abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 28 maart 2011 @ 20:34:35 #1
5428 crew  miss_sly
pi_94731665
Wij gaan nu onze derde zomer meemaken in ons huis, en tevens dus de derde zomer met dit dakterras. De eerste zomer hebben we er niet veel aan gedaan, behalve wat eenjarige plantjes in pot geplaatst, want ik was zwanger en had weinig zin in flink klussen en bovendien was het budget toen erg laag.

Vorig jaar een beetje gepimpt, maar niet veel gebruik gemaakt van het dakterras, wegens of te fris en te veel wind, of te warm en te weinig schaduw.

Dit jaar overwogen we om te gaan verhuizen en een huis met tuin te zoeken waar onze dochter lekker kan spelen. Het huis en de buurt waar we wonen zijn ons echter toch te lief, dus we willen het hier toch nog even proberen. Een van de dingen die we dan dus moeten doen, is het dakterras zowel gezellig en aangekleed te maken, als het kindvriendelijk in te richten.
Dat betekent zorgen voor voldoende schaduwmogelijkheden en het zoveel mogelijk wegnemen van te veel wind.

OK, even een indruk van ons dakterras: het is ongeveer 6,50 meter breed en 10,30 lang. Het huis loopt iets scheef, dus het zal geen perfecte rechthoek zijn, maar het zal niet veel uitmaken. Aan de ene zijkant staat ongeveer in het midden een dakhuisje. De zon komt op aan de voorkant en gaat via de lange zijkant naar het westen. We hebben er dus de hele dag ergens zon.

Even ter illustratie twee troosteloze foto's:

van achter naar de voorkant gemaakt. De zon komt hier rechts op het plaatje zo'n beetje op.


Van voor naar achter dan dus. De zon gaat hier rechts op het plaatje onder.

Het ziet er om twee redenen zo troosteloos uit: er is nog niets aan gedaan voor de lente/zomer en de meubels moeten zo bij elkaar gezet worden om te voorkomen dat ze in de herfst/winter het hele dak over waaien.

We hebben aan meubels:

• een loungeset van een hoekbank van 2,17 x 2,20 met een losse stoel en een lage tafel
• een eettafel met een bankje en twee stoelen
• twee ligstoelen
• een parasol met zwenkarm met een diameter van 3 meter
• twee kubuskisten van 1,05x1,05x1,05 om de kussens van de tuinmeubels in te bewaren.

Wat willen we?
De meubels zijn wat ons betreft prima! Er hoeft niets bij, er hoeft niets weg. Ze zijn 3 jaar oud en ook in prima staat.

Wat we wel nog zoeken, is mogelijkheden om schaduw te creeeren. Als de zon schijnt, is er de hele dag zon. De parasol is best aardig, maar als het een beetje waait, heb ik geen fijn gevoel meer erbij. Hij staat in een ding met 100 kg erop, dus zo snel zal hij niet omvallen, maar dat gekraak en gedoe boven mijn hoofd vind ik naar. BE had het over een tarp, dat is wel een idee, maar hoe bevestigen we zoiets dan het beste, en ook nog eens zo dat het houdt in de wind en verplaatsbaar is. Schaduw door planten/struiken/bomen is ook een goede optie!

We willen graag een aantal vaste planten en/of struiken en/of bomen. Het liefst spullen die je vrij klein kunt kopen en die wel redelijk snel groeien. Het omhoog sjouwen van een enorme struik in een zware pot met aarde wordt 'em niet. Alle planten moeten tegen felle zon kunnen en ook tegen wind. Ze moeten niet in de winter naar binnen gehaald moeten worden, want daar is geen ruimte voor. Ow ja, en liever niet iets dat heul giftig is voor kinderen :+

Uiteraard ook iets van fruit of groente, zodat onze stadsdochter wel weet dat je aardbeien (bijvoorbeeld) niet zomaar uit de winkel haalt, maar dat die aan planten groeien ;)

Budget: niet echt vastgesteld. Als het heel goed is en het is wat duurder, sparen we wel wat langer om het mogelijk te maken :)

Ik weet niet of ik hier goed zit; misschien is K&W ook wel een goede, maar daar zitten dan weer geen mensen die goede tips kunnen geven mbt planten, en ik wil toch wel graag ons dakterras wat groener maken O+

[ Bericht 2% gewijzigd door Jippie op 20-06-2023 14:01:31 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 28 maart 2011 @ 20:43:24 #2
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94732240
Je hebt best veel ruimte zo te zien. Maak er een helipad van zou ik zeggen, leuk voor de kids, pimpt bij de buurt, en voldoet gelijk aan een van je eisen (helikopter=schaduw).

