Maar hoe wéét je het dan?quote:Op zondag 3 april 2011 04:57 schreef Louis22 het volgende:
Het kan niet verstandelijk zijn, want als je weet of iemand te vertrouwen is, hoef je hem/haar niet meer te vertrouwen, hoef je geen sprong te wagen, maar wéét je het. Ik zeg dus dat het een gevoel is. Maar dat betekent niet dat het niet van bepaalde waarnemingen en berekeningen uitgaat.
Ik heb echt weinig invloed op mijn gevoel, het overkomt mij gewoon.quote:Op zondag 3 april 2011 05:00 schreef n8n het volgende:
vertrouwen is een keuze, gevoel is tot op zekere hoogte een keuzen, en met deze gedachten ga ik slapen
Nouja, je weet niets ooit 100% zeker, maar als je van iemand, laten we zeggen, redelijkerwijze kan voorspellen hoe hij reageert op bepaalde dingen en omgaat met bepaalde situaties, dan is vertrouwen niet nodig. Vertrouwen is een geloofssprong, dus per definitie niet rationeel.quote:
slachtofferrolquote:Op zondag 3 april 2011 05:02 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Ik heb echt weinig invloed op mijn gevoel, het overkomt mij gewoon.
Dus hoe meer je in iemands hoofd kan kijken..... ?quote:Op zondag 3 april 2011 05:04 schreef Louis22 het volgende:
Je zou ook kunnen zeggen, er is altijd vertrouwen nog in menselijke relaties, maar hoe beter je iemand kent, hoe minder vertrouwen nodig is. Hoe kleiner, hoe zekerder de sprong die je moet wagen is.
Zo zie ik het jaquote:Op zondag 3 april 2011 05:07 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Dus hoe meer je in iemands hoofd kan kijken..... ?
Iets soortgelijk wilde ik zeggen.quote:Op zondag 3 april 2011 09:12 schreef GS42 het volgende:
Ik denk dat een erg belangrijk deel van anderen vertrouwen ook vertrouwen op jezelf is: dat je er wel bovenop komt als dat vertrouwen misplaatst blijkt te zijn en dat je dus een risico kunt nemen (immers: vertrouwen is altijd een risico).
Als je een goede basis zelfvertrouwen hebt, denk ik dat vertrouwen meer een rationele keuze kan worden, omdat je deze afweging kunt maken. Mijn ervaring met erg wantrouwende personen is dat deze juist bang zijn door anderen beinvloed te worden en het gevoel hebben dat ze een vertrouwensbreuk niet aankunnen. In dat geval lijkt het me onmogelijk om een keuze te maken om iemand te vertrouwen: het gevoel van wantrouwen blijft.
Geldt mijn algemene observatie ook voor de mensen die hier posten erg argwanend te zijn?
Vertrouwen is een keuze op basis van je gedachtenquote:Op zondag 3 april 2011 10:31 schreef EviL_AleX het volgende:
Hoe bewuster je bent van dat proces des te meer controle je erover kan hebben. En dus of je het echt een keuze kan noemen. Het komt er in ieder geval op neer dat een keuze maken ALTIJD een samenspel is van gevoel en ratio, onderbewuste en bewuste processen.
Idd ook wel mee eensquote:Op zondag 3 april 2011 17:53 schreef deelnemer2 het volgende:
Groot wantrouwen is meestal een gevolg van slechte ervaringen met mensen die leiden tot aanzienlijke reele schade.
Nee te makkelijk gedacht. Dat is niet wat de huidige neurowetenschappen aantonen.quote:Op zondag 3 april 2011 13:59 schreef n8n het volgende:
[..]
Vertrouwen is een keuze op basis van je gedachten
Gevoel is blijdschap, boosheid, verdriet en/of angst, waar angst gepaard gaat met boosheid en/of verdriet.
Gevoel wordt beïnvloed door gedachten
Gedachten worden gevormd op basis van ervaringen
Negatieve ervaringen >> negatieve gedachten >> negatief gevoel >> negatief vertrouwensadvies van je brein
Klopt, heel belangrijk, sluit ik me bij aan!quote:Op zondag 3 april 2011 05:23 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik denk dat vertrouwen verschillende gradaties heeft.
Je vertrouwt een hartsvriendin eerder je persoonlijke en intieme geheimen toe dan bijv. die vriendelijke buurvrouw die je weer wel vertrouwt als zij in jouw afwezigheid je planten verzorgd.
En dit ook! Vertrouwen is een onbewuste keuze die voortkomt uit je ervaringenquote:Op zondag 3 april 2011 09:12 schreef GS42 het volgende:
Ik denk dat een erg belangrijk deel van anderen vertrouwen ook vertrouwen op jezelf is: dat je er wel bovenop komt als dat vertrouwen misplaatst blijkt te zijn en dat je dus een risico kunt nemen (immers: vertrouwen is altijd een risico).
Als je een goede basis zelfvertrouwen hebt, denk ik dat vertrouwen meer een rationele keuze kan worden, omdat je deze afweging kunt maken. Mijn ervaring met erg wantrouwende personen is dat deze juist bang zijn door anderen beinvloed te worden en het gevoel hebben dat ze een vertrouwensbreuk niet aankunnen. In dat geval lijkt het me onmogelijk om een keuze te maken om iemand te vertrouwen: het gevoel van wantrouwen blijft.
Geldt mijn algemene observatie ook voor de mensen die hier posten erg argwanend te zijn?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |