quote:
Op woensdag 30 maart 2011 14:53 schreef Miss_Anita het volgende:We hebben in september in het hele huis dubbele beglazing gekregen en kunstof kozijnen. Dus we dachten dat het al een stuk minder zou worden. Het huis is verder wel goed geïsoleerd alleen de hal en de douche zijn wat koud omdat het een stukje uit steekt vergeleken bij de rest van het huis.
En hoe is de rest van het huis geïsoleerd, als je afgelopen jaar pas dubbele beglazing hebt gekregen lijkt het mij eerder een ongeisoleerd huis.
Dus zijn de muren wel geïsoleerd?, is het dak geïsoleerd?, is de vloer voorzien van isolatie?
Alleen de ramen voorzien van dubbele beglazing helpt natuurlijk wel wat maar lang niet voldoende.
En gezien dit feit lijkt het me dus dat de rest niet of nauwelijks geïsoleerd is.
Kunststof kozijnen of niet maakt verder weinig uit.
quote:
En ik had de verwarming in de zomer maanden uit, vanaf april denk ik. 's avonds een vest aan en het valt ook wel te doen. 's nachts zet ik de thermostaat op 16 a 17 graden, overdag 20 (tegenwoordig 19, want ik vind de rekening wel erg hoog)
Je zet de verwarming uit, maar niet de warmwater functie.
Je waakvlam blijft dus branden.
Je dagge pedagoog zou ik gewoon op 20 houden als je je daarbij prettig voelt, koukleumen in huis is nu ook niet echt prettig.
De nachtverlaging is wel veel te hoog, aangeraden wordt om de nachtverlaging zo'n 5 graden lager in te stellen, dus ipv 16 à 17 graden moet je deze dus verlagen naar 14 à 15 graden, daar bespaar je veel meer mee.
quote:
Die tip van het gas noteren moet ik idd maar eens gaan, ik heb het de laatste week wel een paar keer genoteerd maar nooit op dezelfde tijden, dus echt wijzer wordt ik er niet van....
Kies een vaste dag en tijdstip, let wel hoe kouder het buiten is des te groter wordt het gasverbruik, des te warmer des te minder gas je gaat verbruiken.
quote:
En ik woon dus net een paar jaar op mezelf en thuis vond mijn moeder alles wel prima. Ik had de hele dag de thermostaat op 21 toen ik daar woonde. Terwijl ik dus echt wel na ging denken toen ik op mezelf ging.
Tja op jezelf wonen leer je ook beter nadenken over de kosten.
Je kunt natuurlijk ook bereken of je ketel goed afgesteld is.
Om een aardige indicatie te krijgen heb je eigenlijk meer gegevens nodig, maar laten we het heel basic houden.
Zet je verwarming vragend ( vol vermogens vraag ketel)
Kijk bij je gasmeter naar het eerste cijfer achter de komma, hoeveel tijd duurt het voordat deze 1 volle omwenteling heeft afgelegd, voor een nauwkeurigere meting neem je het eerste cijfer voor de komma, deze tijdsduur is natuurlijk veel langer, daarom kun je bijvoorbeeld ook het eerste cijfer achter de komma 2 of meer omwentelingen laten maken.
Neem de tijd met een stopwatch op en geef even aan of je 1 of meer omwentelingen achter de komma heb genomen of voor de komma.
Geef tevens even de gegevens door die op je type laat van je cv ketel staat.