abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95271486
Omdat mijn vrouw en ik een huisje op het oog hebben, kom ik hier om advies vragen :)

Tussen de 2 grote slaapkamers van dit huis zit geen muur, maar zo'n kledingkast die van 1 kant open kan, en aan de andere kant (de andere kamer dus) dicht zit. Dit vinden wij helemaal niks, dus wil ik die muur dichtmaken. ^O^

Van de man bij de Praxis begreep ik dat gipsblokken de beste oplossing zijn, voor dit gat van 2x3 meter zouden we ongeveer ¤ 500 aan materialen kwijt zijn. Dat is dan voor de geleiderails, de gipsblokken, cementzakken, een speciale zaag en een opzetstuk voor de electrische boor om cement te mixen, en een grote plastic emmer voor het mixen zelf. Redelijk compleet, denk ik :@

Wie o wie heeft hier ervaring mee? Tips en hulp worden erg gewaardeerd :Y
pi_95272226
Waarom niet van die profielen (staanders), isolatie en gipsplaten? Zo doen ze het op tv tenminste vaak :P
pi_95273295
Een gat van 2m x 3m opvullen met gipsblokken voor ¤ 500,- lijkt me een beetje overdreven
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_95274019
Weet niet wat er voor een vloer in de woning ligt,maar zou een wand van gipsblokken niet te zwaar zijn?
Denk dat een geisoleerd wandje van gipsplaten met metal-stud of hout regelwerk beter op zijn plaats in
pi_95274116
Welke muur wil je nu dichtzetten? de "deur" van de inloop kast als ik je verhaal zo begrijp? Dan heb je toch loze ruimte tussen je twee slaapkamers?

Exlurker: Ytong is relatief licht (zeker vergeleken met snelbouwstenen). Dat moet niks uitmaken.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
  zaterdag 9 april 2011 @ 22:26:12 #6
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_95278665
Gipsblokken op een houtenvloer kan op zich wel, maar je moet heel goed rekening houden met werken en flexibiliteit van de vloer. Als je niet precies weet wat je doet, is er een grote kans op scheuren later.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat echter ook uit naar gips. Ben ook wel benieuwd om wat voor vloer het gaat.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_95280625
Het is een betonnen ondervloer, en ik wil beide kamers helemaal laten stucen als het klaar is. Gips leek me gewoon makkelijk, of verkijk ik me daarop?
pi_95281120
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 23:07 schreef iamredleader het volgende:
Het is een betonnen ondervloer, en ik wil beide kamers helemaal laten stucen als het klaar is. Gips leek me gewoon makkelijk, of verkijk ik me daarop?
Wat bedoel je met gips?

Gipsblokken (Gibo)
Gasbeton (Yton)
Gipsplaten

Al deze wanden kunnen met stucwerk afgewerkt worden
pi_95281192
gibo, gipsblokken :)
  FOK!fotograaf zondag 10 april 2011 @ 07:10:26 #10
17893 Forno
pi_95290314
-edit- Flauw Forno, voegt niks toe en je helpt er TS totaal niet mee.

[ Bericht 79% gewijzigd door Ml-etje op 10-04-2011 17:38:37 ]
pi_95307401
Wordt dat niet een beetje zwaar?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_95309865
Het gewicht was volgens de aannemer (vanochtend langsgeweest) niet zozeer het punt, maar hij suggereerde een metaalconstructie en gipsplaten, en er tussenin isolatie.
  zondag 10 april 2011 @ 18:39:56 #13
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_95310193
Als die aannemer metalstud aanbied met isolatie moet je vragen waar die isolatie voor dient.
Als hij het over geluidisolatie gaat hebben moet je hem de deur uit trappen.

Hou het simpel en goedkoop met gipsblokken ( Gibo of ander merk)
kosten +/- 15,- p/m² plus lijm ¤ 30 totaal rond de ¤120,-

Dat beetje lijm kan je met een klein troffeltje wel mixen waarvoor je geen andere hulpgereedschap hoeft aan te schaffen.
Met een oude zaag of decoupeerzaag moeten die paar blokken ook wel te zagen zijn.

Je kan ook voor de zware uitvoering kiezen als je voor extra geluid isolatie wil gaan. ( roze blokken i.p.v. de standaard witte)
pi_95310329
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:39 schreef GerritB het volgende:
Als die aannemer metalstud aanbied met isolatie moet je vragen waar die isolatie voor dient.
Als hij het over geluidisolatie gaat hebben moet je hem de deur uit trappen.

