FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Achteras fiets vervangen
loveliwoensdag 6 april 2011 @ 18:15
Ik heb dus een fiets en wilde er eens gebruik van maken. As is krom, dus moet een nieuwe in. Dat leek me goed te doen, oude as eruit, nieuwe erin, wiel weer in fiets, rijden.

Maar.. er zit een konisch ding op de as om de kogeltjes op z'n plek te houden, hoe krijg ik dat los? Anders krijg ik de as er niet uit volgens mij. Heb ik speciaal gereedschap nodig? En er mist een stofkapje, zijn die dingen ergens te krijgen? Mijn fietsenmaker had er geen liggen.

Hij heeft versnellingen, maar volgens mij moet dat niet uitmaken voor het vervangen van de as. Het is meer dan tien jaar geleden dat ik voor het laatst aan een fiets heb gesleuteld :')
RemcoDelftwoensdag 6 april 2011 @ 18:29
Foto? Type fiets?
daftmewoensdag 6 april 2011 @ 18:29
Met te weinig verstand ervan zou ik er niet aan beginnen. Als je ooit nog gebruik wil maken van die fiets.
mvdejongwoensdag 6 april 2011 @ 18:30
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 18:15 schreef loveli het volgende:
Maar.. er zit een konisch ding op de as om de kogeltjes op z'n plek te houden, hoe krijg ik dat los? Anders krijg ik de as er niet uit volgens mij. Heb ik speciaal gereedschap nodig?
Conus-sleutel.

quote:
Hij heeft versnellingen, maar volgens mij moet dat niet uitmaken voor het vervangen van de as.
Als het race-fiets-achtige versnellingen zijn niet, maar als het een versnellings-naaf is, dus waar het schakelen binnenin de naaf gebeurt (Torpedo, Sturmey Archer, Shimano Nexus of Alfine, Rohloff), moet je exact de juiste as hebben, omdat die dan integraal onderdeel van het versnellings-mechanisme is.
loveliwoensdag 6 april 2011 @ 18:38
Simpele as, gewoon crappy stuk staal met aan beide zijden draad en 2 sleuven, zal zo ff foto maken van de as die erin gaat (achterwiel meegenomen en nieuwe as aan fietsenmaker gevraagd, maar die is nu dicht).
loveliwoensdag 6 april 2011 @ 18:44
Hm.. probleem was geloof ik dat ik niet verder keek dan m'n neus lang was. Aan de kant van de tandwielen kan ik er niet bij, aan de andere kant wel. M'n boerenverstand zegt dat er maar 1 kant los hoeft zodat ik de as eruit kan trekken. Als ik weer zin heb in vieze handen ga ik kijken of ik gelijk heb.
loveliwoensdag 6 april 2011 @ 18:53
Voila. Post wel weer als het gelukt is, ook al heb ik er weinig verstand van.

as3.jpg
as2.jpg
as1.jpg
RemcoDelftwoensdag 6 april 2011 @ 19:04
Gewoon hetzelfde als ik op m'n mountainbike heb zitten dus. In principe hoeft het tandwiel er niet af (daar heb je speciaal gereedschap voor nodig), hoewel het er een beetje van afhangt of je losse kogeltjes hebt of dat ze in een ringetje blijven zitten.

Die kromme as is wat mij betreft "normaal", ik heb hem al vaker vervangen, en telkens is-ie weer krom. Keiharde banden en veel hobbeltjes doet dat denk ik. Maar omdat de as niet draait, vind ik het krom zijn geen probleem: het wiel blijft alsnog slingervrij!
De as had natuurlijk dikker moeten zijn, ik heb er ook wel eens een gebroken. En ook dan kan je dankzij de binnenstang gewoon blijven fietsen...
loveliwoensdag 6 april 2011 @ 19:11
Hij slingerde, liep aan en de banden waren gaar, dacht dat het daardoor kwam (banden zo gaar dat ze zo hier en daar dikker waren). Toen ik het wiel eruit haalde voelde ik dat de as behoorlijk krom was, heb aangenomen dat het wiel daardoor slingerde. Hoop dat 'ie niet meer aanloopt als ik alles er weer in zet.
Garbagemanwoensdag 6 april 2011 @ 21:32
Kapotte kogellagers kunnen een as ook krom doen "lijken".
Dan zitten er lagers in een plastic houdertje, dat houdertje gaat stuk en alle kogeltjes gaan "aan één kant zitten".

Dit is dan metaal, het gaat om het "kooitje" waar de lagers inzitten.

bearings.jpg
loveliwoensdag 6 april 2011 @ 21:39
Het is absoluut de as, geen twijfel mogelijk.
Infintiwoensdag 6 april 2011 @ 22:22
Hier heb ik een handleiding voor je denk dat je er zo dan wel uit komt. Onder aan de website staan twee mannetjes op een fiets hierop moet je klikken om naar de volgende stap te gaan of terug te gaan.
Veel succes !

http://www.rijwiel.net/sa-ab01n.htm
mylifeisgreydonderdag 7 april 2011 @ 11:07
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 22:22 schreef Infinti het volgende:
Hier heb ik een handleiding voor je denk dat je er zo dan wel uit komt. Onder aan de website staan twee mannetjes op een fiets hierop moet je klikken om naar de volgende stap te gaan of terug te gaan.
Veel succes !

http://www.rijwiel.net/sa-ab01n.htm
dit is een handleiding voor 1 met naafversnelling en trommelrem.

waar loopt het aan, loopt het wiel om je as heen stroef, of loopt de band ergens tegen je fiets aan?
loopt het de hele tijd aan? of alleen afentoe zoals X aantal keer per omwenteling van het wiel)
of loopt het afentoe aan omdat je het wiel kan bewegen in richtingen die niet horen(dus wiel niet draaien, en dan heen en weer proberen te bewegen in richtingen die niet horen)
en zoja, waar zit die speling dan op? tussen de velg en de binnenkant van het wiel? tussen het wiel en de as, tussen de as en het frame?
quote:
Die kromme as is wat mij betreft "normaal", ik heb hem al vaker vervangen, en telkens is-ie weer krom. Keiharde banden en veel hobbeltjes doet dat denk ik. Maar omdat de as niet draait, vind ik het krom zijn geen probleem: het wiel blijft alsnog slingervrij!
De as had natuurlijk dikker moeten zijn, ik heb er ook wel eens een gebroken. En ook dan kan je dankzij de binnenstang gewoon blijven fietsen...
ik denk ook dat een kromme as(binnen grenzen) geen slingerend wiel veroorzaakt omdat de as niet beweegt.

misschien is je as volledig gebroken. dan kan het linker lager bewegen ten opzichte van de rechter. maar dat zal je ook wel merken den kik

ik heb weleens toen er speling tussen de as en de binnenkant van het wiel zat(dat kon heen en weer bewegen in richtingen die niet hoorde) op de as aan 1 of 2 kanten een moertje strakker aangedraait. bij die fiets haalde dat de speling in de koggellagers weg waar blijkbaar het probleem zat

("konische kogellagers wat strakker aandraaien na slijtage" kan je dat noemen)

[ Bericht 2% gewijzigd door mylifeisgrey op 07-04-2011 11:56:29 ]