abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95628191
Hoi allemaal,

Over twee weken krijg ik de sleutel van mijn nieuwe kamertje. Is in een oud huis, dus er moeten wel wat dingen gebeuren. Het is ook enkel glas, en op het zuiden, dus lekker warm zal het zeker zijn. Even een paar vraagjes!

De kamer heeft openslaande deuren naar een balkon aan de ene zijde en aan de andere kant ensuite deuren naar een klein achterkamertje. Beiden moeten geverfd. Ik heb twee dagen, maar kan natuurlijk niet de kozijnen en de muur tegelijk verven want afplakken wordt dan lastig. Ook het plafond moet gewit. Wat is een handige volgorde?

De huidige kozijnen en openslaande deuren staan nog in witte grondverf geloof ik (of hele rare lak), dus die ga ik een keer schuren en ook weer wit (roomwit) aflakken. Hoop dat dat voldoende is, anders een tweede keer. Dat kan toch?
De huidige en suite deuren en kozijnen en tevens inbouwkasten in de andere muur zijn geverfd met muurverf :'( en soort geelbruin. Erg lelijk, die moeten dus ook wit. Dit zal denk ik wat meer kosten. Schuren, ontvetten, grondverf, en daarna lak? En evt. nog een keer lakken indien nodig? De muurverf zit er wel goed op opzich, maar moet er denk ik helemaal afgeschuurd?

En wat is handige volgorde als ik twee volle dagen heb voor het verven (incl hulp)?

Ook zit er bij de openslaande deuren een soort van drempel. Hij is half kaal, maar andere helft zit een dikke laag op, afgebrokkeld dus. Het ziet er veel te dik uit voor verf, iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? (Zal een dezer dagen ook een foto maken). Hoe herstel ik zoiets?

De muren en het plafond moet ook wit. Verder ga ik laminaat leggen. In mijn huidige kamer heb ik dat op de vloerbedekking gedaan. Op mijn nieuwe kamer is het iets gehoriger en ligt er zeil waar ook altijd katten e.d. opgewandeld hebben. Wat is handig, wil zo min mogelijk geluidsoverlast voor mijn onderburen! Zeil laten liggen, dan zilverfolie idee erop en dan laminaat? Of zeil eruit? Of van die groene platen voor onder het laminaat gebruiken?

Tot slot kan het balkon ook een likje verf gebruiken, dat is helemaal oud en afgebladderd. Hoe lang kan ik hier mee wachten? Kan natuurlijk nog een jaartje, maar bedoel meer omdat het balkon op het zuiden is, dat het misschien te heet wordt voor de verf om goed te drogen?

Veeeel vragen, maar wil het graag in een keer goed doen, dus alle tips zijn welkom! :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Ansu op 17-04-2011 17:33:46 ]
  zondag 17 april 2011 @ 17:46:43 #2
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_95629323
Ik denk dat je dag 1 het beste alles kunt schuren en ontvetten, dan op dag 2 beginnen met muren en plafond. Als de muurverf dan droog is kan je het houtwerk gaan doen. Persoonlijk zou ik het houtwerk op dag 3 doen, maar goed...
pi_95629433
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 17:19 schreef Ansu het volgende:
Ik heb twee dagen,
Dat ga je zeker niet redden aangezien je ook droog tijd nodig hebt.
quote:
De huidige kozijnen en openslaande deuren staan nog in witte grondverf geloof ik (of hele rare lak), dus die ga ik een keer schuren en ook weer wit (roomwit) aflakken. Hoop dat dat voldoende is, anders een tweede keer. Dat kan toch?
Moet lukken zou ik zeggen.
quote:
De muren en het plafond moet ook wit. Verder ga ik laminaat leggen. In mijn huidige kamer heb ik dat op de vloerbedekking gedaan. Op mijn nieuwe kamer is het iets gehoriger en ligt er zeil waar ook altijd katten e.d. opgewandeld hebben. Wat is handig, wil zo min mogelijk geluidsoverlast voor mijn onderburen! Zeil laten liggen, dan zilverfolie idee erop en dan laminaat? Of zeil eruit? Of van die groene platen voor onder het laminaat gebruiken?
Je bent verplicht geluidsdempend materiaal te gebruiken. Dat zijl met folie gaat niet genoeg zou daarvoor dus zul je minstens van die groene platen moeten regelen. Ik zou adviseren het zeil dan weg te halen. Folie op het beton, dan groen, dan laminaat.
pi_95630773
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 17:49 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Dat ga je zeker niet redden aangezien je ook droog tijd nodig hebt.

[..]

Moet lukken zou ik zeggen.

[..]

Je bent verplicht geluidsdempend materiaal te gebruiken. Dat zijl met folie gaat niet genoeg zou daarvoor dus zul je minstens van die groene platen moeten regelen. Ik zou adviseren het zeil dan weg te halen. Folie op het beton, dan groen, dan laminaat.
Bedankt voor jullie reacties!

