Kan iemand mij uitleggen waarom er zo gedweept wordt met de 'hardwerkende Nederlander'?
Kijk, als iemand uit liefde voor de goede zaak weken van 60 uur draait, persoonlijke risico's loopt of voor een hongerloontje billen wast tijdens onregelmatige diensten, daar heb ik niks dan bewondering voor.
Maar voor ongeveer 80% is dat 'harde werken' zwaar overdreven. De gemiddelde werknemer klokt om 5 uur uit, is vrijdag al met zijn hoofd bij het weekend, en maakt in zijn vrije tijd echt niet extra uurtjes om tot excellentie te komen.
Niks mis mee hoor, heel gezond. Maar soms heb ik het idee dat van 9 tot 5 bij een baas zitten een soort morele sterrenstatus geeft.
Politici hebben de mond vol over Hardwerkende Nederlanders. De enige volwaardige burger lijkt soms wel een met een betaalde baan, ook hier op Fok! De rest is tweederangsburger, een soort een lastig insect dat de Zijne Hardwerkendheid alleen geld kost.
Zoals bijvoorbeeld de mensen die door de een of andere ziekte niet aan betaald werk kunnen komen. Zij mogen het vooral niet beter hebben dan de grootste pechvogel onder de Hardwerkende Nederlander. Elke dag naar je werk fietsen is kennelijk zo'n grote opoffering dat een gevecht met kanker of leven met een ziek lijf daarbij in het niet valt.
Studenten, ook tweederangsburgers. Sommige van hen werken keihard, bijvoorbeeld om boven het maaiveld uit te steken en een tweede master te halen, maar kennelijk werk je alleen hard als je betaald wordt door een baas. Koning Henk de Hardwerkende wenst niet voor zulk plebs te betalen.
Dus, wat is het toch aan goeiemoggel zeggen en achter een scherm zitten dat iemand op een voetstuk plaatst?
Klacht: Mensen die menen dat mensen met een betaalde baan fucking helden zijn, en de inspanningen/opofferingen van de rest van de Nederlander bagatelliseren