abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95457347
Je hoort heel vaak mensen zeggen dat ze alleen samen willen zijn met iemand op wie ze smoorverliefd zijn, minder dan dat is geen optie.
Ook wordt er imo vaak denigrerend gesproken over mensen die in andermans ogen bij elkaar zijn omdat ze niet alleen willen zijn, of omdat ze genoegen nemen met minder dan alles.

Maar is dat wel eerlijk? Stel dat je keer op keer verliefd wordt op mensen waar het gewoon niet mee werkt, dat je erachter komt dat de mannen/vrouwen waar je als een blok voor valt niet bij je passen?
Stel dat je dan besluit iemand te zoeken die bij je past, iemand waarmee het klikt, waarmee je je goed voelt en op je gemak, wat is daar dan mis mee?
Waarom zou je na de conclusie dat verliefdheid voor Jou niet werkt, niet mogen gaan voor iemand met wie je het gewoon goed kan vinden, die je aantrekkelijk vindt en waar je van houdt, maar waar je niet of minder verliefd op bent.

Ik heb ooit een onderzoek gelezen waarin gesteld werd dat relaties die begonnen zijn vanuit (blinde) verliefdheid meestal van korter duur zijn dan relaties die begonnen zijn vanuit het verstand. Ik kan me daar ergens wel iets bij voorstellen...

Ik kon het onderzoek niet meer vinden btw en ik hecht daar niet perse waarde aan, maar ik vond het weer eens een ander geluid.

(ik schrijf dit omdat een vriendin van me steeds valt voor mannen die niet voor haar vallen, die haar slecht behandelen enzo. Ze heeft nu 2 kinderen van andere vaders en ik vrees er meer, ze heeft nu wéér zo'n typ waar ze meer verdriet dan lol van heeft...)
  woensdag 13 april 2011 @ 19:48:17 #2
331896 TrsK
_.-._.'.||./'._.-._
pi_95457875
Een relatie moet je niet beginnen vanuit je verstand. Als je verliefd bent en je voelt je goed bij die ander, dan neem je die ander toch zoals hij/zij is?

Als het echt een slechte relatie is met misbruik wordt het wel een ander verhaal..
"But what is happiness except the simple harmony between a man and the life he leads?" - Albert Camus
pi_95457948
-edit.

[ Bericht 97% gewijzigd door ano2 op 13-04-2011 20:12:07 ]
pi_95458224
Ik begrijp het op zich wel. Ik val zelf ook op behoorlijk foute mannen, terwijl ik weet dat er jongens zijn die veel beter voor me zijn. Maar wat jij als voorbeeld neemt over je vriendin is dat vrouwen eerder voor een bad boy vallen dan the good guy. In een bepaalde levensfase dan, sommigen groeien daar nooit overheen.

Ik kan me toch niet voorstellen dat ik bij iemand blijf waarmee ik het 'wel okay' heb. Ik wil passie en zeker in het begin.

Trouwens, ik vind het een beetje vaag uitgelegd. 'Dat je verliefd word op mensen die niet bij je passen.' Dat ben je alleen maar verliefd op de persoon die je graag zou willen dat diegene is maar past diegene toch niet bij je.
  woensdag 13 april 2011 @ 19:55:29 #5
32840 rene29
God bestaat niet.
pi_95458321
Ik denk dat je, ook bij een relatie, nuchter moet blijven denken.
Hoteldebotel verliefd is prima, voor een tijdje, maar wacht dan iig even af tot dat zich uit kristaliseert.

Een echte relatie kan niet alleen gebasseerd zijn op (evt wederzeidse) aantrekkingskracht.
Voor een (succesvolle) relatie zijn er wel meer factoren die spelen dan uiterlijk.
Religie is erfelijk bepaalt. Zie het als een aangeboren afwijking.
pi_95458333
quote:
Op woensdag 13 april 2011 19:48 schreef TrsK het volgende:
Een relatie moet je niet beginnen vanuit je verstand. Als je verliefd bent en je voelt je goed bij die ander, dan neem je die ander toch zoals hij/zij is?

Als het echt een slechte relatie is met misbruik wordt het wel een ander verhaal..
Het probleem kan juist zijn dat je de ander neemt zoals hij is. Als dat niet bij Jou past, kan het toch gewoon niet werken, ondanks verliefdheid en proberen?
Stel ik ben iemand die bevestiging nodig heeft en val constant voor mannen die dat niet kunnen/willen geven, dan kwel ik mezelf (en hem) toch alleen maar?
Daar heeft misbruik weinig mee te maken, maar wel botsen van karakters.
pi_95458432
quote:
Op woensdag 13 april 2011 19:49 schreef ano2 het volgende:

[..]

Ik ken ook een vrouw die steeds met verkeerde types relaties heeft en die leert het toch niet en toen iemand (niet ik) haar er op aan had gesproken, had ze het contact daarmee verbroken.
ik zeg haar dan ook niets, ik vroeg het me gewoon aan de hand daarvan af.
pi_95458534
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 19:53 schreef LuxorBeetroots het volgende:
Trouwens, ik vind het een beetje vaag uitgelegd. 'Dat je verliefd word op mensen die niet bij je passen.' Dat ben je alleen maar verliefd op de persoon die je graag zou willen dat diegene is maar past diegene toch niet bij je.
dit,

en daarnaast...genoegen nemen met vind ik eerder als je in een relatie bij iemand blijft waarvan je al bij voorbaat weet dat er `beter`is, maar b.v. bang bent om alleen te zijn...

ik hoor trouwens nooit dat mensen enkel bij iemand blijven wanneer ze `smoorverliefd` zijn en minder dan dat is geen optie. Dat is m.i. ook niet reëel...verliefdheid blijft immers niet gedurende de hele relatie zo heftig...
pi_95458713
quote:
Op woensdag 13 april 2011 19:53 schreef LuxorBeetroots het volgende:
Ik begrijp het op zich wel. Ik val zelf ook op behoorlijk foute mannen, terwijl ik weet dat er jongens zijn die veel beter voor me zijn. Maar wat jij als voorbeeld neemt over je vriendin is dat vrouwen eerder voor een bad boy vallen dan the good guy. In een bepaalde levensfase dan, sommigen groeien daar nooit overheen.

Ik kan me toch niet voorstellen dat ik bij iemand blijf waarmee ik het 'wel okay' heb. Ik wil passie en zeker in het begin.

wel ok is ook niet wat ik zei. En het is persoonlijk. Ik wil ook passie, maar ik kijk niet neer op mensen die 'genoegen nemen met minder' misschien is wat ik zie als minder, voor hen wel meer, meer rust, meer tevredenheid, ik kan daar toch niet over oordelen?

Verliefdheid is niet altijd rationeel en je wordt niet perse verliefd op iemand die wel bij je past.
Vaak is het mede de fysieke aantrekkingskracht die je een verliefd gevoel geeft en dat heeft weinig te maken met persoonlijkheid. Dat geldt niet altijd, ben ik ne bewust van. ;)
pi_95458822
quote:
Op woensdag 13 april 2011 19:59 schreef nurpp het volgende:

[..]

dit,

en daarnaast...genoegen nemen met vind ik eerder als je in een relatie bij iemand blijft waarvan je al bij voorbaat weet dat er `beter`is, maar b.v. bang bent om alleen te zijn...

ik hoor trouwens nooit dat mensen enkel bij iemand blijven wanneer ze `smoorverliefd` zijn en minder dan dat is geen optie. Dat is m.i. ook niet reëel...verliefdheid blijft immers niet gedurende de hele relatie zo heftig...
niet blijven, maar wel relaties beginnen.
Terwijl verliefdheid dus (volgens mij) niet altijd gebaseerd is op n persoonlijkheid.
Ik geloof in liefde op t eerste gezicht btw.
pi_95458943
Defineer 'foute mannen' svp.
pi_95458986
quote:
Op woensdag 13 april 2011 20:06 schreef zaanse-mayonaise het volgende:
Defineer 'foute mannen' svp.
ik heb het nergens over foute mannen gehad. Alleen over mensen die niet bij je passen.
pi_95459018
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:04 schreef Grijsmuisje het volgende:

