abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 7 april 2011 @ 21:39:20 #1
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_95189816
Heb er zeven jaar geleden al een topic over geopend en daar was de uitkomst qua doehetzelf er een halve aardappel overheen jensen. Ik durfde dit niet aan want op bepaalde plaatsen laat de verf los en er zit nog een ander schilderij onder. Nee, geen loterij. Het is verder niet zichtbaar en ook is het schilderij gigantisch groot.
We zijn inmiddels wel wat jaren verder en dus ook op FOK!
Het schilderij is nog donkerder geworden maar hier zijn ook meer users gekomen.

Zit er misschien iemand bij die weet hoe je dit als amateur kan aanpakken?
Ik heb trouwens wel wat ervaring in het restaureren van oude meubelen maar van schilderijen waar een emotionele waarde aan hangt blijf ik liever af. Ik heb simpelweg die kennis niet. Misschien wil iemand mij helpen om mijn partner te verrassen? Ik weet dat hij er echt onwijs blij mee zal zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Staal op 07-04-2011 21:44:42 ]
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  donderdag 7 april 2011 @ 21:44:34 #2
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_95190253
Probeer het anders met een vergelijkbaar, goedkoper schilderij?
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
  donderdag 7 april 2011 @ 21:45:51 #3
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_95190357
Pic?
pi_95190362
quote:
5s.gif Op donderdag 7 april 2011 21:39 schreef Staal het volgende:
- - - - -
Misschien wil iemand mij helpen om mijn partner te verrassen? Ik weet dat hij er echt onwijs blij mee zal zijn.
Ben jij kaalhoofdig ?
  donderdag 7 april 2011 @ 21:47:29 #5
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_95190486
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 21:44 schreef LasTeR het volgende:
Probeer het anders met een vergelijkbaar, goedkoper schilderij?
Dat heb ik niet. Een hele wand hangt vol met oude schilderijen.
Wellicht op een rommelmarkt wat testspul halen. Maar dan nog, mis ik de techniek.

Ik zou hem graag willen verrassen met een opgeknapt schilderij.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  donderdag 7 april 2011 @ 21:48:22 #6
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_95190566
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 21:45 schreef quirigua het volgende:

[..]

Ben jij kaalhoofdig ?
Zodra jij een jurkje draagt, ja.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_95190936
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 21:47 schreef Staal het volgende:

[..]

Dat heb ik niet. Een hele wand hangt vol met oude schilderijen.
Wellicht op een rommelmarkt wat testspul halen. Maar dan nog, mis ik de techniek.

Ik zou hem graag willen verrassen met een opgeknapt schilderij.
Ik zou maar fris uitkijken omdat zelf te doen. Vraag es aan een betrouwbare restaurateur, ik ken er bijvoorbeeld 1tje in een zaak voor kunst-materialen (watervverf, olieverf, acryl, tekenpapier, schilderlinnen enzo).
  donderdag 7 april 2011 @ 22:04:27 #8
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_95192234
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 21:51 schreef quirigua het volgende:

[..]

Ik zou maar fris uitkijken omdat zelf te doen. Vraag es aan een betrouwbare restaurateur, ik ken er bijvoorbeeld 1tje in een zaak voor kunst-materialen (watervverf, olieverf, acryl, tekenpapier, schilderlinnen enzo).
Jah, je moet altijd naar een restaurateur.

Het is wel het best verborgen geheim. Schilderijen schoonmaken.
Hoop praatjes van nooit zelf doen maar ook echt nooit met een tip komen.

Ik heb bijv. leren design meubelen duurzaam gerestaureerd door ze beetje bij beetje in brand te steken en te doven. Avond aan avond met een fucking lucifer in de weer en daarna met vet.

Die mystiek rondom het schoonmaken van schilderijen is wrs. niet voor niets en ook simpeler dan men denkt. Dat idee heb ik er een beetje bij gekregen. Anders geeft men toch wel een eerlijke tip?
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  donderdag 7 april 2011 @ 22:19:59 #9
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_95193906
Je grootste probleem is achterhalen wat voor soort verf er gebruikt is op het schilderij en wat voor soort vernis er over heen zit, als er tenminste vernis overheen zit.
Steeds donkerder verkleuren van een schilderij is meestal wel een teken dat er kleurloze vernis over heen zit.

Dat herkennen is nu juist van die typische vakkennis die je niet hebt en is ook nu net datgene waarvoor je (flink) betaald bij een ervaren restaurateur.
Die vakkennis is het herkennen van de diverse verfsoorten en het weten welk oplosmiddel te gebruiken om de vernis op te lossen maar tegelijkertijd de onderliggende verf van het schilderij niet aan te tasten.
Ik denk dat het bijna onmogelijk is om hierover advies te krijgen van een website, bovendien is er een aanzienlijk risico; als je het verkeerde oplosmiddel gebruikt is er een reële kans dat de verf van het schilderij zelf word aangetast en het lastige daarbij is dat dit niet meteen zichtbaar hoeft te zijn, het kan maanden zo niet jaren duren voordat de aangerichte schade zichtbaar word.

Doe het zelvers krijgen soms wel een te maken met dat effect als er iets word over-geschilderd; in eerste instantie lijkt het nieuwe schilderwerk puik totdat na een tijd(maar soms ook wel na een paar dagen) de hele boel begint te bladderen en de nieuwe laag inclusief te oude verflagen los beginnen te laten; het oplosmiddel van de nieuwe verflaag is niet "compatibel" met de oude verflagen en heeft deze aangetast.
pi_95194251
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 22:19 schreef robber57 het volgende:
Je grootste probleem is achterhalen wat voor soort verf er gebruikt is op het schilderij en wat voor soort vernis er over heen zit, als er tenminste vernis overheen zit.
Steeds donkerder verkleuren van een schilderij is meestal wel een teken dat er kleurloze vernis over heen zit.

