abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94849974
Ik heb pas een huisje gekocht waarbij in de tuin een vijver aanwezig is. Volgens de voormalige eigenaar is deze vijver in balans en 'self-supportive'. Er zaten ook vissen in, maar die waren er vlak voor de verkoop uitgehengeld door de kat van de buren.

Er liggen heel veel bladeren in, de vorige eigenaar zei dat hij alle herfstbladeren altijd liet bezinken en dat dat bijdroeg aan de balans, maar het lijkt mij dat er wel erg veel blad in ligt? Het water tot de bladeren is overigens wel helder. Ik kan geen levende planten onderwater ontdekken, maar dat is ook slecht te zien door al die bladeren:

Mijn idee: de bladeren eruit scheppen en dan bekijken of er onderwater nog levende planten zijn (er zouden zuurstofplanten in moeten zitten volgens vorige eigenaar). Als die wel aanwezig zijn, hoe kan ik weten of de vijver dan geschikt is voor vissen? Ik zou er graag wat Shubunkin vissen in willen hebben, maar dan is het wel prettig om te weten of de vijver inderdaad voldoende in balans is en de beestjes niet binnen een week belly up gaan.

Ik ben druk bezig me in te lezen over plantensoorten, waterhardheid, etc. maar heb nog nooit iets met vijvers van doen gehad dus alle tips om deze vijver voor vissen geschikt te maken zijn welkom.
"The problem with common sense is that most people are morons."
pi_94851213
Gooi er eerst goedkope vissen in dan om te testen...?
  donderdag 31 maart 2011 @ 13:15:44 #3
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_94851225
Zelf deed ik weinig aan mijn vijver.
Als er erg veel blad inzit zou ik dat er wel uithalen maar verder niks.
Zuurstofplanten zijn wel belangrijk net als een pomp en filter.
Mijn vijver lag er altijd perfect bij.
Hoe diep is je vijver btw?
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_94851342
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 13:15 schreef minkuukel het volgende:
Zelf deed ik weinig aan mijn vijver.
Als er erg veel blad inzit zou ik dat er wel uithalen maar verder niks.
Zuurstofplanten zijn wel belangrijk net als een pomp en filter.
Mijn vijver lag er altijd perfect bij.
Hoe diep is je vijver btw?
Niet diep, iets van 60cm denk ik. Had jij er ook vissen in?
  donderdag 31 maart 2011 @ 13:34:10 #5
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_94851965
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 13:19 schreef Lolaatje het volgende:

[..]

Niet diep, iets van 60cm denk ik. Had jij er ook vissen in?
Yep, maar geen speciale of dure en later vanzelf kikkers
pi_94857921
Heb begrepen dat het op dit moment 's nachts nog te koud is om er al vissen (of nieuwe planten) in te doen dus ik ben nu eerst de vijver aan het opschonen. Eén dode vis eruit gehengeld (had verwondingen dus wellicht was dit ook een slachtoffer van de kat) en geen levende vissen gezien, maar door het scheppen wordt het water ook heel troebel.

Er is geen filter op de pomp aangesloten (pomp werd gebruikt voor een watervalletje) dus daar ga ik ook naar kijken.
  donderdag 31 maart 2011 @ 17:08:05 #7
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_94861222
60 cm is eigenlijk te ondiep om er zonder verwarming vissen in te laten overwinteren.
Zitten er ook geen kikkers in?
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  donderdag 31 maart 2011 @ 17:12:41 #8
42366 Staal
pi_94861435
Oja, als je geen filter hebt, eind april kun je zoetwatermosselen kopen. Reken 80 a 100 liter filtering per uur, per mossel.
Un certain jeune homme
pi_94868698
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 17:08 schreef Staal het volgende:
60 cm is eigenlijk te ondiep om er zonder verwarming vissen in te laten overwinteren.
Hmm, eigenlijk zou ik hem dus dieper moeten maken? Ik zou er sowieso het liefst een grotere vijver van maken zodra ik daar budget voor heb, maar dat zal nog even duren.

Ik heb geen kikkers gezien sinds ik hier woon (1 maart).
  donderdag 31 maart 2011 @ 20:07:03 #10
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_94868804
Waarom overleven mijn vissen het dan zonder enige plant?
Ze krijgen alleen voer en water.
Afgelopen winter paar keer dichtgevroren, maar wel elke 5-7 dagen een gat in het ijs gemaakt of het ijs weggehaald.

Howcome?
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  donderdag 31 maart 2011 @ 20:08:08 #11
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94868879
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 13:15 schreef Hydrogeny het volgende:
Gooi er eerst goedkope vissen in dan om te testen...?
kibbeling oid
pi_94869493
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 17:12 schreef Staal het volgende:
Oja, als je geen filter hebt, eind april kun je zoetwatermosselen kopen. Reken 80 a 100 liter filtering per uur, per mossel.
Goede tip!
pi_94869564
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 20:07 schreef GizartFRL het volgende:
Waarom overleven mijn vissen het dan zonder enige plant?
Ze krijgen alleen voer en water.
Afgelopen winter paar keer dichtgevroren, maar wel elke 5-7 dagen een gat in het ijs gemaakt of het ijs weggehaald.