[..]

niet blijven, maar wel relaties beginnen.
Terwijl verliefdheid dus (volgens mij) niet altijd gebaseerd is op n persoonlijkheid.
Ik geloof in liefde op t eerste gezicht btw.
ah...ok ik geloof dus niet zo in liefde op het eerste gezicht. Ik heb het namelijk nog nooit meegemaakt. Ik geloof meer in het daten en zodoende iemand beter leren kennen en dan langzaamaan die persoon leuker gaan vinden, totdat je op een dag wakker wordt met die persoon in je gedachten en je je realiseert dat je verliefd bent...

vaak zit je dan al wel in het proces van een beginnende relatie, die je dus dan bent begonnen zonder dat je vanaf het begin "echt verliefd was"...?

dit vind ik echter verre van "genoegen nemen met"
pi_95459196
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:07 schreef Grijsmuisje het volgende:

[..]

ik heb het nergens over foute mannen gehad. Alleen over mensen die niet bij je passen.
Ah bij verkeerde personen, denk ik aan iemand die slaat enzo. Wat je misschien verkeerd noemt, is misschien helemaal niet verkeerd. Eigenlijk kan ik er dan niks over zeggen
pi_95459419
quote:
Op woensdag 13 april 2011 20:08 schreef nurpp het volgende:

[..]

ah...ok ik geloof dus niet zo in liefde op het eerste gezicht. Ik heb het namelijk nog nooit meegemaakt. Ik geloof meer in het daten en zodoende iemand beter leren kennen en dan langzaamaan die persoon leuker gaan vinden, totdat je op een dag wakker wordt met die persoon in je gedachten en je je realiseert dat je verliefd bent...

vaak zit je dan al wel in het proces van een beginnende relatie, die je dus dan bent begonnen zonder dat je vanaf het begin "echt verliefd was"...?

dit vind ik echter verre van "genoegen nemen met"
Ik ben n aantal keren na een of twee blikken verliefd geworden. Met 1 jongen was dat wederzijds, met de ander niet. Met de een heb ik een aantal jaren n relatie gehad en dat is misgelopen omdat we idd niet bij elkaar pasten (maar verliefd, dus rekken)
Verder ben ik later verliefd geworden, op de manier die jij noemt en dat werkte beter, omdat we vielen op elkaars karakters.

Ik vind dat ook niet genoegen nemen met, maar de verliefdheid was wel minder heftig. De liefde echter niet, die was juist sterker.
Maar er waren wel mensen in mn omgeving die het maar raar vonden.(waaronder die vriendin) omdat ik wel minder heftig verliefd was.
pi_95459539
quote:
Op woensdag 13 april 2011 20:11 schreef ano2 het volgende:

[..]

Ah bij verkeerde personen, denk ik aan iemand die slaat enzo. Wat je misschien verkeerd noemt, is misschien helemaal niet verkeerd. Eigenlijk kan ik er dan niks over zeggen
ik zeg óók niet dat het verkeerd is, alleen dat je niet bij elkaar past.
En dat kan gewoon, genoeg mensen op deze wereld waar ik niet bij pas.
pi_95459720
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:17 schreef Grijsmuisje het volgende:

[..]

ik zeg óók niet dat het verkeerd is, alleen dat je niet bij elkaar past.
En dat kan gewoon, genoeg mensen op deze wereld waar ik niet bij pas.
Dat is dan haar keuze denk ik , je kunt niet voor iemand gaan bepalen waar die wel of geen relatie mee aangaat.
pi_95460036
quote:
Op woensdag 13 april 2011 20:21 schreef ano2 het volgende:

[..]

