abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 9 april 2011 @ 22:31:27 #1
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_95278915
hoi fok.

de benzineprijs begint echt heel hoog te worden. nou weet ik van trekkershows, en verhalen die ik hoor van boeren over vroegah dat oude traktors soms op petroleum en benzine kunnen lopen(starten op benzine, dan overgaan op petroleum)

ook sommige oude 2takt buitenboordmotoren kunnen dat

ook weet ik dat petroleumliterprijs goedkoper is dan de benzineliterprijs. een aantal jaar terug (2005 ofzo) was hier in de buurt zelfs nog een benzinestation met een tankslang voor petroleum. het is nu weg jammer genoeg.
waar kan je goedkope petroleum kopen wat geschikt is voor motoren?

nou heb ik een wild idee (aangespoord door de benzineprijzen) om uit te zoeken of het mogelijk is om 1 van me auto's om te bouwen op petroleum.

wat is daarvoor nodig? een motor met hele lage compressieverhouding en een andere carbarateur erbij met een 2de brandstoftank(Starten op benzine, en dan kunnen overschakelen)? en dat is alles? of is er meer nodig? wat voor motor is er nodig?

ik heb als motoren in autos ter beschikking een:
4takt motor 1300 CC compressie 7:1
en een 4takt motor 1500 CC ook compressie 7:1
beide uit jaren 50
gaat het zowiezo niet werken, of wat?

het is maar een wild idee dat ik net heb gekregen, en ik zou graag even hier snel wat erover willen horen

ook gevraagd is info of het "illegaal" zou zijn. mag je met personenwagens legaal op petroleum rijden?
en zoja is er een nieuwe keuring nodig? (Zoals bij lpg)?

of het mogelijk is, en hoe dan, vind ik belangrijker dan of het illegaal/legaal is.
lpg inbouwen kost teveel. is dit een goedkoper oplossing?

Groet
-Grijsleven

[ Bericht 1% gewijzigd door mylifeisgrey op 09-04-2011 22:41:06 ]
pi_95279579
Ik denk zomaar dat je ongelooflijk veel kilometers moet gaan maken om je investering in materiaal en de uren werk en alle moeite van het ombouwen rendabel te maken. Dus weet je zeker dat je het wil?
  zaterdag 9 april 2011 @ 22:51:16 #3
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_95279825
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 22:46 schreef Silven het volgende:
Ik denk zomaar dat je ongelooflijk veel kilometers moet gaan maken om je investering in materiaal en de uren werk en alle moeite van het ombouwen rendabel te maken. Dus weet je zeker dat je het wil?
nee, ik weet niet zeker of ik het wil.

als ik nu bijna 2000 euro per jaar kwijt ben aan benzine, en dan maar 1500 voor petroleum ofzo, zou dat mooi zijn.

en ik heb tijd zat

maar is het mogelijk dan? waar kan ik info vinden over wat de compressie hoort te zijn. zover ik begrepen heb is petroleum nogal slechte kwaliteit(laag octaan).

kan ik gewoon een massey ferguson petroleum carbarateur erop zetten die ik op een sloop haal, of iets, en het inlaatspruitstuk dan wat mcgyveren om te switchen tussen carbs?
wat is de compressie van die traktors?
ik weet nog helemaal niet zoveel ervan en vraag me serieus af of het kan(zonder zeer grote ingrijpen zoals een compleet niet op versnellingsbak passende andere motor in de auto bouwen)

edit: als mogelijk wil ik misschien het uiteraard zelf doen, en dat het goedkoper is dan lpg inbouwen. want dat vind ik ook te duur

en hoeveel kost petroleum dan goedkoper dan benzine nu?
ik weet nieteens waar je het nog kan kopen. ik kan ook niet vinden op internet

en hoeveel wordt het verbruik zon beetje hoger door de "slechtere" brandstof?

[ Bericht 1% gewijzigd door mylifeisgrey op 09-04-2011 23:04:31 ]
pi_95281822
Bij de oude motoren zit er een extra kamer om de compressie te verlagen voor de benzine. Hierdoor kun je starten op benzine. Zodra je over switched, dan gooi je die kamer dicht, waardoor de compressie hoger wordt en dan loopt de motor op diesel / petroleum...

http://www.vannattabros.com/dozer22.html
pi_95282372
Een motor op petroleum wil je echt niet. Het stinkt als de ziekte, je kunt er met koud weer niet/nauwelijks op starten. Ik ken wat mensen met oude tractoren op petroleum en die rijden het enkel voor "old times sake". Praktisch gezien zou je veel liever een dieselmotor hebben, veel bruikbaarder en zuiniger en petroleum.
  zaterdag 9 april 2011 @ 23:46:56 #7
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_95282527
Bouw dan gewoon een LPG-installatie in.
pi_95283764
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 23:46 schreef Erasmo het volgende:
Bouw dan gewoon een LPG-installatie in.
op een motor uit 1950, met een carburateur :')
  zondag 10 april 2011 @ 00:11:41 #9
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_95283868
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 23:46 schreef Erasmo het volgende:
Bouw dan gewoon een LPG-installatie in.
dat vind ik te duur :)

quote:
4s.gif Op zaterdag 9 april 2011 23:32 schreef mistermaniac het volgende:
Bij de oude motoren zit er een extra kamer om de compressie te verlagen voor de benzine. Hierdoor kun je starten op benzine. Zodra je over switched, dan gooi je die kamer dicht, waardoor de compressie hoger wordt en dan loopt de motor op diesel / petroleum...

http://www.vannattabros.com/dozer22.html
quote:
enige traktors die ik bekeek, daar was wel nog een bougie nodig.(dus liep niet als een diesel op de petroleum).
en ook de buitenboordmotor die ik had wisselde alleen van carbarateur.

maar in die link en 1ste quote gebeurd er dus nog wat meer(hogere compressie maken met gedeelte van de cilinder afsluiten, dat er helemaal geen bougie meer nodig is, en het loopt als een diesel)

ik heb net een beetje verder gezocht, petroleum is dus gewoon benzine.....
netzoals het engelse petrol dus komt van petroleum.
alleen in nederland staat petroleum dus voor benzine met een laag octaan ofzoiets. en benzine voor euro 95 en hoger.
geen idee wat ik jaren terug bij het lokale benzinestation hier kon tanken voor petroleum, met welk octaan.

ik heb dit nog gevonden:
http://www.rooiesok.nl/brandstof.html (het gaat in die link over 1 of andere dafjesmotor die met laag octaan kan rijden ofzoiets)

simpelste oplossing is dus gewoon normale benzine waar ik goed op kan rijden (euro 95) tanken, en er dan nog wat "rotzooi" bij gooien.

het is me niet helemaal duidelijk tot welk octaan mijn motor kan hebben, maar ron 92 moet nog wel lukken zeker weten.... dan kom ik op dat er niet veel winst eigenlijk te behalen is.

http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
dan kom ik op wanneer ik 19 liter euro 95 meng met 1 liter"petroleum", en ervanuitga dat die petroleum octaan 35 heeft(de petroleum zal op ze minst wel dat octaan hebben).
dan kom ik op ron 92,0 ( berekening: (19*95+1*35) / 20 = 92)

mwa ik denk dat ik het toch maar eventjes ga laten:P .... godver de benzineprijs moet gewoon omlaag!!! waarom verkopen ze hier geen ron91 92 ofzoiets. een boel autos kunnen daar wel mee overweg en het is goedkoper

[ Bericht 2% gewijzigd door mylifeisgrey op 10-04-2011 00:39:39 ]
  zondag 10 april 2011 @ 00:14:18 #10
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_95283987
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 00:09 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

op een motor uit 1950, met een carburateur :')
precies. dat gaat gemakkelijker dan bij injectiemotoren juist he ;)

maar het kost me teveel! en over de hardheid van de kleppen maak ik me ook enige zorgen.
als je een lpgset zelf mocht inbouwen, en je ze voor een paar tientjes kon kopen zou ik het wel doen....

alles is te duur.
  zondag 10 april 2011 @ 00:21:07 #11
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_95284297
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 23:43 schreef MadMarky het volgende:
Een motor op petroleum wil je echt niet. Het stinkt als de ziekte, je kunt er met koud weer niet/nauwelijks op starten. Ik ken wat mensen met oude tractoren op petroleum en die rijden het enkel voor "old times sake". Praktisch gezien zou je veel liever een dieselmotor hebben, veel bruikbaarder en zuiniger en petroleum.
maar ik heb geen diesel
en ik zoek goedkope oplossingen

laat maar ik heb het zelf al uitgezocht. ik denk dat me motor niet zeer geschikt is voor een heel erg laag octaan wat de "meest goedkope nederlandse petroleum" zal zijn.

mengen kan een beetje, en daar is ietsjes winst.
maar dan is er wel eerder last van pingelen uiteraard...

[ Bericht 17% gewijzigd door mylifeisgrey op 10-04-2011 00:50:58 ]
pi_95289564
Met een compressie van 7:1 kun je nog op veel slechtere zut rijden dan ron92 hoor. Hoe denk je dat de benzine uit die tijd was?
  zondag 10 april 2011 @ 15:23:30 #13
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_95301694
Petroleum, dat is toch veel sterker aan diesel verwant? Zit je dan niet zoals al genoemd met het toch wel vrij lastige probleem van de compressieverhouding, maar daarnaast ook van vette bougies? Volgens mij is dit niet zo'n heel handig ombouwidee, als je goedkoper wilt rijden lijkt met lpg toch echt een betere keuze. Vooral omdat dat voor die auto motoren nog relatief meevalt wat inbouwkosten betreft.
Vampire Romance O+
pi_95305537
Niet doen want het stinkt.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  maandag 11 april 2011 @ 21:30:34 #15
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95363416
ben er ook al bezig mee geweest en had ook al een topic geopend ;) maar lukt niet zomaar

je kunt beter een diesel nemen en dan een eigen pers voor lijnzaad en dan zelf brandstof maken ;) of bij de friettent oude frituurvet op halen en filteren. daar loopt een diesel ook op
  maandag 11 april 2011 @ 21:35:51 #16
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_95363823
ik denk dat je voor welke modificatie meer betaalt dan voor een combotje op diesel (al vanaf 500 euro ofzo) die maximaal de helft kost aan wat je nu betaalt aan brandstofkosten.

heb je gelijk ook nauwelijks onderhoud aan.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')