abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95392922
Stel.. je hebt wat narige relaties achter de rug en bent beland in een vicieuze cirken. Daar maak je een einde aan.

2 mogelijke personen:

Persoon 1; Uit frustraties, onzekerheden e.d. trekt diegene kapsones op (waarschijnlijk ter overcompensatie). Traint en leert zich suf. Zo agressief dat het niet meer menselijk is. Sluit zich emotioneel helemaal af en trapt iedereen die in de buurt komt weg. Hoogst waarschijn omdat diegene geen/weinig vrede heeft met zichzelf. Deze persoon houdt aan dat deze manier van aanpak hem zal ''resetten'' om in de toekomst weer gezonde langdurige relaties aan te gaan.

Persoon 2; heeft de vorige situatie al meegemaakt, maar werd daar depressief van en mengt zich juist veel tussen mensen. Raakt meer betrokken met iedereen. Gaat geen relaties aan maar stelt zich wel tot een bepaalde mate toegankelijk en relativeert op die manier. Alleen is deze persoon minder hardnekkig met zijn doelen bezig.

Kan iemand de psyche begrijpen van beide personen?
Welke is een betere aanpak?
Is er een betere?

Het gaat om mij en mijn maatje :) We hebben soortgelijke ervaringen achter de rug. Ik vroeg me af wat de snelste en meest effectieve vorm is van verwerking. Het kwam ook in me op dat wat voor de 1 niet werkt voor de andere wel werkt, maar er moeten aanpakken zijn die gewoon destructief zijn en ik denk dat die van hem daaronder valt. Wat vinden jullie?
  dinsdag 12 april 2011 @ 14:49:13 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95393266
Nou ja, zoals je de beide opties neerzet, vind jij optie 1 in ieder geval maar niks.
The love you take is equal to the love you make.
pi_95393301
Klopt.

Wat vind jij?
  dinsdag 12 april 2011 @ 14:54:26 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95393555
Kiezen wat bij je past.
The love you take is equal to the love you make.
pi_95393889
Kan je geen onderscheid maken tussen constructief/destructief of fases in deze situatie? Of kunnen ze beiden effectief zijn?
  dinsdag 12 april 2011 @ 15:08:01 #6
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_95394182
Gevoelsmatig zou je zeggen dat persoon 2 er het verstandigst mee om gaat, maar in de praktijk kan persoon 1 er uiteindelijk best beter uitkomen.
Ligt totaal aan de persoon wat het beste werkt, heb zelf op verschillende vlakken (die binnen R&P passen) totaal uiteenlopende keuzes gemaakt en achteraf bezien had ik mogelijk beter voor een andere oplossing kunnen kiezen, maar of die beter was weet je natuurlijk nooit.
Er spelen gewoon teveel factoren mee om hier een eenduidig antwoord op te geven vrees ik.
pi_95394677
Persoon 1 zal waarschijn veel meer bereiken (studie, goed lichaam e.d.), al gaat diegene door een eenzame en verbitterde periode met veel kunstmatige muren. Gevaar zit erin dat diegene depressief wordt. Of hoeft dat niet?

Persoon 2 zal minder bereiken, maar zich niet alleen en verbitterd voelen. Relativeringsvermogen is groter doordat diegene meer confrontaties aangaat.

Maar je kan het ook zo zien. Persoon 1 vermijdt misschien wel confrontaties, maar schept door die verzuurde periode waarin diegene een robot is een sterke emotionele basis, waardoor het socializen nog veel beter zal zijn. Persoon 2 kan namelijk nog een diepgang creeeren.

De essentie van mijn topic is eigenlijk: Wat is goed voor mij? Ik vind mijn maatje wel inspirerend. Alleen lijkt me het zo zwaar. Ik denk dat hij aan het einde van deze periode in ieder geval erg trots zal zijn op wat hij ''bereikt'' heeft. En ik op het feit dat ik het natuurlijk heb verwerkt en geen risco's op psychische problemen heb opgelopen.

Waarom moet het de ene of het ander zijn eigenlijk? Je hoeft je toch niet helemaal af te sluiten voor iedereen én gedreven bezig zijn? Is een ideale situatie een mix van beide? Dus arrogantie eraf, bescheidenheid erbij. Meer gedrevenheid, minder agressie?
  dinsdag 12 april 2011 @ 15:33:40 #8
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_95395455
Mensen die een verandering willen in hun leven gaan graag voor een extreme verandering, alles of niets lijkt het dan vaak.

Maar wat goed voor jou is, is voor ons natuurlijk moeilijk te zeggen en het hangt van teveel toevalligheden/gebeurtenissen af of het uiteindelijk een goede beslissing is geweest.
Kijk gewoon eens voor jezelf wat je nu prima vind aan jezelf, wat je doet en nalaat en wat je wilt veranderen en werk daar dan gewoon aan.
En misschien vind je het allemaal wel prima zo, waarom zou je dan perse 'keuzes' moeten maken?
pi_95402814
dit klinkt erg naar 4seizoenenpeper
  dinsdag 12 april 2011 @ 18:25:04 #10
332698 galtfactory
RIP 08-12-2011
pi_95403818
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 15:01 schreef Signature het volgende:
Kan je geen onderscheid maken tussen constructief/destructief of fases in deze situatie?
Of kunnen ze beiden effectief zijn?
Het gaat er om welke uiteindelijk het meeste resultaat oplevert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')