FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Toyota Aygo; rijdt niet zo zuinig als verwacht
Keiichidinsdag 29 maart 2011 @ 10:10
Sinds 3 weken heb ik een Toyota aygo. Maar hij rijdt niet zo zuinig als ik verwacht had. De specificaties zitten rond de 1 op 20. Maar 2 tankbeurten later, 1000km verder zit het gemiddelde op ongeveer 1 op 16.5 (eerste en 2de tankbeurt vrijwel hetzelfde)

Na de eerste tankbeurt ben ik belachelijk rustig gaan rijden (Max 110 op de snelweg enzo, rustig optrekken), maar dat lijkt dus geen effect te hebben.

Is er iets wat mis zou kunnen zijn bij de auto waardoor het verbruik niet gehaald word? Zelfs de specificatie van het stadsverbruik wordt niet gehaald (1 op 18.1). Is het mogelijk dat het aan de gebruikte brandstof ligt?
DaDude1987dinsdag 29 maart 2011 @ 10:13
Mijn gevoel: Eerst inrijden dan maar eens kijken wat hij verbruikt.
minkuukeldinsdag 29 maart 2011 @ 10:13
Het verbruik zal dalen in de loop van de tijd.
Motor moet eerst een beetje loskomen.
Tevens bij koude omstandigheden verbruikt iedere auto meer.
Mijn C1 doet nu bij rustig rijden 1 op 21.
Dennis101dinsdag 29 maart 2011 @ 10:13
Als het een nieuw gekochte zou ik eerst minimaal nog eens 1000 km er mee rijden en dan kijken wat hij doet.
alkidinsdag 29 maart 2011 @ 10:14
Mijn vriendin haalt dat alleen als ze 100 rijd op de snelweg.
MdMa98dinsdag 29 maart 2011 @ 10:14
Geen enkele auto haalt zijn specificatie...

1 op 16,5 is prima voor zo`n karretje toch? Mits diesel..

De specificatie van mijn mazda is 1/13 en haal ook maar max 1/10/11

Een auto gaat pas zuinig rijden als hij echt goed warm is, op lange stukken snelweg.
Keiichidinsdag 29 maart 2011 @ 10:15
Oh, hij is uit 2007 trouwens. Dus hij is al (wel door een ander...) ingereden.

Of gaat het boven een bepaalde leeftijd weer fors achteruit?
Dennis101dinsdag 29 maart 2011 @ 10:16
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 10:14 schreef MdMa98 het volgende:
Geen enkele auto haalt zijn specificatie...

1 op 16,5 is prima voor zo`n karretje toch? Mits diesel..

De specificatie van mijn mazda is 1/13 en haal ook maar max 1/10/11

Een auto gaat pas zuinig rijden als hij echt goed warm is, op lange stukken snelweg.
Dan heb je er niets van begrepen. Deze auto's moeten met gemak 1 op 20 kunnen rijden. En dat is gewoon benzine.
babipangangdinsdag 29 maart 2011 @ 10:16
rij je veel korte stukken of lange stukken? Dat kan echt ontzettend veel schelen in het verbruik. Sowieso zal het verbruik als het dadelijk warmer wordt wel dalen. Die 110 op de snelweg kan mss net te hoog zijn voor een goed verbruik. Ik rij zelf een kleine auto en als ik 100 km/uur rij op de snelweg dan rij ik misschien wel 2 km meer per liter dan bij 110 km/uur

Wat bij mij onlangs heel veel heeft gescheeld is toen ik de olie had ververst, sindsdien is het verbruik behoorlijk lager geworden.
minkuukeldinsdag 29 maart 2011 @ 10:17
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 10:15 schreef Keiichi het volgende:
Oh, hij is uit 2007 trouwens. Dus hij is al (wel door een ander...) ingereden.

Of gaat het boven een bepaalde leeftijd weer fors achteruit?
Auto heeft wel onderhoud gehad?
Speelt ook mee.
MdMa98dinsdag 29 maart 2011 @ 10:19
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 10:16 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dan heb je er niets van begrepen. Deze auto's moeten met gemak 1 op 20 kunnen rijden. En dat is gewoon benzine.
Jazeker, mits je rijdt als een bejaarde.
Wat vertelde de garage toen je daar met je vraag aankwam?

Ik begrijp het wel degelijk, laten we dat eerst even rechtzetten ok? :{w
Dennis101dinsdag 29 maart 2011 @ 10:22
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 10:19 schreef MdMa98 het volgende:

[..]

Jazeker, mits je rijdt als een bejaarde.
Wat vertelde de garage toen je daar met je vraag aankwam?

Ik begrijp het wel degelijk, laten we dat eerst even rechtzetten ok? :{w
Nou aangezien je al denkt dat er een diesel in een Aygo ligt heb ik niet het idee dat je het begrijpt ;)
Keiichidinsdag 29 maart 2011 @ 10:25
Het is ongeveer 30% snelweg, 40% buiten de bebouwde kom en 30% stadsverkeer dat er meegereden word.

Auto heeft onderhoud altijd op tijd gehad.

Vraag heb ik nog niet aan de garage voorgelegd.
Keiichidinsdag 29 maart 2011 @ 10:25
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 10:22 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Nou aangezien je al denkt dat er een diesel in een Aygo ligt heb ik niet het idee dat je het begrijpt ;)
Er zijn wellicht diesel uitvoeringen. Maar die zijn zeer schaars.
Dennis101dinsdag 29 maart 2011 @ 10:26
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 10:25 schreef Keiichi het volgende:
Het is ongeveer 30% snelweg, 40% buiten de bebouwde kom en 30% stadsverkeer dat er meegereden word.

Auto heeft onderhoud altijd op tijd gehad.

Vraag heb ik nog niet aan de garage voorgelegd.
En zijn dat vooral korte ritjes? Want dan zou het nog wel kunnen (al vind ik het dan nog wel aan de lage kant).
LF39Mdinsdag 29 maart 2011 @ 10:26
automaat misschien?
MdMa98dinsdag 29 maart 2011 @ 10:27
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 10:22 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Nou aangezien je al denkt dat er een diesel in een Aygo ligt heb ik niet het idee dat je het begrijpt ;)
Staat er: Er zit een diesel in een aygo? nee, er staat, mits diesel.
Wereld van verschil dunkt me.

Nogmaals: Wat vertelde de garage, toen je met de vraag aan kwam zetten?
minkuukeldinsdag 29 maart 2011 @ 10:27
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 10:26 schreef LF39M het volgende:
automaat misschien?
Maakt bij deze auto niet uit.
Keiichidinsdag 29 maart 2011 @ 10:31
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 10:27 schreef MdMa98 het volgende:

Nogmaals: Wat vertelde de garage, toen je met de vraag aan kwam zetten?
Nogmaals: Ik heb de vraag nog niet voorgelegd aan de garage :P
rubjedinsdag 29 maart 2011 @ 10:32
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 10:13 schreef DaDude1987 het volgende:
Mijn gevoel: Eerst inrijden dan maar eens kijken wat hij verbruikt.
Kijk eindelijk iemand met gezond verstand. :Y Lees je dit ts? :6
fathankdinsdag 29 maart 2011 @ 10:34
quote:
6s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 10:32 schreef rubje het volgende:

[..]

