niet aan.
Volgens mij is er ook een kapje van een van mijn accupolen af, in mijn herinnering zaten er zowel een rode als zwarte op en nu heb ik alleen de rode nog zitten
roeleke92dinsdag 19 april 2011 @ 21:47
zit er ook maar 1 kabel met de accu verbonden?
Zoja weet jezelf hoe die andere moet worden aangesloten of niet en probeer dan nogmaals opnieuw.

Als je auto niet op contact staat heb je ook geen remdruk dat kan ook al heel veel doen.
Dzjonkadinsdag 19 april 2011 @ 21:51
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 21:47 schreef roeleke92 het volgende:
zit er ook maar 1 kabel met de accu verbonden?
Zoja weet jezelf hoe die andere moet worden aangesloten of niet en probeer dan nogmaals opnieuw.

Als je auto niet op contact staat heb je ook geen remdruk dat kan ook al heel veel doen.
Ehm, je praat tegen een leek (en vrouw bovendien, maar goed dat vind ik niet echt een excuus voor mezelf)

Als je auto niet in contact staat met je accu bedoel je? Ik denk dat ik best kan kijken naar de accu nu ik weer rustig thuis ben, misschien is de kabel los vd pool geschoten. Nu eens kijken hoe die weer vastkan, dat moet ik even bestuderen.
radinsdag 19 april 2011 @ 21:56
Het is je accu of je startmotor lijkt me zo. Probeer het eens met starthulp(startkabels) dan weet je het snel genoeg.
gatewaydinsdag 19 april 2011 @ 21:58
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 21:47 schreef roeleke92 het volgende:
zit er ook maar 1 kabel met de accu verbonden?
Zoja weet jezelf hoe die andere moet worden aangesloten of niet en probeer dan nogmaals opnieuw.

Als je auto niet op contact staat heb je ook geen remdruk dat kan ook al heel veel doen.
lezen! er staat toch dat de electrische ramen nog wel werkten.

denk ook je accu of startmotor, of de dynamo... als die niet meer (voldoende) bijlaadt, is je accu te zwak voor het starten
radinsdag 19 april 2011 @ 22:03
Het is soms verassend hoeveel nog werkt, terwijl er niet meer genoeg fut in de accu zit om te starten. Maar misschien kun je het voltage meten met een multimeter, of kijk naar je lampen.
Het is goedkoop om eerst starthulp te proberen, heb je alleen een andere auto en startkabels voor nodig.
Barcaconiadinsdag 19 april 2011 @ 22:04
Lege/kapotte accu en misschien ook je dynamo waardoor je accu leeg is. Even de ANWB of een technische kennis raadplegen om eea door te meten.

Je rempedaal zit vast doordat je een vacuüm rembekrachtiger hebt. Zodra je motor begint te lopen zakt het pedaal terug naar de normale stand. Geen zorgen over maken.
Palomardinsdag 19 april 2011 @ 22:14
Gewoon even starten met een startkabel of aanduwen (in 3 zetten en bij beetje snelheid koppeling op laten komen). Dan half uurtje rondrijden en hopen dat ie daarna ook weer wil starten. Zo niet, dan kunnen er 3 dingen kapot zijn:
- accu
- dynamo
- startmotor

Garage kan dat het beste uitzoeken.
Dzjonkadinsdag 19 april 2011 @ 22:25
hij maakt een erg tikkend geluid bij proberen te starten, is dat nog typisch ergens voor? Momenteel heb ik geen bevriende andere auto+bestuuder in de buurt. Startkabels in achterbak zonder andere auto is een beetje nutteloos nu. Ga dus eens een rondje aanduwen doen.

Als het niet lukt: waar kun je goedkope en goede accus kopen en hoe bepaal je welke geschikt is voor jouw model?
radinsdag 19 april 2011 @ 22:26
Je kunt eventueel checken of je Vsnaar op spanning staat.
Tikken is te weinig vermogen van accu, of kapotte startmotor.
Chuck-N0rr1sdinsdag 19 april 2011 @ 22:27
accu leeg, of startmotor kapot
Dzjonkadinsdag 19 april 2011 @ 22:30
OK, ga eens duwen. Ik heb weleens eerder gehad dat mijn accu leeg was (deur zat niet goed dicht, dus binnenlampje bleef branden 8)7 ) en in mijn herinnering tikte dat toch niet zo heftig als nu.

Ik dacht dat ik toen nog wel de rem kon bedienen, maar mogelijk weet ik dat gewoon niet meer. Het leek me in ieder geval onverstandig om te gaan rijden als mijn remmen het niet doen, maar dat valt dus wel mee.
Dzjonkadinsdag 19 april 2011 @ 22:30
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 22:26 schreef ra het volgende:
Je kunt eventueel checken of je Vsnaar op spanning staat.
Tikken is te weinig vermogen van accu, of kapotte startmotor.
Verder maakt ie nooit typisch v-snaargeluiden
Palomardinsdag 19 april 2011 @ 22:36
Die remmen zijn denk ik wel goed. Bij mijn auto doet het pedaal het ook nauwelijks na een paar keer 'pompen' met de motor uit. Als je start werken ze weer goed (zonder starten ook, maar dan heb je geen bekrachtiging).

