abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 april 2011 @ 10:46:25 #1
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_95061224
Ik wil toch hier en daar wta blusmateriaal gaan plaatsen in m'n huis en auto.

Nu vroeg ik me af welk spul ik dan het beste kan gebruiken?

Ik wil er 1 in de keuken hebben, eentje in mijn klushok, (veel hout enzo) en een in mijn auto. Die laatste is wel belangrijk. Ik schiet er namelijk gene bal mee op om de brand te blussen en dan de electra aan gort te hebben.

iemand verstand van deze materie ?

:)
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  dinsdag 5 april 2011 @ 11:01:35 #2
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_95061742
Schuim dekt af.
Poeder werkt voor alles, maar is echt troep.
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_95061759
Ik denk dat je in alle 3 de gevallen het beste een poederblusser kunt gebruiken, ,maar het geeft wel rotzooi.
Wie het laatst lacht, lacht ook!
pi_95061765
indien mogelijk, geen poeder. 1 keer gebuiken en je kan alle electronica afschrijven

thuis en in de auto schuim, weet niet wat je in je klushok hebt liggen
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  dinsdag 5 april 2011 @ 11:11:03 #5
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_95062084
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:01 schreef Beul het volgende:
Ik denk dat je in alle 3 de gevallen het beste een poederblusser kunt gebruiken, ,maar het geeft wel rotzooi.
Met een beetje geluk is bij een poederblusser je auto gered, maar alsnog totaal los vanwege het agresieve goedje.
Stikstofblusser in alle gevallen dus.
  dinsdag 5 april 2011 @ 11:16:28 #6
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_95062273
Goedkoop:
Keuken:
Brandlaken

Auto:
Schuim

Duur, allebei Co2, poeder nooit gebruiken, tenzij het je huis red van compleet afbranden natuurlijk.
Let wel dat Co2 als de brandweer leeg is, zo een 15kilo blussert is in 30 seconde leeg.
pi_95062374
Ik heb er 1 in een keukenkastje staan (CO2 blusser) en poederblusser in de gang staan. En in de auto een kleine co2 blusser
pi_95062393
ik heb een klein blussertje in de keuken, en wil er nog een branddeken hebben, maar da's eigenlijk wel alles
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 5 april 2011 @ 11:21:30 #9
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_95062452
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:19 schreef Mirjam het volgende:
ik heb een klein blussertje in de keuken, en wil er nog een branddeken hebben, maar da's eigenlijk wel alles
Action heeft ze liggen voor weinig.
pi_95062586
Ik werk geregeld samen met brandweermannen en de meesten raden aan om alleen blusdekens in huis te hebben + brandmelders. Als je een blusser wilt, neem dan geen poeder, maar een schuimblusser.

Ik heb nu in de keuken een blusdeken hangen en op de 1e verdieping op de overloop heb ik 2 dekens hangen (zodat ik onze beide kids erin kan wikkelen als er brand is).

In de auto heb ik niks liggen. Als die in de fik vliegt ga ik er gewoon snel uit. Een auto blussen is ook niet heel makkelijk, zeker aan te raden om wat youtube filmpjes te bekijken hoe dat moet.

Ik heb volgende week weer een bhv opfriscursus. Vorig jaar mocht ik kinderen redden uit maxi cosi's die in een brandende auto stonden. Eens zien wat we dit jaar gaan doen :+
  dinsdag 5 april 2011 @ 11:28:32 #11
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_95062728
Belangrijkste van alles zijn de juiste melders op de goede plek. Al heb je al het blusmatriaal in huis, als je voor pampus ligt in je bed heb je er niks aan. Vergeet vooral de koolmonoxide melders niet.

Of je hebt je huis vol hangen moet vol autmatische Co2 blussers ^O^ , kan je rustig doorslapen.

