abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118412645
https://github.com/adafruit/RTClib
Ik had deze lib gebruikt
er zit een example bij die automatisch de tijd instelt als de klok niet loopt. Heb er zelf een functie voor geschreven om via de seriele poort een datum of tijd in te schieten.
pi_118458618
quote:
14s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 12:04 schreef KomtTijd... het volgende:
Het printje van mijn klok:
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

pretty much finished, alleen de draden naar de ledmatrix moeten er nog aan. Volgende week ga ik hopelijk het plexiglas (laten) snijden :)

Niet haten op het soldeerwerk, ik ben werktuigbouwer heh.
:9~ .
pi_126052952
Als jij mijn 'project' omhoog kickt doe ik dat bij jou! :P
Hoe staan de zaken?
  dinsdag 28 mei 2013 @ 19:27:57 #79
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_127118486
Toevallig kwam ik deze youtube video tegen. Erg goede aanvulling op de toch al gave wordclock :D .

Deze laat dus de tijd zien zoals elke wordclock, maar als er iemand jarig is ook nog elke minuut de naam van de jarige!
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_134858800
Ik heb ooit voor mijn eerste versie van mijn Qlock Twee een sticker laten printen maar dat werkt dus voor geen meter. De gemiddelde sticker is veel te dun en laat teveel licht door op het zwart.
Uiteindelijk heb ik een folie laten snijden en deze op een witte plastic plaat laten monteren.
Werkt op zich prima maar het nadeel van wit is dat ook zonlicht prima gereflecteerd wordt door wit en je dus vrij slecht de leds ziet branden. Je kunt dan beter of rode leds er achter zetten of er eventueel een film voor zetten die zonlicht reflecteert.

Groeten,
GJ.
pi_134864513
Volgens mij is de truc dat je eerst een laag getint plexiglas neemt (of gewoon plain met pauperfolie aan de achterkant), dan een (gespiegelde) stickerfolie waar de letters uitgesneden zijn, en dan een diffuse witte laag (gewoon papier ofzo). Dan krijg je het effect dat je zonder backlight de letters niet of nauwelijks kunt zien door het getinte glas, maar met backlight wel.
pi_134867747
Kwam pas deze tegen; die is ook best wel baas:

Bron: Hackaday

Blijft toch wel allemaal te hoog gegrepen voor mij.
pi_134868009
quote:
14s.gif Op maandag 30 december 2013 11:35 schreef Iemand91 het volgende:
Kwam pas deze tegen; die is ook best wel baas:

Bron: Hackaday

Blijft toch wel allemaal te hoog gegrepen voor mij.
Die matrix-modus is wel vet. Moet je wel iedere letter apart aan kunnen sturen dus, ipv ieder woord.
pi_134915556
Dat getinte plexiglas is wel een goed idee om te proberen. Ik moet binnenkort toch even langs de plasticboer voor een ander project (fotowall met random backlight per foto) dus dan kan ik gelijk even kijken of ze ook getint plexiglas hebben.
Als ik wat testjes heb gedaan dan post ik ze hier wel even.
pi_135293833
Hallo allemaal,

ik ben al een tijdje aan het proberen om ook zo een klok te maken maar ik weet niet welke arduino ik moet kopen voor de klok te laten functioneren. Ik heb nu een Arduino Mini ATmega 328 om te proberen met het programmeren maar dit wil niet echt lukken. Nu wil vragen of iemand kan helpen met het programma voor de arduino en welke arduino ik nodig heb om de klok te laten werken.

Wie kan helpen?

bvd
pi_135294710
Wat wil er niet lukken dan?

In principe is iedere arduino geschikt.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 19:50:21 #87
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_135329535
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:58 schreef stein0503 het volgende:
Hallo allemaal,

ik ben al een tijdje aan het proberen om ook zo een klok te maken maar ik weet niet welke arduino ik moet kopen voor de klok te laten functioneren. Ik heb nu een Arduino Mini ATmega 328 om te proberen met het programmeren maar dit wil niet echt lukken. Nu wil vragen of iemand kan helpen met het programma voor de arduino en welke arduino ik nodig heb om de klok te laten werken.

Wie kan helpen?

bvd
Wat heb je al? Hoe wil je de leds aansturen?
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_135341987
hallo,

Ik heb de voorplaat met de letters bijna af, alleen nog een beetje afwerken. Nu heb ik de houten achterkant ook al geboord en ga nu beginnen met de LEDtjes te solderen. Het enige probleem is dat ik een leek ben in programmeren en zou jullie dus graag willen vragen of een van jullie mij het juiste programma codering kan sturen zodat ik verder kan met het elektrisch gedeelte.

Bij voorbaad dank,

Stein
pi_135342223
Nog snel even een vraagje,

Hoeveel in en outputs heb ik nodig?
Ik heb de Arduino Mini ATmega 328 en deze heeft 6 PWM outputs en 14 digitale outputs.
Kan ik de PWM outputs ook gebruiken om dit te maken? want volgens mij heb ik er 20 nodig.
Klopt dit?

Groet,

Stein
pi_135344217
Dat ligt allemaal maar net aan hoe je het opgebouwd hebt. Ik neem aan dat je een matrix aansturing wilt maken? Hoe groot wordt de matrix?
pi_135344967
Wat bedoel je met de Matrix aansluiten?
Vriend wat dat allemaal weet is momenteel op vakantie dus probeer een beetje zelf verder te komen.
haha

groet.
pi_135345557
Als je geen idee hebt hoe je de boel gaat aansluiten (of wát je uberhaupt gaat aansluiten) heeft het natuurlijk weinig zin om al over software na te denken.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 08:51:55 #93
206640 Beelzebufo
pi_135347033
quote:
5s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 02:04 schreef KomtTijd... het volgende:
Als je geen idee hebt hoe je de boel gaat aansluiten (of wát je uberhaupt gaat aansluiten) heeft het natuurlijk weinig zin om al over software na te denken.
.

Vaak wordt er een driver-ic gebruikt zoals de MAX7219 of de AS1108
Deze stuur je met de Arduino aan, de IC's regelen dan de LEDs.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 09:03:31 #94
206640 Beelzebufo
pi_135347104
Het kan ook met 74HC595 ic's, maar het nadeel daarvan is dat de LEDs dan echt tegelijk branden en je veel stroom nodig hebt. Bovendien ga je buiten de specs van de 595 voor wat betreft stroom per poort en stroom per ic. Ze doen het overigens meestal wel, maar je hebt geen garantie op hoe lang ze het volhouden.

Als je voor de 595 oplossing kiest dan zou je voor het nette een 2n7000 fet per led moeten gebruiken. Die 2n7000 zijn voor een paar cent per stuk op eBay te koop als je er flink wat tegelijk neemt.

De MAX laat één led per keer branden en loopt ze zó snel langs dat het lijkt of ze tegelijk aan zijn. Dat kost véél minder stroom
  zaterdag 11 januari 2014 @ 09:06:14 #95
206640 Beelzebufo
pi_135347120
Voor zowel de MAX7219 oplossing als voor de 74HC595/2N7000 oplossing zijn véél voorbeelden te vinden via Google
pi_135349828
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 08:51 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

.

Vaak wordt er een driver-ic gebruikt zoals de MAX7219 of de AS1108
Deze stuur je met de Arduino aan, de IC's regelen dan de LEDs.
Kan, maar je kunt ook de arduino zelf laten multiplexen. Dat gaat best prima.

Je zult dan wel voor iedere rij een weerstand en iedere kolom een mosfet toe moeten voegen (of andersom).
pi_135363098
Met die MAX ic's is in principe het makkelijkst. Dan heb je slechts 3 pinnen nodig om de boel aan te sturen (De max ic's zelf kun je weer doorlussen) en het voordeel is dat je de leds per led kunt aansturen.

Maar zie de vragen hierboven:
- Hoe gaat je display er uit zien?
- Wilt je het per woord of per led aansturen?

Als je dit hebt bepaalt, dan pas kun je dus gaan nadenken over de aansturen. Voor de MAX-ic's heb ik ergens nog wel een voorbeeldprogramma liggen.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 20:24:58 #98
206640 Beelzebufo
pi_135369043
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 11:45 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Kan, maar je kunt ook de arduino zelf laten multiplexen. Dat gaat best prima.

Je zult dan wel voor iedere rij een weerstand en iedere kolom een mosfet toe moeten voegen (of andersom).
Kijk dan eens of met met charlieplexing lukt, meteen een mooie puzzel!

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 18:30 schreef gj67 het volgende:
Met die MAX ic's is in principe het makkelijkst. Dan heb je slechts 3 pinnen nodig om de boel aan te sturen (De max ic's zelf kun je weer doorlussen) en het voordeel is dat je de leds per led kunt aansturen.

Maar zie de vragen hierboven:
- Hoe gaat je display er uit zien?
- Wilt je het per woord of per led aansturen?

Als je dit hebt bepaalt, dan pas kun je dus gaan nadenken over de aansturen. Voor de MAX-ic's heb ik ergens nog wel een voorbeeldprogramma liggen.
De MAX7219 kan 8x8 leds aansturen. Ik heb een ontwerp liggen (en helaas niet meer dan dat...) waarbij dat niet genoeg is. Ben nog aan het nadenken om het dan maar met 74HC595 te doen (die kan je ook doorkoppelen) en dan met een 2N7000 per woord aan te sturen.

Het voordeel van de MAX is wel dat er een standaard library voor is. Koop ze alleen niet in nederland (Farnell slaat er uit mijn hoofd ¤12,50 voor aan, per stuk!) maar via eBay of bijv. bij Tayda (duurt even voor je het in huis hebt, maar die leveren goed en goedkoop)
pi_135370344
MAX7219's kun je ook daisychainen als eentje niet genoeg is.

Charlieplexing is een leuk idee maar ik heb het voorlopig nergens voor nodig, vind het ook een beetje onnodig ingewikkeld.

edit: Ohja en veel maxim chips kun je ook free samples van bestellen. Gewoon op maxim-ic.com

[ Bericht 37% gewijzigd door KomtTijd... op 11-01-2014 21:49:00 ]
pi_135455692
ik ben nu ook met zo n klok bezig, voor delectronica heb ik de volgende handleiding gebruikt.
daar staat ook een goed bruikbaar schema. met hcf4094 shiftrefisters en uln2003a transistor array om de aansturing van de leds te regelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')