abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95099128
Hoi,

binnenkort wordt mijn aansluiting vervangen van 1x35A naar 3x25A en de verbouwing van het huis start volgende week. Nu komt er ook een nieuwe groepenkast en ben ik aan het bedenken hoeveel groepen ik nodig heb. Wat ik zelf in gedachten heb:
1. Bovenverdieping (verlichting, tv, computer, versterker) + ketel
2. Middenverdieping (badkamer, tv, verlichting, versterker)
3. Wasmachine
4. Audio-apparatuur (ja, aparte groep)
5. Vaatwasser
6. Oven 1
7. Oven 2
8. Woonkamer
9. Keuken stopcontact 1 + verlichting keuken
10. Keuken stopcontact 2 + koelkast

Dan zou een 10 groepenkast dus voldoende zijn. Of kan ik beter voor eentje met 12 groepen gaan zodat ik later nog uit kan breiden voor bijvoorbeeld een wasdroger? Of mis ik nog iets in bovenstaand lijstje?
Da gao nie nou!
pi_95099449
Verlichting per etage moet je niet op een en dezelfde groep doen, indien de stop aangesproken wordt zit je dan gelijk in het donker.

Gangverlichting kun je dus beter op een andere groep doen.
Bijvoorbeeld gang en cv ketel.

En zoals gezegd beter 12 dan 10, kun je gelijk al een betere onderverdeling maken niet alleen per groep maar ook per fase.

[ Bericht 22% gewijzigd door klipper op 05-04-2011 23:41:59 ]
pi_95099580
k zou er lekker 12 laten zetten :)

kan je mooier verdelen over de 3 fasen ;)
  dinsdag 5 april 2011 @ 23:39:33 #4
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_95099956
Misschien nog;

- iets voor elektrisch koken.
- Bad met bubbels/streams/verlichting
- buitenverlichting (+ schuur)
groep 9 en 10 kunnen ook samen, eventueel inclusief een afzuigkap.
pi_95100112
Thnx voor de tips tot op heden! Gangverlichting op een andere groep is wel een goed plan ja :)
@Gerrit: het is een gasfornuis met dubbele oven. Ik heb nu een bubbelbad, dat wordt straks een gewoon bad. Buitenverlichting is wel een slim plan, daar had ik nog niet aan gedacht!
Een schuur gaat er niet komen, daar is het perceel te klein voor (centrum stad).
Da gao nie nou!
pi_95100143
12 groepen maken ; dat worden dan plus 4 lek schakelaars (toch ?) = 18 plaatsen (toch ?)
Oh, en de ketel (nu op 1) mssch op een aparte groep ? Dat ie niet direct uitfloept ?
  woensdag 6 april 2011 @ 00:19:12 #7
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_95101888
Computer altijd op aparte groep
Kan je altijd nog fokkers om hulp vragen in het donker :7
pi_95107199
Wil je ook rookmelders gaan plaatsen?
Volgens de richtlijn horen die op 230V aangesloten te zijn en met elkaar gekoppeld. Door het koppelen moeten ze wel op een en dezelfde groep zitten,dus hier door komt gang, overloop en bij eventuele kamers op zolder.
Verder wat klipper zegt, groepen verdelen over de verdiepingen
Mis ook de wasdroger in het rijtje

En denk er aan na de hoofdschakelaar mogen er maar 4 eindgroepen achter een aardlekschakelaar
pi_95109851
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 08:24 schreef exlurker het volgende:
Wil je ook rookmelders gaan plaatsen?
Volgens de richtlijn horen die op 230V aangesloten te zijn en met elkaar gekoppeld. Door het koppelen moeten ze wel op een en dezelfde groep zitten,dus hier door komt gang, overloop en bij eventuele kamers op zolder.
Verder wat klipper zegt, groepen verdelen over de verdiepingen
Mis ook de wasdroger in het rijtje

En denk er aan na de hoofdschakelaar mogen er maar 4 eindgroepen achter een aardlekschakelaar
of je neemt gewoon Alamats..

k heb er nog steeds geen spijt van dat ik voor alamats gegaan ben..
anders zit je met een beetje pech nog voor een groot deel zonder stroom :')
pi_95110819
5 algemene groepen voor de keuken, woonkamer en verdiepingen is wel redelijk veel maar ik weet niet hoe groot het huis is natuurlijk en wat je allemaal van plan bent.

Buitenverlichting zou ik altijd op een aparte groep houden, misschien zelfs wel een alamat.

Verlichting in je woning het liefst altijd zo verdelen dat als je een deur opentrekt er altijd nog verlichting is als er 1 groep uitvalt, of 1 aardlek zelfs.

Persoonlijk zou ik niet rekening houden met mogelijke uitbreidingen voor een woning door er reserve groepen in te zetten, maar wel een kast pakken waar een uitbreiding in mogelijk is als het even kan. Of je moet al zeker zijn dat b.v. de wasdroger er sowieso komt en dat het alleen maar een kwestie van tijd is dan natuurlijk wel.
Blessed is the mind too small for doubt.
pi_95117497
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 10:17 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

of je neemt gewoon Alamats..

k heb er nog steeds geen spijt van dat ik voor alamats gegaan ben..
anders zit je met een beetje pech nog voor een groot deel zonder stroom :')
Natuurlijk is dat het mooiste, maar je moet dar voor wel diep in je zak willen tasten

Hier wat bruto prijzen van ABB Haf
Hafomaat 16A B car = 12 x ¤ 29,00 + Aardlekschakelaar 2p 40A 30mA = 3 x ¤ 120,00
Hafaardlekautomaat 16A 30mA = 12 x ¤ 125,00
pi_95121264
Ik zou 2 algemene groepen maken. Het nut van een aparte groep voor audio is mij onduidelijk.

Verder zou ik idd de buitengroep bv op een alamat zetten, dat zorgt ervoor dat je binnen nooit problemen hebt als er buiten iets gebeurt.

Ik zou het zo doen:
1. Algemene groep
2. Algemene groep + keuken wcd 1
3. Algemene groep + keuken wcd 2
4. Wasmachine
5. Vaatwasser
6. Oven 1
7. Oven 2
8. Keuken stopcontact wat zwaar belast wordt (waterkoker/koffiezetter bv)

9. Alamat voor buitengroep

Ik mis overigens een droger in het verhaal, en eventueel een keukenboiler. Natuurlijk is dat geen verplichting...
pi_95129195
Zo, weer een hoop reacties! Ik heb vandaag de electricien gebeld en het gaan 12 groepen worden.
- Rookmelders komen er zeker in. Nu zijn ze op batterijen, straks 230. Zal ik die op dezelfde laten doen als de verlichting bij de trappen?
- Buiten een aparte groep
- Audio een aparte groep vanwege de hoeveelheid apparatuur die er aan hangt.
- De 12e groep gaat naar de wasdroger (die er waarschijnlijk ooit nog eens gaat komen)
- Ik vind die 2 algemene groepen voor de keuken wel meevallen? Een waterkoker en een toaster en dat mogen meteen 2 aparte groepen worden. Die algemene groepen van Appeltje snap ik niet helemaal. Maar als ik het goed begrijp wil je de bovenverdieping combineren met en wcd in de keuken en de middenverdieping ook met een wcd in de keuken?

En even als nitwit: wat zijn alamats?? En wat is daar zo speciaal aan?
Da gao nie nou!
pi_95129471
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 18:19 schreef vigier het volgende:
Zo, weer een hoop reacties! Ik heb vandaag de electricien gebeld en het gaan 12 groepen worden.
- Rookmelders komen er zeker in. Nu zijn ze op batterijen, straks 230. Zal ik die op dezelfde laten doen als de verlichting bij de trappen?
- Buiten een aparte groep
- Audio een aparte groep vanwege de hoeveelheid apparatuur die er aan hangt.
- De 12e groep gaat naar de wasdroger (die er waarschijnlijk ooit nog eens gaat komen)
- Ik vind die 2 algemene groepen voor de keuken wel meevallen? Een waterkoker en een toaster en dat mogen meteen 2 aparte groepen worden. Die algemene groepen van Appeltje snap ik niet helemaal. Maar als ik het goed begrijp wil je de bovenverdieping combineren met en wcd in de keuken en de middenverdieping ook met een wcd in de keuken?

En even als nitwit: wat zijn alamats?? En wat is daar zo speciaal aan?
Een alamat is een zekeringautomaat en aardlekschakelaar in èèn module, zo heeft elke groep in feite zijn eigen aardlekschakelaar
pi_95129657
Een alamat is een combinatie van een automaat en aardlekschakelaar.
Hiermee zou je dus elke groep z'n eigen aardlekschakelaar geven.

Heeft als voordeel dat er bij een lekstroom groter dan 30 mA alleen die groep uitschakeld in plaats van 3 of 4 groepen die achter dezelfde aardlekschakelaar zitten.

Heeft als nadeel het prijskaartje.

edit: ik moet sneller typen.....
pi_95130310
Sjee, dat wordt dan een megagrote groepenkast! Dat wordt een beetje veel van het goede denk ik. En als er in 3 jaar tijd 2x een zekering is omgeslagen dan is het veel. Vind ik dan een beetje veel geld voor iets wat bijna nooit gebeurt. Ik houd het maar bij de gewone automaten...
Da gao nie nou!
pi_95160252
Bedraad gekoppelde rookmelders gaat je alleen lukken als die dus in dezelfde groep zitten zodat je idd een draad tussen die melders kunt trekken.

Met algemene groepen bedoel ik dat dat dus groepen zijn waarop je delen van je huis aansluit. Ik heb daar die 2 wcd's van de keuken bij genoemd omdat er officieel 2 wcd's in de buurt van het blad moeten zitten die over minimaal 2 groepen verdeeld zijn. Dat hoeven niet twee aparte groepen maar moeten wel twee verschillende groepen te zijn. In een normaal huis ga je het prima redden als je 3 algemene groepen hebt mits je de grootverbruikers allemaal netjes apart hebt staan.

1 hoofdschakelaar, 2 aardlekschakelaars, 8 groepen en 1 alamat
is wel voordeliger dan
1 hoofdschakelaar, 3 aardlekschakelaars, 12 groepen.

Een aardlek is sneller veroorzaakt dan kortsluiting dus dat je tot nu toe nooit een zekering eruit had (of niet vaak) is geen garantie voor de toekomst, dan zijn er namelijk 2 beveiligen: de zekering (die had je al) EN de aardlek... en die ismakkelijk te triggeren door vocht op plaatsen waar het niet hoort. Vandaar mijn advies voor de alamat, dan blijft je vriezer gewoon netjes vriezen als je op vakantie bent en hij eruit slaat ;).
pi_95161745
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 18:46 schreef vigier het volgende:
Sjee, dat wordt dan een megagrote groepenkast! Dat wordt een beetje veel van het goede denk ik. En als er in 3 jaar tijd 2x een zekering is omgeslagen dan is het veel. Vind ik dan een beetje veel geld voor iets wat bijna nooit gebeurt. Ik houd het maar bij de gewone automaten...
zo groot is een alamat niet hoor ;)

ps: ik was 1500 kwijt voor mn kast,, dat is dus 9x 16A alamat + 3 fasen alamat (16A) een hoofschakelaar,

en montage :7
pi_95162375
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 11:59 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

zo groot is een alamat niet hoor ;)

ps: ik was 1500 kwijt voor mn kast,, dat is dus 9x 16A alamat + 3 fasen alamat (16A) een hoofschakelaar,

en montage :7
een alamat is twee keer de dikte van een gewone zekeringsautomaat (Igroep zekering) ;
met drie rijen in een kast kan het ; plus de hoofdschakelaar, en een contact doos ;

overigens : alamat-ten zijn wel heel (onmatig, 'onchristelijk') duur ; 1500 voor een elec kast ook ; de elec maffia weet waar de mosterd van abraham ('oud-testamentisch') te vinden is > boeven zijn het
pi_95163049
De maat componenten word gegeven in module.
Om een idee tegeven wat er allemaal in een standaard verdeelkast vam 220 mm breed en 330 mm hoog past, in deze kast kunnen 2 rijen van elk 12 module's

Een automaat 2p 16A is meestal 1 module
Een hoofdschakelaar 2p 40A is 2 module
Een aardlekschakelaar 2p 40A 30mA is 2 module
Een alamat 2p 16A 30mA is 2 module
Een aardlekschakelaar 4p 40A 30mA is 4 module
Een hoofdschakelaar 4p 40A is 4 module

[ Bericht 0% gewijzigd door exlurker op 07-04-2011 15:28:36 ]
pi_95165637
Uit frustratie met de beperkingen van de oorspronkelijke 3 groepen uit 1960 heb ik bij de renovatie van mijn ouderlijk huis uitgepakt met 24 groepen. Dat is inderdaad overdreven gebleken.
Maar dat in elke kamer het plafondlicht en de wandcontactdozen op andere groepen zitten is wel zo fijn. Je prikt dan even een tafellamp in de muur en vervangt het peertje.

Mocht je iets van een klusruimte hebben, dan is een aparte stroomgroep met een trage zekering een optie. Sommige apparaten trekken bij de start een enorme piek en daarna is het verbruik normaal, maar een gewone zekering trekt dat niet.

Schrijf bij veel groepen ook het nummer van de groep met een CD-marker in de doos, dat scheelt over een jaar of wat (wanneer je het niet zo precies meer weet) met puzzelen.
Farts are jazz to assholes
pi_95166035
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2011 13:40 schreef trabant het volgende:
Uit frustratie met de beperkingen van de oorspronkelijke 3 groepen uit 1960 heb ik bij de renovatie van mijn ouderlijk huis uitgepakt met 24 groepen. Dat is inderdaad overdreven gebleken.
Maar dat in elke kamer het plafondlicht en de wandcontactdozen op andere groepen zitten is wel zo fijn. Je prikt dan even een tafellamp in de muur en vervangt het peertje.

Mocht je iets van een klusruimte hebben, dan is een aparte stroomgroep met een trage zekering een optie. Sommige apparaten trekken bij de start een enorme piek en daarna is het verbruik normaal, maar een gewone zekering trekt dat niet.

Schrijf bij veel groepen ook het nummer van de groep met een CD-marker in de doos, dat scheelt over een jaar of wat (wanneer je het niet zo precies meer weet) met puzzelen.
Overdrijven wat groepen betrefd kan natuurlijk ook.
Groepen nummeren word bij grote installaties ook toegepast,net als een deugdelijke groepenverklaring in de meterkast
pi_95170234
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 12:17 schreef quirigua het volgende:

[..]

een alamat is twee keer de dikte van een gewone zekeringsautomaat (Igroep zekering) ;
met drie rijen in een kast kan het ; plus de hoofdschakelaar, en een contact doos ;

overigens : alamat-ten zijn wel heel (onmatig, 'onchristelijk') duur ; 1500 voor een elec kast ook ; de elec maffia weet waar de mosterd van abraham ('oud-testamentisch') te vinden is > boeven zijn het

moauw k heb idd 3 rijen waar t spul op kan :P

bovenste rij zijn 6 alamatten.. daar onder nog 3 + Beltrafo, en daar nog weer onder de Hoofdschakelaar + 3 fasen alamat :P
pi_95172023
Het wordt bijna "show your groepenkast"... ik heb een utiliteitskast met een deur, daarin passen 18 modules naast elkaar. Verder heb ik dan 2 rijen.

Bovenste rij:
3x (3x16a+1 lege plaats) / 1x krachtgroep 16a / 1x kookgroep 16a = op de genoemde 3 lege plaatsen na is ie dan vol
Onderste rij:
3x koppelfilter marmitek / 3x 1-fase aardlek / 1x 3-fase aardlek / beltrafo = vol

Losse onderkast: 4-polige hoofdschakelaar

Ik kan dus nog 3 groepjes uitbreiden maar das niet echt nodig.
pi_95173476
Aantal aansluitpunten per groep

Een apparaat wat meer verbruikt dan 2000 VA heeft een eigen groep
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')