Dit zou goed kunnen; de huisarts vroeg mij inderdaad of ik vaker natte armen had ofwel natte kleding op mijn huid had. Ik vertelde hem dat ik wel de laatste tijd wat vaker ga joggen, maar niet met lange mouwen; hij zei daarop dat de transpiratie zelf geen oorzaak zou kunnen zijn.quote:Op woensdag 13 april 2011 15:02 schreef Lienekien het volgende:
Over het type eczeem dat jouw arts vermoedt, lees ik dat zweten a.g.v. stress een oorzaak kan zijn en niet zozeer de cortisolproductie a.g.v. stress.
Ook niemand in de familie met een soortgelijke aandoening?quote:Op woensdag 13 april 2011 15:07 schreef M4a1 het volgende:
[..]
Dit zou goed kunnen; de huisarts vroeg mij inderdaad of ik vaker natte armen had ofwel natte kleding op mijn huid had. Ik vertelde hem dat ik wel de laatste tijd wat vaker ga joggen, maar niet met lange mouwen; hij zei daarop dat de transpiratie zelf geen oorzaak zou kunnen zijn.
Je duidt meer op zweten als gevolg van stress; als in "het zweet breekt me uit"? Hmm. Tjah iedereen heeft wel eens stress, en ik heb zo mijn eigen zorgen, maar niks zeer buitenproportioneels waardoor ik helemaal in zweten uitbarst oid.
Het gaat mij erom dat jij een link legt tussen stress en cortisol en eczeem. Het zou dus zijn stress, zweet en eczeem. Maar het kan ook een andere oorzaak hebben.quote:Op woensdag 13 april 2011 15:07 schreef M4a1 het volgende:
[..]
Dit zou goed kunnen; de huisarts vroeg mij inderdaad of ik vaker natte armen had ofwel natte kleding op mijn huid had. Ik vertelde hem dat ik wel de laatste tijd wat vaker ga joggen, maar niet met lange mouwen; hij zei daarop dat de transpiratie zelf geen oorzaak zou kunnen zijn.
Je duidt meer op zweten als gevolg van stress; als in "het zweet breekt me uit"? Hmm. Tjah iedereen heeft wel eens stress, en ik heb zo mijn eigen zorgen, maar niks zeer buitenproportioneels waardoor ik helemaal in zweten uitbarst oid.
Heb ik nagevraagd, en mijn ouders kunnen zich helemaal niemand voor de geest halen die iets dergelijks hadden. Mijn moeder heeft wel een tijd allergieën gehad, maar die zijn "vanzelf" plotseling opgelost. Ik las ook al dat psoriasis erfelijk is, vandaar dat ik meteen ben gaan rondvragen.quote:Op woensdag 13 april 2011 15:07 schreef Crutch het volgende:
[..]
Ook niemand in de familie met een soortgelijke aandoening?
Klopt; de huisarts vermoedde in mijn instantie ook meer een contact-eczeem, maar dan nog begrijp ik de link niet goed tussen stress, cortisol en eczeem.quote:Op woensdag 13 april 2011 15:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het gaat mij erom dat jij een link legt tussen stress en cortisol en eczeem. Het zou dus zijn stress, zweet en eczeem. Maar het kan ook een andere oorzaak hebben.
Dat is ook niet zo, cortisol is namelijk niet hetzelfde als stress. Cortisol komt vrij onder invloed van stress en helpt je lichaam als het ware om stressvolle situaties goed te doorstaan. In feite is het dus 'antistress'. Om het simpel te zeggen: door cortisol krijg je dus niet meer stress, maar van stress krijg je meer cortisol.quote:Op woensdag 13 april 2011 15:07 schreef M4a1 het volgende:
Maargoed, oorzaak van mijn eigen uitslag terzijde, blijft mijn vraag staan; hoe kan cortisol zowel de oorzaak als de oplossing van een eczeem zijn?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |