abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95308303
Gisteravond heb ik de docu "Human Resources" gezien en het is 1 van de meest inzichtvolle docu's die ik ooit heb gezien!

Fear is the father of cruelty

Kort gezegd komt het er op neer dat de menselijke wreedheid, op kleine en op grote schaal, voortkomt door het angstparadigma waarin we leven. Vandaag de dag lijkt het de heersende gedachte te zijn dat competitie voor mensen natuurlijk is. Bij nader onderzoek lijkt dit helemaal niet zo te zijn. De term "Survival of the fittest" is nooit door Darwin bedacht, maar is op basis van Darwin's werk uitgesproken door een politiek rechts georienteerde persoon die Darwin's theorie wilde gebruiken om zijn eigen gedachtengoed kracht bij te zetten.

Darwin had het alleen maar over natuurlijke selectie als drijfkracht achter de evolutie en kijkende naar het overleven van de verschillende diersoorten, lijken vermijding en samenwerking een grotere rol te spelen dan competitie. Nu zijn er alleen duidelijke aanwijzingen dat een deel van de heersende rijke elite zich beseft dat het competitieparadigma ervoor zorgt dat zij hun macht kunnen consolideren en uitbreiden. De bewijzen van deze gezochte controle van de elite over de rest van de wereld, worden in deze docu zeer verhelderend uit de doeken gedaan.

Ik kan er nog veel meer over zeggen maar ga alsjeblieft deze docu kijken! Ik heb nog nooit zo'n heldere focus gehad op de huidige wereldproblemen door het zien van deze docu.

Links

De film kan op youtube bekeken worden of op de website van de uitgever:

http://metanoia-films.org/humanresources.php

De film is onderdeel van een serie films, waarvan er nu twee zijn uitgebracht. De eerste film in de reeks is "Psywar", wat eigenlijk net zo'n geweldig inzichtvolle documentaire is.

http://metanoia-films.org/humanresources.php

Recensies

Mocht je niet overtuigd zijn van mijn verhaal, lees dan even de onderstaande quotes door:

“A viscerally overpowering film and at the same time a thoughtful meditation on the human condition.”
- Walter A. Davis, Professor Emeritus, Ohio State University

“Brilliant…Riveting…The amount of material the filmmaker covers and unifies is astounding…
Human Resources diagnoses the 20th century.”
- Stephen Soldz, Professor, Boston Graduate School of Psychoanalysis;
President, Psychologists for Social Responsibility

"Powerful…Must See…It will leave you Spellbound.”
- Andrew Goliszek, Author, In the Name of Science:
A History of Secret Programs, Medical Research, and Human Experimentation

“An important work…terrifiying in its implications….
Human Resources is a must see for those of us who still take democracy seriously.”
- Bruce E. Levine, Author Commonsense Rebellion:
Taking Back Your Life from Drugs, Shrinks, Corporations, and a World Gone Crazy

“It scared the shit out of me…A powerful and methodical
dissection of the dominant culture.”
- Derrick Jensen, Author, Endgame

“A masterful examination of the mechanization of human existence…
It is a rare occasion when watching a film can help open not only our eyes, but our minds.”
- Andrew Marshall, Centre for Research on Globalization

“A Masterpiece. Unless you weep, you may be damaged by this film.
Viewer discretion, and love, advised."
- David Ker Thomson, Professor,
Language and Thinking Program at Bard College

"Scott Noble's work is a pioneering development in documentary filmmaking in its content,
documentary technique, and even distribution method. Watch his stuff, use it, and build on it."
- Chris Simpson, Professor, School of Communication, American University

Het lijkt erop dat steeds meer en meer mensen zich beginnen te beseffen dat we dingen radicaal anders moeten gaan aanpakken om als beschaafde mensen met elkaar samen te kunnen leven. ^O^
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_95313498
Staan genoteerd, gaan we kijken!
pi_95371730
Schop!
pi_95476625
Hmm... jammer dat blijkbaar bijna niemand dit interessant vindt...
pi_95525103
Denk dat de meesten uit het kvhn topic dit wel interessant vinden, moet toegeven dat ik ze ook nog niet gekeken heb, weinig tijd.... op een rustige zondagmiddag maar eens bekijken ;)
  † In Memoriam † vrijdag 15 april 2011 @ 23:55:15 #6
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_95568263
ik ga hem naar beneden laden
nu morgen als eerste wat ik doe, kijken :P
een tip van jou is sowieso de moeite waard *O*

