abonnement Unibet Coolblue
pi_98150215
Dat gedrag van de ouders komt volgens mij ook voort uit slechte publicaties rond vmbo-scholen én het feit dat goede ambachtsscholen in Nederland zo goed als verdwenen zijn en we in een maatschappij leven waarin alleen waarde wordt gehecht aan theoretische kennis (en bijbehorend onderwijs). Daardoor is er voor veel leerlingen geen passend onderwijs en ze worden tegen wil en dank in een keurslijf geperst. Veel kinderen zouden er veel meer baat bij hebben een echt vak te leren, i.p.v vmbo-t te doen of havo.

Als er zoveel kinderen niet op een goed niveau bezig zijn dan zegt dat niet zozeer iets over de ouders, maar over het onderwijssysteem: er wordt niet goed genoeg geselecteerd en voor leerlingen die niet goed meekomen binnen de theoretische leerwegen zijn er te weinig goede en aantrekkelijke alternatieven. Het gevolg is dat het niveau op alle fronten daalt, inderdaad.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_98151298
Nou ik mag mij als (onbevoegd) en nieuwe docent ook melden in dit topic ;) Inmiddels al wat jaren ervaring in het bedrijfsleven en 2 opleidingen (hbo en WO-deeltijd) afgerond, start ik vanaf 1 augustus als zij-instromer, als docent 2e graads aardrijkskunde. Heb het afgelopen jaar al een aantal scholen getest, door een dag mee te lopen bijvoorbeeld en ik moet zeggen dat het enorm bevallen is (ik heb al lange tijd de ambitie om docent te worden). Zij-instroom bleek voor mij een optie en de middelbare school waar ik aan de slag ga zag dit ook zitten, mooie is wel dat de school op 1km afstand ligt.

Heeft iemand nog 'starters' tips? Ik heb al best veel didactische en pedagogische stukken gelezen, maar meer info is altijd welkom. Vooral hoe begin je een allereerste les en wat doe je nou als een leerling echt niet wilt luisteren en je feitelijk gewoon negeert.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 12:01:53 #203
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_98151336
Ja, je hebt helemaal gelijk. Het zou mooi zijn als er waardering voor vaklui kwam in dit land. Dat zou een hoop ellende schelen.

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)t-voor-leraren.dhtml
De klassen gaan dus ook weer groter worden...
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_98155530
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 12:01 schreef inXs het volgende:
Heeft iemand nog 'starters' tips? Ik heb al best veel didactische en pedagogische stukken gelezen, maar meer info is altijd welkom. Vooral hoe begin je een allereerste les en wat doe je nou als een leerling echt niet wilt luisteren en je feitelijk gewoon negeert.
Wij gebruiken op de opleiding het boek 'Lessen in orde' van Peter Teitler. Daar staan veel handige tips in. Ik vind het een handig boek!
Somebody help me cause I'm falling
  dinsdag 14 juni 2011 @ 17:57:47 #205
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_98164531
Wat me opvalt is dan veel leerlingen flink "omhooggeduwd" worden. Leerlingen die eigenlijk VMBO-T zijn, worden op HAVO geplaatst. Aan het einde van 2 Havo, halverwege 3 Havo vallen ze dan door de mand - dat zie ik nu op mijn school gebeuren. Het verbaast me dat de verhouding eerst 40 % havo/vwo, 60% vmbo was, en nú - binnen een paar jaar - opeens 40% vmbo, 60% havo/vwo. Zit er iets in ons drinkwater of zo?

Je zult zien, een hoop van die havisten komt toch gewoon weer op vmbo terecht. Maar voor de cijfertjes is dat natuurlijk niet interessant.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 12:01 schreef inXs het volgende:
Heeft iemand nog 'starters' tips? Ik heb al best veel didactische en pedagogische stukken gelezen, maar meer info is altijd welkom. Vooral hoe begin je een allereerste les en wat doe je nou als een leerling echt niet wilt luisteren en je feitelijk gewoon negeert.
Ja goed.. ik kan wel tips gaan geven, maar elke situatie is toch anders. Hoe een klas reageert ligt ook aan jouw opstelling richting klas. Ze zullen je waarschijnlijk, als nieuwe docent, gaan uittesten. Hoe begin je een eerste les? Met jezelf voorstellen, rondje door de klas maken, namen van de leerlingen oplezen, kijken wat je voor vlees in de kuip hebt. Eventuele regels bespreken met ze. Ligt ook een beetje aan welke klas je hebt.
Als een leerling echt niet wil luisteren en negeert je - dan is er waarschijnlijk al wat aan vooraf gegaan. Mijn ervaring, bij eerste lessen, is dat de leerlingen wel welwillend zijn. Mocht het toch botsen (om wat voor reden dan ook), dan zou ik een gesprekje met de leerling aan knopen. Wel ná de les.
.
pi_98190316
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 14:12 schreef Liekje het volgende:

[..]

Wij gebruiken op de opleiding het boek 'Lessen in orde' van Peter Teitler. Daar staan veel handige tips in. Ik vind het een handig boek!
Ok besteld, mooi leesvoer voor in de vakantie.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 17:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ja goed.. ik kan wel tips gaan geven, maar elke situatie is toch anders. Hoe een klas reageert ligt ook aan jouw opstelling richting klas. Ze zullen je waarschijnlijk, als nieuwe docent, gaan uittesten. Hoe begin je een eerste les? Met jezelf voorstellen, rondje door de klas maken, namen van de leerlingen oplezen, kijken wat je voor vlees in de kuip hebt. Eventuele regels bespreken met ze. Ligt ook een beetje aan welke klas je hebt.
Als een leerling echt niet wil luisteren en negeert je - dan is er waarschijnlijk al wat aan vooraf gegaan. Mijn ervaring, bij eerste lessen, is dat de leerlingen wel welwillend zijn. Mocht het toch botsen (om wat voor reden dan ook), dan zou ik een gesprekje met de leerling aan knopen. Wel ná de les.
Uiteraard is elke situatie anders, daarom vind ik dit topic ook best handig, aangezien hier veel casussen naar voren komen, dan heb ik in ieder geval wat voorkennis ;) Verder heb ik uiteraard even inwerktijd, waarin ik al wat dingen oppak.
  woensdag 15 juni 2011 @ 10:59:02 #207
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_98193622
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 12:01 schreef inXs het volgende:
Heeft iemand nog 'starters' tips? Ik heb al best veel didactische en pedagogische stukken gelezen, maar meer info is altijd welkom. Vooral hoe begin je een allereerste les en wat doe je nou als een leerling echt niet wilt luisteren en je feitelijk gewoon negeert.
Wat betreft orde sluit ik me - al ben ik ook maar een beginner - bij Baba-O-Riley aan. De term is niet voor niets "orde hóuden". De uitgangssituatie is dat je orde hébt, je moet alleen zien dat je die niet kwijtraakt. Dat leerlingen je volkomen negeren zal daarom juist in het begin niet snel voorkomen.

En wat betreft de eerste les: Jezelf voorstellen, de leerlingen zichzelf laten voorstellen, een paar duidelijke regels stellen en duidelijk maken welke consequenties je verbindt aan het breken ervan (en dat dan later ook dóen, niet loos dreigen).
pi_98199852
Helder communiceren: wat mij betreft een belangrijke tip.

Toen ik begon met lesgeven bleek ik veel onuitgesproken verwachtingen te hebben. Ik heb mezelf moeten aanleren om mijn verwachtingen naar leerlingen toe duidelijk te maken. Vaak herhalen ook. En complimenten geven als ze het goed doen.

Op mijn werk heb ik een verschil in mening met een coördinatrice. Ik heb een bovenbouw leerling een onvoldoende gegeven voor een mondeling. Dat heb ik overigens samen met een collega gedaan. We hebben daar een beoordelingsformulier van. Die kunnen de leerlingen bekijken en ze krijgen daar ook uitleg bij, als ze dat willen. De betreffende leerling wilde ook uitleg, maar begon tegen mijn collega en mij dingen te zeggen: 'Jullie hebben mij genaaid'. Toen hebben wij het gesprek gestaakt, omdat dat niet de bedoeling is en we respectvol behandeld willen worden.

Nu wil de moeder van de leerling een gesprek met ons over het cijfer. De coördinatrice heeft dit gesprek al toegezegd. Naar mijn idee gaat dat te ver. Wij hebben gedaan wat redelijkerwijs van ons verwacht kan worden (inzage geven + uitleg). Waarom dan ook nog een gesprek met een ouder, over 1 cijfer? Ik val er ook een beetje over dat dit gesprek, namens mij, al is toegezegd. Ik verwacht eigenlijk dat een coordinatice ouders erop wijst dat het niet de bedoeling is dat docenten gesprekken over 1 cijfer aangaan. Wat denken ze ermee te bereiken? Feedback kan de leerling persoonlijk krijgen en over het cijfer kan niet 'onderhandeld' worden. Op mijn vorige school zei de coördinator dat wel, en zo hoort het naar mijn idee ook. Deze coördinatrice begrijpt niets van mijn zienswijze. Wat vinden jullie?
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_98208378
Ik ben het helemaal met je eens, Mane. Ik heb sowieso al een gruwelijke hekel aan dat gemarchandeer. Bovendien ga ik er altijd vanuit dat er niet een docent is die voor z'n lol een onvoldoende geeft. Ik vind dat jij keurig hebt gehandeld en ik geef je ook groot gelijk dat je het inzagegesprek hebt gestaakt. Ik zou zelf het idee krijgen dat die coördinatrice er gewoon niet zo'n zin meer in heeft aan het einde van het jaar ofzo, en dus maar dingen toezegt om van het gezeur af te zijn. Daar zou ik me ook niet voor willen lenen.
Had ik al gezegd dat ik het met je eens ben ;)?
pi_98208671
Nou ik heb mijn officiële aanstelling binnen, naast het zij-instroom traject ga ik voor o,65 fte aan de slag. 4x1e klas, 3x 2e klas en 1x vmbo(t), in totaal 16 lesuren dus! Hiernaast krijg ik een docentenchoach toegewezen, een vak coach en de eerste maanden een 'maatje'. Ondanks de verhalen hier heb ik er erg veel zin in ;)
pi_98210485
Het onderwijs is heel leuk hoor, inXs! Ik zou niets anders willen. Gefeliciteerd met je aanstelling!

Jentin, mijn collega is van mening dat je ouders die een gesprek willen niet kan weigeren. Ik denk dat het wel kan, als je daarbij uitlegt dat dit niet de bedoeling is en dat de leerling zelf uitleg kan krijgen maar dat het daarbij moet blijven. Ik heb zelf het idee dat mijn collega voor zo'n stellingname een beetje te slap is, iemand die het liefst met iedereen een beetje meepraat. (Persoonlijk houd ik daar sowieso niet zo van.. :P .) Het blijft natuurlijk, zeker in deze tijd van het jaar, een ingewikkelde zaak: ouders die dingen proberen te 'regelen'. Iedereen gaat daar weer anders mee om. Ik heb er in ieder geval niet veel geduld mee.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 15 juni 2011 @ 17:45:07 #212
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_98210877
@ inXs: proficiat met je aanstelling! :)

quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:58 schreef inXs het volgende:
Ondanks de verhalen hier heb ik er erg veel zin in ;)
Hallo? }:| Je moet de rest van de 25 topic-delen maar eens doorlezen, daar zul je zien dat we ook héél vaak érg enthousiast over ons beroep spreken.
.
pi_98212059
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 17:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
@ inXs: proficiat met je aanstelling! :)

[..]

Hallo? }:| Je moet de rest van de 25 topic-delen maar eens doorlezen, daar zul je zien dat we ook héél vaak érg enthousiast over ons beroep spreken.
Ja, bijvoorbeeld dat het erg leuk is om een mentorklas bij je thuis uit te nodigen om te BBQ'en. 19 leerlingen in mijn achtertuin die morgen horen of ze geslaagd zijn, met verhalen over vakanties en over toekomstplannen en dromen. Geweldig O+. Ik kreeg bloemen en bonbons en een kaart met een berichtje van iedereen. Ik ga ze echt missen!
  woensdag 15 juni 2011 @ 18:33:58 #214
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_98212910
@ mane: vervelend als de coördinator niet achter je staat. Wat mij betreft heb je gelijk: de docent bepaalt de cijfers, dat is één van je taken. Op mijn huidige school heb ik er gelukkig geen last van, maar op verschillende scholen hebben ouders te veel inspraak/macht.

Ik heb ook weer een lekker verhaal met een leerling... afwezig bij toets, afwezig bij inhalen (op de dag zelf een mailtje over huisartsbezoek - had geen zin er achteraan te gaan en heb een nieuwe datum geprikt), en afwezig bij 2e keer inhalen, dit keer een mailtje met als excuus een begrafenis. Ouders gebeld, vader wist van niks. Beetje :{ zo'n verhaal.
Zelfde leerling had ook een practicum gemist, wat ze mocht maar niet moest inhalen. Ze mailde: er staat geen cijfer, maar ik had een 10. Klopt het wel? Ehhhh....