Kijk eindelijk iemand met gezond verstand. :Y Lees je dit ts? :6
Mijn gevoel zegt dat een auto van 2007 al ruimschoots ingereden is.
MdMa98dinsdag 29 maart 2011 @ 10:37
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 10:31 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Nogmaals: Ik heb de vraag nog niet voorgelegd aan de garage :P
Daar las ik overheen :Y Was nog aan het typen
DrDarwindinsdag 29 maart 2011 @ 10:44
En welke snelheden bereik je in welke versnelling...
Ik ben benieuwd....
#ANONIEMdinsdag 29 maart 2011 @ 10:48
Ik heb een 107 van het werk en het verbruik valt mij ook tegen, gem. 1 op 17 ongeveer.
Metro2005dinsdag 29 maart 2011 @ 10:49
Zitten er originele banden onder of bredere?
Bandenspanning op orde?
Beurtje gehad?
Is het ding bereden door een bejaarde en nu vreselijk lui?
Trek je op als een bezetene?
Tank je bij de witte pomp?
MdMa98dinsdag 29 maart 2011 @ 10:50
Er staan trouwens gewoon 1.4 dieseltjes op autotrader aangeboden ;)
Revolution-NLdinsdag 29 maart 2011 @ 10:52
Mijn Honda Civic Hybrid begon pas echt zuinig te worden na 5000km.
Met de hogere temperturen rijd ik gecombineerd op een tank 1:18 - 1:20
BertVdinsdag 29 maart 2011 @ 10:53
Ik merkte ook bij zo'n 5.000km een daling van het verbruik.
Ik starte idd met zo'n 1:17, nu is dat 1:20, zonder overdreven rustig te rijden.

De boel moet op elkaar inslijten. 2007 :P

bandenspanning op 2.6?

[ Bericht 29% gewijzigd door BertV op 29-03-2011 11:02:53 ]
MdMa98dinsdag 29 maart 2011 @ 10:56
Hoeveel km staat er nu op de teller TS?
Casosdinsdag 29 maart 2011 @ 11:00
Die fabrieksopgave ga je alleen halen op de daarvoor ingerichte testbank in de meest ideale situatie, in de praktijk mag je die waarde met een flinke korrel zout nemen.

En zoals vele keren aangehaald, de auto is uit 2007, die is echt wel ingereden en ik denk zelfs wel wat meer dan 5000 km.
Revolution-NLdinsdag 29 maart 2011 @ 11:01
Gemiddelde praktijk verbruik voor een Aygo is 5.4l/100km of te wel 1:18
http://www.spritmonitor.d(...)eltype=2&powerunit=2
DrDarwindinsdag 29 maart 2011 @ 11:23
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 11:01 schreef Revolution-NL het volgende:
Gemiddelde praktijk verbruik voor een Aygo is 5.4l/100km of te wel 1:18
http://www.spritmonitor.d(...)eltype=2&powerunit=2
Tot nu toe is het me gelukt om met al de auto's die ik heb gehad zuiniger maar ook veel onzuiniger te rijden dan de fabrieksopgave.
Dat laatste is niet zo moeilijk, maar het zuiniger rijden vergt wel heel veel inspanning en inzicht, heel erg ver vooruitkijken, anticiperen, vroeg schakelen en weinig remmen, alleen het resultaat daarvan is leuk, het rijden op zich niet.
Onzuinig rijden is veel leuker....
Palomardinsdag 29 maart 2011 @ 12:26
quote:
Op dinsdag 29 maart 2011 10:27 schreef MdMa98 het volgende:

[..]

Staat er: Er zit een diesel in een aygo? nee, er staat, mits diesel.
Wereld van verschil dunkt me.
Weet je wel wat mits betekent? ;)
MdMa98dinsdag 29 maart 2011 @ 13:14
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 12:26 schreef Palomar het volgende:

[..]

Weet je wel wat mits betekent? ;)
gutteguttegut mierenneukertje, blijf toch ontopic ofzo.
PeeJay1980dinsdag 29 maart 2011 @ 13:26
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 13:14 schreef MdMa98 het volgende:

[..]

gutteguttegut mierenneukertje, blijf toch ontopic ofzo.
Terechte opmerking. Het was geen grammaticale fout ofzo, maar gewoon verkeerd woordgebruik.

Ontopic: Zit er een airco in? Of heeft de Aygo een extra spoilertje dat voor meer luchtweerstand zorgt?

[ Bericht 6% gewijzigd door PeeJay1980 op 29-03-2011 13:54:40 ]
Palomardinsdag 29 maart 2011 @ 13:57
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 13:14 schreef MdMa98 het volgende:

[..]

gutteguttegut mierenneukertje, blijf toch ontopic ofzo.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/555/ :*

En ontopic, ik vind dat verbruik nog niet eens zo hoog. Praktijkverbruik wijkt altijd wel wat af van de fabrieksopgave. Bovendien ligt het er ook aan hoe je meet. Want als je de tank leeg beschouwt als het oranje lampje gaat branden zit er nog een paar liter in die je misschien niet meetelt. En naar de boordcomputer kijken (als ie dat heeft) is ook niet altijd betrouwbaar. Benzinemeter overigens ook niet.

Maar mocht je echt twijfelen dan zou ik even langs de garage gaan om hem te laten uitlezen. Misschien is de thermostaat wel kapot, waardoor die niet goed op temperatuur komt. Of iets anders.
Heb je overigens ook lichtmetalen velgen? Want dat kan ook weer meespelen (vaak breder, meer weerstand). Net als spoilertjes, of iets wat de stroomlijn blokkeert. Verder is de auto ook nog eens 4 jaar oud. Kan me best voorstellen dat zo'n compact motortje sneller slijt (vooral omdat er vaak veel van wordt gevraagd om met het verkeer mee te kunnen komen) en dat ie nu gewoon al meer verbruikt daardoor. Kan zoveel zijn eigenlijk, waar je misschien helemaal niet achterkomt ;)

En wat is je eigen gewicht? Als jij 150 kilo weegt en de fabrieksopgave gaat uit van iemand van 50 kilo dan scheelt dat ook al veel. Of als je de auto vol hebt geladen met bagage. Zo zijn er nog tig oorzaken te bedenken......

[ Bericht 3% gewijzigd door Palomar op 29-03-2011 14:04:18 ]
Casosdinsdag 29 maart 2011 @ 14:13
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 13:57 schreef Palomar het volgende:

[..]

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/555/ :*

En ontopic, ik vind dat verbruik nog niet eens zo hoog. Praktijkverbruik wijkt altijd wel wat af van de fabrieksopgave. Bovendien ligt het er ook aan hoe je meet. Want als je de tank leeg beschouwt als het oranje lampje gaat branden zit er nog een paar liter in die je misschien niet meetelt. En naar de boordcomputer kijken (als ie dat heeft) is ook niet altijd betrouwbaar. Benzinemeter overigens ook niet.

Maar mocht je echt twijfelen dan zou ik even langs de garage gaan om hem te laten uitlezen. Misschien is de thermostaat wel kapot, waardoor die niet goed op temperatuur komt. Of iets anders.
Heb je overigens ook lichtmetalen velgen? Want dat kan ook weer meespelen (vaak breder, meer weerstand). Net als spoilertjes, of iets wat de stroomlijn blokkeert. Verder is de auto ook nog eens 4 jaar oud. Kan me best voorstellen dat zo'n compact motortje sneller slijt (vooral omdat er vaak veel van wordt gevraagd om met het verkeer mee te kunnen komen) en dat ie nu gewoon al meer verbruikt daardoor. Kan zoveel zijn eigenlijk, waar je misschien helemaal niet achterkomt ;)

En wat is je eigen gewicht? Als jij 150 kilo weegt en de fabrieksopgave gaat uit van iemand van 50 kilo dan scheelt dat ook al veel. Of als je de auto vol hebt geladen met bagage. Zo zijn er nog tig oorzaken te bedenken......
:|W

Dan gaat er met tanken ook iets minder in......

De enige en juiste manier om je gemiddelde verbruik uit te rekenen is na het tanken voor je wegrijdt, de dagteller weer op nul en bij de volgende tankbeurt het aantal km's op je dagteller delen door het net getankte aantal liters. En dan wel hetzelfde tanken, dus bijv. stoppen bij 1e keer afslaan of altijd de vulpijp ook helemaal volproppen. Doet dat een aantal tankbeurten en zo kom je op een prima gemiddeld verbruik. En dan kan je rustig gaan tanken met een nog een halfvolle tank.
Palomardinsdag 29 maart 2011 @ 14:23
Zo heb je idd een prima gemiddeld verbruik om je eigen ritjes met elkaar te vergelijken, maar het kan wel afwijken van de fabrieksopgave, omdat je dagteller niet 100% accuraat is (bij fabrieksopgave wordt vast wel een geijkte teller oid gebruikt). Natuurlijk blijft het mierenneuken, maar het gaat bij de TS ook om een paar procent. De dingen die ik noem kunnen bij elkaar opgeteld net die paar procent verklaren.

Overigens weet je ook niet hoe de TS meet. Misschien meet ie wel degelijk als het oranje lampje gaat branden en dan kilometers delen door tankinhoud...... ;)
Keiichidinsdag 29 maart 2011 @ 14:26
Geen airco en ook geen rare spoilers.

ik heb nu ook een keer bij de shell getanked ipv de Tango. misschien dat dat iets uitmaakt.

Mijn meting zijn altijd aan de hand van beginnen met een volle tank (Als de pomp afslaat, niet nog een keer knijpen) en bij de volgende keer tanken de tripteller en kmstand naast elkaar leggen en rekenen.
Revolution-NLdinsdag 29 maart 2011 @ 14:30
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 14:26 schreef Keiichi het volgende:
Geen airco en ook geen rare spoilers.

ik heb nu ook een keer bij de shell getanked ipv de Tango. misschien dat dat iets uitmaakt.

Mijn meting zijn altijd aan de hand van beginnen met een volle tank (Als de pomp afslaat, niet nog een keer knijpen) en bij de volgende keer tanken de tripteller en kmstand naast elkaar leggen en rekenen.
Wat is je bandenspanning? Zet die eens een paar tiende boven de fabrieksopgave.
Keiichidinsdag 29 maart 2011 @ 14:52
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 14:30 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Wat is je bandenspanning? Zet die eens een paar tiende boven de fabrieksopgave.
Dat ga ik straks (of morgen) controleren.
Metro2005dinsdag 29 maart 2011 @ 15:29
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 14:26 schreef Keiichi het volgende:
Geen airco en ook geen rare spoilers.

ik heb nu ook een keer bij de shell getanked ipv de Tango. misschien dat dat iets uitmaakt.

Mijn meting zijn altijd aan de hand van beginnen met een volle tank (Als de pomp afslaat, niet nog een keer knijpen) en bij de volgende keer tanken de tripteller en kmstand naast elkaar leggen en rekenen.
Als het enige troost biedt: Op benzine van de Tango rij ik ook steevast onzuiniger dan bv bij de shell of bp.
Keiichidinsdag 29 maart 2011 @ 16:10
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 15:29 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als het enige troost biedt: Op benzine van de Tango rij ik ook steevast onzuiniger dan bv bij de shell of bp.
maar het zou toch eigenlijk niets uit mogen maken? Ik heb wel een gehoord dat ze water bij de 'wijn' deden, maar er is geen enkele betrouwbare bron die iets dergelijks meldt.
Revolution-NLdinsdag 29 maart 2011 @ 16:13
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 16:10 schreef Keiichi het volgende:

[..]

maar het zou toch eigenlijk niets uit mogen maken? Ik heb wel een gehoord dat ze water bij de 'wijn' deden, maar er is geen enkele betrouwbare bron die iets dergelijks meldt.
Meten is weten, jaaaaren terug heb ik meerdere keren geconstateerd dat ik op een tank diesel 50-75km minder ver kwam als ik mijn tank gevult had bij een witte pomp
Casosdinsdag 29 maart 2011 @ 16:16
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 16:10 schreef Keiichi het volgende:

[..]

maar het zou toch eigenlijk niets uit mogen maken? Ik heb wel een gehoord dat ze water bij de 'wijn' deden, maar er is geen enkele betrouwbare bron die iets dergelijks meldt.
Dat water bij de wijn klopt op zich wel, maar precies andersom. Het zijn de Shells, BP's en Esso's ( en vast ook nog anderen) die additieven bij de benzine doen.
Keiichidinsdag 29 maart 2011 @ 16:16
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 16:13 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Meten is weten, jaaaaren terug heb ik meerdere keren geconstateerd dat ik op een tank diesel 50-75km minder ver kwam als ik mijn tank gevult had bij een witte pomp
Stel dat het zou zijn, dan zou er wel een meetbaar verschil zijn.

Nu heb ik 30l getanked voor 500km (1 op 16.6)
30l op 550km zou neerkomen op 1 op 18.3 waardoor ik het net acceptabel vind.
Keiichidinsdag 29 maart 2011 @ 16:17
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 16:16 schreef Casos het volgende:

[..]

Dat water bij de wijn klopt op zich wel, maar precies andersom. Het zijn de Shells, BP's en Esso's ( en vast ook nog anderen) die additieven bij de benzine doen.
Dat heb je de analogie van extra alcohol bij de wijn doen ;)
Revolution-NLdinsdag 29 maart 2011 @ 16:17
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 16:16 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Stel dat het zou zijn, dan zou er wel een meetbaar verschil zijn.

Nu heb ik 30l getanked voor 500km (1 op 16.6)
30l op 550km zou neerkomen op 1 op 18.3 waardoor ik het net acceptabel vind.
Je zou eens een langere periode moeten tanken bij een Shell / Esso Express om te kijken of het verschil maakt. De literprijs zal nagenoeg hetzelfde zijn.
Casosdinsdag 29 maart 2011 @ 16:20
Maar bij mijn eigen auto schommelt het verbruik ook tussen de 1:9 en 1:12.5, ik rijd tussen de 600 en 800 km op een tank (= 65 liter)
Keiichidinsdag 29 maart 2011 @ 16:22
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 16:17 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Je zou eens een langere periode moeten tanken bij een Shell / Esso Express om te kijken of het verschil maakt. De literprijs zal nagenoeg hetzelfde zijn.
Dat gaat ook gebeuren. De shell aan het einde van de straat waar te Tango staat is wel 2 of 3 cent duurder. Als ik daar per liter 10% verder kan komen, dan ben ik eigenlijk nog goedkoper uit :P
kawotskidinsdag 29 maart 2011 @ 22:27
Ff kassa of kvw kijken? Zou me niets verbazen als t allemaal uit dezelfde opslagtanks op de maasvlakte komt
Mikkiedinsdag 29 maart 2011 @ 22:41
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 16:22 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Dat gaat ook gebeuren. De shell aan het einde van de straat waar te Tango staat is wel 2 of 3 cent duurder. Als ik daar per liter 10% verder kan komen, dan ben ik eigenlijk nog goedkoper uit :P
Er is laatst een onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat de verschillende brandstoffen geen verschil maakten (dus Tango, witte pomp of Shell, zelfde kwaliteit en bereik), dus denk dat dat weinig zin heeft.

Hou er rekening mee dat de berekeningen volgens een standaard cyclus worden berekend, welke je vaak niet haalt in de praktijk. Een paar keer meer doorsleuren en wat koude starts en het is zo gebeurd met je verbruik. Ook kan het variëren naar gelang je gebruik, dat van mij ligt ook ergens tussen 1:14 en 1:18 ergens, afhankelijk van of ik meer of minder stadsverkeer rij of hoe hard ik doorrij op de snelweg.
#ANONIEMdinsdag 29 maart 2011 @ 22:53
Tanken bij de Makro werkt het beste voor mij. Scheelt zo'n 5 a 6 cent per liter met andere tankstations.

Maar het is vaak lastig om goed zuinig te rijden. Stadsverkeer is funest als je veel stoplichten tegenkomt. Zelfde als files.
Hugo__Bossdinsdag 29 maart 2011 @ 22:58
Maar met zo'n Aygo moet je stukken zuiniger kunnen hoor. Wij hadden welliswaar een C1 uit 2006 en daar haalde je de 1:20 makkelijk mee zonder al teveel je best te doen. Gewoon beetje normaal rustig rijden en het lukt je zo.

Had zelf een Clio uit 98 en daarmee reed ik meestal wel zuiniger dan fabrieksopgave voor buiten bebouwde kom. Nu een 206 en daar lukt het never nooit mee. Hebben ook een nieuwe C1 uit 2010 en daar eigenlijk nog nooit gemeten. Het nieuwe model zou nog iets zuiniger moeten zijn.
Goddelijkerwoensdag 30 maart 2011 @ 08:36
quote:
19s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 22:58 schreef Hugo__Boss het volgende:
Maar met zo'n Aygo moet je stukken zuiniger kunnen hoor. Wij hadden welliswaar een C1 uit 2006 en daar haalde je de 1:20 makkelijk mee zonder al teveel je best te doen. Gewoon beetje normaal rustig rijden en het lukt je zo.

Had zelf een Clio uit 98 en daarmee reed ik meestal wel zuiniger dan fabrieksopgave voor buiten bebouwde kom. Nu een 206 en daar lukt het never nooit mee. Hebben ook een nieuwe C1 uit 2010 en daar eigenlijk nog nooit gemeten. Het nieuwe model zou nog iets zuiniger moeten zijn.
Een 206 is sowieso niet zo zuinig zullen we maar zeggen... _O-
Gardowoensdag 30 maart 2011 @ 12:27
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 10:22 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Nou aangezien je al denkt dat er een diesel in een Aygo ligt heb ik niet het idee dat je het begrijpt ;)
De 1e generatie AYGO is ook met een 1.4 diesel geleverd...

Overigens rijd ik met mijn aygo als ik een beetje rustig rijd zo'n 1 op 17,5. Vind ik prima.
T42woensdag 30 maart 2011 @ 13:28
joh mijn 29jarige passat kan al 1:17 halen, wat volgens boekje 1:20 moest zijn. ;)
T42woensdag 30 maart 2011 @ 13:31
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 16:17 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Je zou eens een langere periode moeten tanken bij een Shell / Esso Express om te kijken of het verschil maakt. De literprijs zal nagenoeg hetzelfde zijn.
dikke onzin ;) is al getest... komt gewoon uit de zelfde tanks (ze moesten de lege pompen van super toch ergens voor gebruiken?)
Gokhan03woensdag 30 maart 2011 @ 22:37
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 13:31 schreef T42 het volgende:

[..]

dikke onzin ;) is al getest... komt gewoon uit de zelfde tanks (ze moesten de lege pompen van super toch ergens voor gebruiken?)
Niet alles wat getest is meteen een feit. Ik heb zelf zitten "testen" en wanneer ik bij de witte pomp 25 liter euro95 haal, dan rij ik er zo n 50~80 km minder mee vergeleken met de shell(250km / 25 ;iter). Kan wel dat het zal verschillen bij sommige steden. Bij de BP krijg ik hetzelfde effect als bij de witte pomp.

Ook geloof ik niet in die premium benzine onzin. Ja je bespaard 1 liter en vervolgens staat er een sterretje en dan met kleine letters: "Gemeten op basis van 50 liter" :')
T42woensdag 30 maart 2011 @ 22:48
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 22:37 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Niet alles wat getest is meteen een feit. Ik heb zelf zitten "testen" en wanneer ik bij de witte pomp 25 liter euro95 haal, dan rij ik er zo n 50~80 km minder mee vergeleken met de shell(250km / 25 ;iter). Kan wel dat het zal verschillen bij sommige steden. Bij de BP krijg ik hetzelfde effect als bij de witte pomp.

Ook geloof ik niet in die premium benzine onzin. Ja je bespaard 1 liter en vervolgens staat er een sterretje en dan met kleine letters: "Gemeten op basis van 50 liter" :')
rollerbank testen lijken mij meer betrouwbaarder dan gewoon rond rijden...
Gokhan03woensdag 30 maart 2011 @ 23:08
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 22:48 schreef T42 het volgende:

[..]

rollerbank testen lijken mij meer betrouwbaarder dan gewoon rond rijden...
Dan vraag ik me af hoe ze dat überhaupt kunnen testen aangezien er meerdere factoren meespelen zoals het weer en temperatuur.
En ja mijn auto kan ook 300km/h op de rollerbank, op de weg is dat helaas niet zo.
Dennis101woensdag 30 maart 2011 @ 23:12
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 23:08 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Dan vraag ik me af hoe ze dat überhaupt kunnen testen aangezien er meerdere factoren meespelen zoals het weer en temperatuur.
En ja mijn auto kan ook 300km/h op de rollerbank, op de weg is dat helaas niet zo.
Als je verschillende auto's onder dezelfde omstandigheden test zou dat geen invloed mogen hebben.
Metro2005donderdag 31 maart 2011 @ 09:21
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 13:31 schreef T42 het volgende:

[..]

dikke onzin ;) is al getest... komt gewoon uit de zelfde tanks (ze moesten de lege pompen van super toch ergens voor gebruiken?)
Dat het uit dezelfde tanks komt betekent niet dat het dezelfde kwaliteit is. Misschien krijgt de tango de onderste oudste rommel wel. Ook gooien shell en bv BP allerlei additieven erin die ook invloed kunnen hebben op het verbruik. Het zal best een keer in een test naar voren zijn gekomen dat het geen verschil maakt maar in de praktijk is mijn tank steevast sneller leeg als ik bij de tango getankt heb. En dat is echt geen klein verschil, kan zomaar 100km op een tank schelen.
NoCommentdonderdag 31 maart 2011 @ 10:44
1:16,5 met een Aygo!?!? Blijkt dus maar weer dat met heel veel kunst en vliegwerk de CO2 uitstoot gehaald wordt om onder die wegenbelasting- en BPM-grens te blijven.. Mijn eerste auto, een 1.6 Lancia Delta van ondertussen een jaar of 14 oud haalde met mijn rijstijl al de 1:14, en geloof me maar dat ik dan echt niet netjes 100-110 reed.

Overigens vind ik het sowieso wel opvallend dat in de praktijk het testverbruik zo goed als nooit gehaald kan worden met de kleine zuinige auto's, terwijl het testverbruik vaak wel gehaald kan worden (zonder als een opa te rijden) met de onzuinige modellen.. In Autovisie stond bijvoorbeeld een tijd terug een test tussen de zuinigste versie (1.4 TFSI denk ik?) en de onzuinigste versie (de R, 2.0 TFSI met 240pk ofzo) waarbij ze met de laatste een stuk dichter in de buurt kwamen bij het testverbruik dan met de eerste. Dan is dat zuinige bakkie ineens niet zoveel zuiniger meer.. :N
Dennis101donderdag 31 maart 2011 @ 10:48
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 10:44 schreef NoComment het volgende:
1:16,5 met een Aygo!?!? Blijkt dus maar weer dat met heel veel kunst en vliegwerk de CO2 uitstoot gehaald wordt om onder die wegenbelasting- en BPM-grens te blijven.. Mijn eerste auto, een 1.6 Lancia Delta van ondertussen een jaar of 14 oud haalde met mijn rijstijl al de 1:14, en geloof me maar dat ik dan echt niet netjes 100-110 reed.
Nu gaat het hier natuurlijk maar om 1 Aygo van de vele tienduizenden die van het trio verkocht zijn. Dat de fabrieksopgave nogal optimistisch is in veel gevallen, mag hopelijk niet als een verrassing komen.
Keiichidonderdag 31 maart 2011 @ 11:12
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 10:44 schreef NoComment het volgende:
1:16,5 met een Aygo!?!? Blijkt dus maar weer dat met heel veel kunst en vliegwerk de CO2 uitstoot gehaald wordt om onder die wegenbelasting- en BPM-grens te blijven..
Wat door sommige hier al gezegd is, dat er veel factoren van af kunnen hangen.

Om te beginnen en zware voet natuurlijk :P , kwaliteit brandstof, bandenspanning, breedte banden, etc, etc.
BertVdonderdag 31 maart 2011 @ 12:20
Het valt in het algemeen toch al tegen hoe weinig zuinig, zuinige auto's zijn.

Ik verbruik 1:20 op 100% B-wegen met m'n Aygo, met mijn 206 deed ik 1:15.

150kg minder, dunnere banden, 3 cilinders + al die CO2, A-label heisa:

5 km's meer met 1 liter benzine
Dennis101donderdag 31 maart 2011 @ 12:43
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 12:20 schreef BertV het volgende:
Het valt in het algemeen toch al tegen hoe weinig zuinig, zuinige auto's zijn.

Ik verbruik 1:20 op 100% B-wegen met m'n Aygo, met mijn 206 deed ik 1:15.

150kg minder, dunnere banden, 3 cilinders + al die CO2, A-label heisa:

5 km's meer met 1 liter benzine
Dat is toch zo'n 30% minder verbruik. Lijkt me erg netjes. Al moet ik zeggen dat het gecombineerde van de 206 van mijn ouders (waar ik ook aardig wat in reed) al rond de 1:17 lag. En dat voor een auto met een 1.4 16 klepper uit 2004, dat zou dus nog zuiniger zijn dan deze Aygo.
NoCommentdonderdag 31 maart 2011 @ 12:43
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 11:12 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Wat door sommige hier al gezegd is, dat er veel factoren van af kunnen hangen.

Om te beginnen en zware voet natuurlijk :P , kwaliteit brandstof, bandenspanning, breedte banden, etc, etc.
Ok, dit is misschien niet een heel erg mooi voorbeeld, maar dan nog blijft het opvallend dat de kleine zuinige uitvoeringen veel verder van hun opgegeven verbruik zitten dan de onzuinige modellen.. En dat komt vooral door de idiote manier waarop getest wordt, zo langzaam optrekken als in die test doet echt niemand. En degene die dat wel doet krijgt aan het einde van de invoegstrook een vrachtwagen in z'n nek :P

Ik bedoel maar, tijdens die test wordt er (voor het BBK verbruik) in wel liefst 26 (!) seconden naar de 50km/u geaccelereerd, tot 15km/u in 1, 35km/u in 2 en 50km/u in 3. Voor het snelwegdeel accelereren ze in 40 seconden (geen typfout!) naar de 70km/u, nog lang niet de 100 of 120 om in te voegen dus! Vervolgens versnellen ze nog een paar keer tot ze wel liefst 10 hele seconden 120km/u rijden. Niet gek dat je dan het opgegeven verbruik nooit haalt _O-

Bedenk dus dat iedere auto dezelfde test voor de kiezen krijgt heh.. Dus die Aygo met 60pk wordt nog een beetje belast bij deze test, maar een 600pk Lamborghini die misschien met 50km/u in 3 amper nog goed loopt moet de test op dezelfde manier ondergaan :N En daarom halen die onzuinige bakken hun opgegeven verbruik een stuk makkelijker...
Dennis101donderdag 31 maart 2011 @ 12:45
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 12:43 schreef NoComment het volgende:

[..]

Ok, dit is misschien niet een heel erg mooi voorbeeld, maar dan nog blijft het opvallend dat de kleine zuinige uitvoeringen veel verder van hun opgegeven verbruik zitten dan de onzuinige modellen.. En dat komt vooral door de idiote manier waarop getest wordt, zo langzaam optrekken als in die test doet echt niemand. En degene die dat wel doet krijgt aan het einde van de invoegstrook een vrachtwagen in z'n nek :P

Ik bedoel maar, tijdens die test wordt er (voor het BBK verbruik) in wel liefst 26 (!) seconden naar de 50km/u geaccelereerd, tot 15km/u in 1, 35km/u in 2 en 50km/u in 3. Voor het snelwegdeel accelereren ze in 40 seconden (geen typfout!) naar de 70km/u, nog lang niet de 100 of 120 om in te voegen dus! Vervolgens versnellen ze nog een paar keer tot ze wel liefst 10 hele seconden 120km/u rijden. Niet gek dat je dan het opgegeven verbruik nooit haalt _O-

Bedenk dus dat iedere auto dezelfde test voor de kiezen krijgt heh.. Dus die Aygo met 60pk wordt nog een beetje belast bij deze test, maar een 600pk Lamborghini die misschien met 50km/u in 3 amper nog goed loopt moet de test op dezelfde manier ondergaan :N En daarom halen die onzuinige bakken hun opgegeven verbruik een stuk makkelijker...
En dus? Dat de manier van testen niet realistisch is, is al jaren bekend.
Tjabbodonderdag 31 maart 2011 @ 12:53
hier, doe dit maar onder je gaspedaal

83_0.jpg
TR08donderdag 31 maart 2011 @ 13:20
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 10:10 schreef Keiichi het volgende:
-knip-

Na de eerste tankbeurt ben ik belachelijk rustig gaan rijden (Max 110 op de snelweg enzo, rustig optrekken), maar dat lijkt dus geen effect te hebben.

Rustig optrekken helpt je niet voor laag verbruik. Je moet juist flink het gas erop hebben tijdens acceleratie. Als je dan langzamer wilt accelereren gewoon bij lagere toeren opschakelen, maar wel altijd zorgen dat je het gaspedaal net iets minder dan 100% in trapt.

Weinig gas geven tijdens optrekken kost uiteindelijk juist meer brandstof.

Ik reed laatst met een collega in een huurauto. Hij trok niet vlot op en schakelde laat door. Ik gaf veel gas en schakelde op zodra ik klaar was met accelereren of minder hard hoefde te accelereren. Soms bij 2000 toeren, soms bij 4000, afhankelijk van de situatie. Bij stukken met constante snelheid reed ik harder dan hij, maar pakte vaak wel een hogere versnelling.

Hij reed 38.9 mijl per gallon, ik 50.4 (was in GB). Beide op dezelfde route, zowel heen als terug.

Auto was iets van een Focus diesel ofzo.
#ANONIEMdonderdag 31 maart 2011 @ 13:22
Wij rijden met onze nieuwe Yaris 1 op 19 gemiddeld..
Ferdonderdag 31 maart 2011 @ 21:39
1 op 12.5 met een auto die 1 op 17 moet halen. Zolang ik me 20% bijtelling maar hou
Gokhan03donderdag 31 maart 2011 @ 21:55
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 13:20 schreef TR08 het volgende:

[..]

Rustig optrekken helpt je niet voor laag verbruik. Je moet juist flink het gas erop hebben tijdens acceleratie. Als je dan langzamer wilt accelereren gewoon bij lagere toeren opschakelen, maar wel altijd zorgen dat je het gaspedaal net iets minder dan 100% in trapt.

Weinig gas geven tijdens optrekken kost uiteindelijk juist meer brandstof.

Ik reed laatst met een collega in een huurauto. Hij trok niet vlot op en schakelde laat door. Ik gaf veel gas en schakelde op zodra ik klaar was met accelereren of minder hard hoefde te accelereren. Soms bij 2000 toeren, soms bij 4000, afhankelijk van de situatie. Bij stukken met constante snelheid reed ik harder dan hij, maar pakte vaak wel een hogere versnelling.

Hij reed 38.9 mijl per gallon, ik 50.4 (was in GB). Beide op dezelfde route, zowel heen als terug.

Auto was iets van een Focus diesel ofzo.
Klopt wat je zegt. Wat zeer fout is dat je bij het optrekken gas verder gaat indrukken ipv het in 1 stand houden.
Wat me opviel is dat inhalen in zijn 5 op 100kmh meer zuipt dan in zijn 4 omdat de 5e versnelling weer zwaarder is voor de auto om te versnellen en daardoor meer gaat verbruiken.
Cybjezaterdag 2 april 2011 @ 07:46
Ik heb wel het idee dat vroeger auto's veel makkelijker hun opgegeven verbruik haalden. Toen ik nog auto's kocht uit de jaren 90, haalde ik vaak toch wel het verbruik zoals op sites als autoweek.nl stond. Maar hoe recenter m'n auto's worden, hoe minder makkelijk ik dat verbruik haal.

En nu lees ik dus steeds meer op plekken dat auto's het gewoon totaal niet meer halen, wat natuurlijk het ergst opvalt bij auto's die juist bedoeld zijn om zuinig te rijden (Prius, Bluemotions, etc.).

Het is eerlijk gezegd nogal jammer dat mensen in bijvoorbeeld een Prius zoveel voordelen krijgen (geen wegenbelasting, of lage bijtelling), terwijl ze alsnog 1:13 ofzo rijden. Dat is gewoon niet eerlijk tegenover de mensen die een andere auto rijden en daar soms zelfs nog zuiniger in rijden. Ze zouden eigenlijk die voordelen moeten verwerken in de benzineprijs, want dan betaalt iedereen gewoon eerlijk voor wat z'n auto verbruikt.

Ik geloof trouwens totaal niet in die CO2-verhalen, maar maak het dan tenminste eerlijk, als je toch van die regels gaat verzinnen. De CO2 uitstoot van een Prius op 1:13 is hoger dan die van bijvoorbeeld een Lotus Elise op 1:15.
geelkuikentjezaterdag 2 april 2011 @ 07:48
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 08:36 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Een 206 is sowieso niet zo zuinig zullen we maar zeggen... _O-
Oh? Mijn 1.6 hdif haalt gemiddeld 4,9 liter op 100 km. Inclusief lekker doorrijden + snel optrekken.
Goddelijkerzaterdag 2 april 2011 @ 09:10
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 07:48 schreef geelkuikentje het volgende:

[..]

Oh? Mijn 1.6 hdif haalt gemiddeld 4,9 liter op 100 km. Inclusief lekker doorrijden + snel optrekken.
Ik had het over de benzine-versies. :@
geelkuikentjezaterdag 2 april 2011 @ 09:18
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 09:10 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Ik had het over de benzine-versies. :@
Heb nog nooit in een benzine versie gereden :D maar hoor inderdaad dat een 206 benzine niet heel zuinig is.
Dennis101zaterdag 2 april 2011 @ 12:33
quote:
Op zaterdag 2 april 2011 09:10 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Ik had het over de benzine-versies. :@
1:17 met een 1.4 16v lijkt mij toch niet heel slecht.
Revolution-NLzaterdag 2 april 2011 @ 14:22
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 07:46 schreef Cybje het volgende:
Ik heb wel het idee dat vroeger auto's veel makkelijker hun opgegeven verbruik haalden. Toen ik nog auto's kocht uit de jaren 90, haalde ik vaak toch wel het verbruik zoals op sites als autoweek.nl stond. Maar hoe recenter m'n auto's worden, hoe minder makkelijk ik dat verbruik haal.

En nu lees ik dus steeds meer op plekken dat auto's het gewoon totaal niet meer halen, wat natuurlijk het ergst opvalt bij auto's die juist bedoeld zijn om zuinig te rijden (Prius, Bluemotions, etc.).

Het is eerlijk gezegd nogal jammer dat mensen in bijvoorbeeld een Prius zoveel voordelen krijgen (geen wegenbelasting, of lage bijtelling), terwijl ze alsnog 1:13 ofzo rijden. Dat is gewoon niet eerlijk tegenover de mensen die een andere auto rijden en daar soms zelfs nog zuiniger in rijden. Ze zouden eigenlijk die voordelen moeten verwerken in de benzineprijs, want dan betaalt iedereen gewoon eerlijk voor wat z'n auto verbruikt.

Ik geloof trouwens totaal niet in die CO2-verhalen, maar maak het dan tenminste eerlijk, als je toch van die regels gaat verzinnen. De CO2 uitstoot van een Prius op 1:13 is hoger dan die van bijvoorbeeld een Lotus Elise op 1:15.
Prius 1:13 :') maak daar maar 1:18 - 1:21 van.
http://www.spritmonitor.d(...)eltype=2&powerunit=2
Cybjezaterdag 2 april 2011 @ 16:17
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 14:22 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Prius 1:13 :') maak daar maar 1:18 - 1:21 van.
http://www.spritmonitor.d(...)eltype=2&powerunit=2
Ik heb serieus een keer iemand gehoord die reed er zoiets mee. En ook op Autoweek reviews lees je regelmatig bij de zogenaamd zuinige auto's dat ze helemaal niet zo zuinig rijden.

Daarnaast, als ik 130 rijd op de snelweg, word ik regelmatig nog wel ingehaald door zo'n Prius. Kan me niet voorstellen dat ze dan nog 1:18 rijden.
onononozaterdag 2 april 2011 @ 17:39
Als je bedenkt dat je in de jaren "70 al 1:18 kon rijden met een 998CC mini valt het verbruik van al die nieuwe "zuinige" auto's erg tegen....

Ze hadden in die 40 jaar wel meer vooruitgang kunnen boeken
MdMa98zaterdag 2 april 2011 @ 18:37
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 16:17 schreef Cybje het volgende:

[..]

Ik heb serieus een keer iemand gehoord die reed er zoiets mee. En ook op Autoweek reviews lees je regelmatig bij de zogenaamd zuinige auto's dat ze helemaal niet zo zuinig rijden.

Daarnaast, als ik 130 rijd op de snelweg, word ik regelmatig nog wel ingehaald door zo'n Prius. Kan me niet voorstellen dat ze dan nog 1:18 rijden.
Zelf ook meerdere malen gehoord. Is het niet zo dat boven een bepaalde snelheid de accu niet meer meewerkt? Dan is het logisch dat een prius zeer onzuinig gaat rijden bij hogere snelheden.

Trouwens: mijn Honda civic 1.5vtec-e uit 2001 haalde makkelijk al 1:17 bij 100/120 km/u Dus ben het wel eens dat de huidige auto`s niet veel zuiniger zouden zijn geworden als vroeger. ({in verhouding met gewicht waarschijnlijk wel).
davidov2009zaterdag 2 april 2011 @ 18:53
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 16:17 schreef Cybje het volgende:

[..]

Ik heb serieus een keer iemand gehoord die reed er zoiets mee. En ook op Autoweek reviews lees je regelmatig bij de zogenaamd zuinige auto's dat ze helemaal niet zo zuinig rijden.

Daarnaast, als ik 130 rijd op de snelweg, word ik regelmatig nog wel ingehaald door zo'n Prius. Kan me niet voorstellen dat ze dan nog 1:18 rijden.
Ja nogal wiedes :P Als je 160 gaat rijden met om het even wat voor auto verbruik je sowieso wel 1 op 8. Het gaat er natuurlijk om dat bij normaal gebruik de Prius wel heel wat zuiniger is dan 1 op 13. Dat is een beetje 'ja dokter ik heb geen last meer van hoofdpijn, behalve als ik dit doe: |:( '

Op Spritmonitor.de hebben ruim 1200 mensen ingevuld hoeveel hun Prius verbruikt, daartussen zitten natuurlijk wat zuinigheid- en racegekken (zie ook de vorm van het histogram), maar het gemiddelde is zo 5-6L per 100km. Dat is heel wat betrouwbaarder dan wat een enkele auto-magazine journalist of de fabrikant meldt ;)

Voor alle auto's die ik tot nu toe gereden hebt, komt mijn verbruik meestal tot op 0,3L per 100km overeen met het gemiddelde wat op spritmonitor staat. En zonder met 100 achter vrachtwagens te kleven :P

quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 18:37 schreef MdMa98 het volgende:

[..]

Zelf ook meerdere malen gehoord. Is het niet zo dat boven een bepaalde snelheid de accu niet meer meewerkt? Dan is het logisch dat een prius zeer onzuinig gaat rijden bij hogere snelheden.

Trouwens: mijn Honda civic 1.5vtec-e uit 2001 haalde makkelijk al 1:17 bij 100/120 km/u Dus ben het wel eens dat de huidige auto`s niet veel zuiniger zouden zijn geworden als vroeger. ({in verhouding met gewicht waarschijnlijk wel).
Daar noem je ook wel even een auto. De 1.5 Vtec-E motor is een van de zuinigste die Honda ooit gemaakt heeft. De (veel vaker voorkomende) 1.4 versie verbruikte aanzienlijk meer brandstof. Bijna alle latere Civic modellen verbruikte ook meer, ook met de moderne motoren :P Alleen de Civic hybrid heeft de Vtec motor overtroffen, maar die is dan ook áánzienlijk zwaarder.
Cybjezaterdag 2 april 2011 @ 19:25
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 18:53 schreef davidov2009 het volgende:
Ja nogal wiedes :P Als je 160 gaat rijden met om het even wat voor auto verbruik je sowieso wel 1 op 8. Het gaat er natuurlijk om dat bij normaal gebruik de Prius wel heel wat zuiniger is dan 1 op 13. Dat is een beetje 'ja dokter ik heb geen last meer van hoofdpijn, behalve als ik dit doe: |:( '
Precies, dus dat maakt het nogal oneerlijk dat als iemand 1:13 rijdt in een Prius, diegene allemaal belastingvoordelen krijgt, maar als je dan 1:16 rijdt in een andere auto, je die voordelen niet krijgt.
MdMa98zaterdag 2 april 2011 @ 19:50
Ik mis m wel die Honda :'(

Niet alleen het fijne rijden, ook het spaarzame verbruik c_/

Back OT: hoe staat het ervoor TS?
Keiichizaterdag 2 april 2011 @ 22:03
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 19:50 schreef MdMa98 het volgende:
Ik mis m wel die Honda :'(

Niet alleen het fijne rijden, ook het spaarzame verbruik c_/

Back OT: hoe staat het ervoor TS?
Ik weet morgen tijdelijk resultaten. zo gigantisch veel word ook niet gereden ;)
TheFreshPrincezaterdag 2 april 2011 @ 22:17
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 19:25 schreef Cybje het volgende:

[..]

Precies, dus dat maakt het nogal oneerlijk dat als iemand 1:13 rijdt in een Prius, diegene allemaal belastingvoordelen krijgt, maar als je dan 1:16 rijdt in een andere auto, je die voordelen niet krijgt.
Prius praktijkverbruik is gemiddeld 1 op 17.

Als je echt je best doet kan je 1 op 20 tot 1 op 23,5 halen.

Oh ja, een bron: http://www.john2211.nl/Hybride_eigenaren.htm
BertVzaterdag 2 april 2011 @ 22:36
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 17:39 schreef ononono het volgende:
Als je bedenkt dat je in de jaren "70 al 1:18 kon rijden met een 998CC mini valt het verbruik van al die nieuwe "zuinige" auto's erg tegen....

Ze hadden in die 40 jaar wel meer vooruitgang kunnen boeken
...absoluut, al zou een Aygo zonder exta balken in de portieren, kooiconstructie, verplichte ABS en twee airbags wellicht geen 765kg maar bijv. 600kg hebben gewogen.

Daarbij, afstellen voor optimale Co2 reductie bij een bepaald toerental (voor een standaard test) is niet hetzelfde als afstellen voor zuinigheid.
TheFreshPrincezondag 3 april 2011 @ 00:04
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 22:36 schreef BertV het volgende:

[..]

...absoluut, al zou een Aygo zonder exta balken in de portieren, kooiconstructie, verplichte ABS en twee airbags wellicht geen 765kg maar bijv. 600kg hebben gewogen.

Daarbij, afstellen voor optimale Co2 reductie bij een bepaald toerental (voor een standaard test) is niet hetzelfde als afstellen voor zuinigheid.
Lijkt wel te kloppen.

Als m'n LPG is afgesteld voor de APK loopt m'n auto 1 op 7,5 en reageert hij amper nog op het gas.

Na het opnieuw afstellen van de onsteking (3 graden vroeger) en het opendraaien (!) van m'n verdamper loopt hij 1 op 9,2 gemiddeld.

Misschien stoot hij meer uit (geen idee) maar ik verspil minder brandstof...
Keiichizondag 3 april 2011 @ 01:17
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 00:04 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Lijkt wel te kloppen.

Als m'n LPG is afgesteld voor de APK loopt m'n auto 1 op 7,5 en reageert hij amper nog op het gas.

Na het opnieuw afstellen van de onsteking (3 graden vroeger) en het opendraaien (!) van m'n verdamper loopt hij 1 op 9,2 gemiddeld.

Misschien stoot hij meer uit (geen idee) maar ik verspil minder brandstof...
Zo ver mijn scheikunde kennis gaat krijg je per hoeveelheid brandstof (mits zelfde goede verbranding) dezelfde eindproducten. mij lijkt het als je per km minder brandstof verbruikt dat er ook minder CO2 uitgestoten word.
Eenskijkenzondag 3 april 2011 @ 02:08
heb je je banden opgepompt? Met slappe banden gaat je verbruik heel snel omhoog
BertVzondag 3 april 2011 @ 07:01
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 01:17 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Zo ver mijn scheikunde kennis gaat krijg je per hoeveelheid brandstof (mits zelfde goede verbranding) dezelfde eindproducten. mij lijkt het als je per km minder brandstof verbruikt dat er ook minder CO2 uitgestoten word.
Een motor zal altijd een "sweetspot" houden bij een bepaald toerental.
Bij die test wordt er op "x" en "y" toerental gemeten.
Je kunt je daar bij het afstellen op richten.

Dit staat dan los van een verbruik bij normaal gebruik.
michaelmoorezondag 3 april 2011 @ 07:11
x

[ Bericht 100% gewijzigd door michaelmoore op 03-04-2011 07:13:34 ]
Hugo__Bosszondag 3 april 2011 @ 21:20
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 12:33 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

1:17 met een 1.4 16v lijkt mij toch niet heel slecht.
Doe je beter dan ik, zit gemiddeld over ruim een jaar op 1:15,5 ofzo met een 206 1.4 8v uit 2003. Voordat ik hem kocht is ie alleen maar in de stad gebruikt, dus dat is wel in zn nadeel denk ik. Binnenkort maar eens een grote beurt laten doen en van de zomer eens lekker naar Italië ermee, dan wordt ie hopelijk alsnog een beetje ingereden.
Dennis101zondag 3 april 2011 @ 21:25
quote:
19s.gif Op zondag 3 april 2011 21:20 schreef Hugo__Boss het volgende:

[..]

