abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95160876
Gisteren heb ik een plank in 4 stukken gezaagd. Met een winkelhaak heb ik keurige lijnen getekend waarlangs ik zou moeten zagen.

Maar alle 3 de zaagsneden zijn exact even scheef! Ik moet dus consequent iets verkeerds doen?

Wat zijn de meest voorkomende dingen die je met zagen fout kan doen? Ik maak gebruik van een goedkope Gamma handzaag.

-edit-

Een verstekbak is geen optie, planken waren te breed.
pi_95160927
Dan is waarschijnlijk je winkelhaak niet meer recht :)
Who motivates the motivator?
pi_95160979
quote:
99s.gif Op donderdag 7 april 2011 11:36 schreef Spouwerranger het volgende:
Dan is waarschijnlijk je winkelhaak niet meer recht :)
Maar stel dat ik nu een recht lijn onder 30 graden op de planken teken, dan moet ik toch exact over die hoek moeten kunnen zagen?

Ik denk trouwens wel dat de winkelhaak recht is, als ik de plank op z'n zaagsnede zet dan helt ie ook over; dus scheef
pi_95161015
Zagen is fout, misschien kun je beter breken.
  donderdag 7 april 2011 @ 11:40:39 #5
180174 Diemux
People vs Me
pi_95161085
En als je aftekent, teken je dan de zaagsnede of de maat die de plank moet worden? Als je namelijk de maat neemt welke de plank moet worden dan moet je naast die lijn zagen, anders gaan er mm's verloren.

Maar persoonlijk denk ik dat je winkelhaak niet meer recht is.
pi_95161103
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 11:37 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Maar stel dat ik nu een recht lijn onder 30 graden op de planken teken, dan moet ik toch exact over die hoek moeten kunnen zagen?

Ik denk trouwens wel dat de winkelhaak recht is, als ik de plank op z'n zaagsnede zet dan helt ie ook over; dus scheef
Een winkelhaak is er toch alleen voor 90 graden of ben ik nou gek? Maar in principe zou je gewoon recht moeten zagen inderdaad. Dan ligt het aan die goedkope zaag waarschijnlijk
  donderdag 7 april 2011 @ 11:42:02 #7
180174 Diemux
People vs Me
pi_95161200
Ik denk dat het niet mijn winkelhaak is.

Ik had de plank met streepjes afgetekend. eerst aan de ene kant van de plank en daarna aan de andere kant. Met de winkel haak er tegenaan lagen alle streepjes precies met elkaar opgelijnd.

En stel dat m'n winkelhaak scheef is, waarom kan ik dan niet even scheef als de winkelhaak zagen ;)
pi_95161263
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 11:43 schreef Keiichi het volgende:
Ik denk dat het niet mijn winkelhaak is.

Ik had de plank met streepjes afgetekend. eerst aan de ene kant van de plank en daarna aan de andere kant. Met de winkel haak er tegenaan lagen alle streepjes precies met elkaar opgelijnd.

En stel dat m'n winkelhaak scheef is, waarom kan ik dan niet even scheef als de winkelhaak zagen ;)
Oke. even iets recht zetten. Bedoel je nou dat je wel recht over de lijn zaagt, maar dat je taps afzaagt?
  donderdag 7 april 2011 @ 11:46:21 #10
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_95161275
quote:
99s.gif Op donderdag 7 april 2011 11:41 schreef Spouwerranger het volgende:
Dan ligt het aan die goedkope zaag waarschijnlijk
Ik heb een decoupeerzaag waarvan ik weet dat ie scheef is, maar zou zelf niet verwachten dat een doodeenvoudige zaag ook scheef kon zijn.
Ik kan voor wel eens mooie nieuwe zaag kopen, ik heb een tijd geleden eens een dure stanley zaag van iemand mogen gebruiken die wel heel lekker zaagde (en snel ook! ding was vlijm en vlijm scherp)
pi_95161332
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 11:35 schreef Keiichi het volgende:
Ik maak gebruik van een goedkope Gamma handzaag.
Dat maakt niks uit. Mijn schoonvader is zijn hele leven timmerman geweest en die kan met een roestige oude rotzaag nog prima werk afleveren (het is alleen wat meer werk). Die website die hier gepost is laat wel goed zien hoe het moet, ik zie veel technieken van mijn schoonvader erin.

Ik kan trouwens ook niet rechtzagen, ik ga meestal naar de bouwmarkt en laat het hout daar op maat zagen (gratis met bijv. een gamma voordeelpas). En met de rest ga ik bij schoonvader langs. Scheelt heel wat ergernis.
pi_95161419
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 11:48 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

[..]

Dat maakt niks uit. Mijn schoonvader is zijn hele leven timmerman geweest en die kan met een roestige oude rotzaag nog prima werk afleveren (het is alleen wat meer werk).
Het kan inderdaad ook nog aan jezelf liggen :P
pi_95161572
Hoe zaag je, zeker op de afgetekende lijn?

Probeer eens naast de lijn te zagen, dus als je rechtshandig bent, de zaag rechts van de lijn en deze volgen. Zo lang je de streep blijft zien en er ook niet naar rechts vanaf wijkt zit je goed
  donderdag 7 april 2011 @ 12:14:10 #14
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_95162270
Als het hier al fout gaan :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')