abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94741211
Momenteel ben ik druk doende de vensterbanken voor ons paleisje te fabrieken.

Ik heb een dubbele laag okoumé en aan de voorzijde wil ik een koplat voor de afwerking. De reden voor okoumé, aangezien die vraag ongetwijfeld zal komen :P is dat de vensterbank bij de draaiende delen deel uitmaakt van het kozijn. Zodoende geen MDF, en geen meranti multiplex omdat de vuile randen van okoumé strakker af te werken zijn.

Dus, terug naar de vraag, de koplat zou ik het lieft schieten met verloren kop. Aangezien ik geen tacker heb valt deze optie een beetje af. Als alternatief zit ik aan polymax te denken maar ik ben nog niet helemaal overtuigd hiervan.

Wat zouden jullie doen?

Dit is het detail:
met een koekje
pi_94749325
Je hebt toch ook spijkers met een verloren kop? Even naslaan met een drevel en je bevestiging is hetzelfde, maar zonder tacker.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_94749566
quote:
Ik heb een dubbele laag okoumé en aan de voorzijde wil ik een koplat voor de afwerking.
Merantiplex gaat tot maximaal 3050 mm en in de bouwmarkt tot 2500 mm. Mocht je langer willen heb je een naad in de vensterbank. MDF daar in tegen kun je krijgen tot 4060 mm.

Als ik ze zou maken zou ik alles in verstek de hoek om zagen en dan de lat onder met witte houtlijm schroeven. Is uit het zicht dus kan dat gemakkelijk. De frontplaat / lat kan je dan met bruin plakband er in plakken. Gewoon even iets van twee á drie lagen om de vensterbank rollen met wat rek er in.

Uit ervaring weet ik dat deze de meeste rek heeft en sterk genoeg is. Als afwerking kan je er even een velling kant aan schaven of frezen.

Zelfde kan je ook maken met MDF vensterbanken. Gebruik ze ook regelmatig voor lange aftimmering. Mooi lange lengtes en geen naden. Ideaal materiaal hiervoor.
Jeroentje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')