Vroeger was het wel eens RTL en SBS. Nu moeten we het doen met Eurosport(2).quote:Pool (ook bekend als poolbiljart) is een van oorsprong Amerikaans spel dat gespeeld wordt op een pooltafel. Het is ook al enige tijd populair in Nederland en België, vooral onder jongeren. Poolen is een van de soorten biljart. Hiertoe behoren ook snooker en carambolebiljart (in Nederland aangeduid als biljart).
Pool wordt gespeeld op een pooltafel, waar in elke hoek en in het midden van de lange zijden een gat (pocket) zit. De ballen moeten in de pockets worden geschoten, zoals ook bij snooker het geval is.
Een standaard set poolballen is genummerd van 1 tot en met 15, waarbij de nummers 1 tot en met 7 de 'hele' ofwel solids (ballen in één kleur) worden genoemd, nummer 8 de zwarte bal is en de nummers 9 tot en met 15 de 'halve' ofwel stripes (witte zijkant met een gekleurde band) zijn.
Er zijn meerdere spelvarianten.
quote:Poolbiljarter Nick van den Berg is voor de tweede keer in zijn loopbaan Europees kampioen 9-ball geworden.
De dertigjarige Amsterdammer, die in 2009 ook al de beste van Europa was, versloeg in de finale in het Duitse Brandenburg de Oostenrijker Mario He met duidelijke cijfers: 11-3.
quote:MANILLA - Huidji See is wereldkampioen poolbiljarten in de discipline 10-ball geworden. In de Filippijnse hoofdstad Manilla versloeg hij in een spannende en hoogstaande finale met een gering verschil van drie racks de Chinees Jiambo Fu met 11-8.
Het is de eerste keer in de carrière van de in Velp woonachtige poolbiljarter dat hij een groot toernooi op zijn naam wist te brengen. Dit jaar werd hij derde op het Europese kampioenschap in het onderdeel 9-ball. In 2007 kwam hij voor de eerste keer in de finale van een internationaal pooltoernooi, het wereldkampioenschap straight pool, waarin hij net naast de titel greep.
See begon ook in de finale overtuigend en bouwde als gauw een 5-2 voorsprong op. Maar bij de stand 7-4 was het Fu die de achterstand verkleinde tot 7-6. Het bleef uitermate spannend en wat opviel was de steeds zwakke breaks van See. Tot driemaal toe wist hij geen bal te potten. Fu, die slechts één plaats lager dan See op de wereldranglijst staat (44e), maakte bij de stand 10-8 een slordige verdedigingsfout waarvan See dankbaar profiteerde.
Met een cheque van 60.000 dollar en een grote beker in zijn hand stapte Huidji See lachend onder luid applaus de poolarena uit. Niels Feijen wist in Manilla de poulewedstrijden niet te overleven en Nick van den Berg sneuvelde in de tweede ronde van dit wk.
was dit ook op tv?quote:Op zondag 15 mei 2011 11:02 schreef borisz het volgende:
WK 10ball in Manila
Halve finales
Yukio Akakariyama (JPN) 6-9 Huidjie See (NED)
Carlo Biado (PHI) 5-9 Fu Jian Bo (CHN)
==
Finale
Huidjie See (NED) 11-8 Fu Jian Bo (CHN)
[..]
ah nou ja is ook primaquote:
http://www.matchroompool.(...)iq5/title/earls-backquote:SIX YEARS after his last appearance in the PartyPoker.net Mosconi Cup, EARL STRICKLAND is back! The 52 year-old veteran will make his 14th Mosconi Cup appearance at the Mirage, Las Vegas from 2 to 5 December as he joins Johnny Archer, Rodney Morris, Dennis Hatch and Shane Van Boening for the 20th anniversary edition of pool’s biggest event.
quote:23 Tuesday Afternoon - 12 noon
Greece (13) 7-6 Indonesia
Italy (16) 4-7 France
Austria (11) 7-2 Portugal
23 Tuesday evening - 6pm
Japan (12) 6-7 Russia
Finland (8) 7-0 Korea
Philippines (1) 7-5 Chile
24 Wednesday Afternoon - 12 noon
Poland (9) 7-4 Australia
China (3) 7-5 Czech Republic
Chinese Taipei (6) 5-7 Qatar
24 Wednesday evening - 6pm
Holland (2) 7-3 Sweden
USA (5) 7-2 Croatia
England A (4) 7-6 Spain
25 Thursday afternoon - 12 noon
Germany (7) 7-1 Malaysia
Canada (10) 7-1 Malta
Belgium 3-7 Switzerland
25 Thursday evening - 6pm
England B (14) 7-6 India
Round 2
Philippines 7-5 France
USA 7-5 Russia
26 Friday afternoon - 12 noon
Finland 7-0 Poland
Qatar 5-7 Austria
Holland 7-4 Switzerland
26 Friday evening - 6pm
Germany v Canada
China v England B
England A v Greece
27 Saturday afternoon - 1pm
Quarter Final 1
Quarter Final 2
27 Saturday evening - 7:30pm
Quarter Final 3
Quarter Final 4
28 Sunday afternoon - 1pm
Semi Final 1
Semi Final 2
28 Sunday evening - 6pm
The Final
Lol, Vin aan de pool ja?quote:Op woensdag 15 juli 2015 20:04 schreef Vinniiee het volgende:
Schopje; zitten hier nog actieve FOK!kers die poolen?
Zelf een maandje of 2 geleden begonnen met een keu van een paar tientjes. Binnenkort hopelijk een goede (break)keu aanschaffen en volgend seizoen mee doen aan huis toernooien.
Hehehe, ja. Gaat me wel aardig af moet ik zeggen.quote:Op woensdag 15 juli 2015 20:46 schreef Faxie het volgende:
[..]
Lol, Vin aan de pool ja?
Nouja ik heb m'n keu al zeker 3 maanden niet aangeraaktBen niet bepaald meer zo fanatiek meer als een aantal jaar geleden
Predatorquote:Op woensdag 15 juli 2015 21:09 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
Hehehe, ja. Gaat me wel aardig af moet ik zeggen.
Haha, zonde. Wellicht als het weer wat minder wordt
Kan je me nog een keu/shaft aanraden? Hoor veel mensen die een 314(-2) shaft hebben en zie vaak een bk2 langs komen. Zijn er nog andere aan te raden?
Hehehe. Thanks.quote:Op woensdag 15 juli 2015 21:29 schreef Faxie het volgende:
[..]
Predator![]()
Tja het poolwereldje is niet bepaald helemaal immuun voor marketingpraat. Mijn tip is: Het maakt geen fuck uit, als JIJ het maar lekker vindt spelen. Veel mensen lopen gewoon de meute achterna.
Overigens zijn die low deflection shafts allemaal leuk en aardig, maar deflectie is je vijand niet ofzo. Backhand english werkt niet met die shafts, tenzij je een brug van 45 cm hebt![]()
En die taartpunt constructie is er zodat ze met relatief minderwaardig hout toch een consistente shaft kunnen maken.
BK2 hetzelfde verhaal. Trap er niet, dat spul is vooral gewoon duur. (ook wel goed hoor, daar niet van) Elk merk heeft wel een goede breakkeu.
Poison is het 'budget' broertje van Predator.quote:Op woensdag 15 juli 2015 23:58 schreef Vinniiee het volgende:
[..]
Hehehe. Thanks.
Ja, ik kreeg al wel een beetje het idee dat je veel voor de naam betaalt bij Predator. Had bijvoorbeeld op een Engels fora gelezen dat Poison een (break)keu had die ze vergelijkbaar vonden, terwijl die de helft kost of zo
Weet jij trouwens of de verschillende sluitingen (unilock, 3/8xblabla) nog qua gevoel uit maakt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |