abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94808113
Hallo,

Ik zag genoeg verhalen op het internet staan over gasverbruik, en toen dacht ik: Dan moet ik mijn eigen verhaal ook maar eens kwijt....

Toen wij hier kwamen wonen stond de stand van gas laag, uit eindelijk moesten we heel wat bij betalen... Eigenlijk nooit ergens echt bij stil gestaan, totdat wij gingen vergelijken met anderen. Wij hebben geloof ik 3 jaar lang 3000m3 gas verbruikt per jaar, zucht... Vorig jaar hebben we 1800m3 verbruikt dus we dachten we gaan de goede kant op! Totdat we de afrekening laatst kregen, weer 1700m3 meer verbruikt. Het lullige aan het verhaal is dat we zijn overgestapt en die 1700 over 5 maanden is... Ik snap er werkelijk echt niks van, oke ik en mijn vriend zaten allebei thuis, en we hebben in november een babytje gekregen. Maar hierdoor stijgt het gas toch niet zo erg??

We wonen in een huurhuis, in het midden. We hebben een vrij groot huis, open keuken, boven 3 slaapkamers, en op zolder nog 2. We hebben 2 kindertjes van (bijna) 5 en 4 maanden.

Ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden want ik kom er niet meer uit..

Van de week is er een monteur bij de ketel geweest, ik zei tegen hem, wij hebben een vrij hoog verbruik qua gas en zijn tegen woord was: ja dat komt door de ketel. Door zijn directe antwoord en ik mijn verhaal niet eens kon af maken stond ik al met de mond vol tanden... Over 3 a 4 jaar echter krijgen we een nieuwe ketel...

We kunnen de warm water knop van de ketel uit doen, als we bijv op vakantie gaan. Sommige buren doen de knop ook 's nachts om, ik weet echter niet of dat ook wat uit maakt.
pi_94808199
Had iedere maand de stand van de gasmeter genoteerd. Dan geen verrassingen en dan zul je zien dat in de wintermaanden het gasverbruik SUBSTANTIEEL stijgt. Tot wel NEGEN keer zoveel als in een zomermaand.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 30 maart 2011 @ 14:24:22 #3
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_94808233
Thuis zijn, een baby plus de koude winter kunnen heel goed voor een hoog verbruik hebben gezorgd. Voeg daar nog een oude ketel aan toe en bingo!

Wanneer ben je overgestapt van leverancier, net voor de winterperiode soms?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 30 maart 2011 @ 14:24:53 #4
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_94808256
Je verbruikt het meeste gas als je de verwarming aan hebt staan. En dat is in de winter. In de zomer gebruik je een klein beetje voor koken, en warm water, maar dat is maar een paar procent van het totaal.

Zaten die 5 maanden niet toevallig in de (koude) winter?

En hoe hoog zet je je verwarming overdag en 's-nachts?
[_] <- Sign here
  woensdag 30 maart 2011 @ 14:25:58 #5
55693 Radio-silence
Allememachies! Adri-anus toch
pi_94808298
quote:
11s.gif Op woensdag 30 maart 2011 14:20 schreef Miss_Anita het volgende:
Wij hebben geloof ik 3 jaar lang 3000m3 gas verbruikt per jaar, zucht...
Ben je soms een Duitser?
  woensdag 30 maart 2011 @ 14:27:11 #6
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94808334
Wat heb je aan isolatie en wat voor ketel heb je precies?
  woensdag 30 maart 2011 @ 14:40:55 #7
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_94808870
Hoe lang douchen jullie met z'n vieren?
Er zijn genoeg huishoudens waar er meer gas verspilt wordt met veel te lang douchen dan met het huis warm stoken...

Heb je een HR ketel, dan kun je eens kijken hoe warm dat ding de radiatoren opstookt.
Retourwater naar de ketel moet toch minsten lager zijn dan 60 graden anders is heel je HR effect weg. Hoe kouder terug naar de ketel hoe beter.
Vaak kun je met 40 a 50 graden water in je radiatoren al heel aardig je huis stoken terwijl heel veel mensen het radiatorwater achterlijk hoog opstoken met als resultaat een hoog gasverbruik...

[ Bericht 31% gewijzigd door RaymondK op 30-03-2011 14:46:25 ]
pi_94809355
We hebben in september in het hele huis dubbele beglazing gekregen en kunstof kozijnen. Dus we dachten dat het al een stuk minder zou worden. Het huis is verder wel goed geïsoleerd alleen de hal en de douche zijn wat koud omdat het een stukje uit steekt vergeleken bij de rest van het huis.