Er gebeurt weer van alles aan het einde van het jaar...
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_98213046
Ik ben ooit aan het eind van het schooljaar gebeld door een vader met het verzoek van de 4,8 van zijn zoon een zes te maken op het eindrapport, omdat hij nog zo jong was en een beetje aan het puberen, hij kon het echt wel en kon dus verantwoord naar klas 4, volgens hem. Niet gedaan uiteraard. Op de rapportvergadering bleek dat hij zes of zeven docenten, bij wie zijn zoon onvoldoende stond, had gebeld met hetzelfde verzoek.
  woensdag 15 juni 2011 @ 18:43:03 #216
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_98213275
ik heb vandaag wel 1 leerling uit de brugklas een proefwerk mondeling laten doen, hij moest het inhalen en kwam binnen met een blaadje met drie zinnen erop. hij snapte er helemaal niks van. Hij vroeg t zo zielig, dus hebben we t samen gedaan in de pauze. Hij heeft nu 1 dikke voldoende op zijn lijst die verder niks uit maakt voor zijn rapport, hij heeft namelijk alleen nog maar drieën gehaald voor engels, staat ca. 12 tekortpunten en kan het niet meer bijwerken allemaal. Maar dat blije koppie toen ie eindelijk het idee had dat ie iets kon O+

Deels ligt het aan niet opletten en niks doen, maar het meeste zit het erin dat hij het gewoon niet aankan allemaal, het is te moeilijk, en hij schakelt dan gewoon uit. het is een heel jaar nauwelijks gelukt hem erbij te halen. Tijdens het schrijfopdrachtje aan t einde zei hij ook dingen als "ik ben echt slecht, ik kan niet eens "problems" schrijven". Zo zonde dat zo'n kind boven zn niveau zit en dan nu pas getest wordt op faalangst omdat iedereen hem een jaar als "lastig en lui" heeft gezien....

Ik hoop dat t m gaat lukken als voetballer, dat wil hij t allerliefste en ws. mag hij volgend jaar naar de jeugd van AZ...
Kwak
  woensdag 15 juni 2011 @ 18:44:59 #217
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_98213339
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 18:37 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben ooit aan het eind van het schooljaar gebeld door een vader met het verzoek van de 4,8 van zijn zoon een zes te maken op het eindrapport, omdat hij nog zo jong was en een beetje aan het puberen, hij kon het echt wel en kon dus verantwoord naar klas 4, volgens hem. Niet gedaan uiteraard. Op de rapportvergadering bleek dat hij zes of zeven docenten, bij wie zijn zoon onvoldoende stond, had gebeld met hetzelfde verzoek.
_O- Schitterend, die schaamteloosheid.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_98213953
Mijn schoolleiding stuurt voor de zekerheid een mail rond waarin ze schrijven dat we vooral niet op zulke verzoekjes van ouders in moeten gaan, SL: ervaring leert inderdaad dat sommige ouders gewoon alle docenten benaderen met hetzelfde verhaal.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_98231555
Ik meld me even om de reeks te gaan volgen!
Vandaag aangenomen als docent informatica (bovenbouw havo/vwo) voor volgend schooljaar
pi_98237202
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 17:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
@ inXs: proficiat met je aanstelling! :)

[..]

Hallo? }:| Je moet de rest van de 25 topic-delen maar eens doorlezen, daar zul je zien dat we ook héél vaak érg enthousiast over ons beroep spreken.
Dat was wat sarcastisch bedoeld ;) En ja ik heb al 10 delen zitten doorlezen ;) Ik heb er inderdaad enorm veel zin in, wel weer een nieuwe studie oppakken, maar ik heb het er zeker voor over!

Volgende week vrijdag kennismakingsdag met alle andere nieuwe docenten, dus ben benieuwd. Het is een groeiende school in een groeiende wijk. Van 500 lln naar 730 nu, volgend jaar naar 1000 (de max).

[ Bericht 13% gewijzigd door inXs op 16-06-2011 08:37:39 ]
pi_98275678
quote:
Dat gedrag van de ouders komt volgens mij ook voort uit slechte publicaties rond vmbo-scholen én het feit dat goede ambachtsscholen in Nederland zo goed als verdwenen zijn en we in een maatschappij leven waarin alleen waarde wordt gehecht aan theoretische kennis (en bijbehorend onderwijs). Daardoor is er voor veel leerlingen geen passend onderwijs en ze worden tegen wil en dank in een keurslijf geperst. Veel kinderen zouden er veel meer baat bij hebben een echt vak te leren, i.p.v vmbo-t te doen of havo.

Als er zoveel kinderen niet op een goed niveau bezig zijn dan zegt dat niet zozeer iets over de ouders, maar over het onderwijssysteem: er wordt niet goed genoeg geselecteerd en voor leerlingen die niet goed meekomen binnen de theoretische leerwegen zijn er te weinig goede en aantrekkelijke alternatieven. Het gevolg is dat het niveau op alle fronten daalt, inderdaad.
Helaas hebben onze politici de historische fout gemaakt om de MAVO af te schaffen door deze te fuseren met het LBO VBO. De politici hoopten dat de VBO'ers zich qua theorie en mentaliteit zouden optrekken aan de mavisten maar het omgekeerde gebeurde natuurlijk, iets wat menig leraar die op beide schooltypes les heeft gegeven waarschijnlijk al had voorspeld. Met andere woorden: onze politici hebben de mavisten opgeofferd aan de VBO'ers.
Moest ik over een jaar of 10 een kind krijgen wat een lage intelligentie heeft, ik zou hem/haar ook niet naar een VMBO-school laten gaan; geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. Reden: hij/zij zou tussen veel te veel ongemotiveerde leerlingen zitten. Bovendien zijn veel VMBO-scholen (met name in de steden) relatief onveilig en zitten er veel te veel leerlingen die een gedragsstoornis hebben (met name onder bepaalde groepen allochtone leerlingen (met name de Antillianen en de Marokkanen).
Ze moeten inderdaad dat LBO (laten we dat maar weer LBO noemen, dat is wel zo duidelijk aangezien dat toegang biedt tot het MBO) en het MAVO gewoon weer scheiden. De leerlingen die een gemiddelde intelligentie hebben, een matige intelligentie hebben maar hard werken of een hoge intelligentie hebben maar tevens een ontwikkelingsachterstand hebben opgelopen kunnen dan weer lekker starten op een relatief veilige MAVO waar de meeste leerlingen een minimum aan motivatie hebben, de leerlingen die een vak willen leren kunnen naar het LBO. De leerlingen die ongemotiveerd zijn moeten worden opgevangen op een speciale school die zeker niet duurder hoeft te zijn maar waar het klimaat wel heel wat strenger is (tucht).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_98517707
Ik had maandag een kennismakingsgesprek op mijn nieuwe stageschool voor mijn laatste (en dus zelfstandige) stage. Ik had zelf het initiatief genomen om een afspraak te maken, leek me toch wel handig eens op die school geweest te zijn en kennis te maken met degenen waarmee ik te maken krijg en alvast te weten welke klassen ik krijg en zo.

Met dat idee ging ik het gesprek ook in, kennismaking en praktische info krijgen, maar ik werd aan een heus kruisverhoor onderworpen, echt een soort sollicitatiegesprek met heel pittige vragen, waarin ik een aantal keer flink voor het blok werd gezet. Ik snap best dat ze willen weten wat voor vlees ze in de kuip hebben, zeker aangezien ik daar eigenlijk als volwaardig docent aan de slag ga, maar hállo, ik kom stage lopen, ik kom net kijken. Beetje apart.

Ik ben er gelukkig wel achter gekomen welke klassen ik krijg, maar dat was als het aan hun lag zo'n beetje de informatie waarmee ik het moest doen. Alle andere info zou wel aan bod komen op de introdag voor docenten. Ja prima, maar dat is een dag voor de lessen beginnen, béétje laat, leek me. Gelukkig nog wel het een ander kunnen achterhalen. Methode moet ik zelf aanschaffen als ik die wil hebben (ehh.. lijkt me wel, hoe moet ik anders lesgeven?) en na een paar keer vragen mocht ik dan bij gratie gods wat uit een buitenlesmethode-boekje kopiëren waaruit ik de eerste lesweek al van alles moet doen, leek me toch wel erg handig om te zien voor ik de leerlingen er mee moet laten werken.

Al met al een heel apart gesprek. Ik merk dat ik er nu, twee dagen later, nog steeds een beetje beduusd door ben. Ondanks dat nog steeds wel een goed gevoel, denk dat het allemaal wel los zal lopen en goedkomt. Ik vraag me wel écht af of dit gesprek nu gewoon echt een beetje raar was (als ik het vergelijk met wat ik van stagegenoten hoor wel), of dat ik van mijn kant gewoon hele verkeerde verwachtingen had.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_98519941
Wat vragen werden er dan gesteld?
pi_98523087
Paar casussen: wat zou je doen als <insert ingewikkelde situatie waarop echt zo een twee drie geen antwoord te geven is zonder de gebruiken/communicatielijnen binnen de school te kennen>.

Paar inhoudelijke dingen, dingen over het curriculum, die gewoon niet te beantwoorden zijn op het moment dat je net drie seconden weet welke klassen je krijgt en een halve blik op de studiewijzer hebt geworpen (hoe ga je zus en zo organiseren, wat ga je de eerste les doen).

En wat dingen over mijn eigen ontwikkeling enzo, dat was al logischer, maar nog steeds op een erg sollicitatie-achtige manier.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  woensdag 22 juni 2011 @ 20:13:02 #225
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_98523517
Poeh, mijn gesprek voor de LIO-stage ging toch heel anders. Dat was meer zoals jij het ook in gedachten had.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')