Wat bedoel je met gips?quote:Op zaterdag 9 april 2011 23:07 schreef iamredleader het volgende:
Het is een betonnen ondervloer, en ik wil beide kamers helemaal laten stucen als het klaar is. Gips leek me gewoon makkelijk, of verkijk ik me daarop?
Hij had het inderdaad over metalstud, en het gaat inderdaad met name over geluidsisolatie. De ene slaapkamer zou onze slaapkamer worden, de andere kamer voor onze zoon (nu 2). En die is echt niet "heel stilletjes" op de zondagochtendquote:Op zondag 10 april 2011 18:39 schreef GerritB het volgende:
Als die aannemer metalstud aanbied met isolatie moet je vragen waar die isolatie voor dient.
Als hij het over geluidisolatie gaat hebben moet je hem de deur uit trappen.
Hou het simpel en goedkoop met gipsblokken ( Gibo of ander merk)
kosten +/- 15,- p/m² plus lijm ¤ 30 totaal rond de ¤120,-
Dat beetje lijm kan je met een klein troffeltje wel mixen waarvoor je geen andere hulpgereedschap hoeft aan te schaffen.
Met een oude zaag of decoupeerzaag moeten die paar blokken ook wel te zagen zijn.
Je kan ook voor de zware uitvoering kiezen als je voor extra geluid isolatie wil gaan. ( roze blokken i.p.v. de standaard witte)
Dat was ook mijn insteekquote:Op zondag 10 april 2011 18:52 schreef GerritB het volgende:
Geluid moet je met massa tegengaan.
Daarom zijn gipsblokken zo geschikt, ze zijn lekker zwaar.
Daarom zou ik dus voor gipsblokken gaan en niet voor gasbetonblokken.
Ook zijn gipsblokken door een DHZ er goed te verwerken tot muur.
Maar contactgeluid gaat makkelijk door massieve muren heen. Gipsplatenmuurtjes zijn best wel geluidsisolerend mits je ze slap uitvoert. Ze weerkaatsen of absorberen het geluid dan veel beter.quote:Op zondag 10 april 2011 18:52 schreef GerritB het volgende:
Domme opmerking. Isolatie helpt weldegelijk bij geluidsisolatie. Ikzelf heb meerdere studio's, theaterzalen en poppodia gebouwd en de beste geluidsisolate hebben wij altijd verkregen door middel van metalstudwanden in verschillende uitvoeringen.quote:Op zondag 10 april 2011 18:52 schreef GerritB het volgende:
Alles wat je er tussen propt helpt zelfs een stel oude kranten.quote:Op maandag 11 april 2011 22:23 schreef error_404 het volgende:
[..]
Domme opmerking. Isolatie helpt weldegelijk bij geluidsisolatie. Ikzelf heb meerdere studio's, theaterzalen en poppodia gebouwd en de beste geluidsisolate hebben wij altijd verkregen door middel van metalstudwanden in verschillende uitvoeringen.
Je opmerking vind ik ondoordacht en geeft TS niet de juiste informatie. Als je TS de juiste info wilt geven, moet je eens onderzoek doen naar je eigen uitspraak. Je zal dan tot de conclusie komen dat je het mis hebt.
Voor TS: vraag de aannemer wat voor soort metalstudwand hij in gedachten heeft en welke isolatiewaarde hij eraan hangt (dBA). Dan heb je echt iets om te vergelijken.
Massa helpt inderdaad ook (wel) bij geluidsisolatie, maar gipsblokkenzijn daar niet geschikt voor; het materiaal is simpelweg te licht bij een toepassing van een wand.
Wat was je ongeveer kwijt, ex stucen?quote:Op woensdag 13 april 2011 08:54 schreef Casos het volgende:
Ik heb vrij recent een soortgelijke kast in mijn huis weggebroken en er een gipsplaatwand van gemaakt.
Muur van 2,7 x 3,60 meter. Kast stond op een soort drempel van 30 cm hoog en boven de kast nog een raamwerk +/- halve meter hoog. Zodoende bleef na verwijderen van de kast en het glas er al een mooi framewerk over. Wat extra vuren balken geplaatst voor meer stevigheid, daar heel dun triplex tegenaan, uiteraard wat glaswol er tussen gepropt en gipsplaten er tegenaan.
1 kant van de muur zelf afgewerkt, andere kant laten stuccen (die kamer moest toch helemaal opnieuw gestucced worden). Eind van de zomer vorig jaar gedaan en staat nog als een huis.
Ik heb ook aan van die cellenbetonblokken zitten denken, maar dit leek mij makkelijker, ook wat betreft verdere afwerking.
Maximaal 250 euro voor de gipsplaten, balken en multiplex platen en 2 doosjes met schroeven, wee doosje met vulmiddel en wellicht nog wat kleine dingen, glaswol heb ik van een kennis gekregen.quote:Op woensdag 13 april 2011 09:16 schreef iamredleader het volgende:
[..]
Wat was je ongeveer kwijt, ex stucen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |