Hallo fokkers,
Enkele maanden geleden heb ik mijn eerste huis gekocht, bouwjar 2006. Het huis bevalt me prima, op een enkel puntje na, dat ik met de hulp van de experts op dit forum wil gaan verhelpen.
Overal in huis (zowel beneden als boven) heb ik een te lage waterdruk bij het openzetten van de warme kraan. Het vullen van een emmer water of het bad duurt hierdoor een stuk langer. Maar belangrijker nog, douchen is geen prettige aangelegenheid aangezien er te weinig water is om te kunnen genieten van een lekker warme douche of om uberhaupt de shampoo goed uit te kunnen spoelen.
De koudwaterdruk is verder prima. Dit betekent dat er geen sprake is van warmtesparende kranen of zeefjes die de waterdruk beperken.
Technische informatie:
Hoogrendement combiketel Agpo Ferroli Econpact 3 225C uit 2006, aangevuld met een zonneboiler (geen info bij de hand). Tevens is mijn huis voorzien van een WTW systeem AGPO HR Optifor OT-V.
Wat heb ik al gedaan?Zoals gezegd denk ik te hebben uitgesloten dat het probleem aan de kranen ligt, daar de druk van koud water prima is.
Verwarmingen zijn kort geleden nog gecontroleerd/ontlucht.
Vanwege de zonneboiler staat het systeem automatisch in de zgn. economy stand. Dit houdt in dat de temperatuur bij niet-gebruik afkoelt, en het dus langer kan duren voordat het water warm is. Dit moet echter los staan van de waterdruk.
Tijdens het laten lopen van de warme kraan (maximaal) geeft het display een tapwatertemperatuur aan van zo'n 71 graden. Daarnaast geeft het display (menu 7) een doorstroming aan van +/- 2.8 liter per minuut.
De doorstroming van heet water heb ik zelf met een emmer getest. Deze kwam uit op zo'n 3,25 liter per minuut, waar bij een temperatuur van 60 graden een doorstroom van 6 liter behaald moet worden.
De maximale watertemperatuur (wasbak badkamer is iets warmer dan bad/douche) is naar mijn gevoel erg hoog. Ik meen ook te hebben gelezen dat de temperatuur normaal rond de 60 graden hoort te liggen, daar waar het display ruim 71 graden aangeeft.
Handleiding van de ketelIk heb al wat rond gezocht op internet en diverse fora, maar ik heb twee linker handen en zou toch graag het probleem willen voorleggen met mijn specifieke gegevens (iedere ketel kan anders zijn). Er wordt vaak gesproken over het afstellen van de doorstroombegrenzer, waardoor er meer koud water de ketel instroomt en de druk dus toeneemt (en de temperatuur afneemt), maar ik kan niet zo snel ontdekken of dat voor mijn ketel ook geldt. Er wordt gesproken over een soort schroefdop/inbus die kan worden afgesteld, maar bij mijn ketel schijnt er ergens een
roze rubberen ring te moeten zitten die kan worden vervangen?
Anyway, de doorstroomregelaar is slechts één mogelijke oplossing, waar ik met wat pointers zeker zelf naar wil kijken. Ik zou graag van de meer kundige mensen hier willen weten wat ik zelf kan ondernemen om wellicht tot een oplossing te komen?
![GroteFoto-6VHEIUJJ.jpg]()
In de handleiding (pagina 19) staat informatie over de doorstroombegrenzer bij de aansluiting van een zonneboiler. Er wordt gesproken over het aansluiten van een extra pakking, maar deze kan ik nergens terugvinden in de huidige aansluiting. Sterker nog, het aansluitpunt op de afbeelding is momenteel niet in gebruik?!?
[ Bericht 2% gewijzigd door MichelBtje op 17-04-2011 15:09:23 ]