abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 11 april 2011 @ 17:35:52 #1
8781 crew  Frutsel
pi_95349525
Hoi Hoi

Eerst even dit...
Ik heb zelf twee prachtige katers van een jaar of tien oud. Eentje daarvan (mijn rooie) was ooit een buitenkat maar is aangereden door een auto en kwam in een dierenkliniek terecht. Er was niemand die zich voor hem meldde en daar hadden ze hem eigenlijk al opgegeven maar toen ik hem zo met zijn gebroken heup zag zitten en zijn praatgedrag was ik snel verkocht en nam ik hem in huis. Na weken 'hokrust' te hebben gehad is hij volledig hersteld O+ maar gedroeg hij zich flink agressief en aanvallend. Maar goed, ik heb hem flink laten uitrazen, oa op een krabpaal en op mijn armen :'), maar omdat ik destijds op een flatje woonde kwam hij dus niet buiten. Misschien was dat de reden van zijn agressieve gedrag.

Na een klein jaar heb ik mijn zwart witte als kitten erbij gezet en na enkele weken ging dat prima. Aanvankelijk was het wel ruzie en blazen, maar de kitten bleef volhouden en uiteindelijk werd het wel geaccepteerd al wordt er natuurlijk nog steeds wel eens een corrigerende tik uitgedeeld en blijft mijn rode duidelijk de dominante baas in huis. Maar goed, dat gaat samen prima.

Af en toe komen ze nu eens buiten aan een tuigje, wat ze heerlijk vinden en ook goed accepteren. Gras eten, boompje klauteren, lekker luieren en jagen op die onbereikbare vogels of gewoon de aanval inzetten op dat grassprietje wat daar eigenlijk niet hoort te zijn, je kent het wel.

Nu is er kans dat er binnenkort een derde kater gaat bijkomen. Dat is echter een buitenkat. Althans, hij komt buiten om zijn behoeftes te doen en kan nu naar buiten wanneer hij wil door het kattenluik van die mensen. Hij slaapt echter gewoon binnen en is ook overdag regelmatig binnen op de vensterbank of die warme eetkamerstoel.

probleem
Eigenlijk wil ik mijn katten niet naar buiten hebben... deels omdat ik veels te bang ben dat ze wat overkomt en deels omdat andere mensen er last van hebben...althans zo voelt dat soms.

Nu vroeg ik me af wat nu de beste optie is.
Die buitenkat een binnenkat laten worden, de kattenbak laten leren gebruiken met de kans op de binnenhuis stress en eigenlijk vind ik dan dat ik hem de vrijheid ontneem die hij zo koestert. Of valt dat mee en leert hij ook aan een tuigje?

Of moet ik juist mijn katten dan toch maar buitenkatten laten worden en deels mijn eigen angst opzij zetten. Eventueel dan mijn tuin zo aanpassen dat ze niet direct weg kunnen? Maar goed, ik ben overdags niet vaak thuis ivm werk en als ze dan wel de tuin in kunnen zullen ze ook wel een weg vinden buiten die aanpassingen verwacht ik. En echt rustig zal ik dan niet op mijn werk zitten. Gevoelsmatig betekenen mijn katten heel veel voor me...en de angst dat er iets gebeurd zal ik ook op mezelf botvieren en dat maakt die keuze zo lastig.

Deze andere kater moet misschien weg bij die mensen en ze vinden geen oplossing en als ik daar kom vind ik het een heerlijk beest. Maar je merkt wel dat hij 'anders' is... iets meer happen en krabben, net als zoals mijn rooie was toen die nog zo jong was en buiten kwam. Ligt het echt daaraan?

In hoeverre kan ik een tienjarige buitenkat nog wel weer binnen nemen en de gewoontes van bijv een kattenbak aanleren? Heeft iemand daar ervaringen mee?