[ Bericht 14% gewijzigd door sinterklaaskapoentje op 16-04-2011 00:19:19 ]
:')
pi_95569046
Oneens met wat ik tot nu toe heb gezien (nog niet helemaal afgekeken), imo is competitie nodig niet alleen voor de ontwikkeling van individuen, maar ook voor de mensheid als geheel. Angst zou in sommige gevallen hiervoor een motivator kunnen zijn, maar is dat erg? Ik denk dat valt hier ook te nuanceren valt mbt vooral het beter presteren van een andere partij en daardoor competitiedrang en motivatie opwekt. Argumenten en samenzweringen in deze serie zijn grotendeels vergezocht, of ze zoeken juist zo gericht naar hetgene waar ze zich op richten dat ze het erin gaan zien. Geinige docu, maar links die worden gelegd, conclusies die worden doorgetrokken; het is met allemaal ook veel te suggestief en sturend, gelukkig wel iets minder erg als zeitgeist, dat wel ...
#winning
pi_95570656
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 00:15 schreef Tware het volgende:
Oneens met wat ik tot nu toe heb gezien (nog niet helemaal afgekeken), imo is competitie nodig niet alleen voor de ontwikkeling van individuen, maar ook voor de mensheid als geheel. Angst zou in sommige gevallen hiervoor een motivator kunnen zijn, maar is dat erg?
Misschien is angst als motivator niet "erg", maar het lijkt mij niet wenselijk. Kijk anders ook eens dit filmpje:

Dit filmpje laat zien dat er zijn onderzoeken gedaan naar de motivatie van mensen door gerenommeerde wetenschappers en wat blijkt is dat competitie helemaal niet zo heilig is als wij denken bij onze motivatie.

quote:
Ik denk dat valt hier ook te nuanceren valt mbt vooral het beter presteren van een andere partij en daardoor competitiedrang en motivatie opwekt. Argumenten en samenzweringen in deze serie zijn grotendeels vergezocht, of ze zoeken juist zo gericht naar hetgene waar ze zich op richten dat ze het erin gaan zien.
Welke argumenten en samenzweringen zijn vergezocht volgens jou?
  † In Memoriam † zondag 17 april 2011 @ 20:20:20 #9
pi_95636315
Ik kom niet door de film Human Resources heen, ik volg alleen de grote lijnen en de rest gaat een beetje langs me heen. In hoeverre is het vergelijkbaar met Psywar? Klinkt imo een stuk interessanter
pi_95636953
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 20:20 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik kom niet door de film Human Resources heen, ik volg alleen de grote lijnen en de rest gaat een beetje langs me heen. In hoeverre is het vergelijkbaar met Psywar? Klinkt imo een stuk interessanter
Tja, ik vond zelf Human Resources beter maar dat is natuurlijk persoonlijk. Psywar gaat meer over indoctrinatie en propaganda.

Ik moet nog wel even zeggen dat ik het eerste half uur van Human Resources niet heel geboeid heb gekeken. In het begin heb ik ook alleen op de grote lijnen gelet. Eigenlijk pas het tweede deel had ik die klik met datgene wat verteld werd.
  † In Memoriam † zondag 17 april 2011 @ 20:34:01 #11
pi_95637200
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 20:30 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Tja, ik vond zelf Human Resources beter maar dat is natuurlijk persoonlijk. Psywar gaat meer over indoctrinatie en propaganda.

Ik moet nog wel even zeggen dat ik het eerste half uur van Human Resources niet heel geboeid heb gekeken. In het begin heb ik ook alleen op de grote lijnen gelet. Eigenlijk pas het tweede deel had ik die klik met datgene wat verteld werd.
hmm dan ga ik hem later nog wel een keer afkijken, zit nu indd op een half uur.
Dat filmpje hierboven met die tekeningen geeft misschien een beetje hetzelfde weer, maar echt vernieuwend is het niet, dit had ik zelf ook wel kunnen bedenken.
pi_109118543
De maker van deze twee docu's heeft er nu nog drie af:

http://metanoia-films.org/films/

Op Documentary Heaven en Youtube is men erg enthousiast over met name Human Resources. Ga in ieder geval deze kijken!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')