Als je alles in orde wilt hebben op de juiste manieren:
pi_95062965
Je auto kun je beter goed verzekeren en indien het geval is dat deze in brand raakt gewoon af laten branden, daar schiet je veel meer mee op.
  dinsdag 5 april 2011 @ 11:42:45 #13
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_95063283
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:34 schreef klipper het volgende:
Je auto kun je beter goed verzekeren en indien het geval is dat deze in brand raakt gewoon af laten branden, daar schiet je veel meer mee op.
Tuurlijk. Gewoon je oldtimer kevertje laten affikken.

ook al heb je een moderne auto, als iedereen zo denkt als jij lopen de premies onnodig op...
pi_95063544
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:42 schreef RaymondK het volgende:

[..]

ook al heb je een moderne auto, als iedereen zo denkt als jij lopen de premies onnodig op...
niet om t 1 of ander .. maar met zo`n 2KG poederblussertje krijg je een beetje autobrand niet uit hoor :')

en daarna is je auto als nog total loss omdat die rommel alles van metaal begint aan te vreten
  dinsdag 5 april 2011 @ 11:51:55 #15
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_95063657
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:48 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

niet om t 1 of ander .. maar met zo`n 2KG poederblussertje krijg je een beetje autobrand niet uit hoor :')

en daarna is je auto als nog total loss omdat die rommel alles van metaal begint aan te vreten
Daar gaat het hele topic over. Dat je geen poederblusser moet gebruiken i.v.m. aanvreten.
En we hebben het hier over een beginnend brandje. Niet over een vlammezee van onder de motorkap.
pi_95064058
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:51 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Daar gaat het hele topic over. Dat je geen poederblusser moet gebruiken i.v.m. aanvreten.
En we hebben het hier over een beginnend brandje. Niet over een vlammezee van onder de motorkap.
co2 is t enige veilige blusmiddel eigenlijks :)
pi_95064154
Ik zou in de keuken sowieso een branddeken regelen. En daarnaast nog een co2 / poederblusser.

Branddeken werkt echt heel goed bij vlam-in-de-pan en dergelijk soort brandjes. Bovendien heb je inderdaad niet het nadeel dat alle eventuele electronica in de buurt stuk is, en kun je de branddeken in de meeste gevallen hergebruiken.
pi_95064296
Allereerst mijn complimenten voor de ts dat hij van plan is om iets te doen aan de pbm's bij hem thuis(persoonlijke blus middelen).

Zelf ben ik ook al jaren bhv 'er op mijn werk, en heb dus ook al tig keer een brandblusser leeg gespoten op diverse scenario's . Dit zorgde er in mijn geval voor dat ik meer bewust werd van het feit dat de brandweer met doormeldtijd, aanrijtijd, en klaarmaken van de eerste aanval het niet gaat redden van de vlammen als je huis in een of andere manier in brand staat.

Ik heb zelf daarom bij ons op onze slaapkamer een schuimblusser neergezet, met een patroon co2 om hem op druk te zetten als hij nodig is(normale schuimblussers verliezen langzaam hun druk, en moeten elk jaar gecontroleerd worden a ¤... ) Deze is gegarandeerd 5 jaar drukvast. Merk is Goed (Ajax 6 liter bio sproeischuim)

Beneden heb ik in de bijkeuken net naast de keuken eveneens een schuimblusser staan, zelfde als hierboven eveneens als een co melder(hangt ook de cv nl.)

Verder hangen er in de verbindingsruimten rookmelders op 230, met doormeldfunctie. Op de slaapkamers hangen gewone rookmelders.

In de keuken een blusdeken, en in bestelling/onderzoek een schuimblusser voor de auto van 2 kilo. Onderzoek omdat het ook wel eens heel koud in een auto word, ik zoek dus een sproeischuimblusser die niet kan bevriezen.

In mijn hobbyhok heb ik een klein poederblussertje liggen , hoewel ik weet dat poeder een hoop meuk geeft......

Zelf uitgezocht of je een vorm van korting krijgt als je pbm's op orde hebt van de verzekering , maar dat zit er niet in de verzekeringen zijn daar op dit moment niet mee bezig zijn.Raar naar mijn idee, omdat als je alert reageert de schade echt wel in een vroeg stadium aangepakt kan worden.

Maar goed t kost wat maar god verhoede het dat je ooit brand krijgt, dan ben je verder van huis al valt de schade mee :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_95064757
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:42 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Ten eerste rept ts nergens over een oldtimer.
Ten tweede begin je met een blusser voor een auto nu eenmaal niets.

Verder is een standaard autoblussertje 1 kg.

In het algemeen komen er twee branden voor in een auto, vloeistofbranden of elektrische, bij beide begin je er niets mee.

Het is pure schijnveiligheid, mede doordat zo'n blusser al binnen een paar seconden leeg is.

Een autobrand kun je dan ook beter niet blussen, hooguit moet je er 1 bij je hebben om jezelf wat meer ontsnappingstijd te geven, maar niet om de auto te redden, daar valt in het algemeen toch niets meer aan te redden.

Thuis is een heel ander verhaal, zelf heb ik er 4 thuis, waarvan 2 kleintjes en 2 grote.
  dinsdag 5 april 2011 @ 13:20:21 #20
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_95066809
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 12:24 schreef klipper het volgende:

[..]

Ten eerste rept ts nergens over een oldtimer.
Ten tweede begin je met een blusser voor een auto nu eenmaal niets.

Verder is een standaard autoblussertje 1 kg.

In het algemeen komen er twee branden voor in een auto, vloeistofbranden of elektrische, bij beide begin je er niets mee.

Het is pure schijnveiligheid, mede doordat zo'n blusser al binnen een paar seconden leeg is.

Een autobrand kun je dan ook beter niet blussen, hooguit moet je er 1 bij je hebben om jezelf wat meer ontsnappingstijd te geven, maar niet om de auto te redden, daar valt in het algemeen toch niets meer aan te redden.

Thuis is een heel ander verhaal, zelf heb ik er 4 thuis, waarvan 2 kleintjes en 2 grote.
Lees dan eerst eens waar die reactie van die Kever op was...

En een beginnend smeulend brandje in je bedrading blus je wel degelijk met 2kg.
Geen brandstofbrand nee. En ook niet als het 1 grote vette bende is onder je motorkap.Dat houd al gauw op.
  dinsdag 5 april 2011 @ 13:26:42 #21
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_95067058
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 13:20 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Geen brandstofbrand nee. En ook niet als het 1 grote vette bende is onder je motorkap.Dat houd al gauw op.
Kan nog steeds, deze op je trekhaak
pi_95068878
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 13:20 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Nogmaals doorgelezen, mar alleen jij hebt het over een kevertje.
  dinsdag 5 april 2011 @ 14:39:19 #23
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_95069868
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 14:15 schreef klipper het volgende:

[..]

Nogmaals doorgelezen, mar alleen jij hebt het over een kevertje.
Omdat ervoor belachelijk gereageerd werd over je auto laten af fikken omdat je toch een nieuwe van je verzekering krijgt.

Any how. Menig auto is gered door zo'n lullig blussertje :Y
  dinsdag 5 april 2011 @ 14:54:05 #24
53151 T42
Pinball Wizard
pi_95070535
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:21 schreef blup het volgende:

[..]

Action heeft ze liggen voor weinig.
dacht al voor 5 euro ;) en die zijn goed heb die al eens gebruikt. zijn wel aan kleine kant
pi_95070850

een A-B blusser, 90% water. 10% zeepsop achtig materiaal, je kan lang door spuiten, werkt bij je frituurpan etc, de straal is onderbroken waardoor je ook elektrische branden kan blussen.

(heb laatst een brandweer demonstratie gehad, deze is volgens de brandweer ideaal voor gebruik in huis, een co2 blusser is voor de wat grotere branden, en zijn deels ook gevaarlijk omdat het gas -80 is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')