Mr.Grant | dinsdag 5 april 2011 @ 14:30 |
Ik sta voor de taak om bij de ISO-stekker van mijn autoradio de rode en de gele draad om te wisselen, omdat mijn radio anders iedere keer alles vergeet als ik het contact uitdraai. Het probleem is alleen, ik heb geen flauw idee hoe ik de kabeltjes uit die ISO-stekker kan krijgen, en er weer terug in! Blijkbaar ben ik ook de enige dit dat niet snapt, want op internet lees ik alleen maar advies over 'even' draadjes doorknippen, en 'gewoon' de zaak aan elkaar solderen. Maar ik weet helemaal niet hoe dat moet ![]() Kunnen jullie mij helpen, en op de meest infantiele manier uitleggen hoe ik het voor elkaar kan krijgen? | |
DOPERT | dinsdag 5 april 2011 @ 14:41 |
• Haal bij de lokaale elektraboer: http://pimtensen.nl/shop_(...)ub_id=51&cur_id=2066 o.i.d. • Knip bijde draadjes door. Niet te dicht bij je ISO stekker • Stip beide draadjes ongeveer 1 cm (dit kan je met een aansteker doen, of een striptang, of je nagels) • Pak een knijptang, bevestig de kabelverbindstukjes die ik bovenaan linkte aan alle 4 de draaden. Sluit het daarna op elkaar aan, en klaar is kees. Kan je ook makkelijk weer terug zetten naar orgineel ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door DOPERT op 05-04-2011 14:43:20 (typfauwt) ] | |
Mr.Grant | dinsdag 5 april 2011 @ 14:45 |
Kijk daar heb ik wat aan! Maar in die link hebben ze het over speakeraansluitingen, maakt dat niet uit? Kan je daar ook de stroomdraden gewoon mee aansluiten? | |
DOPERT | dinsdag 5 april 2011 @ 14:49 |
Ja, dat kan! Edit: Dit was even een snel voorbeeld. Dat soort kabelverbindstukjes vind je in allerlei soorten en maten. Zolang het een geleidende materiaal is (koper oid) werkt het gewoon ![]() Tip: Als je het heb aangesloten en het werkt, zou ik even het kopere gedeelte isoleren door een plakbandje (of, als je die op die website heb, dat rubbertje er even helemaal overheen schuiven). Anders heb je kans dat die geleidende materialen op die kabelverbindstukjes elkaar aanraken, dat veroorzaakt dus storingen. | |
Mr.Grant | dinsdag 5 april 2011 @ 14:59 |
Oké, top! Op naar de Gamma dan maar, ik laat wel even weten of het gelukt is! | |
DOPERT | dinsdag 5 april 2011 @ 15:00 |
Ben benieuwd, succes ![]() | |
FransDeens | dinsdag 5 april 2011 @ 15:11 |
Je kunt ook de stekkertjes uit de iso-stekker halen en omwisselen. | |
DOPERT | dinsdag 5 april 2011 @ 15:27 |
Dat is een heel stuk lastiger om correct te doen ![]() | |
Gokhan03 | dinsdag 5 april 2011 @ 15:28 |
Dat zou moeten lukken met een schroevendraaier waarmee je een pinntje indrukt zodat het plastic dat niet tegenhoudt. Hou je ook rekening met het feit dat je radio nu altijd aan blijft staan? Een versterker die altijd aanstond heeft mijn accu in 2 uur leeggetrokken ![]() | |
blingbling11 | dinsdag 5 april 2011 @ 15:30 |
Een beetje radio heeft een stand waarbij hij wel uitgaat maar toch nog een beetje stroom gebruikt om alles te onthouden. Daar trekt ie echt je accu niet in 2 uur mee leeg. | |
RainofDeath | dinsdag 5 april 2011 @ 15:46 |
Bij sommige auto merken moet je dit juist omdraaien om het leegtrekken te voorkomen, Volkswagen had dit bijvoorbeeld. | |
T42 | dinsdag 5 april 2011 @ 15:46 |
zit er geen amp stekkertjes op de kabel van je radio? want dat hoort eigelijk wel zo | |
FransDeens | dinsdag 5 april 2011 @ 16:40 |
Dat vind ik niet, maar wellicht is het voor een leek inderdaad lastig. Overigens zijn de stekkers waar je naartoe linkt bijna een garantie voor storingen omdat ze niet volledig geïsoleerd zijn, die gaan kortsluiting maken tegen de radio aan. Je moet ronde stekker hebben waarvan het vrouwtje volledig is geïsoleerd, zoals deze: http://pimtensen.nl/shop_(...)ub_id=51&cur_id=1964 En dan bedoel ik die ronde waarvan 10 vrouwtjes en 8 mannnetjes op het plaatje staan. Als de radio aan bleef staan zouden de zenders wel in het geheugen blijven staan ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door FransDeens op 05-04-2011 16:49:58 ] | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 5 april 2011 @ 16:49 |
Opel heeft bijvoorbeeld nog wel eens een dergelijke omschakeling nodig om ervoor te zorgen dat de radio geheugen houdt. Daarnaast is het volgens mij makkelijk om de pinnetjes eruit te drukken en opnieuw te plaatsen, dit is met een propere schroevendraaier wel te doen. Anders inderdaad even solderen. | |
DOPERT | dinsdag 5 april 2011 @ 17:02 |
Het was ook puur als indicatie (even snel google ![]() Maar je heb zeker gelijk. Die jij linkt zijn stukke beter ervoor. | |
Mr.Grant | dinsdag 5 april 2011 @ 17:03 |
Zo, het is gelukt! De radio onthoudt nu wel alle instellingen en zenders, en volgens mij kan ie de boel ook niet leeg trekken want hij gaat niet eens aan als de stroom niet aan staat (oude radio deed dat wel ![]() Ik heb het trouwens opgelost met kroonsteentjes, ik vroeg het na bij de Gamma en dat is waar de medewerker mee kwam. Vrij simpele oplossing eigenlijk ![]() | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 5 april 2011 @ 17:04 |
Zolang het maar stevig zit en geïsoleerd is. Kroonsteentjes zijn niet het beste maar wel het simpelste. | |
blingbling11 | dinsdag 5 april 2011 @ 17:05 |
ze isoleren beter dan die speaker aansluitingen | |
T42 | dinsdag 5 april 2011 @ 17:09 |
als je goeie hebt niet. dus geisoleerde. en op de speakers staat geen 200A (of wat je zekering in de auto door kan geven) | |
blingbling11 | dinsdag 5 april 2011 @ 17:11 |
op de voeding van de autoradio ook niet | |
Mr.Grant | dinsdag 5 april 2011 @ 17:21 |
Geen idee of er 200 ampère op die speakers staat, maar dat zal wel niet aangezien het de standaard huis-tuin-en-keuken-Seat-speakertjes zijn die er altijd al in hebben gezeten ![]() | |
Palomar | dinsdag 5 april 2011 @ 17:55 |
Kroonsteentjes. Zo beginnen spontane autobranden vaak ![]() | |
FransDeens | dinsdag 5 april 2011 @ 20:16 |
Kroonsteentjes zijn inderdaad niet echt geschikt voor in de auto. Als ik je een tip mag geven: Ga voor advies over auto-elektronica niet meer naar Gamma. | |
Marco001 | dinsdag 5 april 2011 @ 22:19 |
bij mijn pioneer/seat anders een fluitje van een cent.. Eruit trekken, er weer insteken en klaar ![]() | |
densmee | dinsdag 5 april 2011 @ 22:21 |
| |
T42 | dinsdag 5 april 2011 @ 22:31 |
maar de accu kan dat wel geven... ken genoeg leken die een subje aansluiten direckt op de accu zonder zekering met lekkere dikkekabel | |
T42 | dinsdag 5 april 2011 @ 22:33 |
een paar mA maar de voeding van een radio kan afgezekerd zijn met 15A dat is genoeg voor een brandje en de accu kan nog veel meer geven gooi er maar eens een steeksleutel op perongeluk | |
Mr.Grant | dinsdag 5 april 2011 @ 23:14 |
Waarom zijn kroonsteentjes dan niet ideaal voor in de auto? Maar het zal nu toch niet zo zijn dat er morgen een rokend wrak voor de deur staat als ik wakker word ![]() Daar ga je trouwens ook al, ik heb totaal geen idee wat een bepaald amperage nu precies inhoudt (en ook wat afzekeren is, als we dan toch bezig zijn ![]() | |
Palomar | dinsdag 5 april 2011 @ 23:24 |
Een auto beweegt en trilt, waardoor kroonsteentjes los kunnen raken, of dat er iets tegenaan komt wat kortsluiting veroorzaakt. Al zal het allemaal wel meevallen, vooral als je er wat tape omheen doet voor isolatie en versteviging. Maarja, na 5 jaar is die tape gaar en kan de spontane zelfontbranding alsnog plaatsvinden ![]() | |
Mr.Grant | dinsdag 5 april 2011 @ 23:29 |
Oke, daar had ik nog niet eens bij stilgestaan. Maar dan is de vraag, hoe pak je het dan helemaal goed aan? Ik geloof niet dat je die draadjes zo een twee drie uit een ISO-stekker krijgt... | |
blingbling11 | woensdag 6 april 2011 @ 00:00 |
Amperage, (eigenlijk bestaat dit niet en heet het stroom, net als dat voltage spanning heet) is de stroomsterkte/snelheid. Op het moment dat er kortsluiting opstreed, word de stroom gigantisch hoog. Oneindig hoog om precies te zijn. Dit kan tot brand e.d. leiden. Als je je radio zou afzekeren, wat waarschijnlijk al gedaan is, dan plaat je een buisje tussen de draad welke zou doorbranden als de stroom boven de opgegeven stroom op de zekering komt. Stel je car hifi zou 20A trekken, dan plaats je een zekering van ongeveer 30A. Als de stroom nu dus "oneindig" hoog word, dan brand de zekering door en geleid de voedingskabel niets meer totdat je een nieuwe zekering hebt geplaatst. Daarom voorkomt een zekering branden en beschadigingen aan je elektronica. | |
FransDeens | woensdag 6 april 2011 @ 07:04 |
Dat is je in dit topic uitgelegd. Maargoed, je bent niet de enige die kroonsteentjes gebruikt in de auto hoor. Maar als ik ze tegenkom gaan ze er meteen uit, ondingen. Kroonsteentjes zijn voor lampen in huis. | |
boertie | woensdag 6 april 2011 @ 19:16 |
Met kroonsteentjes is helemaal niets mis. Ze werken perfect en blijven dat ook doen MITS op de juiste manier gemonteerd.Ik durf te wedden dat 99% van de mensen die kroonsteentjes met soepele draad gebruiken nog nooit van adereindhulzen gehoord hebben. ![]() | |
Mr.Grant | woensdag 6 april 2011 @ 19:56 |
Enlighten me ![]() | |
densmee | woensdag 6 april 2011 @ 20:05 |
een schroefje wat toevallig 2 draadjes klemt is natuurlijk geen veilige verbinding dus moet je aderhulzen gebruiken zie de foto, deze klemmen op een groot oppervlak de draden vast. ![]() |