abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † dinsdag 31 mei 2011 @ 10:08:43 #85
91830 MaximusTG
pi_97531067
Zou er gewoon wat bakpapier op doen. Wordt het niet zo'n drassige bende met die olie..
pi_97531319
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 10:08 schreef MaximusTG het volgende:
Zou er gewoon wat bakpapier op doen. Wordt het niet zo'n drassige bende met die olie..
Ook een keer gedaan. Dan word de onderkant juist zompig, en is het bakpapier met moeite te scheiden van het deeg.

Drassig niet trouwens, het is meer een film van olie
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
  † In Memoriam † dinsdag 31 mei 2011 @ 10:30:32 #87
91830 MaximusTG
pi_97531601
Tja, je zou het dan ook nog zonder olie kunnen proberen, maar ik ben bang dat je de pizza dan niet los krijgt. Maar ik neem even aan dat je koude bakplaten bedoelt? Je kan ook de oven heel heet stoken, met bakplaat erin, en dan de pizza op bakpapier daarop laten glijden. Dat zal wel schelen denk ik. Of idd met alleen wat griesmeel/maismeel erop.

Edit: Hier gaat vanavond een van de (of misschien wel alletwee) van de bodems die ik een tijd terug heb ingevroren de oven in :). Zijn met alleen tomatensaus voorgebakken. Straks nog lekker wat salami, ui, paprika erop en wat mozzarella.

[ Bericht 33% gewijzigd door MaximusTG op 31-05-2011 14:03:45 ]
pi_97542100
Dan vraag ik me ook af; wat is de beste bewaarmethode? Ingeolied bakje of bebloemd bakje? En met rijzen?
  † In Memoriam † dinsdag 31 mei 2011 @ 15:44:00 #89
91830 MaximusTG
pi_97543067
Bewaarmethode? Van het deeg bedoel je? In dat geval olie. Als je je bakje een beetje met olijfolie insmeert dan laat je deeg heel makkelijk los. Bloem zal sneller 'opgenomen' worden in het bestaande deeg door extra vocht dat door condens zal vormen. En dan plakt het alsnog.
Bij de manier waarop ik deeg maak, verdeel ik het vrij snel na het kneden in porties per pizza, bol dat op en doe het in individuele geoliede bakjes. En die gaan dan de koelkast in voor minimaal 1 dag. Maar als je een grote bol buiten de koelkast laat rijzen ('bulk rise') dan maakt het niet zoveel uit, je moet het dan immers toch nog een keer in stukken snijden. Een beetje olie kan dan ook prima hoor, maar heeft niet veel toegevoegde waarde. Zo'n siliconen spatel is dan trouwens wel handig om het deeg eruit te halen zonder al te veel verlies. Wel altijd goed afdekken. Ik gebruik meestal of een afsluitbare bak of wat huishoudfolie.
pi_97547941
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 15:44 schreef MaximusTG het volgende:
Bewaarmethode? Van het deeg bedoel je? In dat geval olie. Als je je bakje een beetje met olijfolie insmeert dan laat je deeg heel makkelijk los. Bloem zal sneller 'opgenomen' worden in het bestaande deeg door extra vocht dat door condens zal vormen. En dan plakt het alsnog.
Bij de manier waarop ik deeg maak, verdeel ik het vrij snel na het kneden in porties per pizza, bol dat op en doe het in individuele geoliede bakjes. En die gaan dan de koelkast in voor minimaal 1 dag. Maar als je een grote bol buiten de koelkast laat rijzen ('bulk rise') dan maakt het niet zoveel uit, je moet het dan immers toch nog een keer in stukken snijden. Een beetje olie kan dan ook prima hoor, maar heeft niet veel toegevoegde waarde. Zo'n siliconen spatel is dan trouwens wel handig om het deeg eruit te halen zonder al te veel verlies. Wel altijd goed afdekken. Ik gebruik meestal of een afsluitbare bak of wat huishoudfolie.
Aha, dank! Ik dacht dat het gebruik van olie de eigenschappen van het deeg nadelig kan beïnvloeden, vandaar :P
  † In Memoriam † dinsdag 31 mei 2011 @ 17:29:05 #91
91830 MaximusTG
pi_97548096
Nee hoor, tenminste, als je er geen liters van in je bakje doet :P. Wat erg handig is, is een simpel plantenspuitje vullen met olijfolie. Die verkopen ze trouwens ook gewoon los, spuitjes met olie.
Tis alleen wel zo dat volgens de puristen 'la vera pizza napoletana' geen olijfolie IN het deeg mag hebben. Ze doen er juist wel weer wat op.
Mn 'diepvriespizza' zit in de oven. Zometeen een uitgebreid fotoverslag :P.
pi_97548220
Hier ook een creatie in de oven. Deeg is wat zachter en elastischer dan ik het normaal heb, dus ben benieuwd!
  † In Memoriam † dinsdag 31 mei 2011 @ 17:57:43 #93
91830 MaximusTG
pi_97549061
Succes! Smaakte heerlijk! Had de paprika vooraf gemengd met wat sambal, omdat ik er normaal rode peper op doe, maar die was ik vergeten.

Foto's:

klikbaar!

[ Bericht 4% gewijzigd door MaximusTG op 31-05-2011 18:02:49 ]
  vrijdag 3 juni 2011 @ 14:47:18 #94
66083 Platina
78th Element
pi_97657789
Doe jij altijd bloem op de rand voordat je em in de oven doet of hoe krijg je dat?
  † In Memoriam † vrijdag 3 juni 2011 @ 17:02:34 #95
91830 MaximusTG
pi_97662649
Nee, ik bebloem altijd het werkblad met bloem als ik em vorm. Daar blijft ook altijd wat van aan de rand zitten..
Vanavond weer pizza!
  † In Memoriam † maandag 6 juni 2011 @ 13:35:25 #96
91830 MaximusTG
pi_97783155
Ze waren weer erg lekker afgelopen vrijdag! Ik had vrij, en zat al een tijdje in mn hoofd met het idee om de KettlePizza opzetstuk voor de Weber, na te bouwen. (http://kettlepizza.com)
We hadden een simpele bouwmarkt kogelbbq staan, maar ik zag niet waarom het daarmee niet zou kunnen! Dus ik naar de bouwmarkt. Helaas hadden ze daar geen stukken plaatstaal, alleen dun aluminium. Maar goed dacht ik, het was toch de bbq van mn ouders, en ze hebben niet veel gereedschap, dus dan is aluminium beter te vormen. Meegenomen dus, en toen heb ik er dit van gebouwd:

Met een goed schoongemaakte stoeptegel (heeft overigens nooit dienst gedaan als stoep) als 'pizzasteen'. Kolenstarter vol met kolen, zodra die heet waren op het kolenrooster gedaan, rooster er boven met tegel, aluminium ding erop, en deksel erop. Steen werd al gauw erg heet, en de lucht erboven ook. Pizza's helaas geen foto's van. Waren erg lekker, maar werden niet heel erg bruin. Meeste warmte zat onder de steen. Misschien de volgende keer wat hout erop, langs de rand, zoals in het kettlepizza filmpje. Wel leuk experimentje :).
  dinsdag 7 juni 2011 @ 17:05:28 #97
66083 Platina
78th Element
pi_97844905
Zondag zelf weer eens pizza's gemaakt. Recept was een combinatie van de 2 recepten in de OP (vooral leentjebuur gespeeld bij MaximusTG ;) ) en van een pizzasite.

Bodem:
500 gram bloem (350 gram Tipo 00 en 150 gram normale)
325 ml water
30 gram bakkersgist
11 gram zout
theelepel suiker
scheutje olijfolie

Meng de gist, het suiker en 150 ml van het water en laat dit 15 minuten staan. Meng ondertussen de overige bloem, zout en water. Mix het geheel totdat je een homogene massa krijgt en zet het 20 minuten afgedekt in de koelkast. Vervolgens scheutje olijfolie erbij en kneden op de laagste stand en weer 20 minuten afdekken in de koelkast. Vervolgens bolletjes kneden en deze in met olijfolie ingevatte bakjes stoppen. Dek deze bakken af met een natte vaatdoek en laat het geheel minimaal 2 uur bij kamertemperatuur rusten. Hierna je tafel bebloemen en de bolletjes eerst handmatig platdrukken en vervolgens voorzichtig uitrollen met een deegroller. Leg ze dan op bakpapier en rol ze nog meer uit (als je ze niet op bakpapier legt zijn ze laterna lastig te verplaatsen). De rand overigens een beetje dubbelvouwen (voor de look), ik heb deze ook nog extra ingesmeerd met olijfolie vlak voor het bakken.

Saus:
6 Trostomaten
2 blikjes tomatenpuree
200 gram tomatenpasta/puree (pomodori)
Italiaanse kruiden
Paprikapoeder
Peper en zout (duh)
Sambal
Olijfolie

De saus heb ik ter plekke verzonnen. Ik had een aangebroken pak met tomatenpasta/puree (pomodori) hier zat nog circa 200 gram in. Vervolgens heb ik er 6 trostomaatjes bij gedaan (zonder het binnenste) en 2 potjes tomatenpuree (die goedkope krengen). Toen een grote halve ui die ik tesamen met 2 teentjes knoflook had gefruit erbij en daarna wat oregano, rozemarijn, tijm, peterselie en basilicum erbij en uiteraard ook wat peper en zout. Voor de liefhebbers van pittig: ik heb er nog wat sambal bijgedaan. Toen nog wat paprikapoeder en olijfolie erbij en het geheel heb ik gemixt. Het resultaat was een ferme saus met een karakteristieke smaak. Vind je de saus niet sterk genoeg dan kun je nog wat kruiden aan toevoegen. Let op: de saus smaakt als je hem proeft misschien pittig (door de sambal) maar dit proef je niet meer wanneer deze op de pizza zit!

Toppings:
Eigen keuze!

Erg lekker vond ik de pizza waar ik edelsalami (van de Aldi), chorizo (klein formaat van stegeman meen ik) en spaanse pepertjes op had gedaan. Gewoon geraspte kaas voldoet maar voor wat extra smaak zou ik mozzarella eraan toevoegen!

Opmerkingen:
Ík heb de pizza's in een heteluchtoven op 285 graden gebakken. Dit kan ik echter niet aanbevelen omdat de bodems zo iets te krokant werden. Helaas heb ik niet de beschikking over een pizzaoven of steen.
Zorg dat het deeg overal even dik is (behalve de rand) anders kan het op sommige plekken nog ongaar zijn.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze tweede serieuze poging. Wel heb ik nog erg veel bloem toe moeten voegen tijdens het vormen voor de grote rijsstap. Het deeg was namelijk erg plakkerig! Ik ga het de volgende keer proberen met een waterpercentage van 50-55% ipv 65%
pi_97845539
-edit-

[ Bericht 99% gewijzigd door MissHobje op 07-06-2011 20:11:12 (niet nodig) ]
  † In Memoriam † dinsdag 7 juni 2011 @ 17:37:12 #99
91830 MaximusTG
pi_97846210
@Platina: Leuk he, pizzabakken? Heb je het filmpje over deeg opbollen in de OP al bekeken? Want het is echt prima mogelijk om bolletjes te maken met zulk 'nat' deeg. Heb je maar een beetje bloem nodig. Eventueel kan je je handen met olijfolie insmeren, dat helpt ook al weer wat. Het is wel lastiger om dat soort deeg uit te rollen ja. Nog foto's gemaakt?

@Om_nomnom: Dus... nou vooruit, ik zal nooit meer posten, omdat je het zo lief vraagt.. :{w
  dinsdag 7 juni 2011 @ 18:15:39 #100
66083 Platina
78th Element
pi_97847682
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 17:37 schreef MaximusTG het volgende:
@Platina: Leuk he, pizzabakken? Heb je het filmpje over deeg opbollen in de OP al bekeken? Want het is echt prima mogelijk om bolletjes te maken met zulk 'nat' deeg. Heb je maar een beetje bloem nodig. Eventueel kan je je handen met olijfolie insmeren, dat helpt ook al weer wat. Het is wel lastiger om dat soort deeg uit te rollen ja. Nog foto's gemaakt?

@Om_nomnom: Dus... nou vooruit, ik zal nooit meer posten, omdat je het zo lief vraagt.. :{w
Nee geen foto's, dan word ik hier voor gek verklaard en vind het zelf ook een beetje raar om er foto's van te nemen :P
Ik heb dat filmpje bekeken en ook zo geprobeerd de balletjes de vormen. Maar het deeg was echt te nat en was net zo plakkerig als kauwgum. Misschien heb ik wel niet goede gekeken op de maatbeker haha.
Pizza's maken is iig wel erg leuk (en veel lekkerder dan bij de pizzaboer!)
  † In Memoriam † dinsdag 7 juni 2011 @ 18:58:16 #101
91830 MaximusTG
pi_97850024
Haha, ach ja, mn vriendin kijkt ook wel eens raar als ik weer overal foto's van loop te maken :P. Zeg altijd maar dat het is om later objectief de pizza's te kunnen vergelijken :+.
Tip voor de maatbeker: koop een goede weegschaal (digitaal) en weeg het water ook af!
pi_97850340
zie maar weinig lekkere pizza's :@
pi_97860819
Ah, je hebt ervan meegeproefd? Mooi en lekker zijn niet per definitie hetzelfde. Juist knullig ogende telefoonfoto-pizza's kunnen eigenlijk prima te pruimen zijn. Goed ogende commerciële pizza's van niet Italiaanse uitbaters zijn dan vaak weer niet te vreten. Wat bedoel je eigenlijk?
  dinsdag 7 juni 2011 @ 21:51:16 #104
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_97861159
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 21:47 schreef Yvesss het volgende:
Ah, je hebt ervan meegeproefd? Mooi en lekker zijn niet per definitie hetzelfde. Juist knullig ogende telefoonfoto-pizza's kunnen eigenlijk prima te pruimen zijn. Goed ogende commerciële pizza's van niet Italiaanse uitbaters zijn dan vaak weer niet te vreten. Wat bedoel je eigenlijk?
Inderdaad, die van da michele zien er ook neit bijzonder uit maar zijn echt heel lekker!
pi_97861235
Waarvan Akte. Ook al ken ik die hele tent niet.
Kutfoto's? heb ik ook. Neem deze, uit de losse pols.
5 minuutjes werk, maar toch lekker. (als je van Napoletana houdt)

[ Bericht 70% gewijzigd door Yvesss op 07-06-2011 22:30:08 ]
  † In Memoriam † dinsdag 7 juni 2011 @ 22:28:52 #106
91830 MaximusTG
pi_97863860
Ach joh, niet teveel op reageren Yvesss; Om_nomnom en kort zitten hier gewoon een beetje trollen. Gewoon jaloers dat ze het zelf niet kunnen ;).
pi_97864133
Zijn wss matties. Zitten allebei een beetje in het honderd-pushups-forumgebied. Kan ik dit zelf deleten?
pi_97892119
Van de week 2 pizza's gebakken in mijn nieuwe ferrari oventje. Ze waren erg lekker, maar wat ik gemerkt heb is dat er een enorm verschil zat tussen de 2 pizza's.
De eerste was lekker, maar de 2e was veeeeel lekkerder ( bodem), aangezien het deeg toen op kamertemperatuur was gekomen. We delen de pizza's altijd, anders zit je zo alleen te eten, dus vandaar dat het deeg nog op aanrecht stond.
En wat me opviel, ik vond het deeg erg droog, terwijl ik dus het recept nr 1 uit de OP gebruik. Kan het zo zijn dat het ene bloem meer water nodig heeft dan het andere? Ik moest bodem echt rollen met deegroller namelijk.
pi_97892437
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 22:32 schreef Yvesss het volgende:
Zijn wss matties. Zitten allebei een beetje in het honderd-pushups-forumgebied. Kan ik dit zelf deleten?
wtf? :') definieer honderd-pushups-forumgebied?

Maar als er iets niet lekker uit ziet, smaakt het ook niet lekker, ook al is dat 100% psychologisch. Waarom denk je dat koks worden afgekeurd op hun presentatie?
  † In Memoriam † woensdag 8 juni 2011 @ 17:14:54 #110
91830 MaximusTG
pi_97893830
Och, wat een onzin, er staan hier genoeg lekkere pizza's. Dat de foto's ze niet altijd eer aandoen is gewoon omdat het best moeilijk is om mooie foto's te maken van eten. In het echt ziet het er ook bijna altijd beter uit. Maar goed, post dan eens een foto van je eigen pizza?
  woensdag 8 juni 2011 @ 17:17:21 #111
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_97893946
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 16:42 schreef kort het volgende:

[..]

Maar als er iets niet lekker uit ziet, smaakt het ook niet lekker, ook al is dat 100% psychologisch. Waarom denk je dat koks worden afgekeurd op hun presentatie?
Nu wordt ik wel erg nieuwsgierig naar je eigen foto's :Y
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_97913678
En als je het een keer zonder deeg wilt...

http://lxrcuisine.wonderh(...)thout-dough-0127401/

(Moet je wel weer de apparatuur voor hebben }:| )
pi_97914515
quote:
10s.gif Op woensdag 8 juni 2011 22:38 schreef robuust89 het volgende:
En als je het een keer zonder deeg wilt...

http://lxrcuisine.wonderh(...)thout-dough-0127401/

(Moet je wel weer de apparatuur voor hebben }:| )
Nou ja weet niet ik denk dat je met gewoon apparatuur het best goed kunt nabootsen.
  † In Memoriam † donderdag 9 juni 2011 @ 10:33:24 #114
91830 MaximusTG
pi_97928322
Ziet er grappig uit robuust89! Moet je toch inderdaad ook wel kunnen doen met bv een grove rasp? Lijkt een beetje op rösti. Maar dan luchtiger, en met de kaas er pas later bij.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 09:08:48 #115
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_97970387
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 16:42 schreef kort het volgende:

[..]

Dus jij lust geen snert, boerenkoolstampot, stoofpot etc?
  vrijdag 10 juni 2011 @ 09:11:34 #116
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_97970460
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 17:14 schreef MaximusTG het volgende:
Och, wat een onzin, er staan hier genoeg lekkere pizza's. Dat de foto's ze niet altijd eer aandoen is gewoon omdat het best moeilijk is om mooie foto's te maken van eten. In het echt ziet het er ook bijna altijd beter uit. Maar goed, post dan eens een foto van je eigen pizza?
Foto's maken van eten is sowieso moeilijk want ik heb altijd veel te veel trek. Ik moet mezelf echt dwingen om een foto te maken inplaats van aanvallen. :P
pi_97981752
Aan het watertanden ... binnenkort maar eens een pizzasteen scoren, alleen jammer dat we niet zo'n grote oven hebben.
pi_98196342
hmmm pizza!

Ik heb enkele vraagjes
1) hoe nodig is een pizzasteen? Heb zelf een kleine oven (kan wel goed warm).
2) Kan ik het deeg ook invriezen?
3) Kan ik de tomatensaus ook lang bewaren?
4) Is het mogelijk om de basis pizza (deeg + saus) al te maken, en te bewaren, zodat wanneer ik thuis kom van sporten alleen de topping erop hoef t gooien en in de oven te doen?

Heb dit topic snel gelezen, geloof niet dat het er in staat.
Excuses als ik er overheen heb gelezen!
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_98197431
1) Tsja.. wat is nodig? Probeer het eerst eens zonder pizzasteen, als je dan denkt dat je regelmatig pizza's gaat maken kan je er altijd nog een aanschaffen. Het geeft wel betere pizza's, maar ook zonder steen kan je best pizza maken.
2) Ja, deeg invriezen kan prima.
3) Ja, ook invriezen, in kleine porties in bakjes/zakjes, gaat heel goed.
4) Lijkt me niet, althans, ik zou niet weten hoe. Gaat erg uitdrogen, lijkt me. Misschien met eerst voorbakken ofzo, maar dat is ten eerste weer extra werk en ten tweede geen idee of het dan wel lukt. Proberen kan natuurlijk altijd :)

En dit deel heeft nog acht voorgangers, daar is bovenstaande uitgebreid besproken. Maar geen punt om het nog een keer te herhalen.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_98198427
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 12:54 schreef Naamah het volgende:
1) Tsja.. wat is nodig? Probeer het eerst eens zonder pizzasteen, als je dan denkt dat je regelmatig pizza's gaat maken kan je er altijd nog een aanschaffen. Het geeft wel betere pizza's, maar ook zonder steen kan je best pizza maken.
2) Ja, deeg invriezen kan prima.
3) Ja, ook invriezen, in kleine porties in bakjes/zakjes, gaat heel goed.
4) Lijkt me niet, althans, ik zou niet weten hoe. Gaat erg uitdrogen, lijkt me. Misschien met eerst voorbakken ofzo, maar dat is ten eerste weer extra werk en ten tweede geen idee of het dan wel lukt. Proberen kan natuurlijk altijd :)

En dit deel heeft nog acht voorgangers, daar is bovenstaande uitgebreid besproken. Maar geen punt om het nog een keer te herhalen.
Dank, ga vh weekend dan maar eens aan de slag!
Hoe ontdooi het deeg het beste dan btw?
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_98198882
Daar ben ik ook nog niet helemaal uit, wil ik nog wat in uitproberen. Ik vries het nu als bolletje in na het rijzen en ontdooi het dan in de koelkast, of gewoon buiten de koelkast als ik het sneller nodig heb.
pi_98201668
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:29 schreef Naamah het volgende:
Daar ben ik ook nog niet helemaal uit, wil ik nog wat in uitproberen. Ik vries het nu als bolletje in na het rijzen en ontdooi het dan in de koelkast, of gewoon buiten de koelkast als ik het sneller nodig heb.
Met mijn beperkte kennis van koken kan ik toch wel concluderen dat het laten in ontdooien in de magnetron niet gaat werken? Of heeft het dan al genoeg gerijzd?
pi_98202560
Ik zou zeggen, probeer het! Ik zou het namelijk niet weten. Het ontdooid wel vrij snel hoor. Als je het in een waterdicht zakje doet, kan je het ook nog in koud/lauw water laten ontdooien, dan is het echt binnen een half uurtje wel ontdooid.
pi_98239133
Maar hier ook even geregistreerd. Beetje aangestoken door MaximusTG op GoT. Van de week gelijk een Bestron DLD9070 gehaald die vanavond ingewijd gaat worden. Gisteravond het deeg gemaakt, 2 bollen liggen klaar voor vanavond en 2 bollen heb ik de vriezer in gegooid. Ontdooien gewoon op tijd eruit halen en op kamer temp laten komen.
  † In Memoriam † donderdag 16 juni 2011 @ 10:12:32 #125
91830 MaximusTG
pi_98239336
Whaha _O- , voel me een soort Jepizza getuige nu :P. Ben benieuwd naar je ervaringen met je Bestron. Maak wat foto's ;).

Nog over die magnetron trouwens van mister_popcorn; Dat gaat natuurlijk niet werken, dan maak je de gist natuurlijk hartstikke dood.
Eerder in dit topic staan wat foto's van mn ingevroren voorgebakken pizza, met alleen tomatensaus dus voorgebakken en daarna bevroren belegd en afgebakken.
pi_98239473
Ja, was vorig jaar ook al een beetje aan het uitproberen in mijn "gewone" oven. En het pizza topic hier is wat uitgebreider dan op GoT. Dus hier maar een beetje mee lezen enzo. Camera zal ik klaarleggen vanavond :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')