En ik had de verwarming in de zomer maanden uit, vanaf april denk ik. 's avonds een vest aan en het valt ook wel te doen. 's nachts zet ik de thermostaat op 16 a 17 graden, overdag 20 (tegenwoordig 19, want ik vind de rekening wel erg hoog)

Die tip van het gas noteren moet ik idd maar eens gaan, ik heb het de laatste week wel een paar keer genoteerd maar nooit op dezelfde tijden, dus echt wijzer wordt ik er niet van....

En ik woon dus net een paar jaar op mezelf en thuis vond mijn moeder alles wel prima. Ik had de hele dag de thermostaat op 21 toen ik daar woonde. Terwijl ik dus echt wel na ging denken toen ik op mezelf ging.
pi_94809853
quote:
1s.gif[b] Op woensdag 30 maart 2011 14:53 schreef Die tip van het gas noteren moet ik idd maar eens gaan, ik heb het de laatste week wel een paar keer genoteerd maar nooit op dezelfde tijden, dus echt wijzer wordt ik er niet van....
Echt een aanrader. Ik noteer alle meterstanden al jaren iedere 1e dag van de maand. Het is mooi om te zien hoe het verbruik zich ontwikkteld door de seizoenen heen. Ik weet precies mijn verbruik en de daaraan vastgekoppelde kosten; nooit `verrassingen´. Na een maanden zul je het als een `sport´ gaan ervaren en zelfs uitkijken naar de dag dat je de meterstanden weer kun opnemen (ik dus overmorgen weer :D)
pi_94810163
Haha, wij hebben een slimme meter van oxxio echter alleen voor stroom, ik ben ook heel hard bezig om de elektra naar beneden te krijgen want dat verbruiken wij ook al zoveel.. Elke dag even kijken hoeveel ik de dag ervoor heb gebruikt.. Zo gebruik ik de droger ook niet meer, onze condensdroger was stuk dus heb ik via mp een oude gekocht, maar nu ik zie hoeveel hij verbruikt spaar ik liever voor een nieuwe.. En zo moet ik ook maar bezig met gas, al kan ik van de elektra precies zien wat er elk uur verbruikt is, en kan ik het een beetje in schatten wat er toen aan stond. Bij gas vind ik het allemaal wat ingewikkelder om dat het elke dag verschilt vanwege de temp buiten.
pi_94810844
Die warm waterknop hadden wij ook op onze vorige ketel (van de zomer alles vervangen)
Wij hadden hem altijd uitstaan, alleen wanneer we warm water nodig hadden deden we hem omzetten, ik kan me voorstellen dat je eraan moet wennen, maar voor ons was het een gewoonte geworden.
Wanneer die knop altijd op aan stond, hoorden we de ketel nl. om de paar minuten gaan loeien.

We hadden daardoor best wel een lage gasrekening (zelfde huissituatie als jou)

Probeer dat eens.
pi_94811750
Oke, ja dat zal wel even wennen zijn.
Maar zo stond ik gister ook eten te koken en het duurt hier eeuwen om warm water te krijgen, toen had ik al besloten dat het sneller gaat als ik de waterkoker aan zet.
En de knop dus alleen even aan moet als we gaan douchen verder kan ik eerst wel water koken en dan sopje of iets gaan maken.

En dan kan ik binnenkort wel kijken of het wat helpt.
Hier slaat de ketel niet heel vaak aan, als je de kraan aan zet of als de verwarming weer aan slaat.
's nachts slaat de ketel ook wel eens aan, dat vond ik in het begin wel irritant maar ja dan ben ik ook alweer aan gewend, hihi.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 30 maart 2011 @ 15:59:14 #13
13151 crew  Rewimo
pi_94812083
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 14:24 schreef Rewimo het volgende:
Thuis zijn, een baby plus de koude winter kunnen heel goed voor een hoog verbruik hebben gezorgd. Voeg daar nog een oude ketel aan toe en bingo!

Wanneer ben je overgestapt van leverancier, net voor de winterperiode soms?
En?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_94812549
Ja ik geloof dat het toen oktober of november was, maar daarvoor hadden we dan al 1800 verbruikt. Wat dus gaat over vanaf ongeveer februari tot oktober november en de verwarming stond uit vanaf ongeveer april tot september, oktober..
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 30 maart 2011 @ 16:12:31 #15
13151 crew  Rewimo
pi_94812621
Dan denk ik dat je je ketel eens goed na moet laten kijken. Die zou weleens dat hoge verbruik kunnen veroorzaken.
pi_94813141
Die is dus net vorige week na gekeken, de rest is allemaal goed...
Al lekt hij nu alweer water, maar wij wonen dus in een huurhuis en krijgen nog geen nieuwe ketel..
De lekkage wordt maandag verholpen.
En het binnen werk van de ketel is trouwens vorig jaar vernieuwd, omdat hij een ongelooflijke herrie maakte. En de rode ronde onder de ketel want die lekte ook.
pi_94820382
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 14:53 schreef Miss_Anita het volgende:
We hebben in september in het hele huis dubbele beglazing gekregen en kunstof kozijnen. Dus we dachten dat het al een stuk minder zou worden. Het huis is verder wel goed geïsoleerd alleen de hal en de douche zijn wat koud omdat het een stukje uit steekt vergeleken bij de rest van het huis.
En hoe is de rest van het huis geïsoleerd, als je afgelopen jaar pas dubbele beglazing hebt gekregen lijkt het mij eerder een ongeisoleerd huis.
Dus zijn de muren wel geïsoleerd?, is het dak geïsoleerd?, is de vloer voorzien van isolatie?
Alleen de ramen voorzien van dubbele beglazing helpt natuurlijk wel wat maar lang niet voldoende.
En gezien dit feit lijkt het me dus dat de rest niet of nauwelijks geïsoleerd is.
Kunststof kozijnen of niet maakt verder weinig uit.

quote:
En ik had de verwarming in de zomer maanden uit, vanaf april denk ik. 's avonds een vest aan en het valt ook wel te doen. 's nachts zet ik de thermostaat op 16 a 17 graden, overdag 20 (tegenwoordig 19, want ik vind de rekening wel erg hoog)
Je zet de verwarming uit, maar niet de warmwater functie.
Je waakvlam blijft dus branden.
Je dagge pedagoog zou ik gewoon op 20 houden als je je daarbij prettig voelt, koukleumen in huis is nu ook niet echt prettig.
De nachtverlaging is wel veel te hoog, aangeraden wordt om de nachtverlaging zo'n 5 graden lager in te stellen, dus ipv 16 à 17 graden moet je deze dus verlagen naar 14 à 15 graden, daar bespaar je veel meer mee.
quote:
Die tip van het gas noteren moet ik idd maar eens gaan, ik heb het de laatste week wel een paar keer genoteerd maar nooit op dezelfde tijden, dus echt wijzer wordt ik er niet van....
Kies een vaste dag en tijdstip, let wel hoe kouder het buiten is des te groter wordt het gasverbruik, des te warmer des te minder gas je gaat verbruiken.
quote:
En ik woon dus net een paar jaar op mezelf en thuis vond mijn moeder alles wel prima. Ik had de hele dag de thermostaat op 21 toen ik daar woonde. Terwijl ik dus echt wel na ging denken toen ik op mezelf ging.
Tja op jezelf wonen leer je ook beter nadenken over de kosten.

Je kunt natuurlijk ook bereken of je ketel goed afgesteld is.
Om een aardige indicatie te krijgen heb je eigenlijk meer gegevens nodig, maar laten we het heel basic houden.

Zet je verwarming vragend ( vol vermogens vraag ketel)
Kijk bij je gasmeter naar het eerste cijfer achter de komma, hoeveel tijd duurt het voordat deze 1 volle omwenteling heeft afgelegd, voor een nauwkeurigere meting neem je het eerste cijfer voor de komma, deze tijdsduur is natuurlijk veel langer, daarom kun je bijvoorbeeld ook het eerste cijfer achter de komma 2 of meer omwentelingen laten maken.

Neem de tijd met een stopwatch op en geef even aan of je 1 of meer omwentelingen achter de komma heb genomen of voor de komma.

Geef tevens even de gegevens door die op je type laat van je cv ketel staat.
pi_94832112
Oke, ik zal het morgen even proberen.
Ik heb het morgen wel druk, dus moet even kijken of het lukt.

Het dak en de zij muren zijn wel goed geïsoleerd, ik hoor de buren eigenlijk nooit (terwijl ze 5 kinderen hebben) De tussen muren boven zijn echter niet zo goed geïsoleerd, met boren zit je zo in de andere kamer, hihi. Boven hebben we alleen de verwarming aan gehad op de babykamer (een klein stukje) toen het buiten echt vroor. Op zolder zit een houten muurtje, maar het is er nooit koud. De verwarming daar staat wel altijd aan want ik geloof dat dat moet omdat die direct is aangesloten op de cv, het is ook een andere verwarming dan in het rest van het huis.

Beneden hebben we alleen een vrij grote ruimte om te verwarmen, vanwege een open keuken.
En de vloer is er altijd koud (zit een holle ruimte onder) En als het hard waait komt er een hele koude wind vanaf de hal.
  donderdag 31 maart 2011 @ 08:46:12 #19
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94843325
Heb je tochtstrips bij de voordeur?
pi_94843496
Nee we hebben van die (voor mij) nieuwe deuren, als je de deurkruk omhoog doet dan komt er geen koude lucht meer langs. We hebben vorig jaar met de nieuwe ramen en kozijnen het behang eruit gehaald in de hal (dat moest ook wel want de tegels vielen eruit) daar ontdekten we wel een hele schimmel plek. Achter het muurtje zit de meterkast en daar in een plaatje van hout die je er zo uit tilt en dan ben je in de kruip ruimte.
pi_94977919
Ik heb de meter nog niet opgenomen, maar wel de meterstand opgenomen op 1 april om 20:10 het was toen 18313 en net half 3, 3 april 18318. Dus dat is wel redelijk denk ik. Gister was het natuurlijk mooi weer en om 3 uur heb ik stekker van de ketel eruit gehaald want we gingen weg. Om 12 uur heb ik de stekker er weer in gedaan.

Maar ik had nog een vraag, mijn vriend zei net dat als hij de thermostaat lager zet (stond op 20 en zette op 19) slaat de ketel aan. Niet dat hij veel verbruikt, de cijfers blijven achter de komma, maar is dat normaal?

Morgen komt er iemand bij de ketel dus kan ik dan gelijk aan geven dat dat gebeurd, als dat erg is tenminste..

Wij hebben een intergas HR ketel.
pi_94987719
[quoteHet lullige aan het verhaal is dat we zijn overgestapt en die 1700 over 5 maanden is..[/quote]

Als deze 5 maanden net de winter was, dan is dit heel normaal voor een gemiddeld gezin.

90% van al het gasverbruik maak je in de winter.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_94989833
Een gemiddeld gezin verbruikt 1800 per jaar, wij hebben 3500 verbruikt.
pi_94991945
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 19:33 schreef Miss_Anita het volgende:
Een gemiddeld gezin verbruikt 1800 per jaar, wij hebben 3500 verbruikt.
Ook daar valt verder geen peil op te trekken.
Gemiddeld wilt nog niet zeggen dat iedereen zoveel gebruikt, zelf gebruik ik een kleine 800 à 900 m3 per jaar, ook daar zijn er genoeg van, dus dat betekent ook dat er meer dan genoeg huizen zijn die 2700 m3 of meer gebruiken.

Je hebt pas in september dubbele beglazing gekregen en andere deuren.
Zijn de spouwmuren toen ook geïsoleerd of niet?, aangezien je dat niet weet, immers je gaf er geen duidelijk antwoord op, ga ik ervan uit dat je vloer, muren en dak niet geïsoleerd zijn.

Dubbele beglazing is leuk, maar dit heeft zonder spouwmuur isolatie meer een geluidswerende functie dan een echte warmte isolerende functie, het helpt wel iets, maar minder dan wanneer je alles laat isoleren.

Zoals eerder gezegd, zet de nachtverlaging op 15 graden ipv op 18 graden, dit zet sowieso al veel meer zoden aan de dijk en dus directe besparing.

Overigens lijkt het er niet op dat je er echt mee zit, anders had je wel eerder uitgezocht of er energiebesparende maatregelen uit te voeren zijn.
  maandag 4 april 2011 @ 08:43:52 #25
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_95012246
Nachtverlaging moet je gewoon zo instellen dat je ketel helemaal niet meer aangaat gedurende de nacht.
En dan genoegen nemen met een wat langere opstooktijd.
Who cares als het 12 graden is in de woonkamer 's nachts. Als je je thermostaat programeerd kun je hem wat eerder laten beginnen zodat de kou er een beetje uit is als je wakker wordt, maar heb je wel heel de nacht veel minder warmteverlies gehad om dat je huis gemiddeld gewoon veel kouder was.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')