quote:
Op zaterdag 11 januari 2014 11:45 schreef KomtTijd... het volgende:[..]
Kan, maar je kunt ook de arduino zelf laten multiplexen. Dat gaat best prima.
Je zult dan wel voor iedere rij een weerstand en iedere kolom een mosfet toe moeten voegen (of andersom).
Kijk dan eens of met met charlieplexing lukt, meteen een mooie puzzel!
quote:
Op zaterdag 11 januari 2014 18:30 schreef gj67 het volgende:Met die MAX ic's is in principe het makkelijkst. Dan heb je slechts 3 pinnen nodig om de boel aan te sturen (De max ic's zelf kun je weer doorlussen) en het voordeel is dat je de leds per led kunt aansturen.
Maar zie de vragen hierboven:
- Hoe gaat je display er uit zien?
- Wilt je het per woord of per led aansturen?
Als je dit hebt bepaalt, dan pas kun je dus gaan nadenken over de aansturen. Voor de MAX-ic's heb ik ergens nog wel een voorbeeldprogramma liggen.
De MAX7219 kan 8x8 leds aansturen. Ik heb een ontwerp liggen (en helaas niet meer dan dat...) waarbij dat niet genoeg is. Ben nog aan het nadenken om het dan maar met 74HC595 te doen (die kan je ook doorkoppelen) en dan met een 2N7000 per woord aan te sturen.
Het voordeel van de MAX is wel dat er een standaard library voor is. Koop ze alleen niet in nederland (Farnell slaat er uit mijn hoofd ¤12,50 voor aan, per stuk!) maar via eBay of bijv. bij
Tayda (duurt even voor je het in huis hebt, maar die leveren goed en goedkoop)
Een
Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.