abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94788461
Ik ga binnenkort een schutting laten metselen, zo'n muurtje van 40 cm hoog met daarop een aantal pilaren met daar tussen schuttingpanelen. Precieze startdatum is nog niet bekend.

We gaan daar over twee maanden een zeil van 8x3 in de lengterichting aan vastmaken om zo ivm een feest een overkapping te kunnen maken. De andere kant komt aan een huis vast te zitten.

Zo'n zeil kan behoorlijk trekken als er wind onder komt. Dus het muurtje moet echt op volle stevigheid zijn. Zoals gezegd, de metseldatum is nog niet bekend. Op hoe lang moet je rekenen voor het schuttingmuurtje helemaal uitgehard is?
  dinsdag 29 maart 2011 @ 23:19:06 #2
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_94788871
één dag is voldoende.
  FOK!fotograaf dinsdag 29 maart 2011 @ 23:21:02 #3
17893 Forno
pi_94788953
Cement duurt circa 28 dagen uitharding voor volledige uitharding.

Dus over minimaal een maand moet het muurtje klaar zijn (als je pietje precies bent).

Edit: Na een paar dagen is dat muurtje ook al vrij stevig, wat Gerrit zegt.
pi_94789463
60 cm sleuf graven ( vorstgrens )

bekisting timmeren ( niet noodzakelijk, wel verstandig )

Gewapend beton aanbrengen

Beton storten

Goed laten drogen.

Hierop je muurtje metselen.

Dan kan het waaien wat het wil, maar het blijft overeind
pi_94801156
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 23:21 schreef Forno het volgende:
Cement duurt circa 28 dagen uitharding voor volledige uitharding.
[mierenneukmodus]
Niet geheel correct, de 28 dagen zijn benodigd om de eindsterkte te benaderen, doorsnee Portlandement doet er om en nabij een jaar over om volledig te verharden.
Die 28 dagen worden aangehouden om de waardes te garanderen welke in de eventuele constructieberekening zijn aangehouden.
[/mierenneukmodus]
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
pi_94801847
Als je ziet hoe ze in de prefab industrie werken, dan storten ze om 16:00 nog een element en de volgende ochtend om 8 uur ontkisten ze deze al. Nu is dat beton ook niet te vergelijken met standaard beton aangezien daar allerlei hulpstoffen en versnellers aan toegevoegd worden, maar het geeft wel een indruk van hoe snel iets kan uitharden.

Doorgaans houd je één of twee dagen aan en kun je al verder, zoals hier gezegd wordt :) Die twee maanden die je hebt inderdaad meer dan voldoende.
pi_94809238
Hoe ga je dat zeil vastzetten aan je pilaar, want als je in de bovenste steen een haak vastboort, blijft je muurtje wel staan, maar komt de steen gewoon los...
pi_94813249
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 11:31 schreef _VoiD_ het volgende:
Als je ziet hoe ze in de prefab industrie werken, dan storten ze om 16:00 nog een element en de volgende ochtend om 8 uur ontkisten ze deze al. Nu is dat beton ook niet te vergelijken met standaard beton aangezien daar allerlei hulpstoffen en versnellers aan toegevoegd worden, maar het geeft wel een indruk van hoe snel iets kan uitharden.

Doorgaans houd je één of twee dagen aan en kun je al verder, zoals hier gezegd wordt :) Die twee maanden die je hebt inderdaad meer dan voldoende.
Sterker nog als je CEM 52,5 gebruikt zie je het gewoon uitharden. Daar kun je bijna niet tegen storten.

Trouwens alles gebeurt dan ook geconditioneerd, dus die 80% sterkte grens is binnen no-time bereikt (in ieder geval sneller dan de 8ß% grens van op het werk gestort beton, inderdaad na maximaal 28 dagen)

Maar das wat anders als mortel.
Maak een mooi morteltje met kalk, die is wat flexibeler, gaat langer mee en scheurt niet zo snel. Qua sterkte hoef je je niet zo druk te maken, als je de voorschriften voor de verhoudingen maar volgt.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_94830414
Uitharding valt dus blijkbaar wel mee..

quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 14:50 schreef bbtb77 het volgende:
Hoe ga je dat zeil vastzetten aan je pilaar, want als je in de bovenste steen een haak vastboort, blijft je muurtje wel staan, maar komt de steen gewoon los...
.. maar dit is misschien wel een punt. Nu wordt de kracht sowieso over een stuk of 10-15 haken verdeeld, dat zal toch wel loslopen?
pi_94833931
Waar zitten die haken nu aan vast? Aan het muurtje of aan de pilaren? Ik gok aan de pilaren, want op 40cm een tentzeil vastzetten is meer een feestje voor kabouters.
  donderdag 31 maart 2011 @ 08:20:53 #11
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_94843005
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 22:40 schreef _VoiD_ het volgende:
Waar zitten die haken nu aan vast? Aan het muurtje of aan de pilaren? Ik gok aan de pilaren, want op 40cm een tentzeil vastzetten is meer een feestje voor kabouters.
Ik denk dat TS zoiets wil maken:

De ogen voor het zeil zullen dan dus in de gemetselde pilaren komen.
Als dat zo is, zou je ook ankers, ogen, o.i.d. in kunnen metselen.

Teven zou ik overigens in de fundering ter plaatse van zo'n gemetelsde pilaar een poer rond 150 tot 200mm. een dikke meter de grond in boren, wat staafjes wapening in hangen en meestorten.
pi_94843155
Wat wil je er op zetten, een huis?

Beetje afhankelijk van je ondergrond (als je veen hebt: viel spaß), op zandgrond een strookje 750 * 200 (b * h) en een krimpnetje neten het droogscheuren van je beton en je bent klaar. Waait de bende ook niet om, als je het muurtje een 30 ~40 cm onder het maaiveld begint te metselen
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
  donderdag 31 maart 2011 @ 08:49:24 #13
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_94843370
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 08:34 schreef Ordos20 het volgende:
Wat wil je er op zetten, een huis?
Het hoeft niet, maar ik zou het zelf wel doen. Ik zit namelijk zelf graag altijd aan de veilige kant :P .

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 31 maart 2011 @ 08:50:36 #14
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_94843385
whooopssss

[ Bericht 48% gewijzigd door ueberduitser op 31-03-2011 08:51:47 (editten i.p.v. quoten) ]
pi_94871006
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 08:20 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Ik denk dat TS zoiets wil maken:
[ afbeelding ]

De ogen voor het zeil zullen dan dus in de gemetselde pilaren komen.
Als dat zo is, zou je ook ankers, ogen, o.i.d. in kunnen metselen.
Zoiets was inderdaad de bedoeling. Het plan is echter van de baan, verstevigen van de huidige schutting leek onmogelijk maar we hebben toch een heel goede manier gevonden om hem weer goed en stevig vast te zetten. Muurtje metselen komt wel eens als ik wat meer tijd heb :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')