abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 31 maart 2011 @ 14:47:26 #1
151199 tinoz
Alter Reality
pi_94855088
Uit eigen ervaring weet ik dat het mogelijk is om soms , goed in je vel te zitten en soms niet. Maar ook weet ik dat ik soms makkelijk kan rekenen / dingen bedenken / vlot kan spreken / goed mijn motoriek kan aansturen etc. en op andere momenten helemaal niet !

Als we de bovenstaande "technieken" beheersen en die van tijd tot tijd vergelijken, hebben jullie dan ook ervaren, dat het de ene keer makkelijk is om iets te vertellen , op woorden te komen terwijl dat het soms niet altijd even vlot gaat om iets uit te drukken, te analyseren of een moeilijkere beweging te maken dan anders?

En dan natuurlijk, het missende element : Hoe leg je dit vast ?

Poll: mijn intelligentie is veranderlijk !
JA
NEE
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
Save Us From Fashion !
pi_94855133
Als ik zuip ben ik dommer, lomper en langzamer. Maar dat telt gok ik niet.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_94855161
Ik heb altijd het idee dat het op 192 blijft staan.
pi_94855185
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 14:49 schreef HostiMeister het volgende:
Dat telt zeker ;) is net zoiets als medicatie...
pi_94855190
Intelligentie kun je niet 100% vastleggen. Omgeving, humeur etc dragen allemaal bij aan een testresultaat.
  donderdag 31 maart 2011 @ 14:55:30 #6
151199 tinoz
Alter Reality
pi_94855414
iemand hier die het ook belangrijk lijkt te vinden dat er wél wordt gemeten of prestatie optimaal is ?
Save Us From Fashion !
  donderdag 31 maart 2011 @ 14:58:33 #7
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_94855542
Ik ga ervan uit dat mijn inteligentie niet veranderd. Echter merk ik vaak ook duidelijk verschil in "prestatie". Het ene moment lekker in je vel zitten, vlot met iedereen kletsen. Het andere moment moeilijk uit je worden komend, een beetje onhandig zijn.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  donderdag 31 maart 2011 @ 15:05:26 #8
233921 DahBigKahuna
Vrijetijdsstrijder
pi_94855825
IQ is constant aan verandering onderhevig. Dat is ook de reden dat je een kind van 6 kunt vergelijken met iemand van 68. Er zit een correctie in voor de leeftijd.

Misschien zou er ook een correctie voor bioritme in moeten worden opgenomen.
Real men don`t play with fire, they play in it!
pi_94855838
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 14:58 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ik ga ervan uit dat mijn intelligentie niet veranderd. Echter merk ik vaak ook duidelijk verschil in "prestatie". Het ene moment lekker in je vel zitten, vlot met iedereen kletsen. Het andere moment moeilijk uit je worden komend, een beetje onhandig zijn.
Dat dus.
pi_94856026
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 14:49 schreef HostiMeister het volgende:
Precies. En de volgende dag, met een flinke kater, zou ik zeker lager scoren op een IQ test dan onder andere omstandigheden. Maar betekent dat dat mijn intelligentie is veranderd of dat de prestatie op dat moment gewoon minder goed is? Dat soort momentopnamen zijn dus niet geschikt. Maar als je op de lange termijn kijkt lijkt me dat intelligentie zeker wel kan veranderen. Het is inmiddels bekend dat langdurig alcohol- of drugsgebruik geen beste invloed heeft op je prestaties in het algemeen en dus wel zou leiden tot een structurele afname van het IQ.
pi_94856087
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 14:58 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ik ga ervan uit dat mijn inteligentie niet veranderd. Echter merk ik vaak ook duidelijk verschil in "prestatie". Het ene moment lekker in je vel zitten, vlot met iedereen kletsen. Het andere moment moeilijk uit je worden komend, een beetje onhandig zijn.
Maarja. Hoe meet je intelligentie? Dmv een test.
Wat moet je doen bij die test? Presteren.
pi_94856158
quote:
12s.gif Op donderdag 31 maart 2011 15:12 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

Maarja. Hoe meet je intelligentie? Dmv een test.
Wat moet je doen bij die test? Presteren.
1 test = moment opname. Om accurate resultaten te krijgen moet je dan ook een test niet 1 maal doen.
  donderdag 31 maart 2011 @ 15:21:08 #13
151199 tinoz
Alter Reality
pi_94856417
Wat ik interessant vind, zijn de veranderingen in het gezond en logisch functioneren, zonder dat er drugs of medicatie in het spel is of er sprake is van opstaan / slaperig zijn etc.

Het is in mijn optiek gewoon vreemd dat iemand het ene moment kan stotteren, naar woorden moet zoeken, en het andere moment, een complete dialoog kan voeren zonder er moeite voor te hoeven doen.
Save Us From Fashion !
  donderdag 31 maart 2011 @ 15:46:23 #14
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_94857620
Haal die pol maar weg, IQ wijzigt je hele leven door, dat is een feit.

Het is ook niet voor niets intelligentie afgezet tegen je leeftijd.

quote:
Oorspronkelijk werd het IQ door Henry Goddard (zie boven) gedefinieerd als de verstandelijke leeftijd gedeeld door de chronologische leeftijd, maal 100. Daarmee had iemand met een IQ van 100 dus een verstandelijke leeftijd gelijk aan de chronologische leeftijd. Voor een indicatie van het IQ van kinderen was dit aanvankelijk een bruikbare definitie. Voor volwassenen ging die berekening niet op. David Wechsler stapte over op een IQ-meting (zijn Wechsler-Bellevueschaal van 1939, voorloper van de WAIS) door de prestatie van de proefpersoon te vergelijken met de scores van grote normgroepen, een principe dat sindsdien algemeen verspreid werd. Alleen bij kinderen zijn die normgroepen van ongeveer dezelfde leeftijd.
  donderdag 31 maart 2011 @ 16:41:21 #15
151199 tinoz
Alter Reality
pi_94859927
Niet zo snel meneer Daniel !!

Het betreft geen geleidelijke af of toename , maar een verandering op KORTE termijn, waarvan de oorzaak nog onbekend is
Save Us From Fashion !
  donderdag 31 maart 2011 @ 16:54:41 #16
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_94860568
Het gaat hier om feiten: Alleen al door ouderdom en bijbehorende celdegeneratie kun je niet anders dan "JA" antwoorden.

EDIT: Op korte termijn is het zeker ook mogelijk. Keur aan mogelijkheden die een verstoring in de cognitieve capaciteit kunnen veroorzaken.
  donderdag 31 maart 2011 @ 17:03:41 #17
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_94861002
Mjah je IQ wisselt constant naar mijn idee. Natuurlijk hebben drank, drugs en medicijnen een grote invloed. Maar ook depressie en angst kunnen een grote, zij het grotendeels tijdelijke, aanslag doen op je IQ is mijn ervaring.

Ik weet iig dat ik voordat de depressie om de hoek kwam kijken ik met alle gemak door mijn opleiding heen fietste, en dat dit nu voor geen ene meter lukt; terwijl de opleiding volgens mijn klasgenoten alleen maar makkelijker is geworden.
pi_94861308
De ene keer kan een IQtest hoger uitvallen dan een andere keer. Het ligt allemaal aan hoe je je op dat moment voelt, of je volledig ontspannen bent, of dat er net iets gebeurd is.
Maar je kan er niet dommer van worden.

In mijn ervaring hoeft een depressie niet van invloed te zijn op je uitslag, maar het kan ook zijn dat ik precies op verkeerde momenten getest ben.
pi_94861312
Intelligentie kun je bijhouden door je hersenen blijven trainen.
Je kunt dommer worden door overmatig gebruik van hardrugs (incl alcohol)
  donderdag 31 maart 2011 @ 18:03:00 #20
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_94863443
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 17:09 schreef TheaTraal het volgende:
Intelligentie kun je bijhouden door je hersenen blijven trainen.
Je kunt dommer worden door overmatig gebruik van hardrugs (incl alcohol)
Met name alcohol bedoel je.
  donderdag 31 maart 2011 @ 18:09:40 #21
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_94863739
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 16:41 schreef tinoz het volgende:
Niet zo snel meneer Daniel !!

Het betreft geen geleidelijke af of toename , maar een verandering op KORTE termijn, waarvan de oorzaak nog onbekend is
Nou als ik heel weinig geslapen heb, ben ik niet zo "scherp".
Als ik te aandachtig met programmeren bezig ben en ik vergeet te eten. Dan word ik licht in mijn hoofd en dus minder scherp.
En dus ja, je IQ zal ook wel stijgen en dalen per moment van de dag of met hoe goed je je lichaam verzorgt.
pi_94864473
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 18:09 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Nou als ik heel weinig geslapen heb, ben ik niet zo "scherp".
Als ik te aandachtig met programmeren bezig ben en ik vergeet te eten. Dan word ik licht in mijn hoofd en dus minder scherp.
En dus ja, je IQ zal ook wel stijgen en dalen per moment van de dag of met hoe goed je je lichaam verzorgt.
Waarom zijn de meest intelligente mensen dan lichamelijk verwaarloosd? (Einstein zag er naar mijn weten niet zo gezond uit, of was hij gewoon lelijk?)

Ik denk dat er een kern van waarheid in je post schuilt. Natuurlijk wat je zegt klopt dat je beter presteert wanneer je, je goed voelt, maar volgens mij is je IQ slechts beïnvloedbaar door drugs (verwoesting van hersencellen), bepaalde stoornissen (amnesie) of het opdoen van meer kennis.
pi_94864884
Het resultaat van een IQ-test kan je een beetje door training beïnvloeden. Je verbale intelligentie is het beste te trainen d.m.v. het opdoen van algemene kennis. Je performale intelligentiequotiënt daarentegen is minder goed te manipuleren.
  donderdag 31 maart 2011 @ 19:27:22 #24
151199 tinoz
Alter Reality
pi_94866764
jup, dat is allemaal wel zo, maar wat zorgt er nou echt voor dat in een korte korte tijd de werking van de hersenen ernstig fluctueert ?
Save Us From Fashion !
pi_94867685
Ziekten (geestelijke en lichamelijke; te denken valt aan depressie, psychose, ziekte van Alzheimer enz.), overmatig drank- en of drugsgebruik, problemen in cognitieve processen (faalangst, concentratieproblemen etc.).

Kijk anders hier even:
http://en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effect
http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_testing_environmental_variances
http://en.wikipedia.org/w(...)ated_to_intelligence
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')