Al kan dat tikkende geluid ook een defecte startmotor zijn. Als de accu bijna leeg is zou je de startmotor moeten horen ronddraaien, maar dan heel zwak.
Dzjonkadinsdag 19 april 2011 @ 22:56
Nou, ik heb net na aanduwen twintig minuten gereden en nu rijdt mijn vriend nog een rondje. Ik denk dat de accu minder leeg was dan vorige keer (toen was het winter en stond ei bijna een week stil en deed geen enkel lampje het meer en blokkeerde ie mijn remmen ook nieteens meer denk ik), maar niet genoeg power had.

En starten gaat nu goed. Voor wat het waard is. Ik kon niet echt vinden waardoor die lege accu nu kwam, mijn lampen waren uit en de achterklep en zijdeur goed dicht. Morgen maar eens kijken of er nog wat juice in is blijven hangen.
NoBody122woensdag 20 april 2011 @ 00:32
Kennelijk werkt de dynamo dus wel goed, alsook de startmotor.

Dat betekent, dat er dan waarschijnlijk ergens lekstroom is. Meestal is de autoradio dan de schuldige.
Ou-Tannuwoensdag 20 april 2011 @ 10:01
of je accu is gewoon versleten..

hadden we hier in de nissan.. deed nog prima starten.. maar toch weinig over enzo..

bij de garage de accu door gemeten.... werkte dus slechts nog 1!! van cellen..

dan kan je wel laden wat je wil natuurlijjk.. maar veel juice komt er niet meer uit :')
Dzjonkawoensdag 20 april 2011 @ 11:47
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 10:01 schreef Ou-Tannu het volgende:
of je accu is gewoon versleten..

hadden we hier in de nissan.. deed nog prima starten.. maar toch weinig over enzo..

bij de garage de accu door gemeten.... werkte dus slechts nog 1!! van cellen..

dan kan je wel laden wat je wil natuurlijjk.. maar veel juice komt er niet meer uit :')
Die accu is al 7 jaar oud, dus een nieuwe is geen overbodige luxe sowieso. Ik laat hem even doormeten inderdaad en dan bestel ik wel een nieuwe.
matigwoensdag 20 april 2011 @ 11:58
sowieso worden de meeste accus er niet beter van als ze al een keer leeg zijn geweest.

nieuwe accu erin dus :)
Ou-Tannuwoensdag 20 april 2011 @ 12:02
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 11:47 schreef Dzjonka het volgende:

[..]

Die accu is al 7 jaar oud, dus een nieuwe is geen overbodige luxe sowieso. Ik laat hem even doormeten inderdaad en dan bestel ik wel een nieuwe.
onze was ook 7~8 jaar oud :D!
Dzjonkawoensdag 20 april 2011 @ 12:37
Tips voor sites om accus op te bestellen afh van model auto?
GizartFRLwoensdag 20 april 2011 @ 12:44
Wat voor auto gaat het om trouwens?
Renault Scenic?
vannellewoensdag 20 april 2011 @ 12:50
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 12:37 schreef Dzjonka het volgende:
Tips voor sites om accus op te bestellen afh van model auto?
Moet dat persé via internet dan?
Als je naar de Halfords/Kwikfit oid gaat heb je vandaag je nieuwe accu al. :)
Hugo__Bosswoensdag 20 april 2011 @ 13:46
70-80 bij de Halfords halen, je accu heeft de beste tijd gehad. Gewoon nu vervangen, je kan wel wachten maar dan strand je vast een keer ergens en moet je alsnog een nieuwe kopen.
the85mcwoensdag 20 april 2011 @ 14:24
Na 7 jaar is een accu meestal wel aan het eind. Dat tikken wat je beschrijft is dat de startmotor de motor aandrijft. Als je je motor wil starten, komt een as wat naar buiten zodat ie de motor aandrijft. Als je stopt met starten gaat ie weer terug. Je startmotor draait dus niet continu met je motor mee. Dat op en neer gaan geeft een tikkend geluid. Normaal hoor je maar 1 tik als ie start, je hoort em niet terug gaan omdat de motor dan al loopt.
De grootte van de accu (uitgedrukt in Ampere uur = Ah) is afhankelijk hoe groot je motor is. Een benzine heeft een lichtere accu nodig dan een diesel, omdat een diesel voor moet gloeien. Een kleine motor heeft ook een kleinere accu nodig.
Sowieso is het voor je accu beter om eerst te starten en dan pas licht, radio etc aan te zetten.Je lampen (a 55W elk) nemen al ongeveer 10 Ah, dus op een accu van 80 Ah maakt dat best veel uit.
Chuck-N0rr1swoensdag 20 april 2011 @ 18:19
houd ook rekening met je radio code, enkel de dealer kan dit opvragen! je moet ook de ramen opnieuw inleren
Dzjonkawoensdag 20 april 2011 @ 19:42
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 18:19 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
houd ook rekening met je radio code, enkel de dealer kan dit opvragen! je moet ook de ramen opnieuw inleren
Inderdaad, ik zal mijn autoramen de gebruiksaanwijzing vd accu voorlezen ;)
Chuck-N0rr1swoensdag 20 april 2011 @ 19:59
zucht......

het inleren van de ramen is nodig ivm de anti klem beveiliging