abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 14 april 2011 @ 00:35:17 #76
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_95475034
quote:
7s.gif Op woensdag 13 april 2011 22:12 schreef Hippos het volgende:
IK krijg voor mentor zijn ongeveer 75 uur per jaar. Ik kan je vertellen dat ik die uren er na een maandje of 3-4 al doorheen heb gejast. Mentorgesprekken, ouderavonden, rapportvergaderingen voorbereiden. Ik steek er (meer) tijd in, andere mentoren/docenten lopen precies in de pas en doen dus precies het minimale. Dat is soms ergelijk, maar niets aan te doen. Al die uren die je erin stopt zijn het dubbel en dwars waard als je de leerling ziet weggaan met een diploma of als je een leerling je bedankt voor de leuke lessen of de steun die je ze hebt gegeven.
Ik krijg voor het mentoraat zo'n 50 uur, en dat is dan voor een vmbo-basisklas met -op twee leerlingen na- alleen maar lwoo'ers. Die uren zijn na een maand of twee echt wel 'op'. Ik ben het met je eens dat de (veeeeeele) extra uren het dubbel en dwars waard zijn, maar het is soms toch ook wel erg zuur dat je op jaarbasis al snel ruim 100 uur 'gedwongen vrijwilligerswerk' doet.
pi_95478690
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 18:05 schreef Quinta89 het volgende:
Hoe ziet jullie werkweek eruit, met alle taken die je op een dag doet? (dus ook de dingen die je thuis in het weekend en avond doet)
Als ik dan wel eens vacatures zie vraag ik me af als ik het aantal fte zie bijv. 0.6 of dit dan ook echt 60% werken is dus 3 dagen of dat je er veel meer mee bezig bent en hoeveel lesuren je dan moet geven voor dat aantal fte.
ik ben beginner, dit jaar voor t eerst voor de klas. Ik heb 0,36 fte, dat zijn 9 lesuren in 3 verschillende klassen. Daarnaast doe ik de voltijdopleiding (MA) en maak ik mn proefschrift af...

op maandagen heb ik "opleidingsdag" dan slaap ik uit of bereid ik voor en heb dan college van 13-18u. 's avonds zing ik van 20 tot half elf, borrel na afloop (op een koor)

dinsdag begin ik wat later, 9 uur de deur uit, half elf eerste les. ben om kwart voor twee klaar. vaak ben ik rond half tien op school (dan half negen vertrokken) om nog dingen voor te bereiden/kopiëren, en ga ik wel op tijd naar huis als er geen vergadering is of inhalers of nablijvers. kan ook wel eens pas om 17 uur de school uitlopen. meestal rond vier uur thuis.

op woensdag werk ik van half tien tot kwart voor twee, maar ben meestal van half negen tot vier/vijf op school. woensdag is toetsinhaalafspraken, voorbereiding materiaal maken, etc. voor mij.
woensdagavond ga ik soms ook zingen dus weer een avond besteed.

donderdag is mijn "vrije" dag. dan maak ik mn huis aan kant, doe boodschappen, doe iets voor mezelf als t lukt (breien ofzo) maar ook toetsen nakijken als ik dat niet eerder al 's avonds of op school gedaan heb, materiaal maken, studie voorbereiden (opdrachten voor dossier maken enzo) en aan mn proefschrift werken als het lukt...

vrijdag werk ik van half negen tot kwart over twaalf. ik ben meestal om acht uur of half acht op school, dan bereid ik nog wat voor. na de laatste les meestal nog nabespreken met probleemgevalletjes, even kletsen met collega's, werk uitzoeken voor t weekend, en dan naar huis. vaak op vrijdag tussen 2 en 3 wel thuis. vrijdagmiddag ben ik meestal dood en doe ik niks. soms heb ik een therapie-afspraak op die middag.

in t weekend werk ik soms aan materiaal, studie of proefschrift, of ik doe niks, of ik heb afspraken of repetities en concerten.

ik vind dat ik de balans nu redelijk had, tussen werk (besteed wel meer dan 1/3e van mn week aan een 1/3e baan overigens, maaar ook door veel reistijd dus dat "telt" niet) alleen nu ben ik aan t solliciteren erbij, en wordt de druk verhoogd rond t proefschrift en probeer ik in te lopen op mn studie achterstand en dat gaat eigenlijk net niet...
Kwak
pi_95479447
Het lijkt mij best wel frustrerend, als andere docenten precies doen wat ze moeten doen maar niet goed genoeg. Ik ben zelf ook iemand die het liever goed doet en ik kan niet zo heel goed tegen half werk. Zoals ik van jullie hoor gaat dit vooral ten koste van je eigen vrije tijd.
Zoals ik hier zie gaat de vlieger van 0,4 fte dus 2 dagen werken niet echt op? En kun je met 0,4 fte alsnog 3 dagen ingeroosterd worden.
Bedankt voor het antwoorden, het geeft mij een aardig beeld hoe een week eruit kan zien.
pi_95479749
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 09:11 schreef Quinta89 het volgende:
Het lijkt mij best wel frustrerend, als andere docenten precies doen wat ze moeten doen maar niet goed genoeg. Ik ben zelf ook iemand die het liever goed doet en ik kan niet zo heel goed tegen half werk. Zoals ik van jullie hoor gaat dit vooral ten koste van je eigen vrije tijd.
Zoals ik hier zie gaat de vlieger van 0,4 fte dus 2 dagen werken niet echt op? En kun je met 0,4 fte alsnog 3 dagen ingeroosterd worden.
Bedankt voor het antwoorden, het geeft mij een aardig beeld hoe een week eruit kan zien.
dat staat in de CAO allemaal precies, hoeveel dagdelen ze je mogen inroosteren maximaal!
Kwak
pi_95482787
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 09:11 schreef Quinta89 het volgende:
Zoals ik hier zie gaat de vlieger van 0,4 fte dus 2 dagen werken niet echt op? En kun je met 0,4 fte alsnog 3 dagen ingeroosterd worden.
Nee, niet echt inderdaad. Een studiegenootje van mij geeft 6 lesuren, waarvan drie op een dag en dan nog drie losse dagen waarop ze een lesuur geeft. Vier dagen naar school voor 6 uren, niet echt prettig dus.

Ik moet zeggen dat het me nu in het begin allemaal ontzettend veel tijd kost. Ik geef nu ongeveer 2-4 lesuur per week, daarnaast nog 1,5 dag per week bezig met opleiding. Vooral het voorbereiden van de lessen kost me héél veel tijd. Iedereen zegt dat je in het begin per lesuur een uur nodig hebt om voor te bereiden, nou, ik doe er gerust drie of vier uur over! Doe ik ook zelf, want een wat saaiere les met meer uit het boek voorbereiden, zou me minder tijd kosten.

Ik ben na een schooldag ook echt moe, dus 's middags en vaak ook 's avonds komt er ook niet veel meer uit m'n handen. Week is nu ongeveer als volgt:

Ma: collegedag, 's avonds laatste voorbereidingen voor dinsdag
Di: 1-2 uur lesgeven, wel hele dag op school voor opleiding, daarna college, 's avonds uitgeteld op bank
Wo: beetje huishouden, vaak eigen afspraken etc.
Do: lessen vrijdag voorbereiden, verslagen schrijven voor opleiding etc.
Vr: 1-2 uur lesgeven, wel hele dag op school
Za: weekend! :)
Zo: lessen dinsdag voorbereiden
Daarnaast nog: nakijkwerk, toetsen maken, dingen voor m'n opleiding, onderzoek voor opleiding

Ik ben naar mijn idee dus gewoon echt fulltime bezig met maar 2-4 uur per week :') En dan nog zonder al die andere taken als mentoraten enzo. Nakijkwerk doe ik wel vaak op de dagen dat ik op school ben, in tussenuren, maar dat lukt niet bij elke toets. Als er dan eens een keer iets anders tussenkomt, waardoor ik op woensdag/donderdag ook naar school moet (bijvoorbeeld examentrainingen, vergaderingen, dat soort dingen) ligt meteen m'n hele weekschema in elkaar.