Mijn huisbaas stelt niets verplicht, hij heeft het zeil overal zonder wat dan ook op MDF-platen gelegd en verder is het plafond volgens mij niet geisoleerd, dus lawaai zijn ze wel gewend, maar dat wil ik ze niet aandoen! Groene platen it is dus :)

Verder is het overigens niet erg als de kozijnen van ensuite deur en inbouwkasten niet af zijn, die kan ik altijd nog redelijk makkelijk een keer doen. (Heb daarna nog een week de tijd, maar na die 2 dagen komt de laminaatvloer erin, kon alleen dan hulp krijgen daarbij). De muren en plafond moeten dus wel af. Heb mijn huidige kamer in een kleine 3 uur geverfd met evenveel hulp als nu, dus dat zal dan ook zo zijn. Op de bus staat na 5 uur overschilderbaar, na 1 uur plakvrij. Wanneer kan ik er schilderstape op plakken? Voor de zekerheid maar na 5 uur doen?

Planning is nu als volgt:
Woensdag:
- alles schuren en ontvetten --> 3 uur
- plafond --> 1,5 uur
- muren --> 3 uur,

Dan is dag 1 al voorbij, dag twee is dan voor het houtwerk, de ene kant in de grondverf, de andere kant in de eerste lak laag. Alleen, bedenk net, dat moet 16 uur drogen. Is het dan niet handig om plafond te doen, dan houtwerk, dat laten drogen, de volgende morgen de muren, 4/5 uur wachten en dan nog een keer het houtwerk? Muren hoeven maar 1 keer overigens, is al wit, maar moet gewoon even weer schoon wit overheen. Ik hoef verder de vloer etc niet af te plakken, dat scheelt in ieder geval :)
pi_95630839
Ho, dubbel
pi_95631384
Tip van de dag van de vakschilder ( ikzelf dus haha)

Als je het plafond 1 x text, dat in de richting van de lichtinval doen.
Als je het plafond 2 x text, 1e keer haaks op de lichtinval, 2e keer met de lichtinval mee.

Als je gaat texen, ramen en deuren dicht houden. Het zal heel warm en vochtig worden, maar daardoor heb je minder kans op banen. Dat komt omdat de tex op waterbasis is, en als de omgeving vochtig is, droogt hij langzamer.
Als je hele plafond klaar is, of als 1 muur helemaal gedaan kun je best ff wat openzetten.

Succes!

ps. welke tex gebruik je>
pi_95662702
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 18:37 schreef bobenjanneke het volgende:
Tip van de dag van de vakschilder ( ikzelf dus haha)

Als je het plafond 1 x text, dat in de richting van de lichtinval doen.
Als je het plafond 2 x text, 1e keer haaks op de lichtinval, 2e keer met de lichtinval mee.

Als je gaat texen, ramen en deuren dicht houden. Het zal heel warm en vochtig worden, maar daardoor heb je minder kans op banen. Dat komt omdat de tex op waterbasis is, en als de omgeving vochtig is, droogt hij langzamer.
Als je hele plafond klaar is, of als 1 muur helemaal gedaan kun je best ff wat openzetten.

Succes!

ps. welke tex gebruik je>
Ik heb Gamma Muurverf Mat nog zo'n 3,5 liter staan, en bij mijn ouders nog meer (hetzelfde ook). Maar ik had gehoord dat je het plafond het beste in kortste lengte de banen kon doen. Dat is bij mij dwars op de lichtinval alleen (het plafond is 3,1 bij 6 meter). Wat is dan verstandig? Super handig trouwens, ik had meteen de ramen open gezet, maar goede tip!

Heb je ook een tip voor het buiten verven en de goede volgorde? Ik kan er nu op woensdagavond (rond een uur of 6, dus nog wel bij licht, maar ga dan schuren denk ik) in, en vrijdagmiddag moet het af zijn. Anders kan evt. nog wel zaterdagmorgen geverfd worden, niet handig alleen want de vloer komt zaterdagmiddag!
pi_95702996
Altijd met de lichtinval mee strijken, zo voorkom je dat je sneller banen op het plaffond ziet.

Buiten schilderen:

ontvetten met st marc, schuren, afstoffen, gronden, heeeel lichtjes schuren, stoffen lakken
pi_95704088
Voor Bobenjanneke,

kan het geen kwaad schuren en verven op de zelfde dag met stof?
pi_95708109
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 10:04 schreef jaez het volgende:
Voor Bobenjanneke,

kan het geen kwaad schuren en verven op de zelfde dag met stof?
Eerst alles schuren, dan alles afstoffen met een stoffertje en dan schilderen.
Kan verder geen kwaad, als je maar eerst alles schuurt en daarna alles afstoft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')