abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Vis een optie? woensdag 6 april 2011 @ 18:15:56 #1
70532 loveli
N
pi_95129046
Ik heb dus een fiets en wilde er eens gebruik van maken. As is krom, dus moet een nieuwe in. Dat leek me goed te doen, oude as eruit, nieuwe erin, wiel weer in fiets, rijden.

Maar.. er zit een konisch ding op de as om de kogeltjes op z'n plek te houden, hoe krijg ik dat los? Anders krijg ik de as er niet uit volgens mij. Heb ik speciaal gereedschap nodig? En er mist een stofkapje, zijn die dingen ergens te krijgen? Mijn fietsenmaker had er geen liggen.

Hij heeft versnellingen, maar volgens mij moet dat niet uitmaken voor het vervangen van de as. Het is meer dan tien jaar geleden dat ik voor het laatst aan een fiets heb gesleuteld :')
crap in = crap out
  woensdag 6 april 2011 @ 18:29:19 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_95129605
Foto? Type fiets?
censuur :O
pi_95129616
Met te weinig verstand ervan zou ik er niet aan beginnen. Als je ooit nog gebruik wil maken van die fiets.
Football. Glorious football. Dont care what it looks like.
  woensdag 6 april 2011 @ 18:30:00 #4
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_95129644
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 18:15 schreef loveli het volgende:
Maar.. er zit een konisch ding op de as om de kogeltjes op z'n plek te houden, hoe krijg ik dat los? Anders krijg ik de as er niet uit volgens mij. Heb ik speciaal gereedschap nodig?
Conus-sleutel.

quote:
Hij heeft versnellingen, maar volgens mij moet dat niet uitmaken voor het vervangen van de as.
Als het race-fiets-achtige versnellingen zijn niet, maar als het een versnellings-naaf is, dus waar het schakelen binnenin de naaf gebeurt (Torpedo, Sturmey Archer, Shimano Nexus of Alfine, Rohloff), moet je exact de juiste as hebben, omdat die dan integraal onderdeel van het versnellings-mechanisme is.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  Vis een optie? woensdag 6 april 2011 @ 18:38:49 #5
70532 loveli
N
pi_95129967
Simpele as, gewoon crappy stuk staal met aan beide zijden draad en 2 sleuven, zal zo ff foto maken van de as die erin gaat (achterwiel meegenomen en nieuwe as aan fietsenmaker gevraagd, maar die is nu dicht).
crap in = crap out
  Vis een optie? woensdag 6 april 2011 @ 18:44:07 #6
70532 loveli
N
pi_95130199
Hm.. probleem was geloof ik dat ik niet verder keek dan m'n neus lang was. Aan de kant van de tandwielen kan ik er niet bij, aan de andere kant wel. M'n boerenverstand zegt dat er maar 1 kant los hoeft zodat ik de as eruit kan trekken. Als ik weer zin heb in vieze handen ga ik kijken of ik gelijk heb.
crap in = crap out
  Vis een optie? woensdag 6 april 2011 @ 18:53:08 #7
70532 loveli
N
pi_95130582
Voila. Post wel weer als het gelukt is, ook al heb ik er weinig verstand van.

crap in = crap out
  woensdag 6 april 2011 @ 19:04:56 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_95131080
Gewoon hetzelfde als ik op m'n mountainbike heb zitten dus. In principe hoeft het tandwiel er niet af (daar heb je speciaal gereedschap voor nodig), hoewel het er een beetje van afhangt of je losse kogeltjes hebt of dat ze in een ringetje blijven zitten.

Die kromme as is wat mij betreft "normaal", ik heb hem al vaker vervangen, en telkens is-ie weer krom. Keiharde banden en veel hobbeltjes doet dat denk ik. Maar omdat de as niet draait, vind ik het krom zijn geen probleem: het wiel blijft alsnog slingervrij!
De as had natuurlijk dikker moeten zijn, ik heb er ook wel eens een gebroken. En ook dan kan je dankzij de binnenstang gewoon blijven fietsen...
censuur :O
  Vis een optie? woensdag 6 april 2011 @ 19:11:06 #9
70532 loveli
N
pi_95131382
Hij slingerde, liep aan en de banden waren gaar, dacht dat het daardoor kwam (banden zo gaar dat ze zo hier en daar dikker waren). Toen ik het wiel eruit haalde voelde ik dat de as behoorlijk krom was, heb aangenomen dat het wiel daardoor slingerde. Hoop dat 'ie niet meer aanloopt als ik alles er weer in zet.
crap in = crap out
pi_95139926
Kapotte kogellagers kunnen een as ook krom doen "lijken".
Dan zitten er lagers in een plastic houdertje, dat houdertje gaat stuk en alle kogeltjes gaan "aan één kant zitten".

Dit is dan metaal, het gaat om het "kooitje" waar de lagers inzitten.

...
  Vis een optie? woensdag 6 april 2011 @ 21:39:06 #11
70532 loveli
N
pi_95140339
Het is absoluut de as, geen twijfel mogelijk.
crap in = crap out
pi_95143444
Hier heb ik een handleiding voor je denk dat je er zo dan wel uit komt. Onder aan de website staan twee mannetjes op een fiets hierop moet je klikken om naar de volgende stap te gaan of terug te gaan.
Veel succes !

http://www.rijwiel.net/sa-ab01n.htm
  donderdag 7 april 2011 @ 11:07:58 #13
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_95159898
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 22:22 schreef Infinti het volgende:
Hier heb ik een handleiding voor je denk dat je er zo dan wel uit komt. Onder aan de website staan twee mannetjes op een fiets hierop moet je klikken om naar de volgende stap te gaan of terug te gaan.
Veel succes !

http://www.rijwiel.net/sa-ab01n.htm
dit is een handleiding voor 1 met naafversnelling en trommelrem.

waar loopt het aan, loopt het wiel om je as heen stroef, of loopt de band ergens tegen je fiets aan?
loopt het de hele tijd aan? of alleen afentoe zoals X aantal keer per omwenteling van het wiel)
of loopt het afentoe aan omdat je het wiel kan bewegen in richtingen die niet horen(dus wiel niet draaien, en dan heen en weer proberen te bewegen in richtingen die niet horen)
en zoja, waar zit die speling dan op? tussen de velg en de binnenkant van het wiel? tussen het wiel en de as, tussen de as en het frame?
quote:
Die kromme as is wat mij betreft "normaal", ik heb hem al vaker vervangen, en telkens is-ie weer krom. Keiharde banden en veel hobbeltjes doet dat denk ik. Maar omdat de as niet draait, vind ik het krom zijn geen probleem: het wiel blijft alsnog slingervrij!
De as had natuurlijk dikker moeten zijn, ik heb er ook wel eens een gebroken. En ook dan kan je dankzij de binnenstang gewoon blijven fietsen...
ik denk ook dat een kromme as(binnen grenzen) geen slingerend wiel veroorzaakt omdat de as niet beweegt.

misschien is je as volledig gebroken. dan kan het linker lager bewegen ten opzichte van de rechter. maar dat zal je ook wel merken den kik

ik heb weleens toen er speling tussen de as en de binnenkant van het wiel zat(dat kon heen en weer bewegen in richtingen die niet hoorde) op de as aan 1 of 2 kanten een moertje strakker aangedraait. bij die fiets haalde dat de speling in de koggellagers weg waar blijkbaar het probleem zat

("konische kogellagers wat strakker aandraaien na slijtage" kan je dat noemen)

[ Bericht 2% gewijzigd door mylifeisgrey op 07-04-2011 11:56:29 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')