abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 4 april 2011 @ 11:16:46 #1
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_95016029
Volgens mij heb ik het hier nog niet voorbij zien komen in F&F, ik vind het wel een interessant onderwerp en ben erg benieuwd wat jullie er van denken...

quote:
Vanaf nu is het mogelijk overleden huisdieren in te zetten voor practica binnen de Universiteit Utrecht. Met deze samenwerking pakt Proefdiervrij het stijgende aantal proefdieren binnen het onderwijs aan.
Het Dierdonorcodicil is op de Universiteit Utrecht geïntroduceerd en zal op latere termijn landelijk worden ingevoerd.
Bron: http://www.proefdiervrij.nl/dierdonorcodicil

Hoe het werkt:

quote:
Als een huisdier komt te overlijden of wordt geëuthanaseerd, kan het dier door de eigenaar worden afgestaan aan de Universiteit Utrecht. Hier dient een verklaring voor te worden ondertekend. Dit is momenteel alleen mogelijk via onderstaande dierenartsen in de regio Utrecht. Het is (nog) niet mogelijk om op voorhand een 'donorcodicil' aan te vragen.
Honden, katten, konijnen, ratten en cavia’s kunnen nu worden afgestaan. De dierenarts zal het overleden dier bewaren waarna het wordt overgebracht naar de Universiteit Utrecht. Een docent op de universiteit ziet erop toe dat er op een waardige manier met het huisdier wordt omgegaan. De nazorg voor het overleden huisdier zal hetzelfde zijn als bij een dierenarts.
Bron: http://www.proefdiervrij.nl/dierdonorcodicil

Uitzending RTL4 over dieren donorcodicil: http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/04_april/27/verrijkingsonderdelen/nieuw-het-huisdierdonorcodicil.xml

Zouden jullie om het aantal proefdieren in o.a het onderwijs terug te dringen overwegen om jullie huisdieren na hun overlijden ter beschikking te stellen aan de Universiteit Utrecht?

Ik zelf vind het een lastig punt, zou wel eerst willen weten wat die lessen inhouden en waar het aan bij zou dragen. Maar eigenlijk zou ik mijn dieren wel ook een waardig afscheid willen geven. Ze zijn vaak jaren bij je en een mooi afscheid is vaak ook een stukje afsluiting.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  maandag 4 april 2011 @ 11:23:35 #2
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_95016179
Dat is best wel dubbel. Zelf heb ik er geen moeite mee om mijn lichaam aan de wetenschap te geven en dit is een mooi doel om het aantal levende proefdieren terug te dringen.
Maar ik kan Ollie echt niet weggeven. Die komt in de tuin onder een boom.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_95016603
Ik zou het op zich wel doen,
mits ik mijn kat wel bij de dierenarts laat inslapen, want om nou met een dode kat rond te gaan rijden vind ik wat overdreven.

daarnaast moet mijn kat zich ook niet voor het overlijden terug trekken ergens op het land, want dan kan ik hem niet eens zelf vinden of begraven.
pi_95020719
Ik heb hier een heel dubbel gevoel bij.

De ene kant schreeuwt: Doen, doeeeeeen!
De andere kant schreeuwt: No way, mijn beestjes blijven ook na hun overlijden dicht bij ons.

Wel iets om serieus over na te denken. Het is alleen maar het "omhulsel" van je dier.
Je raekt an de dinge geweun.
pi_95020782
Ik zou het zelf gewoon niet kunnen...ja het is nog maar het omhulsel, ik weet het maar toch. :{ .
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  maandag 4 april 2011 @ 13:48:29 #6
284205 Sulley02
Top schrikker
pi_95021125
Onze konijnen brachten we altijd naar de dierenarts voor een spuit en bleven daar dan ook achter. Ik zou dan liever hebben dat ze naar een universiteit gingen, dan dat ze bij het vuilnis worden gezet zegmaar. De studenten kunnen er dan nog wat van leren, er hoeft niet onnodig proefdieren gefokt te worden. En als er op een waardige manier met het beestje omgegaan wordt vind ik het allemaal prima.
  maandag 4 april 2011 @ 14:16:06 #7
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_95022302
Sowee, moeilijke vraag voor de maandag. Ik zou het écht niet weten :{
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  Moderator maandag 4 april 2011 @ 21:24:05 #8
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_95044601
Ik denk dat ik er minder moeite mee zou hebben als het echt een soort donor idee was. Dat ze organen of zo gebruiken voor andere dieren maar dat je ze vervolgens wel zelf kunt laten begraven of cremeren. Ik heb namelijk wel wat moeite met het idee dat ze voor snijtechnieken en zo gebruikt worden en vervolgens in een grote afvalcontainer terecht zouden komen :@
pi_95044856
"De nazorg is hetzelfde als bij de dierenarts"....dus richting verzamelbak en dan destructie....en dat wil ik nou net niet voor mijn huisdieren. :{ Ik heb daar wel eens beelden van gezien en kan het niet over mijn hart verkrijgen om het zo te laten afsluiten.
Optimist tot in de kist
  maandag 4 april 2011 @ 21:31:31 #10
42366 Staal
pi_95045092
Ja, inderdaad. Organen hergebruiken maar eigenlijk is dit al onzin, vind ik. Het dient ook al niet voor onderzoek voor medicijnen etc. want het zijn dode huisdieren.

Snijtechniek kun je ook op rubber of slachtafval oefenen. Ze zoeken het maar uit.
Ik vraag me trouwens wel af hoe ze dit momenteel doen? Op levende afgedankte proefdieren? :{.
Un certain jeune homme
  Moderator maandag 4 april 2011 @ 21:33:38 #11
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_95045251
quote:
5s.gif Op maandag 4 april 2011 21:31 schreef Staal het volgende:
Ja, inderdaad. Organen hergebruiken maar eigenlijk is dit al onzin, vind ik. Het dient ook al niet voor onderzoek voor medicijnen etc. want het zijn dode huisdieren.

Snijtechniek kun je ook op rubber of slachtafval oefenen. Ze zoeken het maar uit.
Ik vraag me trouwens wel af hoe ze dit momenteel doen? Op levende afgedankte proefdieren? :{.
Er worden proefdieren voor gekweekt...
  Moderator maandag 4 april 2011 @ 21:37:14 #12
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_95045497
quote:
04 apr 11

De Universiteit Utrecht werkt opnieuw sament met Proefdiervrij om het aantal proefdieren in het onderwijs terug te dringen. Vandaag wordt met de ondertekening van de papieren een tweede project tussen Proefdiervrij en de Universiteit Utrecht
mogelijk maakt. Dit project wordt door Proefdiervrij gefinancierd vanuit het Fonds Proefdiervrije Technieken. Meer informatie over dit project volgt in een later stadium.
Jaarlijks worden in het onderwijs ruim 20.000 proefdieren gebruikt voor onderwijsdoeleinden. Eerder al werkte de Universiteit Utrecht mee aan de invoering van het Dierdonorcodicil waarmee jaarlijks 300 proefdieren worden bespaard.
Bron: http://www.proefdiervrij.nl/nieuws/universiteit-utrecht-helpt-mee
  maandag 4 april 2011 @ 21:37:16 #13
42366 Staal
pi_95045501
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 21:33 schreef senesta het volgende:

[..]

Er worden proefdieren voor gekweekt...
Die dan eerst in een lab voor allerhande onderzoeken misbruikt worden, neem ik dan aan?
Un certain jeune homme
  maandag 4 april 2011 @ 21:38:06 #14
244933 trovey
Nachtoele
pi_95045547
Dat is inderdaad weer de andere kant van het verhaal. :{
Optimist tot in de kist
  maandag 4 april 2011 @ 21:38:39 #15
42366 Staal
pi_95045588
20.000 proefdieren. Als je er over na gaat denken. Barbaars.
Un certain jeune homme
  Moderator maandag 4 april 2011 @ 21:56:58 #16
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_95047014
quote:
9s.gif Op maandag 4 april 2011 21:38 schreef Staal het volgende:
20.000 proefdieren. Als je er over na gaat denken. Barbaars.
En dat zijn alleen de dieren die gebruikt worden voor onderwijsdoeleinden.
pi_95051004
Het ligt er ook wel aan denk ik... Als mijn dier een ziekte zou hebben waar weinig over bekend was zou ik wel willen dat er onderzoek gedaan werd zodat in de toekomst dieren met die ziekte beter geholpen kunnen worden... Misschien dan :')
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  maandag 4 april 2011 @ 23:00:08 #18
244933 trovey
Nachtoele
pi_95051191
Bij leven heb ik er dan weer geen moeite mee als een dier meedoet aan een onderzoek...vorig jaar nog gedaan met één van mijn katten met vergevorderd nierfalen. Het was een onderzoek om na te gaan wat er nu allemaal speelt bij nierfalen en hoe het in de toekomst sneller is te ontdekken. Dat vind ik dan wel een heel nuttig onderzoek. :Y
Optimist tot in de kist
  maandag 4 april 2011 @ 23:24:11 #19
42366 Staal
pi_95052549
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 21:56 schreef senesta het volgende:

[..]

En dat zijn alleen de dieren die gebruikt worden voor onderwijsdoeleinden.
Dat vind ik heel opmerkelijk. Vanuit de asiels uit worden er al een hoop dieren ingeslapen. En er wordt gruwelijk getest op proefdieren worden die dan ook nog eens nutteloos in de container gegooid en moet men nu maar huisdieren inleveren? (Overigens geen persoonlijke vraag he?)

Ga me wel wat meer inlezen over dit onderwerp. Ik word er alleen zo naar van.
De hele actie laat je sowieso wel nadenken over je het vertroetelen van je huisdier t.o.v. gefokte dieren voor proeven. Wellicht is dat ook wel de bedoeling.
Un certain jeune homme
  dinsdag 5 april 2011 @ 03:37:22 #20
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95057123
Wat gaan ze er dan precies mee doen en hoeveel lijden scheelt het aan proefdieren? Ik heb weleens een dood konijn in de groene kliko gestopt. Maar om nou mijn kat of hond weg te laten brengen zonder dat je weet wat ermee gebeurt is voor mijn gevoel getuigen van geen respect (dat is voor mijn gevoel he, zo'n dier is jarenlang onderdeel geweest van mijn leven en ik vind het dan integer om zo'n dier zelf te begraven). Mijn honden/ katten begraaf ik het liefst zelf (als er ruimte in de tuin is) anders laat ik ze bij een dierencrematorium cremeren. Die as mogen ze lekker houden. Ik vind het gewoon een vervelend idee als mijn kat of hond in dierenvoeding verwerkt wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')