quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:57 schreef Lavenderr het volgende:
TS. Jij wilt dat we de hoofdoek los zien van de islam, maar dat kán toch niet?
Sodeju. Doe mij ook zo'n moslima.quote:
Beetje arbitrair om dat allemaal maar even objectief te stellen zo. Netheid. Is dat een SI standaard?quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:20 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Alfje of een hoofddoek niet-lustopwekkend is valt inderdaad over te twisten. Je hebt de gekste fetishes dus een hoofddoek zal er vast 1 van zijn. Toch kan ik me wel vinden in de theorie erachter. Haar is een belangrijk deel van het uiterlijk en ik heb al vaker meegemaakt dat iemand er o.a. door haar haar van achter goed uitzag maar als ze omdraaide behoorlijk tegenviel. Ik wil trouwens niet zeggen dat niet-lustopwekkend zijn een beter doel is dan je club supporten, maar wel dat het een netter doel is. Netheid zouden we als maatschappij eerder moeten toejuichen dan verfoeien vind ik. Vandaar dat ik het had over een afgegleden moraal.
Ik kan het ook niet helemaal volgen. Ik ben persoonlijk in ieder geval niet in staat om geloof en hoofddoek los te koppelen, ook al weet ik rationeel dat die twee niet per definitie aan elkaar verbonden zijn.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:32 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Beetje arbitrair om dat allemaal maar even objectief te stellen zo. Netheid. Is dat een SI standaard?
Ik vind het netter om je gezicht/haar te kunnen zien als ik met je praat. Wie heeft er nu gelijk? Niemand dus.
Probeer je in dit topic een soort van absoluut moraal uit te stippelen waarin jij met jouw idee van wat netjes is en wat niet waardeoordelen probeert te hangen aan allemaal gedragingen.
Want dan gaat dit topic over compleet iets anders dan ik dacht.
Vrouwen die als gevangenen, bezit, 2de rangs mensen, seksobject, slavin behandeld worden?quote:Op woensdag 30 maart 2011 09:28 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Waar zie je die 'beladen geschiedenis' ? Ik heb het idee dat er vooral nu pas moeilijk over wordt gedaan nu de islam zo nadrukkelijk op de kaart staat in Nederland. Wat voor problemen waren er 100 jaar geleden, bijvoorbeeld?
Volgens mij dus wel.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:36 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Ik kan het ook niet helemaal volgen. Ik ben persoonlijk in ieder geval niet in staat om geloof en hoofddoek los te koppelen, ook al weet ik rationeel dat die twee niet per definitie aan elkaar verbonden zijn.In mijn ogen is het ook eigenlijk een theologische discussie die binnen de moslimgemeenschap moeten worden uitgevochten. Ik vind dat die discussie geen plaats heeft in Nederland en vind ook niet dat de nederlandse rechtbank zich daarmee bezig moeten houden. Als een werkgever niet wil dat iemand een hoofddoek draagt, dan is dat het goed recht van die werkgever.
niet mee eens. De hoofddoek (hijab) is erger dan de rok. De rok is een gevolg van orthodoxe religieuze onzin, door interpretetatie van een oud boek. De hijab komt niet uit een boek maar direct uit de patriarchale cultuur.quote:Op woensdag 30 maart 2011 12:44 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Vaarsuvius ben je het er niet mee eens dat de geschiedenis van de hoofddoek niet meer beladen is dan de geschiedenis van de lange rok? Het gaat me er trouwens niet om waar een hoofddoek zoal toegestaan zou moeten worden. Het gaat mij er juist om dat hierover uberhaupt discussie is. Vind je het niet raar dat een kledingsstuk gedragen om niet-lustopwekkend te zijn (opgelegd door een machocultuur of niet) zo vaak gelijk wordt gesteld aan een ajaxpetje?
Zoals special K ook al aangeeft is het punt is dat er geen objectieve manier is om dat vast te stellen. Je kunt net zo goed stellen dat het bedekken van ons natuurlijke lichaam een afgegleden moraal is en dat het netter is om naakt rond te lopen. Wat mij betreft hebben nudisten net zoveel recht om naakt op straat te lopen of te werken of in de klas te zitten als moslima's met een hoofddoek of als pastafari met een piratensteek of als ajax-fan met een ajax-petje. (veiligheid en hygiene in acht nemend uiteraard).quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:20 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Alfje of een hoofddoek niet-lustopwekkend is valt inderdaad over te twisten. Je hebt de gekste fetishes dus een hoofddoek zal er vast 1 van zijn. Toch kan ik me wel vinden in de theorie erachter. Haar is een belangrijk deel van het uiterlijk en ik heb al vaker meegemaakt dat iemand er o.a. door haar haar van achter goed uitzag maar als ze omdraaide behoorlijk tegenviel. Ik wil trouwens niet zeggen dat niet-lustopwekkend zijn een beter doel is dan je club supporten, maar wel dat het een netter doel is. Netheid zouden we als maatschappij eerder moeten toejuichen dan verfoeien vind ik. Vandaar dat ik het had over een afgegleden moraal.
...
We hadden het over de beladen geschiedenis van het hoofddoekje, niet over de status van vrouwen in z'n algemeenheid.quote:Op woensdag 30 maart 2011 15:23 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Vrouwen die als gevangenen, bezit, 2de rangs mensen, seksobject, slavin behandeld worden?
oh, en die problemen zijn er nog steeds, al is het wat 'minder erg' dan 100 jaar geleden.
voor mij is dus het hoofddoekje een beladen symbool van die vrouwenstatus... Duidelijk toch? (dit betekent het voor mij, iedereen mag natuurlijk iets anders denken bij die hoofddoek)quote:Op woensdag 30 maart 2011 16:13 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
We hadden het over de beladen geschiedenis van het hoofddoekje, niet over de status van vrouwen in z'n algemeenheid.
Je kunt nu eenmaal de draagster van het hoofddoekje niet los daarvan zien. Er zit een vrouw onder, die wel of niet bewust gekozen heeft om het te dragen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 16:13 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
We hadden het over de beladen geschiedenis van het hoofddoekje, niet over de status van vrouwen in z'n algemeenheid.
Deze zin wel ja. Maar je stelt ook dat in de geschiedenis het hoofddoekje al beladen was. Ik begrijp nu dat dat niet over het hoofddoekje zelf ging, maar over vrouwenonderdrukking.quote:Op woensdag 30 maart 2011 16:23 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
voor mij is dus het hoofddoekje een beladen symbool van die vrouwenstatus... Duidelijk toch?
Doen orthodoxe jodinnen dat nog steeds?quote:Op woensdag 30 maart 2011 16:33 schreef vaarsuvius het volgende:
Ach het kan altijd nog erger, orthodoxe jodinnen scheerden hun hoofd kaal en droegen altijd een pruik. Zo kan niemand hun 'echte' haar zien..... Homo religio delirant est. (potjeslatijn voor : rare jongens, die religieuzen))
volgens mij was dat iets van voor de 2de wereldoorlog, maar ik kan me ook vaag een documentaire herinneren (Louis Theroux misschien?) waar een groep in voor kwam die het nog steeds deed.quote:Op woensdag 30 maart 2011 16:36 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Doen orthodoxe jodinnen dat nog steeds?
En ja inderdaad delirant van die religio
Jeroen Krabbé heeft ook een film gemaakt over chassidische Joden, Left Luggage, naar een boek van Carl Friedman, die vrouwen droegen ook een pruik.quote:Op woensdag 30 maart 2011 17:16 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
volgens mij was dat iets van voor de 2de wereldoorlog, maar ik kan me ook vaag een documentaire herinneren (Louis Theroux misschien?) waar een groep in voor kwam die het nog steeds deed.
Maar vind je dan ook dat wij als maatschappij moeten gaan roepen "doel X is minderwaardig tov doel Y omdat doel Y een religieuze lading heeft"? Hoezo is iemands persoonlijke affiniteit met het dragen van een ajaxpetje 2e-rang en iemands persoonlijke affiniteit met het dragen van een 'moslim-petje' (aka hoofddoekje) ethisch gezien superieur of op een of andere manier iets wat meer respect verdient?quote:Op woensdag 30 maart 2011 16:18 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
SpecialK je hebt gelijk dat netheid subjectief is en ik heb het misschien te veel als een objectief begrip gebruikt. Ik wil niet mijn eigen waardeoordeel hangen aan gedragingen van een ander en zelf vind ik iemand met een hoofddoek ook niet netter dan iemand zonder. Wel is het zo dat een ajaxpetje dragen een heel ander doel heeft dan een hoofddoek dragen en dat is waar ik op doelde.
Ik denk dat we als maatschappij sowieso zeggen dat het ene doel minderwaardig is aan het andere doel. Strict filosofisch gezien is er inderdaad geen verschil tussen het dragen van een pet en een hoofddoek, maar ook niet tussen het dragen van een hoofddoek en een broek. Het wezenlijke verschil tussen de hoofddoek en de ajaxpet vind ik trouwens niet dat de hoofddoek religieus is, maar dat de hoofddoek gedragen wordt met als doel je te bedekken, terwijl de ajaxpet gedragen wordt omdat het mooi is.quote:Op woensdag 30 maart 2011 17:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Maar vind je dan ook dat wij als maatschappij moeten gaan roepen "doel X is minderwaardig tov doel Y omdat doel Y een religieuze lading heeft"? Hoezo is iemands persoonlijke affiniteit met het dragen van een ajaxpetje 2e-rang en iemands persoonlijke affiniteit met het dragen van een 'moslim-petje' (aka hoofddoekje) ethisch gezien superieur of op een of andere manier iets wat meer respect verdient?
De doelen zijn wat mij betreft persoonlijke 'fancies' en intersubjectief gezien zijn de doelen van persoon x evenwaardig aan de doelen van persoon y binnen onze vrije maatschappij.
Ik mag persoonlijk wel vinden dat mensen die de hele tijd ajax petjes dragen tokkies zijn en dat tokkies onwenselijk zijn maar dan is dat mijn persoonlijke mening met waarde 0,0. Strict filosofisch gezien is iedereens doen en laten gelijkwaardig tenzij diegene met zijn/haar doen en laten iemand anders schade toe doet. En met schade bedoel ik lichamelijk of materieel zoals wij dat in onze samenleving met elkaar hebben afgesproken.
Vroeger deden we ook niet moeilijk over slavernij. Niet dat ik die twee ethisch aan elkaar gelijk wil schakelen, verre van dat, maar het zegt weinig dat we ergens vroeger geen problemen mee hadden.quote:Op woensdag 30 maart 2011 09:28 schreef Dwerfion het volgende:
Waar zie je die 'beladen geschiedenis' ? Ik heb het idee dat er vooral nu pas moeilijk over wordt gedaan nu de islam zo nadrukkelijk op de kaart staat in Nederland. Wat voor problemen waren er 100 jaar geleden, bijvoorbeeld?
En wat is er dan zo wezenlijk aan dat verschil?quote:Op woensdag 30 maart 2011 17:58 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Het wezenlijke verschil tussen de hoofddoek en de ajaxpet vind ik trouwens niet dat de hoofddoek religieus is, maar dat de hoofddoek gedragen wordt met als doel je te bedekken, terwijl de ajaxpet gedragen wordt omdat het mooi is.
Nou een hoofddoek is meer in de categorie van een broek. Je draagt het sowieso want je wil dat deel van je lichaam bedekt hebben en daarna ga je een leuke uitzoeken. Een pet is puur bedoeld als accesoire.quote:Op woensdag 30 maart 2011 18:15 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
En wat is er dan zo wezenlijk aan dat verschil?
Het onderdrukt de vrouwelijk identiteit, zij is een symbool van seksualiteit, maar ook een symbool van zorgzaamheid, etc etc. De commotie rond de hoofddoek is legitiem.quote:Waarom past een hoofddoek wel/niet in de westerse maatschappij? Waarom is een hoofddoek wel/niet onderdrukkend? En ben je het met me eens dat de commotie rond hoofddoeken wijst op een afgegleden moraal van onze maatschappij?
Ik denk toch dat je hier het meisje met de hoofddoek tekort doet. Tuurlijk is ze er niet zelf opgekomen om een hoofddoek te gaan dragen. Alleen ik kan me goed voorstellen dat ze vanwege haar religie zelf tot de conclusie is gekomen dat jezelf profileren als een sekssymbool niet goed is net zoals het meisje in de minirok tot de conclusie is gekomen dat dit juist best wat voordelen kan hebben.quote:Op woensdag 30 maart 2011 19:23 schreef NDAsilenced het volgende:
Een vrouw zal pas na serieuze reflectie haar seksuele identiteit willen censureren. Als een meisje van 14 jaar of jonger om deze reden een hoofddoek draagt is dat op zijn zachtst gezegd opvallend te noemen. Het is in jouw voorbeeld waarschijnlijk dat de hoofddoek(als object van de-seksualisering) een keuze geweest was van de ouders maar de minirok van het meisje zelf.
De aantrekkingskracht om de seksuele identiteit uit te buiten voor een betere sociale status, de sterkere mannetjes aantrekken, etc, is daarvoor gewoon te sterk.
Hier maak je wel een goed punt. Een hoofddoek kan door de aard ervan inderdaad niet plaatsgebonden zijn.quote:Om te zeggen dat het meisje in minirok wordt geaccepteerd is ook alles mee gezegd als het gaat om de norm van uitbating van de seksuele identeit, het is een hele andere als het gaat om wat gewenst is, wat aangemoedigd wordt, wat we als ideaal zien. Er zit veel meer nuance in wat in onze samenleving kwa kleding geacepteerd wordt, op het strand in bikini, in de bibliotheek liever niet, met minirok over de boulevard, op kantoor liever niet, etc.
Daarentegen is een vrouw met hoofddoek, door de achterliggende ideologie, altijd gedwongen om deze overal en altijd te dragen (behalve binnenshuis bij directe familieleden), zelfs als deze in onze samenleving (traditioneel) minder gepast is (overheid, politieagent, voor de klas, etc)
In dit geval is de hoofddoek inderdaad hypocriet te noemen. De meerderheid van de meisjes met hoofddoeken zie ik echter niet zo rondlopen.quote:De zedelijkheid van een hoofddoek op zich is in de praktijk ook ver te zoeken. Niet alleen vindt je veel hoofddoeken in opvallende kleuren en stijlen (trekt de aandacht) maar vooral zijn het de bling bling oorbellen, geepileerde wenkbrauwen, makeup en de strakke jas en broek waarmee rondingen goed te zien zijn die de hoofddoek als symbool van zedelijkheid natuurlijk volledig belachelijk maken.
Het dragen van een hoofddoek is hiermee volledig hypocriet te noemen.
Dit begrijp ik niet helemaal. Het is kwalijk om jezelf een zedelijkheid aan te meten die de maatschappij waarin je leeft vreemd is omdat een ander dan denkt dat je je hoger acht dan de rest. Wat nou als je jezelf wel die zedelijkheid wil aanmeten maar jezelf niet hoger acht dan anderen?quote:Wanneer een vrouw een hoofddoek draagt in een maatschappij waarin deze in de context van zedelijkheid vreemd is, kan dat opgevat worden als profilering waarin men zich moreel superieur of hoger acht dan de rest. Dat is zeer kwalijk, en bevestigd het groepsdenken(wij-zij) van moslims. Ik druk me nog zacht uit want er is nog veel meer over te zeggen, maar dat gaat dit topic misschien wat te buiten.
Ik denk dat je je sterk vergist in de mate van groepsdruk in het geval van trends. Er schuilt misschien geen specifieke ideologie achter, maar de plicht om te conformeren is net zo groot. Je loopt namelijk net zoveel risico "verstoten" te worden door de mensen om je heen.quote:Het 'het-gebeurt-beide-onder-groepsdruk' argument is slap, de vorm en mate waarin deze druk tot uiting komt is wel degelijk relevant. Bij de hoofddoek kan je spreken van bewuste en doelmatige druk, het komt voort uit de ideologie. De keuze tot dragen ligt bij de minirok veel meer bij het meisje. (welke ideologie ligt hier dan achter?)
En hoe lastig is het om te concluderen dat dit er best wel leuk uitziet?
[ afbeelding ]
Moslima's die beweren uit eigen vrije keuze de hoofddoek te dragen, zijn vaak niet alleen naief maar dragen onbewust ook bij aan de integratieproblematiek.
Dus misschien nog even kort:
[..]
Het onderdrukt de vrouwelijk identiteit, zij is een symbool van seksualiteit, maar ook een symbool van zorgzaamheid, etc etc. De commotie rond de hoofddoek is legitiem.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |