Niet diep, iets van 60cm denk ik. Had jij er ook vissen in?quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:15 schreef minkuukel het volgende:
Zelf deed ik weinig aan mijn vijver.
Als er erg veel blad inzit zou ik dat er wel uithalen maar verder niks.
Zuurstofplanten zijn wel belangrijk net als een pomp en filter.
Mijn vijver lag er altijd perfect bij.
Hoe diep is je vijver btw?
Yep, maar geen speciale of dure en later vanzelf kikkersquote:Op donderdag 31 maart 2011 13:19 schreef Lolaatje het volgende:
[..]
Niet diep, iets van 60cm denk ik. Had jij er ook vissen in?
Hmm, eigenlijk zou ik hem dus dieper moeten maken? Ik zou er sowieso het liefst een grotere vijver van maken zodra ik daar budget voor heb, maar dat zal nog even duren.quote:Op donderdag 31 maart 2011 17:08 schreef Staal het volgende:
60 cm is eigenlijk te ondiep om er zonder verwarming vissen in te laten overwinteren.
Zitten er ook geen kikkers in?
kibbeling oidquote:Op donderdag 31 maart 2011 13:15 schreef Hydrogeny het volgende:
Gooi er eerst goedkope vissen in dan om te testen...?
Goede tip!quote:Op donderdag 31 maart 2011 17:12 schreef Staal het volgende:
Oja, als je geen filter hebt, eind april kun je zoetwatermosselen kopen. Reken 80 a 100 liter filtering per uur, per mossel.
Daar ben ik ook benieuwd naar. Wat voor vissen heb je?quote:Op donderdag 31 maart 2011 20:07 schreef GizartFRL het volgende:
Waarom overleven mijn vissen het dan zonder enige plant?
Ze krijgen alleen voer en water.
Afgelopen winter paar keer dichtgevroren, maar wel elke 5-7 dagen een gat in het ijs gemaakt of het ijs weggehaald.
Howcome?
Goudvissen, zowel gele als oranje.quote:Op donderdag 31 maart 2011 20:20 schreef Lolaatje het volgende:
[..]
Daar ben ik ook benieuwd naar. Wat voor vissen heb je?
En je hebt ook geen filter?quote:Op donderdag 31 maart 2011 20:22 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Goudvissen, zowel gele als oranje.
Zit voor zover ik zie geen plant in het water.
Nope.quote:
quote:Op donderdag 31 maart 2011 20:26 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Nope.
Wel kinderen die er stenen in gooien, maar dat telt niet.
60 is zo'n beetje de minimum eis.quote:Op donderdag 31 maart 2011 17:08 schreef Staal het volgende:
60 cm is eigenlijk te ondiep om er zonder verwarming vissen in te laten overwinteren.
Zitten er ook geen kikkers in?
Beetje zonde als je dure vissen koopt en ze overleven het niet.quote:Op vrijdag 1 april 2011 08:15 schreef minkuukel het volgende:
[..]
60 is zo'n beetje de minimum eis.
En ik zou er zeker geen verwarming in doen.
Je moet ook vissen kopen die buiten horen en niet voor een aquarium.quote:Op vrijdag 1 april 2011 08:55 schreef Staal het volgende:
[..]
Beetje zonde als je dure vissen koopt en ze overleven het niet.
Dat is alleen voor de winter bedoeld dan of gebruik je dat pompje het hele jaar?quote:Op donderdag 31 maart 2011 20:21 schreef Hyperdude het volgende:
NB.
Rechtsboven zie je een piepschuimufo icm. met een klein luchtpompje heb je altijd O2 in je water (onder het ijs). Kost misschien ¤10-15; je moet wel 220V bij je vijver hebben.
Ik zal de diepte vanmiddag eens precies meten, heb het nu enkel geschat aan de hand van een bezemsteel.quote:Op vrijdag 1 april 2011 08:55 schreef Staal het volgende:
[..]
Beetje zonde als je dure vissen koopt en ze overleven het niet.
Daar heb ik mogelijk wel belang bijquote:Op vrijdag 1 april 2011 08:18 schreef Hydrogeny het volgende:
Heb nog wel een filter liggen mocht je er uiteindelijk toch een nodig hebben.
Is zo moeilijk te zeggenquote:Op vrijdag 1 april 2011 14:46 schreef Lolaatje het volgende:
Heeft iemand enig idee wat dit is? Slecht te zien helaas, foto gemaakt met m'n telefoon, kreeg het niet duidelijker:
[ afbeelding ]
Het is wat grauwig groen van kleur en lijkt wel los te zitten, er zitten flinke bosjes in. Met mijn schepnet schep ik er zo hele slierten af en ik betwijfel of het wel leeft. Maar ik wil ook niet direct alles eruit gaan halen om vervolgens te ontdekken dat ik gezonde planten heb gesloopt.
De vijver is 65cm diep trouwens, is dat voor shubunkins te doen of hebben ze meer diepte nodig in de winter?
Wat een schattig vijvertje heb jequote:Op vrijdag 1 april 2011 16:42 schreef Greys het volgende:
Ik heb geen pomp/filter in mijn vijvertje (klein vijvertje), paar goudwindes er in, één zoetwatermossel en een paar zuurstofplantjes en een lelie. Gaat al een hele tijd goed
Wat ik wel heb aangeschaft voor de zomer is een heel klein zonnecel schermpje (20x10 ofzo) met daaraan twee slangetjes met zuurstofbolletjes. Dus als de zon schijnt, gaat hij automatisch bubbelen voor wat extra zuurstof. Hoefde ik geen gaten in de muur te boren enzo
Als ik jou was zou ik:
- bladeren er uit halen idd
- even goed laten bezinken
- zuurstofplantjes er in, misschien ook een mooie lelie er bij, hebben je vissen straks schaduw van de bladeren op het wateroppervlak
- paar zoetwatermosselen er in
- tijdje laten gaan zo, dan pas vissen er in
En dan een zwart (dat zie je dan amper) netje er overheen om ze te beschermen tegen reigers en buurkatten. Tevens zou je op de bodem nog een stukje buis kunnen leggen met wat steentjes er in om het vast te zetten, zodat ze daarin kunnen schuilen als er een kat boven hangt.
Hier mijn vijvertje met rechts bovenin dat zonnecel schermpje wat ik bedoelde, was iets van 45 euro in totaal met pompje en bruissteentjes. Paar leuke planten langs de rand waar je het pompje in verbergt en verder heb je geen snoeren of stekkers nodig!
[ afbeelding ]
Heb er een deel van de troep uitgeschept, maar echt opgeschoond is het nog lang niet. Er zitten ook veel bladeren vast in de drijfplant en van de bodem valt nog van alles te scheppen, maar dat gaat wat voorzichtig op de gok omdat ik niet kan zien wat daar aan planten staat. Eigenlijk zou ik die planten waarvan ik niet weet of ze leven er ook het liefst uithalen, maar ik weet niet of dat verstandig is. Wel lijden ze wat onder het scheppen, ik probeer ze te vermijden maar haal toch wat slierten mee uit het water.quote:Op dinsdag 5 april 2011 03:06 schreef childintime het volgende:
[..]
Wat een schattig vijvertje heb jeJeej, dan heb ik dus echt wel een grote vijver.... Zal van de week eens foto's van het geheel in mijn topic zetten.
Voor TS, ik zou eerst eens veel troep uit die vijver scheppen. Let er wel op, dat er kikkers in de drab kunnen zitten. Ik heb een vijver zonder filters (omdat ik ook kikkers heb) maar wel met een zuurstofpompje. Verder veel planten. Ik heb laatst weer wat rietplanten en een drijfbakje met planten aangeschaft. Planten nemen ook alg op. Zij nemen dit via de wortels op en scheiden zuurstof af.
In de Herfst is het idd handig om een net te spannen, als je last van katten/ reigers hebt, zou je het hele jaar een net kunnen spannen of gaas over de vijver leggen. Alleen dan zie je je vissen minder goed. Ik ga zelf de tip van die mosselen proberen en ga watervlooien aanschaffen (en proberen te kweken)
Mijn vijver is denk ik op het diepste punt 40cm. Ik heb 4 grote vissen (2 van ong 35/40 cm, 2 van ong 20/25 cm) erin en 1 kleine zwarte vis. Verder veel kikkers en het hele spul overleeft steeds de winter weer. Ik laat wel 's winters de zuurstofpomp aan staan en bij echte kou en wind (juist die combi) doe ik dik, doorzichtig plastic over de vijver.
Nooit gaan hakken in ijs; dat beschadigt de luchtblaas van de vissen en zij gaan dood. Door een zuurstofpompje icm plastic over het water, zorg je ervoor dat er altijd een stukje open blijft. Als je even googled, dan vind je manieren genoeg om je vijver veilig van zuustof te voorzien in de winter.
Wat fijn, zo'n ruime vijver. Je hebt schrikdraad langs de rand?quote:Op zaterdag 2 april 2011 08:58 schreef Hyperdude het volgende:
Wel/geen filter en 02 voorziening hangt erg af van wat voor vissen je hebt:
Goudwindes eten elkaar niet op, woelen niet in de bodem en zijn volgens mij ongeveer de simpelste om in leven te houden. Voer is ook niet zo kritisch.
bv. steurachtigen woelen in de bodem= minder helder water.
Koi is een heel ander verhaal qua filters ed gedoe/werk.
ff foto gemaakt vanuit slaapkamer![]()
Gisteren flink wat troep van de bodem gehaald. Heb de pomp wel aan staan, maar filter nog niet.
Bezinkt dus redelijk snel. Langs de randen moet ik nog even schoonmaken, zie ik,![]()
[ afbeelding ]
Ik heb alle vissen nog, maar die 2 groten zouden er idd beter uit kunnen, ergens naar toe waar ze echt de ruimte hebben. Nu beginnen de onderwaterplanten weer hevig te groeien en zit vooral die dikke, donkere vis regelmatig verstrikt in al dat groen. Dan zie je die vis enorm worstelen en al dat groen bewegen.......Hij zit natuurlijk niet echt vast, maar zo ziet het eruit. Vooral die groten zwemmen de hele dag maar wat rondjes, de ruimte is gewoon te krap om eens even lekker snel te zwemmen.quote:Op dinsdag 5 april 2011 10:40 schreef Lolaatje het volgende:
[..]
Heb er een deel van de troep uitgeschept, maar echt opgeschoond is het nog lang niet. Er zitten ook veel bladeren vast in de drijfplant en van de bodem valt nog van alles te scheppen, maar dat gaat wat voorzichtig op de gok omdat ik niet kan zien wat daar aan planten staat. Eigenlijk zou ik die planten waarvan ik niet weet of ze leven er ook het liefst uithalen, maar ik weet niet of dat verstandig is. Wel lijden ze wat onder het scheppen, ik probeer ze te vermijden maar haal toch wat slierten mee uit het water.
Ben van plan om er morgen mee verder te gaan en wat zuurstofplanten aan te schaffen, de vijver dan even te laten bekomen / herstellen en daarna pas vissen aan te schaffen.
Heb je topic bekeken, wat tof met al die kikkers! Ben benieuwd of er dan toch nog kikkers tevoorschijn komen bij mij. En je hebt ook prachtige vissenDie twee grote heb je dus verkocht?
Ja, jij hebt echt dat inktzwarte water dat heel helder is. Klinkt tegenstrijdig en weet het niet anders te omschrijven maar dit vind ik het mooiste water. Mij is het vorig jaar niet gelukt om het in een halve grote wijnton voor elkaar te krijgen. De jaren ervoor wel.quote:Op dinsdag 5 april 2011 19:02 schreef Hyperdude het volgende:
Klopt. Schrikdraad nog aanwezig van vorige bewoners.
Simpel systeempje van Velda. Wel weer 220V nodig.
Werkt volgens mij aardig. Maar waarschijnlijk niet tegen echt slecht gehumeurde reigers.
Zo ziet het er nu uit. Na 2 dagen filteren, vergelijk met eerdere foto. En nu ook nog veel minder licht/zon:
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:38 schreef childintime het volgende:
[..]
Ik heb alle vissen nog, maar die 2 groten zouden er idd beter uit kunnen, ergens naar toe waar ze echt de ruimte hebben. Nu beginnen de onderwaterplanten weer hevig te groeien en zit vooral die dikke, donkere vis regelmatig verstrikt in al dat groen. Dan zie je die vis enorm worstelen en al dat groen bewegen.......Hij zit natuurlijk niet echt vast, maar zo ziet het eruit. Vooral die groten zwemmen de hele dag maar wat rondjes, de ruimte is gewoon te krap om eens even lekker snel te zwemmen.
Mijn vijver ligt er echt zo niet bij.
Triest voor jouw vissen.
Maar je gaat hem aan het einde van de zomer aanpassen toch? Als hij daarna groot genoeg wordt voor die twee grote dan zou ik ze niet weg doen en eventueel tot die tijd ergens onderbrengen.quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:38 schreef childintime het volgende:
[..]
Ik heb alle vissen nog, maar die 2 groten zouden er idd beter uit kunnen, ergens naar toe waar ze echt de ruimte hebben. Nu beginnen de onderwaterplanten weer hevig te groeien en zit vooral die dikke, donkere vis regelmatig verstrikt in al dat groen. Dan zie je die vis enorm worstelen en al dat groen bewegen.......Hij zit natuurlijk niet echt vast, maar zo ziet het eruit. Vooral die groten zwemmen de hele dag maar wat rondjes, de ruimte is gewoon te krap om eens even lekker snel te zwemmen.
Wat een verschil in twee dagen tijdquote:Op dinsdag 5 april 2011 19:02 schreef Hyperdude het volgende:
Klopt. Schrikdraad nog aanwezig van vorige bewoners.
Simpel systeempje van Velda. Wel weer 220V nodig.
Werkt volgens mij aardig. Maar waarschijnlijk niet tegen echt slecht gehumeurde reigers.
Zo ziet het er nu uit. Na 2 dagen filteren, vergelijk met eerdere foto. En nu ook nog veel minder licht/zon:
[ afbeelding ]
Hoe groot worden ze uiteindelijk? Ik kan niet veel meer uitbreiden dan wat dieper en wat in de lengte. Veel meer ruimte heb ik ook niet. Het leuke is wel dat dit vissen zijn die "gedumpt" zijn. Vissen die dus ooit in kommetjes werden gehouden en waar mensen vanaf wilden. Ze werden in deze vijver gezet nadat alle goudwindes door reigers opgevreten waren. De 2 grootsten zwemmen meestal samen en de 2 kleinere ook.quote:Op woensdag 6 april 2011 08:22 schreef Lolaatje het volgende:
[..]
Maar je gaat hem aan het einde van de zomer aanpassen toch? Als hij daarna groot genoeg wordt voor die twee grote dan zou ik ze niet weg doen en eventueel tot die tijd ergens onderbrengen.
quote:Op donderdag 7 april 2011 01:13 schreef Greys het volgende:
Bij mijn mini-vijver zat ook een keer zo'n knurft relaxed te vissen in de voortuin
[ afbeelding ]
Oei, dat zou ik je niet durven zeggen. Maar het lijken me zeker geen vissen die überhaupt in een kom gehouden kunnen worden. Ik vind ze wel echt prachtig. Heb vandaag een hele poos bij de koi vissen staan kijken, vind ze zo gaafquote:Op donderdag 7 april 2011 01:23 schreef childintime het volgende:
[..]
Hoe groot worden ze uiteindelijk? Ik kan niet veel meer uitbreiden dan wat dieper en wat in de lengte. Veel meer ruimte heb ik ook niet. Het leuke is wel dat dit vissen zijn die "gedumpt" zijn. Vissen die dus ooit in kommetjes werden gehouden en waar mensen vanaf wilden. Ze werden in deze vijver gezet nadat alle goudwindes door reigers opgevreten waren. De 2 grootsten zwemmen meestal samen en de 2 kleinere ook.
Dacht ook al het gepost te hebben.quote:Op donderdag 31 maart 2011 17:12 schreef Staal het volgende:
Oja, als je geen filter hebt, eind april kun je zoetwatermosselen kopen. Reken 80 a 100 liter filtering per uur, per mossel.
Klopt. Ik heb er daardoor ook één en ander over gelezen, maar ben er nog niet over uit.quote:
En ik las dat ze op zodra het water helder is redelijk snel sterven omdat er dan niet meer genoeg voedsel voor ze is. In hoeverre dat klopt, weet ik niet, maar het maakt wel dat ik er wat huiverig voor ben.quote:Er zijn ook twee zaken waar je zeker rekening mee moet houden:
1: jonge zoetwater mosselen parasieteren op vissen
2: als mosselen sterven zijn ze grote vervuilers en stinken enorm
In helder water gaan ze binnen een paar maanden dood. Dat is in ieder geval mijn ervaring tot dusver m.b.t overwinteren in een binnenaquarium. Geen slib, etc.quote:Op donderdag 7 april 2011 21:27 schreef Lolaatje het volgende:
[..]
Klopt. Ik heb er daardoor ook één en ander over gelezen, maar ben er nog niet over uit.
[..]
En ik las dat ze op zodra het water helder is redelijk snel sterven omdat er dan niet meer genoeg voedsel voor ze is. In hoeverre dat klopt, weet ik niet, maar het maakt wel dat ik er wat huiverig voor ben.
Subtraat en bacteriën zijn dus niet per se nodig? Ik wil het zo graag goed doen, maar laat mezelf een beetje gek maken ondertussen geloof ikquote:Op vrijdag 8 april 2011 09:31 schreef Hyperdude het volgende:
Veel water.
Weinig, geschikte, vissen.
Zuinig voeren.
Geschikte planten.
Kan je beste een helder vijvertje voor elkaar krijgen zonder filter en (bio-)chemie.
Ik stond een paar weken geleden in de winkel weer verbaasd te kijken wat er allemaal te koop is om mijn water "in balans" te brengen. Bacterie zus, bacterie zo, slib afbrekers/omzetters, voedingsupplementen, geneesmiddelen, filterstarters/onderhouders. En niet goedkoop.
Mijn vijver vandaag, let op het zichtbaar worden van de slang (op ongeveer 50 cm diepte) van pomp/filter:
[ afbeelding ]
Qua slib en algen is het wel een goede optie inderdaad. Ben vooral bang dat ik niet doorheb dat er eentje overlijdt en mijn vijver onwijs gaat vervuilen (en stinken).quote:Op vrijdag 8 april 2011 00:18 schreef Staal het volgende:
[..]
In helder water gaan ze binnen een paar maanden dood. Dat is in ieder geval mijn ervaring tot dusver m.b.t overwinteren in een binnenaquarium. Geen slib, etc.
Buiten hebben ze wel genoeg voer en slib.
En niemand krijgt jonge zoetwatermosselen, zoveel is echt wel zeker..
Het hoeft ook niet he, maar het is wel een aanrader want het zijn wondertjes voor je water.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |