Wij gebruiken op de opleiding het boek 'Lessen in orde' van Peter Teitler. Daar staan veel handige tips in. Ik vind het een handig boek!quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:01 schreef inXs het volgende:
Heeft iemand nog 'starters' tips? Ik heb al best veel didactische en pedagogische stukken gelezen, maar meer info is altijd welkom. Vooral hoe begin je een allereerste les en wat doe je nou als een leerling echt niet wilt luisteren en je feitelijk gewoon negeert.
Ja goed.. ik kan wel tips gaan geven, maar elke situatie is toch anders. Hoe een klas reageert ligt ook aan jouw opstelling richting klas. Ze zullen je waarschijnlijk, als nieuwe docent, gaan uittesten. Hoe begin je een eerste les? Met jezelf voorstellen, rondje door de klas maken, namen van de leerlingen oplezen, kijken wat je voor vlees in de kuip hebt. Eventuele regels bespreken met ze. Ligt ook een beetje aan welke klas je hebt.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:01 schreef inXs het volgende:
Heeft iemand nog 'starters' tips? Ik heb al best veel didactische en pedagogische stukken gelezen, maar meer info is altijd welkom. Vooral hoe begin je een allereerste les en wat doe je nou als een leerling echt niet wilt luisteren en je feitelijk gewoon negeert.
Ok besteld, mooi leesvoer voor in de vakantie.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 14:12 schreef Liekje het volgende:
[..]
Wij gebruiken op de opleiding het boek 'Lessen in orde' van Peter Teitler. Daar staan veel handige tips in. Ik vind het een handig boek!
Uiteraard is elke situatie anders, daarom vind ik dit topic ook best handig, aangezien hier veel casussen naar voren komen, dan heb ik in ieder geval wat voorkennis Verder heb ik uiteraard even inwerktijd, waarin ik al wat dingen oppak.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 17:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ja goed.. ik kan wel tips gaan geven, maar elke situatie is toch anders. Hoe een klas reageert ligt ook aan jouw opstelling richting klas. Ze zullen je waarschijnlijk, als nieuwe docent, gaan uittesten. Hoe begin je een eerste les? Met jezelf voorstellen, rondje door de klas maken, namen van de leerlingen oplezen, kijken wat je voor vlees in de kuip hebt. Eventuele regels bespreken met ze. Ligt ook een beetje aan welke klas je hebt.
Als een leerling echt niet wil luisteren en negeert je - dan is er waarschijnlijk al wat aan vooraf gegaan. Mijn ervaring, bij eerste lessen, is dat de leerlingen wel welwillend zijn. Mocht het toch botsen (om wat voor reden dan ook), dan zou ik een gesprekje met de leerling aan knopen. Wel ná de les.
Wat betreft orde sluit ik me - al ben ik ook maar een beginner - bij Baba-O-Riley aan. De term is niet voor niets "orde hóuden". De uitgangssituatie is dat je orde hébt, je moet alleen zien dat je die niet kwijtraakt. Dat leerlingen je volkomen negeren zal daarom juist in het begin niet snel voorkomen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:01 schreef inXs het volgende:
Heeft iemand nog 'starters' tips? Ik heb al best veel didactische en pedagogische stukken gelezen, maar meer info is altijd welkom. Vooral hoe begin je een allereerste les en wat doe je nou als een leerling echt niet wilt luisteren en je feitelijk gewoon negeert.
Hallo? Je moet de rest van de 25 topic-delen maar eens doorlezen, daar zul je zien dat we ook héél vaak érg enthousiast over ons beroep spreken.quote:Op woensdag 15 juni 2011 16:58 schreef inXs het volgende:
Ondanks de verhalen hier heb ik er erg veel zin in
Ja, bijvoorbeeld dat het erg leuk is om een mentorklas bij je thuis uit te nodigen om te BBQ'en. 19 leerlingen in mijn achtertuin die morgen horen of ze geslaagd zijn, met verhalen over vakanties en over toekomstplannen en dromen. Geweldig . Ik kreeg bloemen en bonbons en een kaart met een berichtje van iedereen. Ik ga ze echt missen!quote:Op woensdag 15 juni 2011 17:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
@ inXs: proficiat met je aanstelling!
[..]
Hallo? Je moet de rest van de 25 topic-delen maar eens doorlezen, daar zul je zien dat we ook héél vaak érg enthousiast over ons beroep spreken.
Schitterend, die schaamteloosheid.quote:Op woensdag 15 juni 2011 18:37 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben ooit aan het eind van het schooljaar gebeld door een vader met het verzoek van de 4,8 van zijn zoon een zes te maken op het eindrapport, omdat hij nog zo jong was en een beetje aan het puberen, hij kon het echt wel en kon dus verantwoord naar klas 4, volgens hem. Niet gedaan uiteraard. Op de rapportvergadering bleek dat hij zes of zeven docenten, bij wie zijn zoon onvoldoende stond, had gebeld met hetzelfde verzoek.
Dat was wat sarcastisch bedoeld En ja ik heb al 10 delen zitten doorlezen Ik heb er inderdaad enorm veel zin in, wel weer een nieuwe studie oppakken, maar ik heb het er zeker voor over!quote:Op woensdag 15 juni 2011 17:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
@ inXs: proficiat met je aanstelling!
[..]
Hallo? Je moet de rest van de 25 topic-delen maar eens doorlezen, daar zul je zien dat we ook héél vaak érg enthousiast over ons beroep spreken.
Helaas hebben onze politici de historische fout gemaakt om de MAVO af te schaffen door deze te fuseren met het LBO VBO. De politici hoopten dat de VBO'ers zich qua theorie en mentaliteit zouden optrekken aan de mavisten maar het omgekeerde gebeurde natuurlijk, iets wat menig leraar die op beide schooltypes les heeft gegeven waarschijnlijk al had voorspeld. Met andere woorden: onze politici hebben de mavisten opgeofferd aan de VBO'ers.quote:Dat gedrag van de ouders komt volgens mij ook voort uit slechte publicaties rond vmbo-scholen én het feit dat goede ambachtsscholen in Nederland zo goed als verdwenen zijn en we in een maatschappij leven waarin alleen waarde wordt gehecht aan theoretische kennis (en bijbehorend onderwijs). Daardoor is er voor veel leerlingen geen passend onderwijs en ze worden tegen wil en dank in een keurslijf geperst. Veel kinderen zouden er veel meer baat bij hebben een echt vak te leren, i.p.v vmbo-t te doen of havo.
Als er zoveel kinderen niet op een goed niveau bezig zijn dan zegt dat niet zozeer iets over de ouders, maar over het onderwijssysteem: er wordt niet goed genoeg geselecteerd en voor leerlingen die niet goed meekomen binnen de theoretische leerwegen zijn er te weinig goede en aantrekkelijke alternatieven. Het gevolg is dat het niveau op alle fronten daalt, inderdaad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |