FOK!forum / General Chat / Televisie en Social media
Bennyvrijdag 8 april 2011 @ 11:10
Steeds meer programma's op televisie lijken Social Media te vinden om kijkers aan hun programma te binden of meningen erover te verkrijgen, maar zit de kijker erop ook op te wachten?

Voorbeelden
Het gebruik van Social Media bij programma's verschilt. Bij het ene wordt er helemaal geen aandacht aan besteedt, bij de ander neemt het soms 'agressieve' vormen aan.
The Voice of Holland
Tijdens The Voice of Holland kregen we Winston Gerschtanowitz te zien in een een rode (gesponsorde) kamer met verschillende schermen waarop tweets te zien waren. Tijdens dit moment, welke meerdere keren voorkwam in een uitzending, werden een aantal tweets eruit gehaald om deze te bespreken met de kandidaten. Kandidaten konden daarop weer tweeten tijdens deze uitzending, om zo hun ervaring van hun performance te bespreken en te delen met de kijker. Tijdens de uitzending werd de website vervangen door een speciale versie van de website waarop kijkers de optredens konden beoordelen met een cijfer en/of commentaar konden geven door middel van Twitter, Hyves of Facebook. Deze werden door middel van een timeline op de website in beeld gebracht.
Buiten de uitzendingen om kon er via verschillende manieren contact opgenomen worden met de kandidaten door deze te tweeten of te krabbelen.

Secret Story
Secret Story is een real life soap, een programma die door middel van streams 24/7 te volgen zijn op internet. Bij dit programma wordt er veelal gebruik gemaakt van Social media. Op de website kun je elk bericht delen met vrienden, direct commentaar geven op de berichten of commentaar over het programma en de bewoners. In de uitzendingen op televisie, elke werkdag, worden tweets besproken door presentator Bart Boonstra. Tijdens deze updateshows komen tweets langs die live worden gepost, wordt besproken hoeveel mensen er vrienden zijn geworden op Hyves en hoevaak de hashtag #sstnl wordt getweet.

Kleinere programma's
Steeds vaker worden ook 'kleinere' programma's gekoppeld aan een hashtag of kun je 'vrienden' worden met een programma. Boer zoekt vrouw kreeg bijvoorbeeld hashtag #bzv mee en was geregeld Trending topic. Vragen kunnen direct aan een gast worden gesteld en commentaar over iets wordt direct uitgevoerd.

FOK!
FOK! wordt door de tv-makers (nog) niet direct onder de social media gerekend, maar het heeft wel zo zijn overeenkomsten. Er zijn genoeg voorbeelden van livetopics over een programma die razendsnel gaan, FOK!kers die een programma niet zouden kijken als ze niet via FOK! mee konden praten(oa omdat het gezellig en leuk is) en commentaar op programma's, welke in de topics zijn besproken, doorgevoerd worden naar het programma zelf.

Buzz
Buiten het feit dat een tv-programma niet meer enkel eenrichtingsverkeer is, maak je ook reclame voor het programma. Gratis reclame. Een van de beste marketingmanieren is mond-op-mond-reclame en door te tweeten, te posten of delen met vrienden deel je jouw ervaringen over het desbetreffende programma en spoor je anderen aan om het te kijken. Te veel over een onderwerp praten die een vriend die interesseerd kan dan weer als storend worden ervaren.

Slot
We leven tegenwoordig in een wereld waarin we 'alles' met vrienden (willen) delen, soms tot in het extreme en in detail aan toe. TV-makers haken hierop in, maar tot hoe ver zit een kijker hierop te wachten? Weegt het feit dat er naar je commentaar geluisterd wordt zwaarder dan dat het programma wordt 'overgenomen' door social media? Of is het eerder andersom? En hoe kan een tv-maker wat jou betreft het best omgaan met social media in en rondom een programma.
Tot hoe ver vind jij dat een tv-maker kan gaan om jou als kijker te binden of juist weg te jagen met social media?
Bennyvrijdag 8 april 2011 @ 11:22
Ohw en dittes....

Relevant aan het onderwerp en interessant :)
WARE_HEIDENvrijdag 8 april 2011 @ 11:44
discuss
Remcovrijdag 8 april 2011 @ 11:48
Wat twitter is tijdens bijvoorbeeld Boer zoekt vrouw of the Voice of Holland was FOK! 5 jaar geleden al in de live topic's over die programma's.

Zelfde geld voor sportwedstrijden die na de tijd op twitter worden besproken dat kon eignelijk al jaren op fok.
tdronevrijdag 8 april 2011 @ 11:49
Ik vind een beetje social media wel leuk maar in veel programma's dringen ze het je te veel op. Voorbeeld hiervan is 8 keer de hasjtag noemen in een uur of een twitterbalk onder in beeld. De mensen die social media willen volgen doen dat wel maar de rest hoef je er niet mee lastig te vallen.

Ik vind het zelf wel leuk om bij sommige programmas te kijken wat andere mensen er van vinden maar dit zijn alleen programma's waar dat ook een (enigzins) toegevoegde waarde heeft zoals Wie is de mol of The voice of holland.
Eenskijkenvrijdag 8 april 2011 @ 13:00
Idd, Fok is de voorloper van social media. en het is nog steeds veel leuker dan dat getwitter.
Nachtboyvrijdag 8 april 2011 @ 13:37
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 april 2011 11:10 schreef iBenny het volgende:

FOK!
FOK! wordt door de tv-makers (nog) niet direct onder de social media gerekend, maar het heeft wel zo zijn overeenkomsten. Er zijn genoeg voorbeelden van livetopics over een programma die razendsnel gaan, FOK!kers die een programma niet zouden kijken als ze niet via FOK! mee konden praten(oa omdat het gezellig en leuk is) en commentaar op programma's, welke in de topics zijn besproken, doorgevoerd worden naar het programma zelf.

:')!
Slickkvrijdag 8 april 2011 @ 14:06
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 13:37 schreef Nachtboy het volgende:

[..]

:')!
Wat is daar :') aan?
Was een groot succes tijdens 3FM Serious Request, werd ook steeds drukker in dat forum.

Daarnaast hoorde ik gister dat elke week dankzij The Voice of Holland er 20.000 twitter-accounts bijkwamen van mensen die ook mee wilden praten, dat is nogal wat.

Veel mensen denken dat enkel Facebook, Hyves en Twitter onder sociale media vallen maar YouTube, blogs en fora horen daar ook zeker bij.
Nachtboyvrijdag 8 april 2011 @ 14:18
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 14:06 schreef Slickk het volgende:

[..]

Wat is daar :') aan?
Was een groot succes tijdens 3FM Serious Request, werd ook steeds drukker in dat forum.

Daarnaast hoorde ik gister dat elke week dankzij The Voice of Holland er 20.000 twitter-accounts bijkwamen van mensen die ook mee wilden praten, dat is nogal wat. Oftewel, FOK kan je zeker niet tot invloedrijke social media rekenen.

Veel mensen denken dat enkel Facebook, Hyves en Twitter onder sociale media vallen maar YouTube, blogs en fora horen daar ook zeker bij.
Ja, maar er is een wereld van verschil wanneer er, laten we voor de grap overdreven veel doen, 250 verschillende mensen op een forum reageren, of duizenden mensen op hyves/twitter etc.
Antiheldvrijdag 8 april 2011 @ 14:21
Ligt aan het programma, maar als ik tv kijk, wil ik het liefst onderuit en zo min mogelijk inspanning doen.
Daarnaast word ik helemaal gek, van die verwijzingen naar internet bij het nieuws of aan het einde van een programma. Als ik informatie wil vergaren via internet, dan bepaal ik dat zelf wel. Er is een reden dat ik tv kijk.
Bennyvrijdag 8 april 2011 @ 18:48
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 14:18 schreef Nachtboy het volgende:

[..]

Ja, maar er is een wereld van verschil wanneer er, laten we voor de grap overdreven veel doen, 250 verschillende mensen op een forum reageren, of duizenden mensen op hyves/twitter etc.
We nemen SST als voorbeeld. Geen idee of je het kijkt, maar toch...

Elke werkdag heb je updateshows waarin wordt genoemd hoeveel tweets, vriendjes en andere berichten er over SST zijn. Als je op de index kijkt zie je dat er al bijna 400.000 posts in het forum zijn. 400.000!
Zoals je in de fipo kan zien hebben ze het daar over... >60.000tweets, >18.000berichten op Facebook/450.000 op de livestream en >10.000berichten op Hyves.

Het is niet helemaal hetzelfde, maar je hebt op FOK! wel te maken met een dichte en vaste groep.
Slickkvrijdag 8 april 2011 @ 19:22
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 14:18 schreef Nachtboy het volgende:

[..]

Ja, maar er is een wereld van verschil wanneer er, laten we voor de grap overdreven veel doen, 250 verschillende mensen op een forum reageren, of duizenden mensen op hyves/twitter etc.
Er reageren geen 'duizenden' mensen op Twitter, Hyves weet ik niet zo goed maar dat lijkt me ook niet. Het blijft vaak bij 1 statusupdate, terwijl dat bij een forum veel meer is. Daarnaast reageren veel mensen op twitter over die programma's omdat ze graag op TV willen komen, terwijl het op een forum zoals Fok! daar niet om gaat.
Bennymaandag 11 april 2011 @ 11:10
Een voordeel van FOK! is dan wel dat je een duidelijke 'vaste' groep ziet.
Als je kijkt naar de zondagavond reeks van SBS6 in TV of de livetopics in TAL, dan zie je namen die vrijwel elke week weer terugkomen.
Apotheosedinsdag 12 april 2011 @ 18:52
op Fok reageer je ook meer op elkaar, waardoor er meer een groepsgevoel ontstaat. Op twitter gooi je een tweet over t program online en ontstaat er (in mijn geval) geen discussie of leuk gebabbel erover. En als je gaat kijken wat anderen over het programma roepen, dan is het ook meer ieder voor zich.