Dat herkennen is nu juist van die typische vakkennis die je niet hebt en is ook nu net datgene waarvoor je (flink) betaald bij een ervaren restaurateur.
Die vakkennis is het herkennen van de diverse verfsoorten en het weten welk oplosmiddel te gebruiken om de vernis op te lossen maar tegelijkertijd de onderliggende verf van het schilderij niet aan te tasten.
Ik denk dat het bijna onmogelijk is om hierover advies te krijgen van een website, bovendien is er een aanzienlijk risico; als je het verkeerde oplosmiddel gebruikt is er een reële kans dat de verf van het schilderij zelf word aangetast en het lastige daarbij is dat dit niet meteen zichtbaar hoeft te zijn, het kan maanden zo niet jaren duren voordat de aangerichte schade zichtbaar word.

Doe het zelvers krijgen soms wel een te maken met dat effect als er iets word over-geschilderd; in eerste instantie lijkt het nieuwe schilderwerk puik totdat na een tijd(maar soms ook wel na een paar dagen) de hele boel begint te bladderen en de nieuwe laag inclusief te oude verflagen los beginnen te laten; het oplosmiddel van de nieuwe verflaag is niet "compatibel" met de oude verflagen en heeft deze aangetast.
_O_
En als dat advies niet goed genoeg is : probeer een mengsel van benzine, aceton en azijn, met een dot watten goed wrijven, en daarna op de kachel drogen (in de zon kan ook). Geen garantie, wel succes.
  donderdag 7 april 2011 @ 23:06:20 #11
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_95197126
Robber57, hartelijk dank voor je post. Ik ga uit van de toendertijd gangbare olieverf en goedkope vernis, als er al vernis gebruikt is. Daar twijfel ik ook nogal aan.

Ik heb absoluut geen kennis maar als ik het een beetje kan achterhalen, wil je me dan alsjeblieft helpen?

En Quiriqua. nee. }:| .
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_95197573
Ik heb op de bbc weleens gezien dat vieze schilderijen schoon te maken zijn met speeksel en wattenstokjes. Omdat je daar nogal een droge mond van krijgt is er ook "nepspeeksel"" met verkrijgbaar in de kunsthandel. Hooe dit exact heet weet ik niet, mogelijk gaat het vooral om het enzym amylase wat in speeksel zit.

http://www.goldenpaints.com/justpaint/jp5article2.php, zie punt 6
  donderdag 7 april 2011 @ 23:36:23 #14
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_95198618
Aloe, daar ga ik morgen naar kijken. Bedankt voor je moeite. Lief van je.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  vrijdag 8 april 2011 @ 17:34:25 #15
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_95225062
Het zal , in eerste instantie afhangen van de vernis en daar zijn nogal wat soorten en mogelijheden in, een kreet als "goedkope vernis" zegt niet zo heel veel.

Afhankelijk van de leeftijd van het schilderij en of er in zijn leven al eens wellicht eerder een restauratie is gedaan kunnen er verschillende vernis soorten gebruikt zijn.
oudewetse kwaliteit is schellak vernis of hars vernis en die kan op basis van alcohol (was een sneldrogende maar wat mattere kwaliteit) of op basis van (lijnzaad) olie die een mooiere glans geeft en "plastisch" is waardoor kleine krasjes vanzelf weer "dichtvloeien" en minder craquelé geeft bij veroudering maar droogt veel langzamer.
Daar komt dan du al meteen het eerste dilemma: vernis op alcohol basis los je weer op met een watje met alcohol, vernis op lijnzaadolie basis los je op met een watje met bv terpentijn, terpentijn is een vluchtig bestanddeel wat vrijkomt bij het koken van dennehars.
Terpentine is de chemische aardolie variant waar geen hars aan te pas komt en is dus iets heel anders.
Dan komt de dubbele bodem: als de vernis op basis van lijnzaadolie is en de onderliggende olieverf ook op basis van(of voor een deel van) lijnzaad olie heb je een probleem want dan los je met je watje terpentijn alle twee op....

Dit is echt niet zo eenvoudig als het lijkt....

[edit]en naar de bovenstaande links gekeken en dat is wel aardige info waar je wat mee kunt, ik zou wel eerst bij de kringloop een goedkoop schilderijtje halen om wat mee te proberen....

En let dus op met chemische stoffen, het is dus niet altijd wat je denkt dat het is: http://en.wikipedia.org/wiki/Turpentine , zoals al gezegd- dat is dus iets heel anders dan Terpentine :http://nl.wikipedia.org/wiki/Terpentine
Turpentine=Terpentijn: http://nl.wikipedia.org/wiki/Terpentijn

[ Bericht 4% gewijzigd door robber57 op 08-04-2011 17:45:20 ]
  vrijdag 8 april 2011 @ 18:44:35 #16
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_95227924
Dank je wel! Dit zijn echt bruikbare tips.

Het is trouwens mat en het heeft onderin aardig wat barstjes ook. Laster gaf het ook al aan maar inderdaad ik ga het oefenen op kringloop schilderijen.

Robber, dank je wel voor je moeite en het zal waarschijnlijk wel even duren maar zal absoluut laten weten hoe het afloopt en ook of het gelukt is.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')