Ik hoop écht dat het me binnenkort allemaal heel veel minder tijd gaat kosten, want ik zou niet weten hoe ik anders ooit fulltime zou kunnen werken!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_95483559
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 11:09 schreef Naamah het volgende:

[..]

Nee, niet echt inderdaad. Een studiegenootje van mij geeft 6 lesuren, waarvan drie op een dag en dan nog drie losse dagen waarop ze een lesuur geeft. Vier dagen naar school voor 6 uren, niet echt prettig dus.

Ik moet zeggen dat het me nu in het begin allemaal ontzettend veel tijd kost. Ik geef nu ongeveer 2-4 lesuur per week, daarnaast nog 1,5 dag per week bezig met opleiding. Vooral het voorbereiden van de lessen kost me héél veel tijd. Iedereen zegt dat je in het begin per lesuur een uur nodig hebt om voor te bereiden, nou, ik doe er gerust drie of vier uur over! Doe ik ook zelf, want een wat saaiere les met meer uit het boek voorbereiden, zou me minder tijd kosten.

Ik ben na een schooldag ook echt moe, dus 's middags en vaak ook 's avonds komt er ook niet veel meer uit m'n handen. Week is nu ongeveer als volgt:

Ma: collegedag, 's avonds laatste voorbereidingen voor dinsdag
Di: 1-2 uur lesgeven, wel hele dag op school voor opleiding, daarna college, 's avonds uitgeteld op bank
Wo: beetje huishouden, vaak eigen afspraken etc.
Do: lessen vrijdag voorbereiden, verslagen schrijven voor opleiding etc.
Vr: 1-2 uur lesgeven, wel hele dag op school
Za: weekend! :)
Zo: lessen dinsdag voorbereiden
Daarnaast nog: nakijkwerk, toetsen maken, dingen voor m'n opleiding, onderzoek voor opleiding

Ik ben naar mijn idee dus gewoon echt fulltime bezig met maar 2-4 uur per week :') En dan nog zonder al die andere taken als mentoraten enzo. Nakijkwerk doe ik wel vaak op de dagen dat ik op school ben, in tussenuren, maar dat lukt niet bij elke toets. Als er dan eens een keer iets anders tussenkomt, waardoor ik op woensdag/donderdag ook naar school moet (bijvoorbeeld examentrainingen, vergaderingen, dat soort dingen) ligt meteen m'n hele weekschema in elkaar.

Ik hoop écht dat het me binnenkort allemaal heel veel minder tijd gaat kosten, want ik zou niet weten hoe ik anders ooit fulltime zou kunnen werken!
ik weet niet hoe lang je nu bezig bent? ik ben na een paar maanden gestopt met elke les uitgebreid voorbereiden. ik heb een globaal plan wat ik doe met elke klas in de les, en ik bereid alleen voor wat ik daarvoor nodig heb (een werkblad, een filmpje, een so, even de opdrachtjes doornemen uit t boek en problemen signaleren, ik kies een onderwerp om te behandelen en bepaal wat zelfstandig gedaan gaat worden, etc.

en regelmatig wel een les met lesplan en extra materiaal enzo. dat is enige haalbare manier volgens mij.

laatst veel tijd gestoken in de start van een "leren en evalueren" traject, met nieuw materiaal, maar ik zorg dan wel dat ik dat ook voor mn studieopdrachten kan gebruiken. anders word je echt gek.

over die indeling: je hoeft t niet te accepteren als je 6 lesuren over 4 dagen verspreid zijn! er is een richtlijn en daar moet een school zich redelijkerwijs aan houden



kortom: wat je accepteert dat is rechtsgeldig, maar als je niet wilt kunnen ze je niet dwingen om meer dan deze dagdelen per fte te werken.
Kwak
  donderdag 14 april 2011 @ 19:39:29 #82
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_95504862
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 11:32 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ik weet niet hoe lang je nu bezig bent? ik ben na een paar maanden gestopt met elke les uitgebreid voorbereiden. ik heb een globaal plan wat ik doe met elke klas in de les, en ik bereid alleen voor wat ik daarvoor nodig heb (een werkblad, een filmpje, een so, even de opdrachtjes doornemen uit t boek en problemen signaleren, ik kies een onderwerp om te behandelen en bepaal wat zelfstandig gedaan gaat worden, etc.

en regelmatig wel een les met lesplan en extra materiaal enzo. dat is enige haalbare manier volgens mij.
Ik begin ook net en ik doe hetzelfde als kwakz0r. Niet zoveel werk dus. Ik vraag me wel af waar Naamah dan zoveel tijd aan besteedt? Ben wel benieuwd wat voor lessen dat zijn :) Misschien doe ik inspiratie op.
pi_95505402
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 11:09 schreef Naamah het volgende:

Ma: collegedag, 's avonds laatste voorbereidingen voor dinsdag
Di: 1-2 uur lesgeven, wel hele dag op school voor opleiding, daarna college, 's avonds uitgeteld op bank
Wo: beetje huishouden, vaak eigen afspraken etc.
Do: lessen vrijdag voorbereiden, verslagen schrijven voor opleiding etc.
Vr: 1-2 uur lesgeven, wel hele dag op school
Za: weekend! :)
Zo: lessen dinsdag voorbereiden
Daarnaast nog: nakijkwerk, toetsen maken, dingen voor m'n opleiding, onderzoek voor opleiding

Ik ben naar mijn idee dus gewoon echt fulltime bezig met maar 2-4 uur per week :')
Je bent toch niet fulltime bezig met die 2-4 lesuren? Zoals ik het nu zie, ben je twee hele dagen op school. Maar daar zit ook tijd in voor je opleiding (zie dinsdag). Verder ben je op maandagavond, donderdag (maar ook dan ben je met je opleiding bezig) en op zondag bezig met lessen voorbereiden. Daar kun je in ieder geval tijd winnen. Ik zou het voorbereiden op zondag (en het liefst ook maandagavond..) proberen af te schaffen. Dan heb je gewoon lekker weekend, en je hebt ook de woensdag vrij. Prima te doen, lijkt me. Lessen voorbereiden zoveel mogelijk beperken tot de donderdag.

Het is echt aan jou hoe gek je het wilt maken met die lessen. Er is niets mis mee om ook eens een les te geven waarbij je vooral vanuit het boek werkt. Ik neem tenminste toch aan dat de methode waarmee je voor jouw vak werkt best door de beugel kan? Dan kun je op een eenvoudige manier nog wel afwisseling in de les bouwen, maar dat kost niet veel voorbereidingstijd. Misschien moet je met jezelf afspreken dat je per week twee lessen echt goed wilt voorbereiden, en twee lessen 'minder' (wat helemaal niet wil zeggen dat die lessen kwalitatief ook minder zijn). En bij 'minder' betekent het dat je maximaal een half uur tot drie kwartier bezig bent met voorbereiden.

Ik denk dat het wel goed is jezelf zulke grenzen op te leggen, want anders zul je inderdaad een heel zware tijd gaan krijgen als je meer lesuren hebt. Bovendien moet je ook leren op jezelf te vertrouwen: ook als je een les niet tot op de minuut af plant, kun jij een prima les geven (met wat ruimte voor improvisatie!).
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_95518734
Improvisatietalent is inderdaad onontbeerlijk, ik heb me al door veel situaties heengekunst-envliegwerkt.

Kan me ook nog levendig een post van Baba herinneren van een paar jaar terug, over hoe je je erdoorheen bluft als je 'n les niet hebt voorbereid: "jullie gaan nu eerst even zelfstandig aan het werk. Nee nog even geen vragen stellen, probeer het eerst zelf maar eens, dat is heel goed voor je". Die post was voor mij zo extreem herkenbaar dat ik 'm nooit meer ben vergeten :).

[ Bericht 48% gewijzigd door ShadyLane op 14-04-2011 23:08:19 ]
  vrijdag 15 april 2011 @ 19:39:55 #85
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_95554016
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 22:37 schreef ShadyLane het volgende:
Kan me ook nog levendig een post van Baba herinneren van een paar jaar terug, over hoe je je erdoorheen bluft als je 'n les niet hebt voorbereid: "jullie gaan nu eerst even zelfstandig aan het werk. Nee nog even geen vragen stellen, probeer het eerst zelf maar eens, dat is heel goed voor je". Die post was voor mij zo extreem herkenbaar dat ik 'm nooit meer ben vergeten :).
Hahaha, dat vind ik leuk om te lezen ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Baba-O-Riley op 15-04-2011 20:38:32 ]
.
  vrijdag 15 april 2011 @ 20:15:51 #86
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_95555842
Da's een van de voordelen van lesgeven op een (zeer) laag niveau; je staat zo ontzettend boven de stof dat je ook zonder een gedegen voorbereiding vaak een heel eind komt.
  vrijdag 15 april 2011 @ 21:26:20 #87
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_95560100
Ik ben aangenomen op een andere school! Joepie!
Kwak
pi_95561431
Gefeliciteerd Kwakz0r!
  zondag 17 april 2011 @ 11:36:25 #89
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_95614365
Ik ben nu een dikke twee maanden leraar en heb sindsdien eigenlijk chronisch keelpijn. Niet altijd even erg, maar toch. Kan toeval zijn, maar ik vrees stemproblemen.

Ik wil binnenkort even langs de huisarts gaan, maar heeft iemand hier ook last van (gehad)? Tips of trucs?
pi_95615003
Veel drinken, dat helpt, geen koffie maar water. Letterlijk de boel een beetje smeren. Ook niet teveel kuchen en schrapen (ik heb van een logopediste gehoord dat dát juist de problemen nog erger maken). Als je echt veel last hebt zou ik langs een logopediste gaan. Kijken of je verbeteringen kan aanbrengen in je manier van spreken (kracht) e.d. Dat wil wel eens helpen, dus eerst naar de arts en proberen een doorverwijzing te halen (moet dat nog tegenwoordig eigenlijk?).
pi_95630131
Op mijn lerarenopleiding werden we 'gecontroleerd' door een logopediste die bekeek of we onze stem wel goed gebruikten. Vaak heb je maar een paar sessies nodig om het op te lossen. Je moet er wel echt iets mee doen!

Ik heb er geen last van (gehad), maar ik weet wel dat je ademhaling belangrijk is (laag, vanuit je buik, in plaats van hoog).
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zondag 17 april 2011 @ 21:17:33 #92
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_95640214
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 11:36 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Ik ben nu een dikke twee maanden leraar en heb sindsdien eigenlijk chronisch keelpijn. Niet altijd even erg, maar toch. Kan toeval zijn, maar ik vrees stemproblemen.

Ik wil binnenkort even langs de huisarts gaan, maar heeft iemand hier ook last van (gehad)? Tips of trucs?
Had ik ook in het begin, niet in de laatste plaats omdat ik in mijn eerste jaar lesgaf in een groot praktijklokaal met een enorm beroerde akoestiek waardoor ik altijd erg hard moest praten. Bij mij is het in de loop der jaren wel minder geworden, maar nog steeds ben ik een aantal keer per jaar de klos. Ik denk dat het inderdaad verstandig is een logopedist te bezoeken. Baat het niet, dan schaadt het niet moet je maar denken.
pi_95657344
Morgen ga ik op werkweek (nouja, miniwerkweek, we komen donderdagavond al weer terug ;) ) met G3 naar Trier en Keulen. Voor het eerst op werkweek :D en ik heb er zin in. Iemand nog aanwijzingen/tips/leuke werkweekanecdotes?
  maandag 18 april 2011 @ 14:10:17 #94
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_95666024
bij ons ging nog jarenlang de anekdote door de school van de gymdocent die door de meisjes wiens deur hij (slapend op de gang) na veel gedoe lag te bewaken met ducttape aand e grond is vastgetapet. waarna ze alsnog naar de jongenskamer gingen. :P

veel plezier!
Kwak
  maandag 18 april 2011 @ 14:25:06 #95
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_95666645
overigens: Vandaag handtekeningen gezet en door de school gelopen (en in alle lokalen zaten gewoon kids te werken en te zitten ipv te gillen en te duwen! :o). Nieuwe baan is definitief. 0,5 gegarandeerd, 0,8 gewenst (werktijdfactor) dus t zal ergens er tussenin uitkomen denk ik (er zijn ws. ook uren op een andere locatie). Ga ws. ook mentoraat doen en in een taakgroepje ivm invoering ELO, dus mn taakuren komen wel vol (ze volgen dat met een heel administratiesysteem...)

Ze gaan ook kijken of ik de starterskorting op de lesuren alsnog kan krijgen omdat ik dat dit jaar niet kreeg op school, en ze betalen mn collegegeld voor de maanden die ik nog moet in t volgende collegejaar O+

Verder heb ik met huidige school kunnen regelen dat ik morgen met vriendje mee kan naar begrafenis van zn opa, ook al mag t van de cao niet. ik moet de uren wel inhalen dus net de roostermaakster maar gemaild.

Straks naar de Kinki kapper :o ik blijf mezelf verbazen vandaag.

Ohja, moet ook nog de boekverslagen van 4Havo nakijken en naar ze terugmailen, want de deadline is na pasen. Nou ja, als t niet lukt dan verschuif ik de deadline een weekje voor ze. Het feit dat ik een nieuwe baan heb volgend jaar is zó'n opluchting, alles valt me nu mee...
Kwak
pi_95669002
Wat klink je blij Kwak :D tof voor je! Klinkt al een fijn meewerkende school ook.

Ik zit te peinzen of ik niks vergeet voor de werkweek. Heb ook maar pleisters en paracetamol meegenomen, want ik zie de heren collega's die meegaan dat nog wel vergeten. En nog even de allergische-leerlingen-lijst opzoeken, ik geloof dat er eentje tussenzit met een pinda-allergie :{ .

Het wordt 25 graden in Trier 8-) ik zie dat wel goed komen. Al spreek ik überhaupt maar één woord Duits :') maar ach.
pi_95669790
Tip voor werkweek: pas het alcoholbeleid ook toe op energydrinks.. scheelt weer gekots in de bus..

Over het fulltime bezig zijn met 2-4 lesuurtjes, dat was inderdaad een beetje overdreven. Het is meer dat ik dat idee soms heb en om aan te geven dat degene die het vroeg het niet moet onderschatten :) En ik reken opleiding en stage ook gewoon samen inderdaad. Daarnaast bereid ik m'n lessen echt nog tot in de puntjes voor, maak ik zelf vaak materiaal/werkvormen etc, vind ook dat dat kan/moet met zo weinig uur, maar is natuurlijk een keuze. Daarnaast verander ik steeds van idee voor een les, kost ook tijd, enzovoort. Heb dus ook wel goede hoop dat het ooit beter wordt.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 18 april 2011 @ 16:57:07 #98
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_95673401
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 15:38 schreef Naamah het volgende:
Tip voor werkweek: pas het alcoholbeleid ook toe op energydrinks.. scheelt weer gekots in de bus..
Serieus? Ik kocht altijd met een paar leerlingen een paar tray's Energy drank om de busreis 's nachts terug naar huis door te komen. Lag je wel om 6 uur 's morgens nog vrolijk te stuiteren, maar kotsen? Dat heb ik in elk geval nog nooit meegemaakt. Gelukkig ook maar :D
.
pi_95674523
Jup, tot twee keer toe. Pas na de tweede keer begreep de rest dat het misschien tóch niet zo'n goed idee was.. En hoorde van een collega een soortgelijk verhaal.

Herinner het me trouwens ook uit m'n eigen schooltijd, er was altijd wel iemand die moest overgeven in de bus. Vaak was er dan of alcohol gedronken, of geblowd of heel veel junkfood gegeten ofzo.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 18 april 2011 @ 17:31:18 #100
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_95674831
Dank voor de tips! Ik ga in ieder geval meer water drinken en langs de huisarts voor een doorverwijzing.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')