abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 april 2011 @ 13:29:17 #1
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_95389181
*onder steen vandaan kruipt*

Je bent gestopt met anticonceptie en of dit nu is om jezelf voort te planten, of om andere redenen, een te lange cyclus doet -denk ik- iedere bewuste vrouw zorgen baren maken. Het maakt je mij toch onzeker, omdat ik me realiseer dat een cyclus van meer dan 50 dagen niet is hoe een vrouwelijk lichaam behoort te werken.

Maar dan, wanneer is een lange cyclus nu echt zo lang dat je de stap zet richting een huisarts en/of gynaecoloog? Zijn er hier op Fok! ervaringsdeskundigen en welke stappen heb je wel/niet genomen en wat zijn de resultaten hiervan?

Ik heb dit topic geopend in OUD, omdat ik hier de meest serieuze reacties aangaande dit onderwerp verwacht. Daarnaast vind ik het niet gepast om dit in het 'wachten op..' topic te doen, omdat de dames daar werkelijk bezig zijn met het gaan voor een tweede streepje. In mijn geval is dit niet mijn directe doel en dus voelt dat niet goed. Als dit topic uberhaupt niet gepast en/of in de goede groep staat, mag -ie gerust op slot of gekickt.
Één keer in de zoveel tijd komen dromen uit!
  Moderator dinsdag 12 april 2011 @ 13:41:34 #2
5428 crew  miss_sly
pi_95389845
Even naar de huisarts en het met hem/haar bespreken. Dan is je huisartsa in ieder geval op de hoogte van wat er speelt en hoe lang al. Hij kan dan ook bepalen wanneer het tijd is om stappen te ondernemen, zoals medicijnen geven om een onttrekkingsbloeding op te wijken of door te verwijzen naar een gyn.

Op zich kan een menstruatie best lang op zich laten wachten als je net gestopt bent, maar als je je er niet prettig bij voelt, kan een bezoekje aan de huisarts geen kwaad.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 12 april 2011 @ 13:48:15 #3
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_95390208
Ik heb telefonisch contact gehad met de huisarts, welke mij adviseerde om de boel nog even aan te kijken of even langs te komen. Ik ben nu 5 maanden gestopt met mijn anticonceptiepil, na een jaar of 6 slikken en dit is mijn cyclus geweest:

+- november 2004 gestart met Yasmin-pil; Ruim 6 jaar de pil geslikt.
19 november 2010: Laatste pil genomen. Gestopt i.v.m. wens over te stappen naar ander soort anticonceptie.
23 november 2010: Onttrekkingsbloeding; cyclus dag 1.
5 januari 2011: Cyclus dag 44, negatieve zwangerschapstest.
12 januari 2011: Cyclus dag 51; menstruatie = dag 1.
25 februari 2011: Cyclus dag 45, negatieve zwangerschapstest.
8 maart 2011: Start teunisbloemoliecapsules.
10 maart 2011: Cyclus dag 58; menstruatie = dag 1.
12 april 2011; dag 33 niks te ontdekken

Ik heb nu dus voor mijzelf besloten om nog (minimaal) te wachten tot de 6 maanden zonder anticonceptie, juist omdat ik niet bezig ben met het zwanger raken. Daardoor vind ik het moeilijk om gericht vragen te stellen; immers, als er eventueel iets mis zou zijn, kunnen ze voor mijn gevoel op dit moment toch niet heel veel betekenen.
pi_95390333
Sowieso moet je doen waar je jezelf het meest prettig bij voelt, als jij het nodig vind om naar de HA te gaan doe het zeker! Uiteindelijk wil je zelf gerustgesteld zijn en dat werkt alleen als je voor jou een manier daarbij vind. Waar ik op let hoeft zeker niet voor jou te werken. En daarbij, de HA is iig iemand die er vanuit een medische blik naar kan kijken en met objectieve ervaring, terwijl wij je hoogstens heel goed bedoeld advies kunnen geven.

Als dit je 1e cyclus is dan is 50 dagen imo niet bijzonder, al is het zeker frustrerend. Wat ik zou doen is er vanuit gaan is dat de kans groot is dat je je 1e cyclus voorbij bent gegaan voordat je lichaam het door had. De kans is groter dat je 2e cyclus wel op gang komt. Als je van een cyclus van 28 a 30 dagen uitgaat dan zou ik na 60 dagen iig een ongesteldheid verwachten. Dat zou voor mij een moment zijn om iig een zwangerschaps test te doen en naar de huisarts gaan als je dan nog geen tekenen hebt van een ongesteldheid. Dan kun je voor je gevoel ook zeggen ok ik ben nu 2x rond geweest nu zou het dus moeten kunnen komen, en heb je een concreet punt om mee naar de HA te gaan.

Buiten om wat de HA zal / kan doen kun je er voor kiezen om je eigen lichaam in de gaten te houden. Doe dit ook zeker niet als je je er niet happy bij voelt om er te overdreven mee bezig te zijn. Naar mijn idee kan het geen kwaad om dagelijkse te tempen of om de 2/3 dagen een ovulatie test te doen. Je kunt hierdoor kijken of je een eisprong kunt waarnemen, of dat je lichaam iig probeert een eisprong te krijgen. Ovulatie testen kosten wel iets, maar doordat je wel een aantal dagen een piek zult zien in de hormonen kom je ook wel uit als je om de 2/3 dagen over zon strip heen plast. Mocht je een piek ontdekken dan kun je ook kijken of je 2 weken later een menstruatie krijgt. Dat kan je zekerheid geven, of weer een extra gegeven om mee naar de huisarts te gaan, of natuurlijk al snel een positieve zwangerschaps test.

edit: ik had je nieuwe post nog niet gezien toen ik dit typte. Wellicht dat temperaturen of testen met een ovulatietest iets voor je kan doen, je kunt dan kijken of je wel een eisprong hebt en op welke momenten. Dan heb je iig iets om na een tijdje te kunnen laten zien aan de HA. Een cyclus van 50 dagen is niet "normaal" maar hoeft ook zeker niet slecht te zijn. Op het moment dat je op een regelmatig moment een eisprong hebt en daarna na genoeg dagen je menstruatie krijgt kun je wel normaal vruchtbaar zijn.
  dinsdag 12 april 2011 @ 14:10:55 #5
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_95391351
Papillion, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ben me ervan bewust dat het zeker niet slecht hoeft te zijn als je een cyclus hebt die zo lang duurt als de mijne. Ik heb echter wel last van een zogenaamde 'gut feeling' die mij doet geloven dat er iets niet helemaal naar behoren werkt. Dat is natuurlijk een stevig staaltje 'jezelf gek maken' en daarom hoopte ik hier ook ervaringen te vinden van andere dames die ook een lange cyclus hebben (gehad). De grote vraag is natuurlijk wanneer 'lang' 'te lang' is, en ik geloof inderdaad niet dat er iemand is die die vraag voor mij zou kunnen beantwoorden.