Benodigdheden:

- Pot witte verf (buitenverf dus niet op waterbasis)
- Kwast, breedte 15-20cm
- CH-47 Chinook
pi_94732639
Oh, wat een ruimte, Miss!
Daar moet iets moois van te maken zijn.
Ik heb nog niet zo heel veel verstand van planten ed, maar ik vind het wel leuk om mee te denken. :)
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  Moderator maandag 28 maart 2011 @ 21:05:08 #4
5428 crew  miss_sly
pi_94733712
Het is wel heel iets anders dan jullie lekkere tuin, oeke, maar er moet inderdaad best iets van te maken zijn. Er zijn alleen zo vreselijk veel planten en struiken en bloemen met allemaal hun gebruiksaanwijzing (veel/weinig zon, niet op de tocht, veel water, normaal water, niet direct water, niet winterhard, binnen halen met vorst, etc.) dat ik daar als leek gewoon niet veel mee kan. Dus ik hoop dat hier wat mensen zitten die wat kunnen adviseren.

wij zaten zelf bijvoorbeeld te denken aan een paar grote bakken met bamboe ergens langs het hek. Daarmee maak je een soort natuurlijke schutting en het haalt wat wind weg. Ik weet alleen niet of bamboe geschikt is voor zo''n zonnige plek, hoeveel water het nodig heeft, of het winterhard is en welke bamboe soort je dan het beste kunt gebruiken. er blijken heul veel soorten bamboe te zijn :')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_94733975
ik zou een wandje of een muurtje aan de buitenkanten doen.
zoiets:



of


of met heel veel plantjes


of vakantiestijl


zulke dingen kunnen in allerlei budget. je schermt af voor wind en inkijk en maakt meer schaduw zonder lawaai
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  Moderator maandag 28 maart 2011 @ 21:11:51 #6
5428 crew  miss_sly
pi_94734182
Ow ja, kleine toevoeging: het mag geen bebouwing zijn, dus geen muurtjes ofzo, dat past niet binnen de vergunningen/het bouwbesluit -O-
Het is een stalen hek, dat was verplicht bij deze vergunning en we hebben er al, tegen de wind, plexiglazen platen voor laten monteren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_94734337
IJburg?
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_94734379
zelfs geen houten wandjes? bluh ;(
daarmee heb je dan denk ik echt heel weinig keuze meer.

mogen alle soorten plant dan wel? ik kan me zo voorstellen dat ze dan ook niet blij worden van dingen als klimop enzo
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_94734443
mag een partytent?
~O>
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  Moderator maandag 28 maart 2011 @ 21:19:12 #10
5428 crew  miss_sly
pi_94734716
Planten is geen bouwwerk! Dus dat mag wel :Y
Een party tent zou wel mogen, maar die waait binnen de kortste keren weg, ben ik bang.

Niet IJburg :N
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 28 maart 2011 @ 21:32:45 #11
5428 crew  miss_sly
pi_94735695
Dit is wel mooi: met die langwerpige bakken dwars, maak je een beetje een indeling. En zo''n schaduwdoek lijkt me ook ideaal, maar hoe bevestigen we zoiets bij ons?

[ Bericht 28% gewijzigd door Jippie op 20-06-2023 14:02:40 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_94737474
Hier staan ook nog wat tips.
Ik zou je hekwerk afzetten met riet of bamboe:

Dat geeft al een warmere achtergrond voor de planten die je ervoor kunt zetten en het breekt al een beetje de wind.
En je bereikt er een beetje mee wat die muurtjes doen, een gekaderde ruimte met daarboven een weids uitzicht.O+

Zo'n doek kun je misschien aan het trappenhuis bevestigen en dan 1 hoek aan het hekwerk en 1 hoek aan een paal die je weer aan het hekwerk bevestigt. Maar ik heb geen idee van de windsterkte en veiligheidsnormen die daarvoor gelden. Misschien kun je eens bij een bedrijf informeren die zulke dingen maken?
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  Moderator maandag 28 maart 2011 @ 22:03:09 #13
5428 crew  miss_sly
pi_94737986
Daar heb je wel een punt, oeke. Hoewel ik eigenlijk niet direct aan zo''n afzetting zat te denken, kadert het de boel wel al in en maakt het knusser. De win wordt al grotendeels gebroken door de plexiglazen platen tegen het hekwerk, maar dat is niet direct een warme uitstraling. We zouden eens moeten bekijken of zoiets nog te bevestigen is voor dat plexiglas.

