abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 31 maart 2011 @ 17:13:13 #1
284205 Sulley02
Top schrikker
pi_94861458
Sinds een week of 3 hebben mijn vriend en ik 3 katten in huis: 2 van 1,5 (kater en mamapoes) en een kitten van nu 10 weken.

De kater heeft blaasgruis en we hebben voor het verhuizen een feliwaystekker gekocht. Het wennen ging goed, met 2 dagen lagen ze prinsheerlijk op de vloer, speelden vrolijk en aten goed. Afgelopen weekend hebben we de stekker weggehaald. So far, so good, maar deze week zijn ze begonnen met het plassen en poepen buiten de bak. Het kitten was zindelijk toen ze hier kwam trouwens.

Ze hebben een nieuw mandje gekregen vorige week en na 2 dagen piste de kleine er in. Mandje gewassen, hormoongeur behandeld en weer neergezet. De volgende dag piste ze er weer in, mandje naar buiten om later te wassen. Vandaag piste de kater in het 2e (andere) mandje en die heb ik nu ook gewassen, die staat nu te drogen.

Dit is helaas niet alles. Mamapoes heeft vanmiddag in een oude krantendoos (die naast de bak stond) gepoept. Toen we vanochtend de woonkamer in kwamen lag daar ook al poep.

Ze zitten nu 1,5 week op Orijen (daarvoor hadden ze Prins). Afgezien van een nieuwe kattenbak is er verder niets veranderd. Voor de hormoongeur heb ik een reiniger dus dat kunnen ze als het goed is niet meer ruiken. Deze week zijn we wel veel thuis geweest, maar dat zou het toch niet kunnen zijn? De vorige eigenaar was altijd thuis.

De feliway stekker hebben we er in ieder geval weer in gedaan. Oh en belangrijk detail: de bak is schoon.

Waarom zouden ze dit doen? Heeft iemand tips? Begin het wel zat te worden zo, iedere dag zooi opruimen.

Kortom:
- 2 keer in mandje 1 gepist
- 1 keer in mandje 2 gepist
- 2 keer buiten de bak gepoept

Hopelijk is de post een beetje overzichtelijk zo, post vanaf mobiel nu :')
  donderdag 31 maart 2011 @ 17:16:33 #2
176939 porsche1
- Meneer in de jurrek.
pi_94861614
Terecht.
Op maandag 20 januari 2014 14:20 schreef BozeHaas het volgende:
Ik ken porsche1 alleen als een doorwinterde Braddie-basher eigenlijks.
  donderdag 31 maart 2011 @ 17:20:05 #3
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94861769
Zijn het wel maten van elkaar, die katten?

Onze kat wilde eerst niet meer zijn eigen kattenbak in omdat de buurmanpoes er zijn behoefte in had gedaan. Vervolgens ging die van ons ook nog zijn territorium afbakenen door de halve woonkamer.
  donderdag 31 maart 2011 @ 17:54:29 #4
284205 Sulley02
Top schrikker
pi_94863079
Het zijn broer, zus en incestdochter en hebben tot deze week netjes hun behoefte gedaan. De bak wordt 2 keer per dag schoongemaakt en voor een 2e bak hebben we niet echt ruimte omdat de deuren niet goed open kunnen dan.

Mocht uit dit topic nou blijken dat er inderdaad een bak te weinig is, zal ik er wel een extra in de keuken zetten hoor :p
pi_94866255
Ik zou eerst kijken wat de feliway doet.
Maar eigenlijk heb je met drie katten, minstens 2 kattebakken nodig. Nog beter is 3.
Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk
  donderdag 31 maart 2011 @ 19:56:27 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_94868230
Een bak voor drie katten is echt te weinig. De vuistregel is het aantal katten plus één. Dus dat zijn er vier. Dat kun je overdreven vinden, maar neem er dan ten minste twee.
The love you take is equal to the love you make.
pi_94872652
M'n ouders hebben 2 katten en 1 bak... dat gaat nog wel als je het ding goed bijhoudt en ze elkaar verdragen.

Sadistische kutbeesten zijn het trouwens, ze gaan altijd schijten net nadat je het ding hebt schoongemaakt.. "aah, laten we de baas weer werk bezorgen!" :')
Nou ja, ze houden blijkbaar gewoon van een schone plee, net als wij :)
  donderdag 31 maart 2011 @ 21:28:13 #8
284205 Sulley02
Top schrikker
pi_94873807
Tja, die kleine zal nu wel te groot worden dan. Ik wist wel dat er een bak moest bijkomen, zit alleen met de ruimte aan de muur.

Morgen toch maar even een bak erbij halen. De bak is trouwens wel altijd schoon, minimaal 2 keer per dag en als er wat in ligt als we thuis komen ook wel :) als de bak vies is begraaft moederpoes haar hoopje niet, dus dan zit je in de stank :) is wel een extra reminder.

Thanks voor de reacties iig.
pi_94892033
Nou, een extra kattenbak dus.

Verder herken ik het probleem van hier.
Ziva, pist in huis. In lege dozen en op plekken waar Liza graag ligt, dit is waarschijnljik een vorm van dominatie en verder weinig aan te doen.

Weet je welke kat er in huis plast? Is medisch alles in orde? Geen blaasontsteking e.d.?
Sterkheidsbaas van alles.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 1 april 2011 @ 10:06:04 #10
163650 Greys
pi_94892833
Ik denk idd dat een extra bak al veel zal schelen, ze willen soms gewoon niet graag op elkaars bak en uit protest doen ze het dan gewoon ergens anders, net zo lang tot jij voldoende bakken verschaft. Houd ons op de hoogte, ben benieuwd of het gaat schelen!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_94893034
Wij hebben een kater en een poes. Eerder ging t prima op 1 bak, alleen de poes besloot alleen nog in de bak te schijten, maar verder overal in hoekjes te zeiken.

Nu hebben we twee bakken met een krant erin, daar pist ze op, en we vervangen die krant dan weer voor een schone. Een klotewerk, maar er was en is geen andere optie.

De kater doet alles gewoon op de bak.
  vrijdag 1 april 2011 @ 11:43:16 #12
284205 Sulley02
Top schrikker
pi_94896217
Vannacht hebben ze op en onder een stoel gepist. De dag begon dus al lekker met opruimen. We hebben vanochtend een 2e bak aangeschaft voor in de keuken en het kitten heeft het al geinspecteerd. Maargoed, we zullen het zien.

Volgens de dierenarts is het territoria afbakenen. We moesten er toch heen voor vaccinatie dus we hebben het gelijk maar even gevraagd. De mandjes zijn schoongewassen en ingespoten en zijn tot nu toe met rust gelaten. Als het gedrag zo blijft moeten we toch iets anders verzinnen.
pi_94896447
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 11:43 schreef Sulley02 het volgende:
Vannacht hebben ze op en onder een stoel gepist. De dag begon dus al lekker met opruimen. We hebben vanochtend een 2e bak aangeschaft voor in de keuken en het kitten heeft het al geinspecteerd. Maargoed, we zullen het zien.

Volgens de dierenarts is het territoria afbakenen. We moesten er toch heen voor vaccinatie dus we hebben het gelijk maar even gevraagd. De mandjes zijn schoongewassen en ingespoten en zijn tot nu toe met rust gelaten. Als het gedrag zo blijft moeten we toch iets anders verzinnen.
Je kunt ook van die feromonenhalsbandjes halen. Die hebben bij ons ook best een tijd gewerkt.
  vrijdag 1 april 2011 @ 15:36:18 #14
284205 Sulley02
Top schrikker
pi_94904803
Ze hebben het mandje na een half uur alweer onder gezeken. Word echt moedeloos zo.

Morgen maar eens bij de dierenwinkel kijken dan.
  vrijdag 1 april 2011 @ 15:42:00 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_94905029
Wat is dat voor mandje? Weet je zeker dat je de geur eruit krijgt? Als het nog naar pies ruikt, zien ze het gewoon als ook een plaats om te plassen.
pi_94906276
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 15:42 schreef Lienekien het volgende:
Wat is dat voor mandje? Weet je zeker dat je de geur eruit krijgt? Als het nog naar pies ruikt, zien ze het gewoon als ook een plaats om te plassen.
Dit. Die geur krijg je er toch niet uit. Gewoon wegdonderen.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 1 april 2011 @ 16:23:05 #17
163650 Greys
pi_94906711
Mandje zou ik ook weg doen inderdaad.
Ze herinneren zich dat toch als plek waar ze hebben gepiest.
Dan gaan ze maar ergens anders liggen. Katten liggen toch zelden in de mandjes die jij daarvoor koopt, die liggen wel waar ZIJ willen liggen ;)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  vrijdag 1 april 2011 @ 17:18:31 #18
284205 Sulley02
Top schrikker
pi_94908758
1 mandje is een week oud en de ander 3 weken. Weggooien vind ik zonde. Probeer het nog wel even met de wasmachine. Ze lagen ook in beide mandjes dus wat dat betreft.. :)
  vrijdag 1 april 2011 @ 17:20:36 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_94908838
Nou, als het helpt om het plasprobleem op te lossen, zou ik niet zo hechten aan mandjes.

Is het jongste katje wel goed zindelijk gemaakt?
  vrijdag 1 april 2011 @ 17:39:59 #20
284205 Sulley02
Top schrikker
pi_94909428
Die jongste heeft 2 weken lang netjes alles op de bak gedaan, dus in principe wel. Ik heb het idee dat de kater (gecastreerd) ook sproeit, we vonden allemaal vlekjes op een leren stoel (achterkant, dus daar kan hij niet zitten).

De mandjes laten we voorlopig wel weg dan. Kunnen ze lekker op de grond liggen als we thuis zijn. Wil de mandjes over een week of 3 nog wel proberen, als ze dan weer ondergezeken worden gooi ik ze wel weg.
  vrijdag 1 april 2011 @ 17:47:59 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_94909681
Bij zo'n jong katje van tien weken zou ik er niet van uitgaan dat de zindelijkheidstraining klaar is als het twee weken goed is gegaan. Dus aandacht blijven geven.

Hoeveel ruimte hebben ze met zijn drieën? Is er de optie om ze op den duur naar buiten te laten? Dat zou voor de territoriale kat een oplossing kunnen zijn.
  vrijdag 1 april 2011 @ 18:01:39 #22
284205 Sulley02
Top schrikker
pi_94910082
Ze kunnen helaas alleen op het balkon. Ik woon in een complex met veel ouderen en elektrische deuren dus ze kunnen niet zelfstandig naar binnen als ze buiten zijn.

Ze hebben 80m2 aan ruimte. Op het moment 60 omdat ze nu de slaapkamer niet in mogen. De katten zijn eerder gekomen dan ze zouden komen en op het kleintje hadden we niet gerekend omdat ze naar iemand anders zou gaan. Zelf zou ik alleen voor 3 katten gaan als er voldoende buitenruimte hadden. We doen er nu alles aan om zo veel mogelijk bezigheden te geven.

Ze hebben dit gedrag bij de vorige eigenaar nooit vertoond :( komt voor hun ook uit de lucht vallen dit. De kleine geven we extra aandacht als ze gegeten of gedronken heeft en ze loopt gelukkig moeders achterna. Zal er in ieder geval extra op gaan letten :). Misschien is ze toch niet zo zindelijk als we dachten.

Helaas zijn het de kater en poes die we tot nu toe hebben kunnen betrappen.
pi_94911306
Hier zitten 5 katten en 1 hond op 90 m2 + balkon. Er is er 1 die het soms nodig vindt dominant gedrag te laten zien door te pissen.

Nog 1 tip: ipv hormonenspul (geen idee wat ik me daar bij voor moet stellen?) azijn gebruiken.
Azijn breekt urine-eiwitten af.
Geen schoonmaakazijn, gewoon ordinaire azijn. :)
Sterkheidsbaas van alles.
  vrijdag 1 april 2011 @ 21:48:39 #24
284205 Sulley02
Top schrikker
pi_94920747
Oh azijn is het proberen wel waard. Morgen maar eens mee beginnen. Thanks :). Ze hebben op het moment alleen nog de reismandjes waar ze in kunnen liggen, de rest is ondergepist dus heb ik weggehaald.

Ben al lang blij dat ik sinds vanmiddag maar 1 plekje heb gevonden waar ze het nodig vonden om het nog te doen.
pi_94932536
Anders een middel gebruiken met bacterieen die de ammoniak afbreken, heeft hier goed geholpen om een plasplek uiteindelijk onaantrekkelijk te maken (en je kunt er uitstekend ongelukjes daarna mee schoonmaken). Je kunt ze bij zowel bij een dierenwinkel/dierenarts krijgen als op het internet. Zelf gebruik ik Capturine , koop je als concentraat wat je zelf moet verdunnen en is daardoor ook niet zo duur als al die kant en klare flesjes. ;)
http://www.capturine-pets(...)17&Itemid=17&lang=nl
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')