Doe je beter dan ik, zit gemiddeld over ruim een jaar op 1:15,5 ofzo met een 206 1.4 8v uit 2003. Voordat ik hem kocht is ie alleen maar in de stad gebruikt, dus dat is wel in zn nadeel denk ik. Binnenkort maar eens een grote beurt laten doen en van de zomer eens lekker naar Italië ermee, dan wordt ie hopelijk alsnog een beetje ingereden.
De 16-klepper is wel wat zuiniger dan de 8-klepper. Verder werd die van ons grotendeels buiten de stad gebruikt.
Erasmozondag 3 april 2011 @ 21:33
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 22:03 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Ik weet morgen tijdelijk resultaten. zo gigantisch veel word ook niet gereden ;)
Heb je de bandenspanning al gecontroleerd?
Party_Pmaandag 4 april 2011 @ 17:21
Best knap dat je met je Aygo zo onzuinig weet te rijden, als je gaat vergelijken met een 2008 Cuore, die dezelfde motor heeft (maar wel wat smaller is)

De cuore van me pa rijdt gemiddeld 1 op 20, en dat is gecombineerd verbruik (oftewel, stad, buitenweg en snelweg) en die heeft bredere (165 ipv 145) banden. Het opgegeven verbruik voor de cuore is 1:22,7 en van de Aygo 1:21,7, dus zou je naar verhouding met de Aygo 1:19 moeten rijden.
john_ven24vrijdag 8 april 2011 @ 00:37
Met mijn peugeot 107 rijd ik rond de 1 op 19 gemiddeld. Al 165.000 km. Hoe is de auto onderhouden? Kijk eens of de luchtfilter nog schoon is (zit onder de plastic kap op de motor), misschien de bougies een keer vernieuwen.
Mikkievrijdag 8 april 2011 @ 04:12
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 17:21 schreef Party_P het volgende:
Best knap dat je met je Aygo zo onzuinig weet te rijden, als je gaat vergelijken met een 2008 Cuore, die dezelfde motor heeft (maar wel wat smaller is)

De cuore van me pa rijdt gemiddeld 1 op 20, en dat is gecombineerd verbruik (oftewel, stad, buitenweg en snelweg) en die heeft bredere (165 ipv 145) banden. Het opgegeven verbruik voor de cuore is 1:22,7 en van de Aygo 1:21,7, dus zou je naar verhouding met de Aygo 1:19 moeten rijden.
Een volwassen vent in een Cuore :').
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 00:37 schreef john_ven24 het volgende:
Met mijn peugeot 107 rijd ik rond de 1 op 19 gemiddeld. Al 165.000 km. Hoe is de auto onderhouden? Kijk eens of de luchtfilter nog schoon is (zit onder de plastic kap op de motor), misschien de bougies een keer vernieuwen.
165k in een 107... hoe hou je het vol. Een koektrommel op wielen, zonder comfort. Bahbah.
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 21:25 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

De 16-klepper is wel wat zuiniger dan de 8-klepper. Verder werd die van ons grotendeels buiten de stad gebruikt.
Locatie van gebruik is nog wel het belangrijkst, in combinatie met de rechtervoet. Op mijn BC heb ik op dit moment een theoretisch verbruik van 1170km staan, doordat ik relatief weinig stads heb gereden (geen ritjes voor grote boodschappen). Zo gauw ik een paar relatief korte, onzuinige ritjes maak binnen de stad, zie ik het theoretisch verbruik al snel dalen richting 1050km ongeveer. En als ik dat regelmatig doe, kan ik maar 800km met een tank doen ipv 1000+.
BertVvrijdag 8 april 2011 @ 07:53
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 04:12 schreef Mikkie het volgende:

[..]
Een volwassen vent in een Cuore :').
[..]
165k in een 107... hoe hou je het vol. Een koektrommel op wielen, zonder comfort. Bahbah.
[..]
Eerst klagen over de manlijkheid van een Cuore en vervolgens klagen over gebrek aan comfort.
Snel pijn aan je billetjes Mikkie? :D
DrDarwinvrijdag 8 april 2011 @ 08:00
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 07:53 schreef BertV het volgende:

[..]

Eerst klagen over de manlijkheid van een Cuore en vervolgens klagen over gebrek aan comfort.
Snel pijn aan je billetjes Mikkie? :D
Er zijn mannen die hun gebrek aan mannelijkheid pogen te overcompenseren door andere mannen aan te vallen op hun vervoersmiddel dat niet volgens de standaard compensatiedrang van henzelf is toegerust.
Het is het onbegrip van de onvolwassene dat niet toelaat te begrijpen dat niet alle mannen hun vervoersmiddel nodig hebben om de indruk te wekken dat zij bovenmatig geschapen zijn.

M.a.w, Mikkie heeft een klein ......
Wokkelvrijdag 8 april 2011 @ 08:11
quote:
Op dinsdag 29 maart 2011 14:26 schreef Keiichi het volgende:
Mijn meting zijn altijd aan de hand van beginnen met een volle tank (Als de pomp afslaat, niet nog een keer knijpen) en bij de volgende keer tanken de tripteller en kmstand naast elkaar leggen en rekenen.
Je kan beter tot het randje vullen, die pomp slaat bij een een Aygo al heel snel af. Dan heb je de ene keer dus meer of minder getankt dan de andere keer.
john_ven24vrijdag 8 april 2011 @ 11:49
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 04:12 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Een volwassen vent in een Cuore :').

[..]

165k in een 107... hoe hou je het vol. Een koektrommel op wielen, zonder comfort. Bahbah.

Comfort genoeg. Zolang ik maar goedkoop van A naar B kom, de rest boeit me niet, sterker nog ik heb er 10.000 km geleden een nieuwe motor en koppeling in laten leggen voor 1000 euro, hij kan dus weer even vooruit.
Party_Pdonderdag 14 april 2011 @ 23:06
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 04:12 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Een volwassen vent in een Cuore :').

[..]

165k in een 107... hoe hou je het vol. Een koektrommel op wielen, zonder comfort. Bahbah.
zozo, meneer heeft last van een kleine penis-syndroom :O
Keiichivrijdag 15 april 2011 @ 10:02
Laatste tankbeurt is het verbruik ietjes beter geworden 1 op 17.8

Enige wat gedaan is, is bij de Shell ipv Tango tanken.

De banden waren voldoende hard (ruim 2.4bar, wat net iets boven de aangeraden druk is)
Keiichivrijdag 15 april 2011 @ 10:03
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 23:06 schreef Party_P het volgende:

[..]

zozo, meneer heeft last van een kleine penis-syndroom :O
Ik compenseer net zo goed met de aygo.

Waar andere een dikke bak nodig heb om het gemis van iets te compenseren, moet ik een te veel van iets de andere kant op compenseren 8-)
Kentekenplaatvrijdag 15 april 2011 @ 12:03
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 17:39 schreef ononono het volgende:
Als je bedenkt dat je in de jaren "70 al 1:18 kon rijden met een 998CC mini valt het verbruik van al die nieuwe "zuinige" auto's erg tegen....

Ze hadden in die 40 jaar wel meer vooruitgang kunnen boeken
Ik heb een Nissan Sunny 1.5 uit 1983 gehad en die deed gemiddeld al 1 op 18. Weliswaar op superplus, maar hij deed het wel. Een auto van 800 kilo met 75pk ^O^
Keiichivrijdag 15 april 2011 @ 12:04
Hoeveel scheelt gewoon euro 95 met vpower euro 95?

Is het een marketing iets of doet het ook echt iets? :P
Erasmovrijdag 15 april 2011 @ 12:08
Het is de meerprijs niet waard.