abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95290602
Ik heb bij mijn keukenrenovatie een gaskraantje buiten aan laten leggen (achtergevel). Idee was later een veranda achter het huis te bouwen en dan gasverwarming te hebben.

Nu gaan we idd een veranda laten plaatsen maar verderop in de tuin. Nu moet ik een meter of 6 overbruggen (zijkant tuin, langs schutting) voor de gasvoorziening.

Wat is hiervoor de beste manier? Kan/mag dit bovengronds langs de schutting? Slang door buis o.i.d? Of moet dit ondergronds?

(Kan natuurlijk ook voor butaanfles gaan maar das 2x zo duur per uur in verbruik, en je hoeft geen fles te wisselen igv aardgas.)
= Het leven is als een neus - je moet eruit halen wat erin zit =
  zondag 10 april 2011 @ 09:10:32 #2
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_95290758
Over de schutting mag sowieso niet. Je hebt verschillende opties, het met kunststof buis, of met wicobuis ( koper )
Kunststof is een stuk goedkoper,
Houd wel rekening mee dat de minimale diepte 60 cm is en dat de kunststof leiding niet in direct zonlicht mag liggen.

[ Bericht 38% gewijzigd door cvboer op 10-04-2011 09:17:05 ]
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  Boks-Chick zondag 10 april 2011 @ 09:12:23 #3
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_95290776
quote:
2s.gif Op zondag 10 april 2011 09:10 schreef cvboer het volgende:
Over de schutting mag sowieso niet. Je hebt verschillende opties, het met kunststof buis, of met wicobuis ( koper )
Kunststof is een stuk goedkoper,
http://www.wildkamp.com/s(...)earchText=gasleiding
Houd wel rekening mee dat de minimale diepte 60 cm is en dat de kunststof leiding niet in direct zonlicht mag liggen.
Dit, en ik zou voor de zekerheid een mantelbuis gebruiken.
Mocht een of andere onverlaat (bijv. als je bent verhuisd) een spade de grond in steken omdat hij een vijver ofzo wil maken en niet weten dat er juist daar een leiding loopt, krijg je geen rare c.q. gevaarlijke toestanden.
lolwut
  zondag 10 april 2011 @ 09:19:45 #4
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_95290848
quote:
19s.gif Op zondag 10 april 2011 09:12 schreef BrandX het volgende:

[..]

Mocht een of andere onverlaat (bijv. als je bent verhuisd) een spade de grond in steken omdat hij een vijver ofzo wil maken en niet weten dat er juist daar een leiding loopt, krijg je geen rare c.q. gevaarlijke toestanden.
Daar helpt een mantelbuis ook weinig tegen. De leiding ligt op 60 cm, 20 cm daarboven leg een je indicatielint neer met daarop de tekst: -GAS- -GAS- zo hoort het eigenlijk.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_95290868
quote:
19s.gif Op zondag 10 april 2011 09:12 schreef BrandX het volgende:

[..]

Een kunststofleiding in een mantelbuis van kunststof zet ook geen zoden aan de dijk, dan kan je beter 10 cm boven je leiding een lint leggen met opschrift "pas op gasleiding"

te laat
  zondag 10 april 2011 @ 09:22:31 #6
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_95290881
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 09:21 schreef exlurker het volgende:

[..]

Een kunststofleiding in een mantelbuis van kunststof zet ook geen zoden aan de dijk, dan kan je beter 10 cm boven je leiding een lint leggen met opschrift "pas op gasleiding"
Ik was je al voor :P
pi_95291063
Hmm dan ben ik dus redelijk wat materiaal maar vnl arbeidsloon verder (ga het aansluiten nl niet zelf doen...) en kan ik mn tuin voor een deel gaan uitgraven...

ga uit van een bescheiden 150 euro aan materiaal en arbeidsloon, tegen een verschil van 0,25 ct per uur aan stookkosten. 150/0,25 = 600 branduren voor ik dat eruit heb. Tegen 60 uurtjes per jaar...

Denk dat ik het antwoord al weet :-) Ga maar vast een gasfles bestellen ;)

dank!
= Het leven is als een neus - je moet eruit halen wat erin zit =
  Boks-Chick zondag 10 april 2011 @ 10:20:57 #8
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_95291645
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 09:21 schreef exlurker het volgende:

[..]

te laat
Wij sluiten alle waterleidingen aan met een PVC mantelbuis waar een PE buis ingaat. Kunststof in kunstof.
En de gasboeren (Joulz, Liander) hier gebruiken ook PVC als mantelbuis bij de aansluitleidingen ;).
lolwut
pi_95292014
quote:
19s.gif Op zondag 10 april 2011 10:20 schreef BrandX het volgende:

[..]

Wij sluiten alle waterleidingen aan met een PVC mantelbuis waar een PE buis ingaat. Kunststof in kunstof.
En de gasboeren (Joulz, Liander) hier gebruiken ook PVC als mantelbuis bij de aansluitleidingen ;).
Ik denk dat de mantelbuis die door de nutsbedrijven gebruikt worden eerder bedoeld zijn als invoerbuis dan als bescherming. Ze komen dan ook meestal niet verder dan de gevel
  Boks-Chick zondag 10 april 2011 @ 10:37:45 #10
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_95292062
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 10:35 schreef exlurker het volgende:

[..]

Ik denk dat de mantelbuis die door de nutsbedrijven gebruikt worden eerder bedoeld zijn als invoerbuis dan als bescherming. Ze komen dan ook meestal niet verder dan de gevel
Beiden onjuist.
Ze worden zowel voor invoer als voor bescherming gebruikt. Daarnaast worden de mantelbuizen aangelegd tot aan de erfgrens. Dus volledig onder tuinen door.
lolwut
  zondag 10 april 2011 @ 11:07:25 #11
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_95292803
quote:
19s.gif Op zondag 10 april 2011 10:37 schreef BrandX het volgende:

[..]

Beiden onjuist.
Ze worden zowel voor invoer als voor bescherming gebruikt. Daarnaast worden de mantelbuizen aangelegd tot aan de erfgrens. Dus volledig onder tuinen door.
Ook deels onjuist, hier in het noorden ( Enexis gebied ) word de gele buis als bescherming en als mantelbuis wordt gebruikt. Deze buis gaat tot een meter buiten de gevel, daar word een kleinere buis ingevoerd. In de meterkast gaan ze over op een 22mm koperleiding.
Tot aan de erfgrens loopt de mantelbuis zeek zeker niet.
Hieronder is op de foto te zien hoe de dienstleiding is ingevoerd in de woning
  Boks-Chick zondag 10 april 2011 @ 11:22:20 #12
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_95293245
quote:
2s.gif Op zondag 10 april 2011 11:07 schreef cvboer het volgende:

[..]

Ook deels onjuist, hier in het noorden ( Enexis gebied ) word de gele buis als bescherming en als mantelbuis wordt gebruikt. Deze buis gaat tot een meter buiten de gevel, daar word een kleinere buis ingevoerd. In de meterkast gaan ze over op een 22mm koperleiding.
Tot aan de erfgrens loopt de mantelbuis zeek zeker niet.
Hieronder is op de foto te zien hoe de dienstleiding is ingevoerd in de woning
[ afbeelding ]
Het is inderdaad heel gebiedsafhankelijk. Hier in zuid-holland-Noord (deel liandergebied met name) wordt het wel gedaan zoals ik zeg. In het gebied van Zuid holland west legt een ander waterleidingbedrijf bijv. geen mantelbuizen. Ik had duidelijker aan moeten geven dat het mijn werkgebied betreft. I stand thus far corrected ;)
Anyways, TS kan iig wel een PVC mantelbuis gebruiken als hij dat wil.
ik zelf zou het iig doen, gewoon om dat extra streepje veiligheid.
lolwut
pi_95295925
met een schep steek je niet door een 80er pvc buis, dus dat risico ben je in elk geval al kwijt, en voor machinale graafwerkzaamheden is een lint het beste
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')