Ik zag net een ander topic over tuinaanpassingen en systemen om je kat veilig in de tuin te laten. Die zijn interessant maar ik twijfel toch als ik dingen zie als elektronische halsbandjes of het gebruiken van stroom etc.Klinkt weer zo zielig :@

Ik ben niet op zoek naar een wellus nietus discussie over het al dan niet naar buiten moeten van katten. Ik zoek tips of ervaringen van mensen die in soortgelijke situaties zaten en hoe die dat eventueel hebben opgelost. Dingen die ik juist wel of niet moet doen ivm ruzies, kattenbak etc.
Gaat het uberhaupt om katers van die leeftijd nog bij elkaar te zetten?
  maandag 11 april 2011 @ 17:38:45 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95349639
Misschien moet je die derde kat er maar niet bijnemen. Het gaat toch heel prima met de katten die je nu hebt, dus waarom die situatie verstoren en compliceren.

Ik kan me de onrust over de binnenkatten die naar buiten zouden moeten goed voorstellen. Maar voorzie ook wel problemen als je van een buitenkat een binnenkat wilt maken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_95349812
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 17:38 schreef Lienekien het volgende:
Misschien moet je die derde kat er maar niet bijnemen. Het gaat toch heel prima met de katten die je nu hebt, dus waarom die situatie verstoren en compliceren.
Dit.

En mocht je het toch echt willen, dan zou ik ze wel gewoon buiten laten; het zijn immers buitendieren, voornamelijk als ze voorheen wel buiten zijn geweest kunnen ze dit erg missen. Mijn katten komen beiden buiten, na een hoop heibel (twee vrouwtjes, dat gaat soms in het begin niet zo goed samen); allebei ge-chipped, dus mocht er iets gebeuren dan weten we het eigenlijk meteen (ook dankzij goede buren natuurlijk, echt een kattenbuurt hier).
Je tuin afsluiten en/of elektronische halsbandjes lijkt mij de minst vriendelijke optie in ieder geval.
  Moderator maandag 11 april 2011 @ 17:55:09 #4
8781 crew  Frutsel
pi_95350280
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 17:38 schreef Lienekien het volgende:
True, heb ik ook over nagedacht. Deels komt het voort uit frustratie die hun huisdier maar (in mijn ogen dumpen) weg doen omdat het niet (meer) uitkomt. Zeker als ze kent en het beestje ook, dan wil ik voor het beestje meedenken voor een oplossing.

quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 17:43 schreef LompeHork het volgende:

[..]

En mocht je het toch echt willen, dan zou ik ze wel gewoon buiten laten; het zijn immers buitendieren, voornamelijk als ze voorheen wel buiten zijn geweest kunnen ze dit erg missen.
Gek genoeg lijkt mijn rode het niet te missen. Hij zit althans niet jankend en mauwend voor de deur dat hij dr uit wil, ook nooit gedaan. Die andere mogelijk meer, al komt die hooguit voor het gras buiten en daarna wil hij eigenlijk weer naar binnen, lekker veilig, zo lijkt het wel.

quote:
Mijn katten komen beiden buiten, na een hoop heibel (twee vrouwtjes, dat gaat soms in het begin niet zo goed samen); allebei ge-chipped, dus mocht er iets gebeuren dan weten we het eigenlijk meteen (ook dankzij goede buren natuurlijk, echt een kattenbuurt hier).
Chippen wil ik ook gaan doen in zon geval, kan volgens mij ook het minste kwaad. :@ Kattenbuurt is redelijk, lopen er wel wat, maar ook een drukke straat en een eindje verderop woont een mongool die met stenen gooit naar katten in zijn tuin, mogelijk dat mijn angst daardoor gevoed wordt.

Maar goed, er is nog niets besloten, was een informatieve insteek :)
pi_95385596
Als ik het zo lees heb je nu een harmonie in de groep waarbij de rangen duidelijk vaststaan en af en toe nog eens bevestigd worden. En een van je katten is hierbij duidelijk dominant. Hoe is de kat die je erbij zou willen nemen?
Want als hij ook dominant is zou ik het niet doen. Levensgrote kans dat iedereen over de zeik gaat (letterlijk en figuurlijk) en je eindigt met 3 ongelukkige katten. En de vraag is hoe zich dat herstelt als je voor de derde kat alsnog een ander huis gaat zoeken.

Waarom moet die kat eigenlijk weg bij de huidige eigenaren?

Ik vind het altijd een risico, kat toevoegen aan een bestaande groep met uitgesproken karakters. Kan heel goed gaan, maar kan ook flink mislopen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_95414790
Als je toch voor de derde kat gaat zou ik niet voor een elektronische halsband gaan, ten eerste zijn die minimaal 100 euro plus daar komt nog minimaal 165 euro bij voor de eerste halsband, bedrading en de trafo of spanningkast (of hoe zo,n kastje ook mag heten) dus kom je met 3 katten op 365 euro.
Schrikdraad is goedkoper, maar als je voor onzichtbaar gaat en het je niet kan schelen dat het geld kost dan is de halsband e.d. een aanrader.

Ik ga trouwens met cat22 mee in wat zij getypt heeft.
pi_95420059
quote:
14s.gif Op maandag 11 april 2011 17:55 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Gek genoeg lijkt mijn rode het niet te missen. Hij zit althans niet jankend en mauwend voor de deur dat hij dr uit wil, ook nooit gedaan. Die andere mogelijk meer, al komt die hooguit voor het gras buiten en daarna wil hij eigenlijk weer naar binnen, lekker veilig, zo lijkt het wel.
Dan heb je mazzel en sowieso harmonie tussen de twee katten, dat is alleen maar positief!

Met Cat22 dus!
  Moderator dinsdag 12 april 2011 @ 22:43:58 #8
8781 crew  Frutsel
pi_95420951
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 12:05 schreef Cat22 het volgende:
Als ik het zo lees heb je nu een harmonie in de groep waarbij de rangen duidelijk vaststaan en af en toe nog eens bevestigd worden. En een van je katten is hierbij duidelijk dominant. Hoe is de kat die je erbij zou willen nemen?
Voor zover ik weet niet dominant, eerder angstig, wordt nogal eens toegetakeld door een andere buurkat.

quote:
Waarom moet die kat eigenlijk weg bij de huidige eigenaren?
Ze gaan verhuizen naar een appartement zonder tuin, op de 2e etage. Dus of ook binnen houden of weg doen :{

quote:
Ik vind het altijd een risico, kat toevoegen aan een bestaande groep met uitgesproken karakters. Kan heel goed gaan, maar kan ook flink mislopen.
Mjah, misschien moet moet ik me d'r ook van distantiėren, maar ik kan er gewoon slecht tegen :{
Thx in elk geval voor de reacties. Doe het anders maar op slot... wordt er niet vrolijker van :')
pi_95422128
Ik denk dat het het proberen waard zou kunnen zijn.. Als je genoeg ruimte in huis hebt, en zorgt voor flink wat afleiding in huis.. Tuin afzetten zou natuurlijk helemaal ideaal zijn. Sommige mensen kunnen het af met een kattenren die je bijvoorbeeld via het raam weer op huis kunt laten aansluiten. Zo'n ren kun je ook zo groot/klein maken als je zelf wil.

Hoe dat dan loopt met je andere katten is altijd maar de vraag, en een lastige afweging.. Bij mijn katjes zou ik het risico nooit lopen omdat ze een zeer goede band hebben samen. Een andere kat zou daar tussen kunnen komen.

Als je er wel een echte binnenkat van probeert te maken, zorg dan wel dat je 4 kattenbakken hebt in huis. Zeker bij een wat angstige kat die nog (opnieuw) moet leren op de bak te gaan, kun je beter zorgen dat je goed voorbereid bent. Katten die echt alleen gewend zijn buiten hun behoeften te doen kun je het nog aanleren met bijvoorbeeld potgrond in de bak, ligt eraan wat de voorkeur is van de kat.

Vergeet niet dat je niet verplicht bent om een nieuwe kat in huis te halen, een asiel is geen ideale oplossing, maar daar krijgen ze soms ook al snel weer een leuk huisje.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')