De vloerdelen zijn slechts 16mm, wel met messing en groef. Je oplossing is idd sjiek, maar gaat bij niet helaas niet werken, het frame is dusdanig geconstrueerd dat het blad een stukje boven het frame zweeft. Het huidige blad is 30mm dik, en het zal ook ongeveer zo dik moeten worden.quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:22 schreef DeStedebouwer het volgende:
Het zijn vloerdelen, zit er een messing en groef aan?
Dikte 20mm?
Zo ja, dan zou ik ze verlijmen op een plaat MDF welke IN je stalen frame valt. De MDF plaat is dus kleiner dan je daadwerkelijke blad. Je hoeft de randen dan niet af te werken, omdat je de MDF niet ziet zitten.
Zou eerst alle stroken verlijmen op het mdf.quote:Voor de afwerking kan je ook de planken in verstek (45graden) afzagen aan de zijkanten. En dan plak je er een strook van dezelfde planken aan die ook in verstek is afgezaagd.
Dan zou ik juist 2 lagen eikenhout doen, haaks op elkaar. Eerst lijmen en dan op maat zagen zorgt voor een mooie vlakke rand. Heb je nog minder problemen met het werken van het hout ook.quote:Op vrijdag 15 april 2011 12:19 schreef Zjummie het volgende:
[..]
De vloerdelen zijn slechts 16mm, wel met messing en groef. Je oplossing is idd sjiek, maar gaat bij niet helaas niet werken, het frame is dusdanig geconstrueerd dat het blad een stukje boven het frame zweeft. Het huidige blad is 30mm dik, en het zal ook ongeveer zo dik moeten worden.
Dat wordt niet mooi neequote:Ik zal eens naar die strijkstrips kijken, maar ben toch bang dat dat een net-niet oplossing is als het gaat om afwerking, ben bang dat je dat altijd zal blijven zien.
Je hebt dan wel een naadje 16mm van de punt van de rand, maar het is wel het stevigst.quote:Xiphos, klinkt als een aannemelijke oplossing, maar je blijft dan toch altijd zien dat het 2 verschillende platen zijn die opelkaar liggen
Kan wel, maar je krijgt de naad, die precies op de punt ligt, nooit mooi dicht en het blijft een zwakke plek in de constructie waar veel tegenaan gestoten wordt.quote:Op vrijdag 15 april 2011 12:08 schreef cracktor het volgende:
Voor de afwerking kan je ook de planken in verstek (45graden) afzagen aan de zijkanten. En dan plak je er een strook van dezelfde planken aan die ook in verstek is afgezaagd.
Bij 16mm delen zou ik kiezen voor 2 lagen kruislings verlijmen (zoals hierboven wordt genoemd).quote:Op vrijdag 15 april 2011 12:19 schreef Zjummie het volgende:
[..]
De vloerdelen zijn slechts 16mm, wel met messing en groef. Je oplossing is idd sjiek, maar gaat bij niet helaas niet werken, het frame is dusdanig geconstrueerd dat het blad een stukje boven het frame zweeft. Het huidige blad is 30mm dik, en het zal ook ongeveer zo dik moeten worden.
Ik zal eens naar die strijkstrips kijken, maar ben toch bang dat dat een net-niet oplossing is als het gaat om afwerking, ben bang dat je dat altijd zal blijven zien.
Xiphos, klinkt als een aannemelijke oplossing, maar je blijft dan toch altijd zien dat het 2 verschillende platen zijn die opelkaar liggen
U-profiel bedoel je denk ikquote:Op vrijdag 15 april 2011 13:49 schreef DeStedebouwer het volgende:
[..]
Bij 16mm delen zou ik kiezen voor 2 lagen kruislings verlijmen (zoals hierboven wordt genoemd).
En deze na uitharden op maat schaven. Let even bij het verlijmen erop dat je de ringen structuur van het kops hout van de planken om en om kiest, in verband met de werking van het hout (op z'n kant gezien) :
plank 1 (
plank 2 )
plank 3 (
plank 4 )
Ik zou niet zo snel kiezen voor een randafwerking in hout. Als je persé een rand wil zou ik kiezen voor een stalen kader of iets dergelijks (vierkant kokerprofiel). Maar dat gaat je waarschijnlijk geld kosten en dat was niet het doel van de oefening....
Tuurlijk krijg je die naad wel dicht. Verstek plakken met tape, google maar voor uitleg. 1 keer proberen op proefstukje zodat je het principe snapt en gaan met die banaan. Wel goed opletten dat je zaagsnee strak is, anders met een frees je verstek zuiver maken.quote:quote:
Op vrijdag 15 april 2011 12:08 schreef cracktor het volgende:
Voor de afwerking kan je ook de planken in verstek (45graden ) afzagen aan de zijkanten. En dan plak je er een strook van dezelfde planken aan die ook in verstek is afgezaagd.
Kan wel, maar je krijgt de naad, die precies op de punt ligt, nooit mooi dicht en het blijft een zwakke plek in de constructie waar veel tegenaan gestoten wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |