quote:
dit is een handleiding voor 1 met naafversnelling en trommelrem.
waar loopt het aan, loopt het wiel om je as heen stroef, of loopt de band ergens tegen je fiets aan?
loopt het de hele tijd aan? of alleen afentoe zoals X aantal keer per omwenteling van het wiel)
of loopt het afentoe aan omdat je het wiel kan bewegen in richtingen die niet horen(dus wiel niet draaien, en dan heen en weer proberen te bewegen in richtingen die niet horen)
en zoja, waar zit die speling dan op? tussen de velg en de binnenkant van het wiel? tussen het wiel en de as, tussen de as en het frame?
quote:
Die kromme as is wat mij betreft "normaal", ik heb hem al vaker vervangen, en telkens is-ie weer krom. Keiharde banden en veel hobbeltjes doet dat denk ik. Maar omdat de as niet draait, vind ik het krom zijn geen probleem: het wiel blijft alsnog slingervrij!
De as had natuurlijk dikker moeten zijn, ik heb er ook wel eens een gebroken. En ook dan kan je dankzij de binnenstang gewoon blijven fietsen...
ik denk ook dat een kromme as(binnen grenzen) geen slingerend wiel veroorzaakt omdat de as niet beweegt.
misschien is je as volledig gebroken. dan kan het linker lager bewegen ten opzichte van de rechter. maar dat zal je ook wel merken den kik
ik heb weleens toen er speling tussen de as en de binnenkant van het wiel zat(dat kon heen en weer bewegen in richtingen die niet hoorde) op de as aan 1 of 2 kanten een moertje strakker aangedraait. bij die fiets haalde dat de speling in de koggellagers weg waar blijkbaar het probleem zat
("konische kogellagers wat strakker aandraaien na slijtage" kan je dat noemen)
[ Bericht 2% gewijzigd door mylifeisgrey op 07-04-2011 11:56:29 ]