Temperaturen is wel iets wat het overwegen waard is (meer dan ovutesten), ik zal me daar eens rustig op in lezen, want hoewel ik weet wat het is, weet ik er niet het fijne van.
pi_95391618
Ik had nadat ik de eerste keer met de pil stopte ook een hele onregelmatige en soms lange cyclus. Tussen de 28 en 48 dagen ongeveer. Zwanger worden is (gelukkig) geen probleem gebleken. Ik was meteen de eerste maand zwanger. Maar als het langer had geduurd, had ik er denk ik wel even een gesprekje aan gewaagd bij de huisarts. Lijkt me niks geks aan. :)
pi_95392156
Het is op zich normaal dat wanneer je met de pil stopt, je lichaam wat tijd nodig heeft om weer een normale cyclus te krijgen. Maar je zou toch wel verwachten dat het na een half jaar allemaal wel weer goed werkt.
Ik had het zelf ook (alleen had ik een nog langere cyclus), en ben na ongeveer een half jaar naar de huisarts gegaan, die me doorverwees naar de gyn. En toen bleek dat ik PCOS had.
Dus als ik jou was zou ik gewoon toch binnenkort even bij de huisarts langsgaan en kijken of die je door kan verwijzen naar een gyn. Beter toch even laten checken wat er aan de hand is lijkt me.
...and together we'll stand on the threshold of a dream[
pi_95392260
Bij mij was het na een jaar nog steeds zo raar lang Tessie. Ik dacht het eerste half jaar ook dat het door het ontpillen kwam inderdaad :)
pi_95392325
Bij mij hetzelfde verhaal als Stiemie: ook een cyclus tussen de 28 en 50 dagen. Zwanger worden duurde hier zo'n anderhalf jaar, maar ik moet toegeven dat ik het eerste jaar niet echt gericht heb geprobeerd om zwanger te worden. Pas na een jaar ben ik op m'n lichaam gaan letten om zo op gerichte momenten seks te hebben. Een ovulatietest heb ik nooit gedaan, wel lette ik op dingen als cervixslijm e.d. om m'n ovulatie te bepalen.
pi_95392432
Tessie, ook mijn cyclus bleef onregelmatig. :)
  dinsdag 12 april 2011 @ 14:35:56 #11
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_95392568
Ja, die periode van een half jaar wil ik ook afwachten voordat ik écht stappen onderneem, maar ongewild knaagt het toch een beetje aan me..

Wat betreft het in de gaten houden van je lijf, de eerste (echte) periode na het stoppen met de pil meende ik een verandering in mijn cervixslijm te ontdekken rond dag 24, maar dat heb ik in de cyclus erna of in deze cyclus niet meer weten te ontdekken.

Ik vind het wel fijn te lezen dat er echt geen man overboord is als je een lange cyclus hebt!
pi_95394992
Ik hield de hele reutemeteut bij op http://www.menstruatiekalender.net/. Fijne site!
pi_95410603
Nee, een lange cyclus hoeft niet automatisch te betekenen dat je een groot probleem hebt hoor.

Ik heb een paar maanden elke ochtend mijn temperatuur opgenomen, zodat ik wel precies wist wanneer mijn eisprong was (toen was mijn cyclus lang, zo'n 45 dagen, maar wel heel regelmatig) en toen was ik vrij snel zwanger. En de tweede keer had ik nog niet eens een cyclus en was ik alweer spontaan, door voorbehoedsmiddelen heen, zwanger.

Het is altijd goed om het gewoon even te laten onderzoeken. Zodat je, tegen de tijd dat je wel kinderen zou willen krijgen, je ook gewoon weet waar je aan toe bent, ipv dat je dan nog zou moeten gaan beginnen met de onderzoeken enzo.
...and together we'll stand on the threshold of a dream[
pi_95411373
Hier inderdaad ook een erg lange cyclus, eigen zo goed als geen..
Januari 2010 gestopt met de pil, in augustus 2010 pas de eerste menstruatie. Was al naar huisarts geweest, maar die zei dat het tot een jaar kon duren na de pil.. maar het zat mij niet lekker en ben terug geweest naar de huisarts die me heeft doorgestuurd naar de gyn en daar bleek nov 2010 dat ik PCOS heb en zelden een eisprong 1 het afgelopen jaar, en nog 1 die ik niet gemerkt heb maar waar ik wel zwanger van ben geworden O+ een klein wonder..

Het is zeker goed om het in de gaten te houden en bij een slecht voorgevoel gewoon laten onderzoeken. Had ik ook en er bleek ook iets mis te zijn, hierdoor vielen allerlei stukjes van de afgelopen jaren wel op zijn plek.

Succes en sterkte ermee!
pi_95412399
Ik liet in juni 2008 Implanon verwijderen uit mn arm ivm kinderwens, in nov/december 2008 nog steeds geen menstruatie gehad en ben toen naar de huisarts gegaan.
Kreeg meteen doorverwijzing voor de gyn.
In januari 2009 afspraak gyn, inwendig onderzoek gehad en bloed laten prikken en daaruit kwamen geen bijzonderheden. Ik moest toch nog afwachten en zou in mei 2009 gaan starten met uitgebreidere onderzoeken e.d
Maart 2009 zwanger, en dus geen voorafgaande menstruatie gehad!

Na de bevalling ben ik overigens weer aan de pil gegaan, hopend dat als ik hier mee zou stoppen als er weer een kinderwens is, dat ik dan wel (sneller) een natuurlijke cyclus krijg.

Kim, ik zou zeker niet te lang wachten met naar de dokter gaan. Ook al is er (nog) geen kinderwens, het is wel prettig om te weten of er iets ''mis'' is of niet lijkt mijzelf.
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_95413039
Kim, toen ik voor Tess stopte met de pil had ik een steeds langer wordende cyclus.
Ik begon met 28 dagen, toen 31, toen 33 toen ergens in de 40 en ook nog een keer iets van in de 70. Meerdere keren een zw. test gedaan maar allemaal negatief. Mijn huisarts zei ook dat het kon komen door de pil... Toen zelf maar contact opgenomen met de gynaecoloog en die heeft toen gekeken of alles goed was van binnen heb een abortus gehad na Amber en was bang voor verklevingen. Er was niks te zien maar er was ook geen verklaring voor de lange cyclus.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  dinsdag 12 april 2011 @ 21:23:51 #17
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_95414985
Lieve dames, allereerst bedankt voor jullie reacties! Ik had geloof ik niet verwacht -hoewel natuurlijk wel gehoopt- dat er zulke fijne reacties op dit topic zouden komen, omdat ik wederom slechts lurk. Door jullie woorden kan ik niets anders dan concluderen, dat mijn gevoel het belangrijkste is. En omdat mijn gevoel zegt dat het een rondje ' aan de bel te trekken ' waard is, ga ik zodra ik de zesde anticonceptieloze maand bereikt hebt een bezoekje brengen aan mijn huisarts.

Ik houd jullie op de hoogte!
pi_95430415
Ik lees dit topic nu pas, en ook ik kan hier over meepraten. Mijn cycli tot nu toe, zonder medicatie, waren 37, 40, 42,50 en de laatste eindigde ergens in de 100, maar deze hebben we afgebroken.
Ik stopte in april 2010 met de pil, in augustus 2010 zat ik bij de HA omdat mijn gevoel toch zei dat er iets niet in de haak was. Ik mocht 2 cycli temperaturen en daarna terugkomen. Die 2e cyclus heb ik nooit op natuurlijke wijze volbracht. In december 2010 ben ik toen teruggegaan naar de HA en hebben we besloten om de gyn in te schakelen. In februari 2011 de diagnose PCOS; de cyclus van 100 zoveel (ik weet niet meer precies hoeveel) hebben we afgebroken en zijn we gestart met Clomid.

Het is zoals iedereen zegt, het gaat om je gevoel. Ik heb vanaf het moment dat ik stopte met de pil het gevoel gehad dat er iets niet klopte. Daarom trok ik ook vrij snel aan de bel. Gelukkig heb ik een ontzettend lieve HA die mijn situatie begreep en mij dus ook al met 8 maanden doorstuurde naar de gyn.
  zaterdag 23 april 2011 @ 22:51:16 #19
286844 Kimpossible
Van lurker tot poster.
pi_95901703
Dames, het lijkt erop dat ik misschien toch te vroeg gegild heb, ik ben afgelopen week (flink) gaan menstrueren op de 43e dag van mijn cyclus. Dat is een sprong van 15 dagen! Ik ga het nog wat langer aankijken dus.

Bedankt voor alle geruststellende woorden en reacties!
pi_95901814
Dat is goed om te horen. Hopelijk is de komende cyclus ook een goede en komt alles in een mooie regelmaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')