Dat is dan haar keuze denk ik , je kunt niet voor iemand gaan bepalen waar die wel of geen relatie mee aangaat.
dat doe ik dan ook niet, voor haar bepalen dat ze geen relatie met hem moet hebben :')
Ik zeg enkel dat ik hierdoor hierover ben gaan nadenken.
Bovendien, soms kun je als buitenstaander wel degelijk zien dat n relatie niet werkt, zelfs beter dan wanneer je erin zit denk ik.
pi_95460400
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:11 schreef ano2 het volgende:

[..]

Ik had het wel over foute mannen. Nu is dat natuurlijk een heel los begrip maar ik vind over het algemeen mannen die niet helemaal voor je gaan, onverantwoordelijk, onvolwassen en je verkeerd behandelen. (Dat hoeft natuurlijk niet meteen slaan te zijn, maar zonder respect bijvoorbeeld.)
pi_95460739
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:31 schreef LuxorBeetroots het volgende:

[..]

Ik had het wel over foute mannen. Nu is dat natuurlijk een heel los begrip maar ik vind over het algemeen mannen die niet helemaal voor je gaan, onverantwoordelijk, onvolwassen en je verkeerd behandelen. (Dat hoeft natuurlijk niet meteen slaan te zijn, maar zonder respect bijvoorbeeld.)
Wat in jou ogen fout is, hoeft niet fout te zijn.
pi_95460901
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:35 schreef ano2 het volgende:

[..]

Ik denk dat het algemeen acceptabel is dat mensen zonder respect behandelen behoorlijk fout is.

Maar ik geef je wel gelijk in dat 'fout' een loos begrip is. Mensen fout noemen is natuurlijk vreemd maar vrouwen bedoelen met 'foute mannen' meestal mannen die niet te vertrouwen zijn. En dan is het voor ieder op zich natuurlijk te beslissen of 'niet te vertrouwen' fout is.
pi_95461109
quote:
Op woensdag 13 april 2011 20:35 schreef ano2 het volgende:

[..]

ach kom, soms is het van buitenaf echt wel te zien dat n relatie niet werkt. En ik ben ècht niet iemand die snel oordeelt.
pi_95462650
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:38 schreef LuxorBeetroots het volgende:

[..]

Ik denk dat het algemeen acceptabel is dat mensen zonder respect behandelen behoorlijk fout is.

Maar ik geef je wel gelijk in dat 'fout' een loos begrip is. Mensen fout noemen is natuurlijk vreemd maar vrouwen bedoelen met 'foute mannen' meestal mannen die niet te vertrouwen zijn. En dan is het voor ieder op zich natuurlijk te beslissen of 'niet te vertrouwen' fout is.
Ook dat kan verschillen, iemand kan het de ander ook aanpraten terwijl er niks aan de hand is. Bv stel iemand zou me leuk vinden, maar de andere om haar heen noemen je gek of een loser ofzo. Zo kan een groep iets kapot proberen te maken om verkeerde redenen.
pi_95462826
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 21:05 schreef ano2 het volgende:

[..]

Ook dat kan verschillen, iemand kan het de ander ook aanpraten terwijl er niks aan de hand is. Bv stel iemand zou me leuk vinden, maar de andere om haar heen noemen je gek of een loser ofzo. Zo kan een groep iets kapot proberen te maken om verkeerde redenen.
Iemand een 'gek' of 'loser' noemen is gebaseerd op iemand persoonlijke opinie. Iemand 'niet te vertrouwen' noemen is vaker gebaseerd op feiten. I.e. iemand zegt vaak af, iemand gaat vaak vreemd of iemand liegt veel.
pi_95463285
quote:
Op woensdag 13 april 2011 21:05 schreef ano2 het volgende:

[..]

dus eigenlijk zeg je dat het NOOIT mogelijk is om te beoordelen of een relatie wel of niet werkt voor buitenstaanders?
Dat klopt imo gewoon niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')