na mijn havo had ik ook echt geen idee wat ik wilde gaan studeren, ik had als profiel economie & maatschappij maar ik heb nooit m&o mogen kiezen omdat ik te slecht stond voor economie, mijn motivatie was toen zo laag dat ik zelfs een 4 stond voor economie in het examenjaar.
aangezien ik een hekel had aan economie en het zo saai vond heb ik maar verder gekeken naar andere mogelijkheden zoals trade management azië, fysiotherapie, communicatie & media design, mondzorgkunde, toegepaste psychologie, hbo rechten, etc. ik heb zo ver gezocht, zelfs naar dingen als voeding & diëtetiek.
uiteindelijk een voor een dingetjes weggestreept en mezelf maar ingeschreven voor de lotingstudie toegepaste psychologie. daarna ben ik toch gaan nadenken over m'n toekomst en besloot maar geen 'pretopleiding' te kiezen en heb ik me last minute maar ingeschreven voor IBMS. ik las overal dat het best wel een pittige studie is en met mijn instelling dat ik had op de middelbare school werd het me sterk afgeraden door iedereen, ik stelde altijd alles uit tot het laatste moment, kwam dagelijks te laat of zelfs niet, etc. maargoed ik ben eigenwijs en heb er toch maar voor gekozen omdat het een van de enige opleidingen was die volledig engelstalig was en dat sprak me heel erg aan omdat ik altijd wél hoge cijfers haalde voor engels zonder er moeite voor te doen.
nu is het bijna een jaar later en ik ben heel blij met mijn keuze, ik ben een van de weinigen die nu alle vakken heeft gehaald van het eerste half jaar en de 3e periode is ook vrij goed gegaan op spaans na, dus waarschijnlijk ga ik wel gewoon makkelijk over naar het tweede jaar of haal ik zelfs mijn propedeuse als het meezit met spaans (ik hou niet van talen maar het is verplicht).
ik heb geleerd dat motivatie erg belangrijk is, hbo was voor mij gewoon een nieuwe frisse start en ben ik gelijk mee begonnen met een hele andere instelling omdat ik het nu wel leuk en interessant vond om naar school te gaan en dat is voor mij goed uitgepakt, ik denk dat als ik voor een nederlandstalige economische opleiding had gekozen ik al gelijk gestopt was want dat lijkt me nog steeds heel erg saai, puur dat internationale ervan spreekt mij aan en de kans om in het 3e jaar een heel jaar naar het buitenland te gaan voor studie/stage is voor mij motiverend.
het is inderdaad een vrij drukke opleiding, je bent altijd wel bezig met projecten, presentaties, tentamenperiode's, opdrachtjes, etc. maar het is gewoon goed te doen als dingen kan inplannen en alles op tijd doet. in het begin is het meestal erg wennen omdat alles opeens in het engels is, maar na 1-2 maanden begon ik het normaal te vinden. er zijn wel erg veel studenten in het eerste jaar die veel toetsen niet halen en die moeten herkansen en dan krijg je het erg krap in de volgende tentamenperiode's en dat werkt volgens mij best wel demotiverend dus je moet zorgen dat je goed begint. ook zul je misschien conflicten tegenkomen tijdens groepsprojecten maar dat gebeurt altijd wel ivm een verschil in cultuur/mentaliteit en daar moet je mee leren omgaan.
succes.