fh101 | vrijdag 15 april 2011 @ 01:19 |
Dag ouders! Al een paar jaar pas ik op op een jongetje (6) en zijn zusje (5). Sinds een paar maanden is bekend dat de jongen ADHD heeft. Nu vind ik het heel belangrijk dat de kinderen mij aankijken als ik dat vraag. Ik wil graag dat ze me aankijken als ik iets belangrijk vind; ik roep ze bij me of ga naar ze toe, hurk tot ooghoogte en zorg dat ze me aankijken (op een vriendelijke manier natuurlijk, eerst vragen, eventueel met mn handen op de wangen hun gezicht naar me toe draaien). De boodschap komt op die manier zoveel beter over. In totaal pas ik op 7 verschillende kinderen op (3 verschillende adresjes) en bij 6 van hen werkt dit dus, daar zitten oa drie kinderen tussen met verstandelijke beperking. Bij deze jongen werkt dit echter niet. Hij wil niet naar me toekomen en als ik naar hem toe ga negeert hij me en kijkt hij alle kanten op, behalve naar mij dus, of hij loopt weg. Uiteindelijk luistert hij dus niet en doet niet wat ik van hem vraag (opruimen, stoppen met vervelend gedrag). Nu heeft hij het sowieso moeilijk als de situatie niet gaat zoals hij dat wil; hij zondert zich af en verstopt zich. Hebben jullie tips over hoe ik hier mee om kan gaan? Ik wil niet dat hij wegkomt met het niet doen van bepaalde dingen, terwijl zijn zusje wel luistert en in dr eentje dus alles staat op te ruimen... Aankijken werkt dus niet (komt dit door de ADHD?, komt dit bedreigend over voor hem?), hebben jullie tips over hoe ik ervoor kan zorgen dat hij luistert? ps: weet niet of dit het goede subforum is, maar leek me de best passende.. Eventuele schopjes zijn welkom! | |
McLaura | vrijdag 15 april 2011 @ 07:47 |
Ik vind die hele nannymethode belachelijk, maar dat terzijde. Heel veel kinderen voelen zich niet prettig als ze je aan moeten kijken. Ik kan me niet voorstellen dat je beter luistert als je iemand aankijkt. Daarbij hebben kinderen met adhd vaak ook veel raakvlakken met kinderen met een ASS, dus kan het ook zijn dat hij oogcontact sowieso vervelend vindt. | |
maffemuts | vrijdag 15 april 2011 @ 11:48 |
Het is een kromme vergelijking, maar als een aantal willekeurige mensen jou "commanderen" *Zit stil* zul je in een aantal gevallen ook niet luisteren. Ook is elk kind uniek, (met of zonder adhd of aanverwante stoornissen) en heeft zijn/haar eigen wil en karakter, en kan het dus voorkomen dat er simpelweg geen klik is tussen jou en het kind in kwestie. Het kan ook zijn dat het kind problemen heeft met autoriteit dit zou je simpelweg aan de ouders kunnen vragen (denk aan luistert hij bij jullie wel? en bij andere mensen? en zijn er misschien structuur-regels om dit voor elkaar te krijgen? ) De meeste ouders met adhd-kids kennen hun kroost goed tot zeer goed en weten door ervaring en tijd welke dingen bij hun kind wel of juist niet werken. Succes in iedergeval. | |
fh101 | vrijdag 15 april 2011 @ 14:35 |
Thanks voor de reacties! Het zijn ook niet echt commando's die ik ze geef, maar meer van "we gaan nu even opruimen, daarna mag je..." of "(naam kind), ik wil dat je dat niet meer doet, dat is niet leuk". Dit als ze niet reageren als ik het gewoon vraag/zeg. De kinderen luisteren op die methode zoveel beter, ik vind het een geweldige oplossing! Maar dan niet op de manier de mijn kleuterjuf gebruikte: kin vrij ruw beetpakken en gezicht naar zich toetrekken ![]() ![]() En inderdaad, veel kinderen voelen zich er misschien niet prettig bij, maar zo weten ze wel dat het serieus is. Ik doe het niet om de vijf minuten. Hooguit 1x per dag. Verder vind ik persoonlijk dat de ouders een beetje 'laks' zijn in het opvoeden; regels en structuur doen ze niet zoveel aan, terwijl voor alle kinderen vrij belangrijk is. Maar goed, dat terzijde. Inderdaad ga ik het de ouders maar eens wat directer vragen. Ik denk eigenlijk dat het inderdaad een beetje een autoriteitsprobleem is, want bij niemand luistert hij echt goed. En dan is het natuurlijk moeilijk voor mij om consequent in mijn regeltjes te zijn (die echt niet zo overdreven zijn!) als hij vervolgens bij zijn ouders met veel wegkomt. Bedankt voor jullie kijk op dingen iig, kan ik er weer verder over nadenken! ![]() |