Ik zal inderdaad eens moeten informeren bij een bedrijf hoe dat werkt met vastmaken en hoe goed dat dan vast kan zitten ivm de wind. We zitten op een hoek, dus de wind heft nogal snel vrij spel bij ons.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 28 maart 2011 @ 22:13:38 #14
100412 mefke79
komt goed!
pi_94738812
Miss, wat mooie foto's op doek laten zetten en dat tegen het hek maken geeft ook al een beschutting en sfeer. En bamboe moet het ook op zo'n dak goed doen. Voor de sfeer een Blooompot met licht (Loods 5!) . Verder kijken naar van die kunststoffen bakken die van steen lijken, maar niks wegen. Ik weet niet hoeveel gewicht je op je dak kan hebben, maar anders is een waterbak ook leuk. Dan wel met zo'n rooster en stenen erop, dan kan je Senna er gerust bij laten.
En een zandbak tuurlijk, al moet je even kijken hoe je dat ding op het dak houdt bij wind.
Planten: ik zou bijvoorbeeld kiezen voor lavendel. Dat kun je makkelijk kopen in kleine plantjes en groeit altijd wel. En dan aanvullen met kruiden en dingen als aardbeien en sla.
Succes!
Trouwens, jullie dakterras is niet veel kleiner dan onze tuin, alleen is de vorm anders.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  maandag 28 maart 2011 @ 22:30:44 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_94740130
Ik volg!

Kan je voor een tarp niet palen aan je hekwerk bevestigen?
***
pi_94744536
Ik zou wel oppasen met bakken aan de rand met kleine kinderen...kan makkelijk een opstapje zijn om te gaan klimmen. :X Zou er eerst voor zorgen dat je een afscheiding hebt die veilig is voor kinderen maar ook de wind wat gaat tegenhouden...wellicht weerbestendige doeken een idee? Ook weer makkelijk weg te halen in de winter. Wat betreft planten: planten uitzoeken die tegen een stevige bries kunnen en ook tegen droogte en zon (Vaak heel veel grijsbladige planten zoals lavendel). Dingen zoals varens, hosta's en andere bosplanten vallen dus af als je niet teveel onderhoud wilt hebben (veel water even en schaduw creëren. Ook niet winterharde planten zou ik niet aan beginnen want die moet je allemaal of heel goed beschermen of binnenhalen.De giftigheid van planten zou ik even goed in de gaten houden en dan niet alleen de bladeren maar zeker ook dingen als bessen (.b.v. taxus of kamperfoelie) kunnen voor kleine kinderen zeer aantrekkelijk zijn dus maar niet aan beginnen.

Welke planten geschikt zijn is een kwestie van Google gebruiken en de juiste zoektermen intypen die ik hierboven heb gegeven. ;)
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  Moderator dinsdag 29 maart 2011 @ 07:40:03 #17
5428 crew  miss_sly
pi_94749599
Ik zal eens info opvragen bij een bedrijf dat die schaduwdoeken (=tarp voor niet kampeerders, geloof ik :') ) leveren. Na wat nadenken komen wij ook uit op bijv een driehoekig schaduwdoek dat met een punt aan de dakopbouw wordt bevestigd en met de andere twee punten aan een paal bij het hekwerk. Aan het hekwerk zelf is te laag (hoogte 1,20) maar als je daar een stevige paal aan zou bevestigen....Ik ga het navragen, want dat schaduwdoek lijkt me echt erg fijn.

Mefke, die Bloompotten zijn leuk O+ Dat was ik nog vergeten idd, we moeten ook verlichting, want dat hebben we helemaal nog niet. Het idee van die doeken vind ik ook erg leuk, daar ga ik eens naar zoeken.

trovey, dank je voor je input. Het grootste deel hadden we zelf al bedacht en ik heb ook al wel eens gegoogled, maar dan krijg je zoveel hits, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Vandaar dit topic, om wat tips van deskundige en ervaren tuiniers te krijgen over welke planten/struiken het goed zouden kunnen doen onder deze omstandigheden.

Hoe zit het met buxus? Gisteravond in bed bedachten we dat we met wat van die langwerpige bakken met bijv wat buxux al een soort van indeling kunnen maken en ook wat lage schauduw kunnen creeeren waar Senna dan kan spelen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 29 maart 2011 @ 07:51:12 #18
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94749688
alles er af doen ... nat spuiten ... strooizout royaal er over gooien ... 10 minuten laten trekken ... opschrobben, afspuiten met de tuinslang ... laten drogen en dan Sadolin Teak/Bankirai natuur antislip er over doen met een borstel... je gaat er wel tijdje aan bezig zijn vooral met het laatste ... daarna alles terug zetten met misschien paar donker stenen elementen
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 29 maart 2011 @ 08:15:25 #19
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_94749875
Ik volg ook :)

Miss wat een geweldige ruimte!! Zo'n schaduwdoek lijkt me inderdaad een geweldige oplossing! Wist je dat we aanstaande maandag een twitterspreekuur van mijn werk hebben met een tuinarchitecte? Ik weet niet of ze ook dakterrassen doet, maar kan eens vragen? Misschien heeft zij nog goede tips?
  dinsdag 29 maart 2011 @ 08:30:59 #20
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_94750050
Buxus is wel leuk, maar groeit heel langzaam. Als je snel wat wil wat echt substantieel schaduw voor Senna geeft dan zijn grote bakken met bamboe heel makkelijk. (En ik vind het altijd heel leuk staan. ;) ) Het woekert in een tuin als een gek, maar daardoor zijn ze ideaal als kuipplanten. :Y
***
pi_94750098
Oh miss wat een prachtig dakterras. Ik denk dat B. onmiddelijk jullie huis zou willen ruilen voor het onze!

Wat mij mooi lijkt is een Tamarix in een grote pot. (of meerdere) De grillige vorm combineert mooi met een strakke pot, hij groeit snel, bloeit prachtig én kan onwijs goed tegen wind. Ze zijn ook op stam te koop evt.

Een beetje een coulisseneffect door dwars geplaatste bakken met een wat hogere plant dan buxus. Schermen met betonvlechtwerk in die bakken plaatsen en die laten begroeien met een mooie klimmer met een bodembedekker aan de voet. Kun je ook nog leuk bolletjes tussen planten.

Langs het hek of de wand hangende potten waar je aardbeien, rode peper, tomaatjes etc in kweekt. Leuk voor Senna!
pi_94750144


Tamarix
pi_94752224
Je dakterras is lekker groot, mijn advies is eerst na te denken over de functies waarvoor je het wilt gebruiken en daar een keuze uit te maken (zoals loungen, buiten eten, spelen, tuinieren, bekijk ook de dakterrastips van tuinexpert Loes Langendijk ).
Net als in een grotere tuin zou ik dan hoekjes maken die per stuk gezellig zijn. Windbescherming kan via bamboe in bakken, maar wat ook heel goed werkt is doorzichtig plexiglas aan de buitenzijde van het hek, je houdt dat het uitzicht maar zit wel beschut. In combinatie met een lagere loungebank zit je dan heel privé.
Natuurlijk werken kleurvolle planten en struiken ook heel goed op een dakterras. Zeker ook om de verschillende 'tuinkamers' te accentueren. Niet alle planten doen het goed op een dakterras vanwege de wind en de zon. Wat het wel goed doet lees je hier.
Schaduwdoeken moeten zeker goed bevestigd worden want daar komt bij een beetje wind al flinke kracht op te staan. Koppeling aan het dakhuis is dus zeker aan te bevelen, in combinatie met een ander stevig punt.

succes,

Joost Becking Dakterras.nl




[ Bericht 3% gewijzigd door dakterras.nl op 29-03-2011 10:26:28 ]
Joost Becking
dakterras.nl
  Moderator dinsdag 29 maart 2011 @ 12:46:02 #24
5428 crew  miss_sly
pi_94757306
Ow, wat zijn jullie fijn bezig *O* Ik krijg er helemaal zin in O+

Die Tamarix ziet er goed uit O+ Even wat over opgezocht en dat is idd een goede voor een dakterras. Dat buxus niet snel groeide, wist ik niet, dus dat is dan idd niet zo'n goed idee. Bamboe blijft wel telkens terugkomen, he :D Er zijn zoveel verschillende soorten, maakt het nog niets uit welke je specifiek voor deze ruimte kiest? Iemand die dat al weet?

Stiemie, wat leuk! Ik weet eerlijk gezegd niet voor welk blad je werkt, maar dat klinkt wel interessant! Volgende week maandag? Dan moet ik wel werken, helaas -O- Normaal niet, dit is een gevalletje oppasprobleem dus verplaatsen van werkdag.

Coulisseneffect, goed gezegd Sorbootje! Ik snap even niet zo goed wat je bedoelt met bakken met betonvlechtwerk en dan eventueel bollen. Wel trouwens een goed idee, bollen :Y Leuk voor Senna om te zien groeien.

Inderdaad hangdingen voor aardbeitjes enzo. Ik zag in een balkontopic hier grappige zwarte zakken waar je planten in kunt hangen, ook leuk O+

dakterras.nl, jij ook bedankt. Goede tips en fijne linkjes!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 29 maart 2011 @ 12:55:15 #25
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_94757660
Betonvlechtwerk zijn van die 'roosters' zeg maar:


Die kun je dan heel makkelijk laten volgroeien met klimop of iets anders groeiends en klimmends.
***
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')