abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95533737
Hoi, ik heb ik nog een paar m2 eiken vloerplanken liggen waar ik een tafelblad van wil maken. Het idee is om de planken te verlijmen op een plaat multiplex (of MDF ?).
Mijn huidige tafel heeft een metalen onderstel dat ik wil hergebruiken, dus dat is ook geen probleem.

Waar ik tegen op zie is de afwerking van de zijkanten van het tafelblad, dit moet fatsoenlijk afgewerkt worden zodat je niet ziet dat het het "planken op multiplex" is.
Hiervoor zal het dus kaarsrecht moeten worden gezaagd/geschuurd, dat gaat me denk ik nog wel lukken met m'n cirkelzaag, maar hoe werk ik het daarna af ? Plak ik er iets tegen aan ? Zaag ik strookjes hou die ik er tegen aan schroef ? Ik ben bang dat het behoorlijk lelijk gaat worden :@

Iemand tips of ervaringen? Is dit te doen voor een doe-het-zelvert zonder professionele apparatuur ?

Bedankt :)
pi_95534420
Het zijn vloerdelen, zit er een messing en groef aan?
Dikte 20mm?

Zo ja, dan zou ik ze verlijmen op een plaat MDF welke IN je stalen frame valt. De MDF plaat is dus kleiner dan je daadwerkelijke blad. Je hoeft de randen dan niet af te werken, omdat je de MDF niet ziet zitten.
  Redactie Frontpage vrijdag 15 april 2011 @ 11:29:33 #3
38148 crew  Innisdemon
pi_95534708
Goed plan Stedebouwer, dat is wel een sjieke oplossing.

Als alternatief heb je van die plakstrips (gelamineerd) die op de zijkant kunt strijken.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  vrijdag 15 april 2011 @ 11:31:22 #4
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_95534782
Eiken zijkanten tegen (en iets) uitstekend het blad aanlijmen (wel goede constructielijm en goed klemmen) en dan met de kopieerfrees de rand exact gelijk maken met het blad
[_] <- Sign here
pi_95536280
Voor de afwerking kan je ook de planken in verstek (45graden :P) afzagen aan de zijkanten. En dan plak je er een strook van dezelfde planken aan die ook in verstek is afgezaagd.

maar ik zou er ook voor gaan om het multiplex in het frame te laten valen!
pi_95536660
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 11:22 schreef DeStedebouwer het volgende:
Het zijn vloerdelen, zit er een messing en groef aan?
Dikte 20mm?

Zo ja, dan zou ik ze verlijmen op een plaat MDF welke IN je stalen frame valt. De MDF plaat is dus kleiner dan je daadwerkelijke blad. Je hoeft de randen dan niet af te werken, omdat je de MDF niet ziet zitten.
De vloerdelen zijn slechts 16mm, wel met messing en groef. Je oplossing is idd sjiek, maar gaat bij niet helaas niet werken, het frame is dusdanig geconstrueerd dat het blad een stukje boven het frame zweeft. Het huidige blad is 30mm dik, en het zal ook ongeveer zo dik moeten worden.

Ik zal eens naar die strijkstrips kijken, maar ben toch bang dat dat een net-niet oplossing is als het gaat om afwerking, ben bang dat je dat altijd zal blijven zien.

Xiphos, klinkt als een aannemelijke oplossing, maar je blijft dan toch altijd zien dat het 2 verschillende platen zijn die opelkaar liggen :?
pi_95537785
quote:
Voor de afwerking kan je ook de planken in verstek (45graden :P) afzagen aan de zijkanten. En dan plak je er een strook van dezelfde planken aan die ook in verstek is afgezaagd.
Zou eerst alle stroken verlijmen op het mdf.
Daarna een strook afzagen aan bijde kopkanten onder een hoek van 45 gr. Hierna van de langszijden een strook afzagen onder 45 graden.
Vermoedelijk zal je dan nog een vijfde zaagsnede voor de kop af moeten halen anders lukt het niet om de afgezaagde stroken pas te krijgen.
Deze stroken nogmaals schuin zagen zodat je een driehoek afval krijgt. Dan klopt de nerf en structuur van het hout van de rand en het blad. Kan iemand dat beter uit leggen. ??
De stroken daarna in de hoeken in verstek zagen.
Alle stroken weer vast lijmen, mooiste zou zijn om er enkele lamello's in te frezen.
Als alles droog is even met de boven frees een rond hoekje er af halen.
Jeroentje.
  vrijdag 15 april 2011 @ 12:47:34 #8
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_95537836
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 12:19 schreef Zjummie het volgende:

[..]

De vloerdelen zijn slechts 16mm, wel met messing en groef. Je oplossing is idd sjiek, maar gaat bij niet helaas niet werken, het frame is dusdanig geconstrueerd dat het blad een stukje boven het frame zweeft. Het huidige blad is 30mm dik, en het zal ook ongeveer zo dik moeten worden.
Dan zou ik juist 2 lagen eikenhout doen, haaks op elkaar. Eerst lijmen en dan op maat zagen zorgt voor een mooie vlakke rand. Heb je nog minder problemen met het werken van het hout ook.

quote:
Ik zal eens naar die strijkstrips kijken, maar ben toch bang dat dat een net-niet oplossing is als het gaat om afwerking, ben bang dat je dat altijd zal blijven zien.
Dat wordt niet mooi nee
quote:
Xiphos, klinkt als een aannemelijke oplossing, maar je blijft dan toch altijd zien dat het 2 verschillende platen zijn die opelkaar liggen :?
Je hebt dan wel een naadje 16mm van de punt van de rand, maar het is wel het stevigst.

|=======| doorsnede van de tafel | is randplank = is multiplex met eiken erop. En dan bijfrezen met de kopieerfrees.

quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 12:08 schreef cracktor het volgende:
Voor de afwerking kan je ook de planken in verstek (45graden :P) afzagen aan de zijkanten. En dan plak je er een strook van dezelfde planken aan die ook in verstek is afgezaagd.
Kan wel, maar je krijgt de naad, die precies op de punt ligt, nooit mooi dicht en het blijft een zwakke plek in de constructie waar veel tegenaan gestoten wordt.
[_] <- Sign here
pi_95538331
In verstek zagen en dan verlijmen krijg je wel strak hoor, maar dan moet je wel secuur werken. Daarna natuurlijk met de bovenfrees er langs om een vellingkant te maken zodat het minder snel beschadigd.

Opstrijken van fineer bij een tafel zou ik zeker niet doen, dat is wel echt te zwak.

Ik zou de tip van Xiphos doen, maar dan zonder het door te laten steken van de randplank. Gewoon een lamellofrees / dominofrees pakken of lenen ;) Dan krijg je ze op de 0,1mm nauwkeurig.

Deze lamello's had je ook kunnen gebruiken om de planken in langsrichting te koppelen, maar daar heb je nu die mes en groef al voor dus dat hoeft niet. Uiteraard wel verlijmen alles, en dan met een tweecomponentenlijm. 2K expert van Bison ofzo (heb ik ook traptredes mee verdiept, ook met lamello's).
pi_95540619
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 12:19 schreef Zjummie het volgende:

[..]

De vloerdelen zijn slechts 16mm, wel met messing en groef. Je oplossing is idd sjiek, maar gaat bij niet helaas niet werken, het frame is dusdanig geconstrueerd dat het blad een stukje boven het frame zweeft. Het huidige blad is 30mm dik, en het zal ook ongeveer zo dik moeten worden.

Ik zal eens naar die strijkstrips kijken, maar ben toch bang dat dat een net-niet oplossing is als het gaat om afwerking, ben bang dat je dat altijd zal blijven zien.

Xiphos, klinkt als een aannemelijke oplossing, maar je blijft dan toch altijd zien dat het 2 verschillende platen zijn die opelkaar liggen :?
Bij 16mm delen zou ik kiezen voor 2 lagen kruislings verlijmen (zoals hierboven wordt genoemd).
En deze na uitharden op maat schaven. Let even bij het verlijmen erop dat je de ringen structuur van het kops hout van de planken om en om kiest, in verband met de werking van het hout (op z'n kant gezien) :

plank 1 (
plank 2 )
plank 3 (
plank 4 )

Ik zou niet zo snel kiezen voor een randafwerking in hout. Als je persé een rand wil zou ik kiezen voor een stalen kader of iets dergelijks (vierkant kokerprofiel). Maar dat gaat je waarschijnlijk geld kosten en dat was niet het doel van de oefening....
pi_95545812
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 13:49 schreef DeStedebouwer het volgende:

[..]

Bij 16mm delen zou ik kiezen voor 2 lagen kruislings verlijmen (zoals hierboven wordt genoemd).
En deze na uitharden op maat schaven. Let even bij het verlijmen erop dat je de ringen structuur van het kops hout van de planken om en om kiest, in verband met de werking van het hout (op z'n kant gezien) :

plank 1 (
plank 2 )
plank 3 (
plank 4 )

Ik zou niet zo snel kiezen voor een randafwerking in hout. Als je persé een rand wil zou ik kiezen voor een stalen kader of iets dergelijks (vierkant kokerprofiel). Maar dat gaat je waarschijnlijk geld kosten en dat was niet het doel van de oefening....
U-profiel bedoel je denk ik ;)

Lijkt mij overigens ook de mooiste oplossing, je hoeft dan niet uiterst nauwkeurig te zagen (valt toch weer weg onder het profiel) en staat denk ik niet zo vreemd een metalen rand gezien het feit dat je een metalen frame hebt.
[img]http://i.minus.com/ibnbBZVlYCvsZI.gif[/img]
pi_95547057
quote:
quote:
Op vrijdag 15 april 2011 12:08 schreef cracktor het volgende:
Voor de afwerking kan je ook de planken in verstek (45graden ) afzagen aan de zijkanten. En dan plak je er een strook van dezelfde planken aan die ook in verstek is afgezaagd.
Kan wel, maar je krijgt de naad, die precies op de punt ligt, nooit mooi dicht en het blijft een zwakke plek in de constructie waar veel tegenaan gestoten wordt.
Tuurlijk krijg je die naad wel dicht. Verstek plakken met tape, google maar voor uitleg. 1 keer proberen op proefstukje zodat je het principe snapt en gaan met die banaan. Wel goed opletten dat je zaagsnee strak is, anders met een frees je verstek zuiver maken.

En die zwakke plek wil je natuurlijk niet, maar dat probleem heb je ook bij een gewoon blad wat niet in verstek is gelijmd. Daarom breek je de kanten; met een bovenfrees/schuurklos/schaaf maak je er een schuin kantje aan.

Hout haaks op elkaar verlijmen om 'werken tegen te gaan' lijkt mij met 20MM eiken niet zo heel verstandig.. Bovendien krijg je dan op de zeikant kopse kanten van het hout te zien wat mij ook niet mooi lijkt.

@ TS upload anders eens een plaatje van je frame zodat we kunnen zien waar het over gaat?
pi_95547624
Bedankt voor de tips !! Ik begrijp nu ook wat Xiphos bedoelt, dat lijkt mij voor mij persoonlijk de beste oplossing. In de lengte van de planken verstek zagen durf ik niet aan met m'n cheap-ass cirkelzaagje. (rechtuit zagen doet ie prima)

Het wordt dus planken verlijmen op multiplex, dit kan gewoon met constructielijm ?

Daarna het blad op maat zagen en de rand erop plakken. De randen met een 2 componentenlijm ? Of alles met 2 componentenlijm ?

Ik zal later ff een plaatje posten van het frame.
  vrijdag 15 april 2011 @ 17:52:42 #14
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_95550065
Ten eerste Multiplex net zo dik houden als je planken.
dan een plank rondom je multiplex leggen (desnoods in stroken zagen, ipv hele planken) en dan de tweede laag planken daar bovenop lijmen. kan je zelf je randafwerking kiezen en heb je een strakke zijrand.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  vrijdag 15 april 2011 @ 18:04:15 #15
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_95550429
Ik ben benieuwd hoe je tafelblad er na een jaar of 2 eruit ziet :P .
Zorg in ieder geval voor een elastische lijm dat een beetje meebeweegt als de eiken planken gaan werken.

Hebben de planken overigens over de lengte groeven aan de achterkant om te voorkomen dat ze kromtrekken?
pi_95552185
Je kan het allemaal wel oplossen op een manier dat je het hout ruimte geeft om enigszins te werken.. Is wel een aanrader anders weet ik zeker dat het over een paar jaar krom staat. Het hout gaat in de breedte ~5% werken. Dat is beide kanten op en in de extreme gevallen, dus als e een blad hebt van 1 meter gaat het max 2 cm werken.
Hoe houd je daar rekening mee? Je kan het blad op de triplex plaat vast schroeven met slobgaten, dit zijn ovalen gaten waardoor als het hout gaat bewegen de schroef meebeweegt, maar wel het blad tegen de plaat aantrekt. Slobgaten van 1 cm in lengte zijn meer als voldoende.
En aan de kopse kat moet je uitkijken hoe je de lijst daaromheen vastmaakt; die kan je eigenlijk alleen aan het midden fixeren. Wil je het aan alle planken maken, dan kan je ze misschien aan de onderkant met blad 8jes vastmaken, dit zijn verbindings laatjes met slobgat. ierdoor trekt de lijst aan de kopse kant tegen het blad, maar kan het blad wel uitzetten zonder dat de lijst dit tegen houd

Mocht bovenstaande teveel werk zijn probeer het dan gewoon haaks te verlijmen of het hout op te sluiten in de lijst.. Post ajb wel een foto van het resultaat na 2 jaar ofzo want ik ben reuze benieuwt naar het resultaat :P
pi_95591106
Inderdaad rekening houden met het werken van het hout! Nooit helemaal vastlijmen aan multiplex of MDF. Als het niet krom gaat staan dan scheurt het wel. :s
Slobgaten is een goed idee. Ook met het monteren aan het frame geen vaste verbinding. Hier ook ruimte laten voor het werken van het hout (en het uitzetten van het staal).
Verlijmen van eiken aan elkaar is wel te doen. Ook de kopkant tegen een langs deel. Gebruik wel een lamello of deuvel. Kopshout hecht namelijk niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')