Hou het simpel en goedkoop met gipsblokken ( Gibo of ander merk)
kosten +/- 15,- p/m² plus lijm ¤ 30 totaal rond de ¤120,-

Dat beetje lijm kan je met een klein troffeltje wel mixen waarvoor je geen andere hulpgereedschap hoeft aan te schaffen.
Met een oude zaag of decoupeerzaag moeten die paar blokken ook wel te zagen zijn.

Je kan ook voor de zware uitvoering kiezen als je voor extra geluid isolatie wil gaan. ( roze blokken i.p.v. de standaard witte)
Hij had het inderdaad over metalstud, en het gaat inderdaad met name over geluidsisolatie. De ene slaapkamer zou onze slaapkamer worden, de andere kamer voor onze zoon (nu 2). En die is echt niet "heel stilletjes" op de zondagochtend ;)
  zondag 10 april 2011 @ 18:52:14 #15
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_95310681
Geluid moet je met massa tegengaan.

Daarom zijn gipsblokken zo geschikt, ze zijn lekker zwaar.
Daarom zou ik dus voor gipsblokken gaan en niet voor gasbetonblokken.

Ook zijn gipsblokken door een DHZ er goed te verwerken tot muur.
pi_95310873
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 18:52 schreef GerritB het volgende:

Dat was ook mijn insteek :Y met de simpele vraag: zie ik iets over het hoofd, zijn er nog tips/tricks waar ik rekening mee moet houden?

Iedereen bedankt voor de input!
pi_95311273
quote:

Maar contactgeluid gaat makkelijk door massieve muren heen. Gipsplatenmuurtjes zijn best wel geluidsisolerend mits je ze slap uitvoert. Ze weerkaatsen of absorberen het geluid dan veel beter.

Ik durf te wedden dat mijn binnenmuurtjes van gipsplaten beter geluid isoleren dan mijn woningscheidende muren van baksteen (geen spouw). Gelukkig zit tegenwoordig iedereen ook gipsplaten voor de woningscheidende wanden.
  maandag 11 april 2011 @ 20:12:21 #18
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_95357756
Contact geluid zal je snel blijven houden maar of jou wandje beter geluid isoleerd betwijfel ik erg, wel dat ie lekker warmte isoleerd.
Er zijn ook oplossingen om contactgeluid tegen te gaan maar daar vraag de TS-er niet naar.
Geluidwerendheid is zo goed als de zwakste schakel ( zijn vaak de deuren en kieren eronder)
  maandag 11 april 2011 @ 22:23:54 #19
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_95367461
quote:

Domme opmerking. Isolatie helpt weldegelijk bij geluidsisolatie. Ikzelf heb meerdere studio's, theaterzalen en poppodia gebouwd en de beste geluidsisolate hebben wij altijd verkregen door middel van metalstudwanden in verschillende uitvoeringen.

Je opmerking vind ik ondoordacht en geeft TS niet de juiste informatie. Als je TS de juiste info wilt geven, moet je eens onderzoek doen naar je eigen uitspraak. Je zal dan tot de conclusie komen dat je het mis hebt.

Voor TS: vraag de aannemer wat voor soort metalstudwand hij in gedachten heeft en welke isolatiewaarde hij eraan hangt (dBA). Dan heb je echt iets om te vergelijken.

Massa helpt inderdaad ook (wel) bij geluidsisolatie, maar gipsblokkenzijn daar niet geschikt voor; het materiaal is simpelweg te licht bij een toepassing van een wand.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  dinsdag 12 april 2011 @ 23:30:51 #20
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_95424054
quote:
2s.gif Op maandag 11 april 2011 22:23 schreef error_404 het volgende:

[..]

Domme opmerking. Isolatie helpt weldegelijk bij geluidsisolatie. Ikzelf heb meerdere studio's, theaterzalen en poppodia gebouwd en de beste geluidsisolate hebben wij altijd verkregen door middel van metalstudwanden in verschillende uitvoeringen.

Je opmerking vind ik ondoordacht en geeft TS niet de juiste informatie. Als je TS de juiste info wilt geven, moet je eens onderzoek doen naar je eigen uitspraak. Je zal dan tot de conclusie komen dat je het mis hebt.

Voor TS: vraag de aannemer wat voor soort metalstudwand hij in gedachten heeft en welke isolatiewaarde hij eraan hangt (dBA). Dan heb je echt iets om te vergelijken.

Massa helpt inderdaad ook (wel) bij geluidsisolatie, maar gipsblokkenzijn daar niet geschikt voor; het materiaal is simpelweg te licht bij een toepassing van een wand.
Alles wat je er tussen propt helpt zelfs een stel oude kranten.
Welke isolatie gebruikte jullie voor de wanden? waarschijnlijk niet hetgeen de meeste klussers tussen de wanden propt.
En waarschijnlijk gebruikte jullie daarbij ook vilt regels o.i.d. om contactgeluid tegen te gaan.

Als je een aannemer vraag naar de isolatiewaarde zal hij waarschijnlijk roepen R of Rc = 2,17 m2 K/W en geen dBA :?
en over de massa...onderaan bericht 13 stond ook nog wat :Y
pi_95429747
Even ter info --> Qua reductie van geluid (contact) zijn er meer voorwaarden dan alleen een dik muurtje. Conform de NPR 5070 uitvoeren geeft een minimale overdracht van kamer naar kamer en van woning naar woning.

Maar om het simpel te houden: Als je voor massa gaat moet je een betonmuur van minimaal 250 mm dik, en een vloer met een eigen gewicht van minimaal 800 kg/m^2 hebben (ofwel minimaal 290 mm dik). Ga je dunner, dan moet je de aansluitende wanden "ontkoppelen" en zwevende dekvloeren gaan toepassen.

Oftewel, dat gaat allemaal een beetje ver voor een simpel binnenmuurtje. Schreeuwende kids zitten vooral in de hoge octaafbanden, je muur moet dus absorberen. Gestamp ga je niet oplossen, maar ach, het zijn kids (heb er zelf ook 1), je moet en kunt niet alles hebben. Je moet dus gaan denken aan geluidsabsorptie: en daar werkt een HSB/metalstud wandje heel goed voor als je hem vult met steenwol o.i.d.

Zet je wand niet koud op de vloer maar doe er een dun laagje vilt of tempex onder. Dit neemt de tzrillingen van bastonen op zodat het niet 1 grote klankast wordt.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_95431196
Ik heb vrij recent een soortgelijke kast in mijn huis weggebroken en er een gipsplaatwand van gemaakt.

Muur van 2,7 x 3,60 meter. Kast stond op een soort drempel van 30 cm hoog en boven de kast nog een raamwerk +/- halve meter hoog. Zodoende bleef na verwijderen van de kast en het glas er al een mooi framewerk over. Wat extra vuren balken geplaatst voor meer stevigheid, daar heel dun triplex tegenaan, uiteraard wat glaswol er tussen gepropt en gipsplaten er tegenaan.

1 kant van de muur zelf afgewerkt, andere kant laten stuccen (die kamer moest toch helemaal opnieuw gestucced worden). Eind van de zomer vorig jaar gedaan en staat nog als een huis.

Ik heb ook aan van die cellenbetonblokken zitten denken, maar dit leek mij makkelijker, ook wat betreft verdere afwerking.
pi_95431666
quote:
Op woensdag 13 april 2011 08:54 schreef Casos het volgende:
Ik heb vrij recent een soortgelijke kast in mijn huis weggebroken en er een gipsplaatwand van gemaakt.

Muur van 2,7 x 3,60 meter. Kast stond op een soort drempel van 30 cm hoog en boven de kast nog een raamwerk +/- halve meter hoog. Zodoende bleef na verwijderen van de kast en het glas er al een mooi framewerk over. Wat extra vuren balken geplaatst voor meer stevigheid, daar heel dun triplex tegenaan, uiteraard wat glaswol er tussen gepropt en gipsplaten er tegenaan.

1 kant van de muur zelf afgewerkt, andere kant laten stuccen (die kamer moest toch helemaal opnieuw gestucced worden). Eind van de zomer vorig jaar gedaan en staat nog als een huis.

Ik heb ook aan van die cellenbetonblokken zitten denken, maar dit leek mij makkelijker, ook wat betreft verdere afwerking.
Wat was je ongeveer kwijt, ex stucen?
pi_95433436
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 09:16 schreef iamredleader het volgende:

[..]

Wat was je ongeveer kwijt, ex stucen?
Maximaal 250 euro voor de gipsplaten, balken en multiplex platen en 2 doosjes met schroeven, wee doosje met vulmiddel en wellicht nog wat kleine dingen, glaswol heb ik van een kennis gekregen.
pi_95437910
Mijn ervaring is dat Ytong net zo goed geluid isoleert als Gibo.
Verder, de zaag, mixer en emmer kun je je uitsparen. Gebruik een oude handzaag, dat gaat prima. De lijm kun je met de hand mengen of kant en klaar kopen.

Maar goed, met Ytong blokken voor een zes vierkante meter mot je onder de 50 Euro blijven inclusief ankers en lijm. e.d.

Het is me niet duidelijk wat je wilt. Ga je nu de deur van de kast dicht maken? Ik zou die kast eruit breken zodat je die ruimte extra hebt...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')