Begin februari hadden een vriend en ik dus besloten om een phishing site te maken van mijn school portaal, zodat mensen erop zouden inloggen en zo hun account gegevens kon inzien,
om vervolgens achter de telefoon nummers te komen en te gaan prankcallen.
Uiteindelijk hadden we inlog gegevens van 2 personen,
en hier zijn we zo losbandig mee geweest dat de ouders zelfs aangifte hebben gedaan.
Ik heb een aantaal verhoringen op school gehad, en de school heeft nieuwe wachtwoorden moeten aanmaken voor elke leerling.
Een maand later moest ik op het politiebureau komen om mijn verhaal te vertellen.
Natuurlijk moest ik alles aan mijn vader, school, vrienden en de politie uitleggen maar ik heb heb het zo gebracht zodat het lijkt dat ik niet medeplichtig ben.
Dit is wat ik verteld heb:
'' Een vriend van mij doet een ICT opleiding en hij had een simpele HTTP site nodig als voorbeeld van zijn opdracht van school.
Ik had dus mijn school site gegeven, omdat dat de eerste simpele website was die in mij opkwam.
Ik zat er toevallig op, en gaf deze site dus aan hem. Even later stuurde hij mij een site terug (phishing site) en vroeg aan mij wat ik zag, en of ik kon inloggen.
Ik zag een wit scherm en hij vroeg aan mij of ik hem kon doorsturen, ik had hem doorgestuurd naar 2 school genoten met de vraag of ze konden inloggen en vertellen wat ze zagen.
Zij zagen beiden ook een wit scherm, maar blijkbaar waren ze wel ingelogd en had mijn vriend al hun gegevens.
Ik wist verder niks af van die prankcalls. Ook heb ik al een maand geen contact meer met deze vriend, omdat dit niet meer mag van mijn vader.
Dit is dus allemaal een leugen en iedereen weet het. Ik moet dus dit ook volhouden.
Echter heb ik vandaag een brief gekregen van ''Raad voor kinderbescherming, ministerie van veiligheid en justitie''.
Hierin staat een uitnodiging voor een gesprek waarna ze zullen bepalen wat mijn straf zal worden. Ik zie hier erg tegen op en ik vertel ze gewoon de leugen,
maar ik moet ze wel over mijn thuis situatie vertellen, mijn verleden en over school, wat dus al helemaal niet goed is...
Waarschijnlijk zullen ze mij daar ook op beoordelen.
Mijn vraag is nu;
Wat voor straf kan ik verwachten?
Een taakstraf/leerstraf, of een combinatie hiervan?
Zo ja, hoeveel uur gaat dit maximaal worden?
Of wordt het misschien een geld boete, en hoe hoog zal deze zijn?
En is het ook mogelijk om een geldboete in een werkstraf te kunnen veranderen?
Omdat dat iets is wat ik echt niet wil.
Laat ik wel even duidelijk maken dat ik minderjarig ben, en dus niet de verwachte straf baseren op een meerderjarige.
Ik hoop dat jullie mij zo veel mogelijk advies, tips en dergelijke kunnen meedelen, want ik zie echt erg op tegen deze afspraak.
Ik weet dat ik fout ben geweest en medeplichtig ben, en dit was een goeie leermoment voor mij.
Ik weet namelijk nu wat voor consequenties ik heb en het zal in het vervolg niet weer gebeuren.
Sorry voor het lange verhaal, en dankjewel voor diegene die het gelezen hebben