Howcome?
Daar ben ik ook benieuwd naar. Wat voor vissen heb je?
  donderdag 31 maart 2011 @ 20:21:41 #14
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_94869649
Daar ligt wel erg veel blad in. Zou ik er idd. uit halen (=fikse klus).
Volgende herfst/winter een net er overheen; scheelt flink wat werk in het voorjaar.
Zo doen we het hiero:

Je kan vaak bij een tuincentrum je water (gratis) laten testen.
Maar al te veel dure meststoffen en gedoe zou ik er niet aan besteden.

Koop wat goudwindes, zet er een paar plantjes in, en eea. redt zich bijna vanzelf.
Hoe zuiniger je bent met voer, hoe minder troep en hoe schoner het water

NB.

Rechtsboven zie je een piepschuimufo icm. met een klein luchtpompje heb je altijd O2 in je water (onder het ijs). Kost misschien ¤10-15; je moet wel 220V bij je vijver hebben.

Schrikdraad rondom werkt iig. tegen katten, wellicht ook tegen reigers?

[ Bericht 8% gewijzigd door Hyperdude op 31-03-2011 20:33:50 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 31 maart 2011 @ 20:22:20 #15
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_94869683
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 20:20 schreef Lolaatje het volgende:

[..]

Daar ben ik ook benieuwd naar. Wat voor vissen heb je?
Goudvissen, zowel gele als oranje.
Zit voor zover ik zie geen plant in het water.
pi_94869699
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 20:22 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Goudvissen, zowel gele als oranje.
Zit voor zover ik zie geen plant in het water.
En je hebt ook geen filter?
  donderdag 31 maart 2011 @ 20:26:48 #17
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_94869907
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 20:22 schreef Lolaatje het volgende:

[..]

En je hebt ook geen filter?
Nope.
Wel kinderen die er stenen in gooien, maar dat telt niet.
pi_94870494
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 20:26 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Nope.
Wel kinderen die er stenen in gooien, maar dat telt niet.
:D :')

Ik ben verder de laatste die zou kunnen weten hoe dat kan, was in de veronderstelling dat een vijver met vissen niet zonder zuurstofplanten zou kunnen.
  vrijdag 1 april 2011 @ 08:15:13 #19
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_94890476
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 17:08 schreef Staal het volgende:
60 is zo'n beetje de minimum eis.
En ik zou er zeker geen verwarming in doen.
pi_94890502
Heb nog wel een filter liggen mocht je er uiteindelijk toch een nodig hebben.
  vrijdag 1 april 2011 @ 08:55:59 #21
42366 Staal
pi_94891094
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 08:15 schreef minkuukel het volgende:

[..]

60 is zo'n beetje de minimum eis.
En ik zou er zeker geen verwarming in doen.
Beetje zonde als je dure vissen koopt en ze overleven het niet.
Un certain jeune homme
  vrijdag 1 april 2011 @ 08:57:32 #22
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_94891130
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 08:55 schreef Staal het volgende:

[..]

Je moet ook vissen kopen die buiten horen en niet voor een aquarium.
pi_94891918
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 20:21 schreef Hyperdude het volgende:
NB.

Rechtsboven zie je een piepschuimufo icm. met een klein luchtpompje heb je altijd O2 in je water (onder het ijs). Kost misschien ¤10-15; je moet wel 220V bij je vijver hebben.

Dat is alleen voor de winter bedoeld dan of gebruik je dat pompje het hele jaar?
  vrijdag 1 april 2011 @ 09:34:50 #24
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_94891946
Alleen onder ijs.
pi_94892828
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 08:55 schreef Staal het volgende:

[..]

Ik zal de diepte vanmiddag eens precies meten, heb het nu enkel geschat aan de hand van een bezemsteel.

quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 08:18 schreef Hydrogeny het volgende:
Heb nog wel een filter liggen mocht je er uiteindelijk toch een nodig hebben.
Daar heb ik mogelijk wel belang bij :Y
pi_94902905
Heeft iemand enig idee wat dit is? Slecht te zien helaas, foto gemaakt met m'n telefoon, kreeg het niet duidelijker:

Het is wat grauwig groen van kleur en lijkt wel los te zitten, er zitten flinke bosjes in. Met mijn schepnet schep ik er zo hele slierten af en ik betwijfel of het wel leeft. Maar ik wil ook niet direct alles eruit gaan halen om vervolgens te ontdekken dat ik gezonde planten heb gesloopt.

De vijver is 65cm diep trouwens, is dat voor shubunkins te doen of hebben ze meer diepte nodig in de winter?
  vrijdag 1 april 2011 @ 15:17:33 #27
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_94904110
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 14:46 schreef Lolaatje het volgende:
Heeft iemand enig idee wat dit is? Slecht te zien helaas, foto gemaakt met m'n telefoon, kreeg het niet duidelijker:

[ afbeelding ]

Het is wat grauwig groen van kleur en lijkt wel los te zitten, er zitten flinke bosjes in. Met mijn schepnet schep ik er zo hele slierten af en ik betwijfel of het wel leeft. Maar ik wil ook niet direct alles eruit gaan halen om vervolgens te ontdekken dat ik gezonde planten heb gesloopt.

De vijver is 65cm diep trouwens, is dat voor shubunkins te doen of hebben ze meer diepte nodig in de winter?
Is zo moeilijk te zeggen
Ik zou wachten wat het straks gaat doen of uit gaat lopen.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 1 april 2011 @ 16:42:21 #28
163650 Greys
pi_94907437
Ik heb geen pomp/filter in mijn vijvertje (klein vijvertje), paar goudwindes er in, één zoetwatermossel en een paar zuurstofplantjes en een lelie. Gaat al een hele tijd goed :Y

Wat ik wel heb aangeschaft voor de zomer is een heel klein zonnecel schermpje (20x10 ofzo) met daaraan twee slangetjes met zuurstofbolletjes. Dus als de zon schijnt, gaat hij automatisch bubbelen voor wat extra zuurstof. Hoefde ik geen gaten in de muur te boren enzo :+

Als ik jou was zou ik:

- bladeren er uit halen idd
- even goed laten bezinken
- zuurstofplantjes er in, misschien ook een mooie lelie er bij, hebben je vissen straks schaduw van de bladeren op het wateroppervlak
- paar zoetwatermosselen er in
- tijdje laten gaan zo, dan pas vissen er in

En dan een zwart (dat zie je dan amper) netje er overheen om ze te beschermen tegen reigers en buurkatten. Tevens zou je op de bodem nog een stukje buis kunnen leggen met wat steentjes er in om het vast te zetten, zodat ze daarin kunnen schuilen als er een kat boven hangt.

Hier mijn vijvertje met rechts bovenin dat zonnecel schermpje wat ik bedoelde, was iets van 45 euro in totaal met pompje en bruissteentjes. Paar leuke planten langs de rand waar je het pompje in verbergt en verder heb je geen snoeren of stekkers nodig!

[ Bericht 43% gewijzigd door Greys op 01-04-2011 16:47:39 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_94914032
Oeh, wat een lieve vijver!

Een net moet sowieso inderdaad, anders kan ik mijn vissen wel vergeten. Goed idee van die buis ook.
En zo'n zonnecelschermpje e.d. is ook heel betaalbaar zeg. Toffe tips!

Ik ben een klein beetje huiverig voor zoetwatermosselen omdat ik las dat ze uiteindelijk doodgaan zodra het water helder is (en vervolgens door hun sterven het water juist vervuilen). Maar jouw mossel houdt het goed uit?

Word wel volop geïnspireerd zo, wil er echt iets moois van maken :Y
  zaterdag 2 april 2011 @ 08:58:11 #30
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_94934103
Wel/geen filter en 02 voorziening hangt erg af van wat voor vissen je hebt:
Goudwindes eten elkaar niet op, woelen niet in de bodem en zijn volgens mij ongeveer de simpelste om in leven te houden. Voer is ook niet zo kritisch.
bv. steurachtigen woelen in de bodem= minder helder water.
Koi is een heel ander verhaal qua filters ed gedoe/werk.

ff foto gemaakt vanuit slaapkamer :)
Gisteren flink wat troep van de bodem gehaald. Heb de pomp wel aan staan, maar filter nog niet.
Bezinkt dus redelijk snel. Langs de randen moet ik nog even schoonmaken, zie ik, :@

[ Bericht 43% gewijzigd door Hyperdude op 02-04-2011 09:06:21 ]
  dinsdag 5 april 2011 @ 03:06:48 #31
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95057003
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 16:42 schreef Greys het volgende:
Ik heb geen pomp/filter in mijn vijvertje (klein vijvertje), paar goudwindes er in, één zoetwatermossel en een paar zuurstofplantjes en een lelie. Gaat al een hele tijd goed :Y

Wat ik wel heb aangeschaft voor de zomer is een heel klein zonnecel schermpje (20x10 ofzo) met daaraan twee slangetjes met zuurstofbolletjes. Dus als de zon schijnt, gaat hij automatisch bubbelen voor wat extra zuurstof. Hoefde ik geen gaten in de muur te boren enzo :+

Als ik jou was zou ik:

- bladeren er uit halen idd
- even goed laten bezinken
- zuurstofplantjes er in, misschien ook een mooie lelie er bij, hebben je vissen straks schaduw van de bladeren op het wateroppervlak
- paar zoetwatermosselen er in
- tijdje laten gaan zo, dan pas vissen er in

En dan een zwart (dat zie je dan amper) netje er overheen om ze te beschermen tegen reigers en buurkatten. Tevens zou je op de bodem nog een stukje buis kunnen leggen met wat steentjes er in om het vast te zetten, zodat ze daarin kunnen schuilen als er een kat boven hangt.

Hier mijn vijvertje met rechts bovenin dat zonnecel schermpje wat ik bedoelde, was iets van 45 euro in totaal met pompje en bruissteentjes. Paar leuke planten langs de rand waar je het pompje in verbergt en verder heb je geen snoeren of stekkers nodig!

[ afbeelding ]
Wat een schattig vijvertje heb je :D Jeej, dan heb ik dus echt wel een grote vijver.... Zal van de week eens foto's van het geheel in mijn topic zetten.

Voor TS, ik zou eerst eens veel troep uit die vijver scheppen. Let er wel op, dat er kikkers in de drab kunnen zitten. Ik heb een vijver zonder filters (omdat ik ook kikkers heb) maar wel met een zuurstofpompje. Verder veel planten. Ik heb laatst weer wat rietplanten en een drijfbakje met planten aangeschaft. Planten nemen ook alg op. Zij nemen dit via de wortels op en scheiden zuurstof af.

In de Herfst is het idd handig om een net te spannen, als je last van katten/ reigers hebt, zou je het hele jaar een net kunnen spannen of gaas over de vijver leggen. Alleen dan zie je je vissen minder goed. Ik ga zelf de tip van die mosselen proberen en ga watervlooien aanschaffen (en proberen te kweken ;) )

Mijn vijver is denk ik op het diepste punt 40cm. Ik heb 4 grote vissen (2 van ong 35/40 cm, 2 van ong 20/25 cm) erin en 1 kleine zwarte vis. Verder veel kikkers en het hele spul overleeft steeds de winter weer. Ik laat wel 's winters de zuurstofpomp aan staan en bij echte kou en wind (juist die combi) doe ik dik, doorzichtig plastic over de vijver.

Nooit gaan hakken in ijs; dat beschadigt de luchtblaas van de vissen en zij gaan dood. Door een zuurstofpompje icm plastic over het water, zorg je ervoor dat er altijd een stukje open blijft. Als je even googled, dan vind je manieren genoeg om je vijver veilig van zuustof te voorzien in de winter.

[ Bericht 4% gewijzigd door childintime op 05-04-2011 03:19:28 ]
pi_95061058
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 03:06 schreef childintime het volgende:

[..]

Wat een schattig vijvertje heb je :D Jeej, dan heb ik dus echt wel een grote vijver.... Zal van de week eens foto's van het geheel in mijn topic zetten.

Voor TS, ik zou eerst eens veel troep uit die vijver scheppen. Let er wel op, dat er kikkers in de drab kunnen zitten. Ik heb een vijver zonder filters (omdat ik ook kikkers heb) maar wel met een zuurstofpompje. Verder veel planten. Ik heb laatst weer wat rietplanten en een drijfbakje met planten aangeschaft. Planten nemen ook alg op. Zij nemen dit via de wortels op en scheiden zuurstof af.

In de Herfst is het idd handig om een net te spannen, als je last van katten/ reigers hebt, zou je het hele jaar een net kunnen spannen of gaas over de vijver leggen. Alleen dan zie je je vissen minder goed. Ik ga zelf de tip van die mosselen proberen en ga watervlooien aanschaffen (en proberen te kweken ;) )

Mijn vijver is denk ik op het diepste punt 40cm. Ik heb 4 grote vissen (2 van ong 35/40 cm, 2 van ong 20/25 cm) erin en 1 kleine zwarte vis. Verder veel kikkers en het hele spul overleeft steeds de winter weer. Ik laat wel 's winters de zuurstofpomp aan staan en bij echte kou en wind (juist die combi) doe ik dik, doorzichtig plastic over de vijver.

Nooit gaan hakken in ijs; dat beschadigt de luchtblaas van de vissen en zij gaan dood. Door een zuurstofpompje icm plastic over het water, zorg je ervoor dat er altijd een stukje open blijft. Als je even googled, dan vind je manieren genoeg om je vijver veilig van zuustof te voorzien in de winter.
Heb er een deel van de troep uitgeschept, maar echt opgeschoond is het nog lang niet. Er zitten ook veel bladeren vast in de drijfplant en van de bodem valt nog van alles te scheppen, maar dat gaat wat voorzichtig op de gok omdat ik niet kan zien wat daar aan planten staat. Eigenlijk zou ik die planten waarvan ik niet weet of ze leven er ook het liefst uithalen, maar ik weet niet of dat verstandig is. Wel lijden ze wat onder het scheppen, ik probeer ze te vermijden maar haal toch wat slierten mee uit het water.

Ben van plan om er morgen mee verder te gaan en wat zuurstofplanten aan te schaffen, de vijver dan even te laten bekomen / herstellen en daarna pas vissen aan te schaffen.

Heb je topic bekeken, wat tof met al die kikkers! Ben benieuwd of er dan toch nog kikkers tevoorschijn komen bij mij. En je hebt ook prachtige vissen :Y Die twee grote heb je dus verkocht?
pi_95061644
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 08:58 schreef Hyperdude het volgende:
Wel/geen filter en 02 voorziening hangt erg af van wat voor vissen je hebt:
Goudwindes eten elkaar niet op, woelen niet in de bodem en zijn volgens mij ongeveer de simpelste om in leven te houden. Voer is ook niet zo kritisch.
bv. steurachtigen woelen in de bodem= minder helder water.
Koi is een heel ander verhaal qua filters ed gedoe/werk.

ff foto gemaakt vanuit slaapkamer :)
Gisteren flink wat troep van de bodem gehaald. Heb de pomp wel aan staan, maar filter nog niet.
Bezinkt dus redelijk snel. Langs de randen moet ik nog even schoonmaken, zie ik, :@
[ afbeelding ]
Wat fijn, zo'n ruime vijver. Je hebt schrikdraad langs de rand?

Ik vind steuren prachtig en zou heel graag een geschikte vijver ervoor willen maken, maar ik las dat ze vaak helemaal niet gelukkig zijn in een vijver en over het algemeen geen geschikte vijvervis zijn. Dus hoe mooi ik ze ook vind, dat doe ik niet. Maar shubunkins een fijn leven geven in mijn vijver, dat moet lukken :)
  dinsdag 5 april 2011 @ 19:02:41 #34
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_95081952
Klopt. Schrikdraad nog aanwezig van vorige bewoners.
Simpel systeempje van Velda. Wel weer 220V nodig.
Werkt volgens mij aardig. Maar waarschijnlijk niet tegen echt slecht gehumeurde reigers. :@

Zo ziet het er nu uit. Na 2 dagen filteren, vergelijk met eerdere foto. En nu ook nog veel minder licht/zon :) :
  dinsdag 5 april 2011 @ 23:38:57 #35
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95099922
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 10:40 schreef Lolaatje het volgende:

[..]

Heb er een deel van de troep uitgeschept, maar echt opgeschoond is het nog lang niet. Er zitten ook veel bladeren vast in de drijfplant en van de bodem valt nog van alles te scheppen, maar dat gaat wat voorzichtig op de gok omdat ik niet kan zien wat daar aan planten staat. Eigenlijk zou ik die planten waarvan ik niet weet of ze leven er ook het liefst uithalen, maar ik weet niet of dat verstandig is. Wel lijden ze wat onder het scheppen, ik probeer ze te vermijden maar haal toch wat slierten mee uit het water.

Ben van plan om er morgen mee verder te gaan en wat zuurstofplanten aan te schaffen, de vijver dan even te laten bekomen / herstellen en daarna pas vissen aan te schaffen.

Heb je topic bekeken, wat tof met al die kikkers! Ben benieuwd of er dan toch nog kikkers tevoorschijn komen bij mij. En je hebt ook prachtige vissen :Y Die twee grote heb je dus verkocht?
Ik heb alle vissen nog, maar die 2 groten zouden er idd beter uit kunnen, ergens naar toe waar ze echt de ruimte hebben. Nu beginnen de onderwaterplanten weer hevig te groeien en zit vooral die dikke, donkere vis regelmatig verstrikt in al dat groen. Dan zie je die vis enorm worstelen en al dat groen bewegen.......Hij zit natuurlijk niet echt vast, maar zo ziet het eruit. Vooral die groten zwemmen de hele dag maar wat rondjes, de ruimte is gewoon te krap om eens even lekker snel te zwemmen.
  dinsdag 5 april 2011 @ 23:45:14 #36
42366 Staal
pi_95100232
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 19:02 schreef Hyperdude het volgende:
Werkt volgens mij aardig. Maar waarschijnlijk niet tegen echt slecht gehumeurde reigers. :@

Zo ziet het er nu uit. Na 2 dagen filteren, vergelijk met eerdere foto. En nu ook nog veel minder licht/zon :) :
[ afbeelding ]
Ja, jij hebt echt dat inktzwarte water dat heel helder is. Klinkt tegenstrijdig en weet het niet anders te omschrijven maar dit vind ik het mooiste water. Mij is het vorig jaar niet gelukt om het in een halve grote wijnton voor elkaar te krijgen. De jaren ervoor wel.
Un certain jeune homme
pi_95104167
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 23:38 schreef childintime het volgende:

[..]

Ik heb alle vissen nog, maar die 2 groten zouden er idd beter uit kunnen, ergens naar toe waar ze echt de ruimte hebben. Nu beginnen de onderwaterplanten weer hevig te groeien en zit vooral die dikke, donkere vis regelmatig verstrikt in al dat groen. Dan zie je die vis enorm worstelen en al dat groen bewegen.......Hij zit natuurlijk niet echt vast, maar zo ziet het eruit. Vooral die groten zwemmen de hele dag maar wat rondjes, de ruimte is gewoon te krap om eens even lekker snel te zwemmen.
Mijn vijver ligt er echt zo niet bij.
Triest voor jouw vissen.
pi_95107179
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 23:38 schreef childintime het volgende:

[..]

Maar je gaat hem aan het einde van de zomer aanpassen toch? Als hij daarna groot genoeg wordt voor die twee grote dan zou ik ze niet weg doen en eventueel tot die tijd ergens onderbrengen.
pi_95107220
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 19:02 schreef Hyperdude het volgende:

[ afbeelding ]
Wat een verschil in twee dagen tijd :) Heb je veel last van reigers? Ik schaf eerst een net aan tegen katten, hoop dat dat afdoende is.
  woensdag 6 april 2011 @ 18:18:03 #40
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_95129134
Net is ook prima tegen katten.
Maar katten hebben bij mijn vissen geen kans, die zien ze van een kilometer aankomen. :P

Reigers heb ik, voorzover ik dat in de gaten kan houden, geen last van. Probleem is dat een reiger die het éénmaal op je vijver gemunt heeft die hele vijver leeg kan prikken binnen een paar uur. Maar dan heb je wel echt pech. Hangt er ook vanaf waar je woont. Ik woon in een relatief bosrijk deel en zie eigelijk nooit een riger in de tuin/buurt, maar een kilometer verederop langs de sloten van de weilanden stikt het van de reigers.
En ooivaars. :)
  woensdag 6 april 2011 @ 20:12:11 #41
42366 Staal
pi_95134939
Dat schrikdraad en netten vind ik wel zo lelijk aan een vijver. Als je watertje toch zo enorm onder vuur ligt. Waarom niet alleen heel mooie beplanting? Wat er van de natuur afkomt, laten de beste het overleven.
Un certain jeune homme
  woensdag 6 april 2011 @ 20:46:36 #42
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_95137073
Dat ene draadje vind ik wel meevallen (op mijn foto's).
En als het om het recht van de sterkste moet gaan; natuur enzo :P, schiet ik die reigers wel af.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 7 april 2011 @ 01:13:45 #43
163650 Greys
pi_95152801
Bij mijn mini-vijver zat ook een keer zo'n knurft relaxed te vissen in de voortuin :')

IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  donderdag 7 april 2011 @ 01:23:14 #44
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95152997
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 08:22 schreef Lolaatje het volgende:

[..]

Maar je gaat hem aan het einde van de zomer aanpassen toch? Als hij daarna groot genoeg wordt voor die twee grote dan zou ik ze niet weg doen en eventueel tot die tijd ergens onderbrengen.
Hoe groot worden ze uiteindelijk? Ik kan niet veel meer uitbreiden dan wat dieper en wat in de lengte. Veel meer ruimte heb ik ook niet. Het leuke is wel dat dit vissen zijn die "gedumpt" zijn. Vissen die dus ooit in kommetjes werden gehouden en waar mensen vanaf wilden. Ze werden in deze vijver gezet nadat alle goudwindes door reigers opgevreten waren. De 2 grootsten zwemmen meestal samen en de 2 kleinere ook.
  donderdag 7 april 2011 @ 01:27:35 #45
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95153063
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 01:13 schreef Greys het volgende:
Bij mijn mini-vijver zat ook een keer zo'n knurft relaxed te vissen in de voortuin :')

[ afbeelding ]
_O- Geweldig die foto. Hier is ooit in het verleden zelfs schrikdraad om de vijver heen geweest maar ook dat hield ze bij extreme koude niet tegen. Het enige wat ik echt vind helpen is gaas (volieregaas/ kippengaas) en dat doe ik er dus 's winters overheen. Daar kan ik dan meteen het plastic op laten rusten als het hard vriest/waait.
pi_95187196
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 01:23 schreef childintime het volgende:

[..]

Hoe groot worden ze uiteindelijk? Ik kan niet veel meer uitbreiden dan wat dieper en wat in de lengte. Veel meer ruimte heb ik ook niet. Het leuke is wel dat dit vissen zijn die "gedumpt" zijn. Vissen die dus ooit in kommetjes werden gehouden en waar mensen vanaf wilden. Ze werden in deze vijver gezet nadat alle goudwindes door reigers opgevreten waren. De 2 grootsten zwemmen meestal samen en de 2 kleinere ook.
Oei, dat zou ik je niet durven zeggen. Maar het lijken me zeker geen vissen die überhaupt in een kom gehouden kunnen worden. Ik vind ze wel echt prachtig. Heb vandaag een hele poos bij de koi vissen staan kijken, vind ze zo gaaf O+

Ook heb ik mijn water laten testen en alle waarden zijn goed, ik zou er in principe zo vissen in kunnen doen. Alleen omdat ik geen filter heb, moet ik er een soort poreuze korrels ingooien om die te enten met bacteriën. En dat is alleen effectief als ik niet (veel) slib op de bodem heb dus dat ga ik morgen onderzoeken. Anders moet dat er eerst uit, wordt vast een leuk klusje :P
  donderdag 7 april 2011 @ 21:11:14 #47
42366 Staal
pi_95187500
Mosselen.
Un certain jeune homme
  donderdag 7 april 2011 @ 21:12:36 #48
42366 Staal
pi_95187601
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 17:12 schreef Staal het volgende:
Dacht ook al het gepost te hebben.
Un certain jeune homme
pi_95188760
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 21:12 schreef Staal het volgende:

[..]

Dacht ook al het gepost te hebben.
Klopt. Ik heb er daardoor ook één en ander over gelezen, maar ben er nog niet over uit.

quote:
Er zijn ook twee zaken waar je zeker rekening mee moet houden:
1: jonge zoetwater mosselen parasieteren op vissen
2: als mosselen sterven zijn ze grote vervuilers en stinken enorm
En ik las dat ze op zodra het water helder is redelijk snel sterven omdat er dan niet meer genoeg voedsel voor ze is. In hoeverre dat klopt, weet ik niet, maar het maakt wel dat ik er wat huiverig voor ben.
  donderdag 7 april 2011 @ 23:58:43 #50
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95199765
Maar dat parasiteren op vissen schijnt geen probleem te zijn dacht ik gelezen te hebben. Ze zitten op de vis zolang ze hun eerste schelpje hebben (de larven), zodra ze hun volgende schelpje krijgen laten ze de vis weer los. Zolang je geen 300 larven van die mosselen hebt, kan dat geen kwaad voor de vis. Je moet dus denk ik gewoon niet 10 mosselen tegelijk in je vijver doen. Ten eerste is er dan minder voedsel voor ze en ten tweede schijnen ze zich behoorlijk voort te planten.

Ik ga het met 1 proberen als het straks wat warmer is. Ze leven solitair, dus 1 kan ik gewoon gaan proberen.

Ik denk als je geen filters gebruikt, je altijd troep in je vijver zult hebben. En ws bestaat er zelfs voor deze mossel voeding. In de enorme vissenwinkel waar ik laatst ben geweest, houden ze die zoetwatermosselen gewoon binnen, in een schoon aquarium, met filters.
  vrijdag 8 april 2011 @ 00:18:21 #51
42366 Staal
pi_95200664
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 21:27 schreef Lolaatje het volgende:

[..]

Klopt. Ik heb er daardoor ook één en ander over gelezen, maar ben er nog niet over uit.

[..]

En ik las dat ze op zodra het water helder is redelijk snel sterven omdat er dan niet meer genoeg voedsel voor ze is. In hoeverre dat klopt, weet ik niet, maar het maakt wel dat ik er wat huiverig voor ben.
In helder water gaan ze binnen een paar maanden dood. Dat is in ieder geval mijn ervaring tot dusver m.b.t overwinteren in een binnenaquarium. Geen slib, etc.

Buiten hebben ze wel genoeg voer en slib.
En niemand krijgt jonge zoetwatermosselen, zoveel is echt wel zeker. :D.

Het hoeft ook niet he, maar het is wel een aanrader want het zijn wondertjes voor je water.
Un certain jeune homme
  vrijdag 8 april 2011 @ 09:31:20 #52
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_95206828
Veel water.
Weinig, geschikte, vissen.
Zuinig voeren.
Geschikte planten.
Kan je beste een helder vijvertje voor elkaar krijgen zonder filter en (bio-)chemie.

Ik stond een paar weken geleden in de winkel weer verbaasd te kijken wat er allemaal te koop is om mijn water "in balans" te brengen. Bacterie zus, bacterie zo, slib afbrekers/omzetters, voedingsupplementen, geneesmiddelen, filterstarters/onderhouders. En niet goedkoop.

Mijn vijver vandaag, let op het zichtbaar worden van de slang (op ongeveer 50 cm diepte) van pomp/filter:
pi_95208418
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 09:31 schreef Hyperdude het volgende:
Veel water.
Weinig, geschikte, vissen.
Zuinig voeren.
Geschikte planten.
Kan je beste een helder vijvertje voor elkaar krijgen zonder filter en (bio-)chemie.

Ik stond een paar weken geleden in de winkel weer verbaasd te kijken wat er allemaal te koop is om mijn water "in balans" te brengen. Bacterie zus, bacterie zo, slib afbrekers/omzetters, voedingsupplementen, geneesmiddelen, filterstarters/onderhouders. En niet goedkoop.

Mijn vijver vandaag, let op het zichtbaar worden van de slang (op ongeveer 50 cm diepte) van pomp/filter:
[ afbeelding ]
Subtraat en bacteriën zijn dus niet per se nodig? Ik wil het zo graag goed doen, maar laat mezelf een beetje gek maken ondertussen geloof ik :')

Vanmorgen heb ik even gehengeld, maar ik heb wel behoorlijk veel slib op de bodem van mijn vijver, en ik begreep dat dat ideaal is voor algen. Echt eruit scheppen lukt niet goed omdat het zo snel opdwarrelt, dus dan zou ik hem leeg moeten pompen om het eruit te scheppen. Wat zou jij doen?
  vrijdag 8 april 2011 @ 10:28:09 #54
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_95208641
Hangt er helemaal vanaf wat je met je vijver wilt.

Ik heb de vijver, met vissen overgenomen van de vorige bewoners en vind het al aardig dat ik 4 jaar later nog nooit een dooie vis heb gezien, en er zo nu en dan nog wat nieuw klein grut rondzwemt. :)

Koi vergen veel meer van je waterkwaliteit dan bv. goudwindes.
Ik hou wel van helder water, maar op de bodem blijft altijd (blader-)troep liggen. En ik heb wel meer te doen.
Heb zelf een filter met UV lamp tegen algen. Dat helpt aardig, maar waterpest krijg ik bv. niet uitgroeid in mijn vijver. Als het éénmaal warm wordt kan ik er iedere week wel een emmer vol van oogsten. Iemand nog recepten?
Maar volgens de fabriek dien je dus bv. ieder jaar die UV-lamp te vervangen á ¤35-40. Daar doe ik wel 2 of 3 jaar mee, of tot ik veel algen zie.

NB. Mijn vijver is ongeveer 12000 liter. Filter heb ik zoiets:
http://old.oase-livingwat(...)men/biosys-sets.html

Was ook iets van ¤800 :@

[ Bericht 3% gewijzigd door Hyperdude op 08-04-2011 10:34:09 ]
pi_95208876
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 00:18 schreef Staal het volgende:

[..]

In helder water gaan ze binnen een paar maanden dood. Dat is in ieder geval mijn ervaring tot dusver m.b.t overwinteren in een binnenaquarium. Geen slib, etc.

Buiten hebben ze wel genoeg voer en slib.
En niemand krijgt jonge zoetwatermosselen, zoveel is echt wel zeker. :D.

Het hoeft ook niet he, maar het is wel een aanrader want het zijn wondertjes voor je water.
Qua slib en algen is het wel een goede optie inderdaad. Ben vooral bang dat ik niet doorheb dat er eentje overlijdt en mijn vijver onwijs gaat vervuilen (en stinken).
  vrijdag 8 april 2011 @ 10:39:16 #56
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_95208990
Kijk ook eens bij verschillende vijverwinkels/tuincentra; tot je een deskundig iemand tegenkomt die wat tijd voor je over heeft.
Toen ik net een vijver had wist ik ook niets. Nu nog niet veel, maar da's ook niet nodig. ;)
Zo was een acuut probleem; hoe voer je de vissen als je weg bent met vakantie.
De buren?
Voederautomaat?
Of de dude van de vissenwinkel die zegt dat goudwindes wel een paar weken zonder voer kunnen en zoizo vaker overvoed dan ondervoed worden. Ipv. alleen maar zooi te willen verkopen/aansmeren. ^O^
pi_95209208
Mijn vijver is echt mini vergeleken bij de jouwe :D. Ik wil er een aantal shubunkins in houden en die een plezierig onderkomen bieden. Voor koi is mijn vijver echt te klein (ca. 1500 liter schat ik). En die zijn (als je er niet te veel hebt tenminste) ook niet zo belastend voor je water begreep ik.

Nu heb ik gisteren wel gesproken met iemand van het tuincentrum en die raadde mij dus subtraat in combinatie met bacteriën aan, maar daarvoor mag er niet veel slib aanwezig zijn.
Maar ook wat informatie inwinnen bij een vijverwinkel kan nooit kwaad inderdaad :).
  vrijdag 8 april 2011 @ 23:57:42 #58
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95245045
Ik heb ook veel waterpest. Ik denk wel dat mijn vissen 's winters in de resten daarvan overwinteren. 's Zomers trek ik er ook regelmatig wat handen vol uit. Maar ik haal het niet allemaal weg, want ook mijn zwarte visje (zonnebaars?) verschuilt zich daartussen,watervlooien houden ook erg van onderwaterplanten en als ik alles weg zou halen heb ik ook geen dril meer (en dat wil ik wel).

Wat Hyperdude zegt is wel waar. Ik kocht destijds (jaren terug) voor deze vijver voor m'n moeder een zonnebaars. Ik wilde er een stuk of 3. Mannetje bij tuincentrum zei dat ik dat absoluut niet moest doen. Een zonnebaars is een solitair levend dier; die mist geen gezelschap. Als je er meer dan 1 hebt, heb je kans dat je er binnen de kortste keren 300 hebt, die dan ook je vissen aan gaan vreten.

Lolaatje, ik zou gewoon wat troep opruimen in de vijver, wat onderwaterplantjes en een zuurstofpompje erin en dan eens een aantal weekjes kijken hoe het geheel zich houdt. Het is gewoon jammer als je visjes doodgaan door redenen waar je maar naar moet raden. Je kunt ook als je troep hebt verwijdert, een pompje erin gehangen hebt, eerst eens wat zakjes met watervlooien en de vijver gooien. Die zuiveren ook je water en als je nog geen vissen erin hebt, kunnen ze zich even lekker voortplanten. Wees niet bang voor overpopulatie; zodra je er vissen indoet vind je meestal geen vlo meer terug :Y)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')