abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94701501
quote:
Jumpy Americans snap up disaster supplies, even as sellers scoff
By Alana Semuels
Los Angeles Times

LOS ANGELES – The people want gas masks. Also flashlights, batteries, iodine tablets and machetes. And Ovi Lalo is their reluctant supplier.
Lalo has run California Surplus Mart in Hollywood for 34 years, and he said he always sees a bump in customers right after earthquakes and other natural disasters.
But this time, he said, customers seem more ravenous for supplies than usual.
The combination of quakes, last weekend’s oversized “perigee” moon and even a recent massive fish die-off in Redondo Beach, Calif., has people such as Michael Jaworski stocking up on freeze-dried food and first-aid kits, just in case.
“Three things are lined up. Something’s going to happen,” said the 35-year-old Hollywood man, who was shopping last week with his girlfriend and neighbor. “The question is when.”
Jaworski and his companions easily spent hundreds of dollars on propane stoves, knives, gas masks, first-aid kits and a portable shower, leaving the store with two duffel bags full of supplies. It was all Lalo could do not to cluck his tongue when he saw the customers walk away with gas masks.
“They’re going to do whatever they feel like doing,” said Lalo, who has an Israeli accent and blondish hair. “You can’t tell them what to do.”
He’s not the only one seeing a bump in worried customers. Companies selling nuclear fallout bunkers and survival pods said they have seen an increase in inquiries after the tsunami. Home Depot is experiencing a run on supplies such as first-aid kits, batteries and masks. Online sites that sell survival kits are backed up for days.
Lalo has set up an earthquake preparedness section in the back of his store, past the ski masks, long underwear and studded belts that his Hollywood customers usually demand. He wants them to buy the pouches of water that have a shelf life of five years, the 6-inch blocks of food that contain 3,000 calories and the first-aid kits that come in red backpacks.
Some want supplies for a more forbidding future.
“I want a gas mask,” said Los Angeles resident David Kim, 71, who schlepped into the store carrying a gas mask that he bought after the Sept. 11, 2001, terrorist attacks. He wanted a new one.
“You don’t need a gas mask, man,” Lalo said, trying to pry one from his hands. The gas masks Lalo sells are usually used for movie props. The filters expired in 1987. Customers don’t seem to care.
Disaster shopping, for many, is a haphazard affair.
People waiting in line last week eyed others’ baskets warily, making mental checklists to make sure they hadn’t missed anything they needed.
“Light sticks. Good idea,” said a woman in line after seeing a stranger grab a few. She added them to her basket already brimming with items.
Lacy Murrell wanted a hazmat suit, but Lalo doesn’t sell them _ or think anyone needs them. Murrell said he plans to make his own suit with a can of lead paint, a hair dryer and a rain jacket.
“I’ve been watching this round-the-clock since the tsunami,” he said. “We may see some radiation in the not-too-distant future.”
Some are going to even greater lengths. Larry Hall of Florida is selling spots in a yet unbuilt survival condo in Kansas _ $900,000 for half a floor in a condominium that will go 14 stories underground. Hall said he received 368 inquiries about his condos in one day after the tsunami. Typically, he gets maybe two a day.
“Americans always overreact _ they can afford to overreact,” said Bret Kimmel, president of Dallas-based Military Outdoor Clothing, which has seen a huge increase in demand for gas masks and chemical suits since the tsunami.
Lalo said he hates watching customers buy things they won’t need. But if customers want ponchos to protect themselves from radiation, or if they demand potassium iodine tablets, he knows, as a manager, he must give them what they want.
He has spent a good deal of time on the phone, trying to order more iodine tablets, first-aid kits and camping supplies. It’s not easy to get supplies when everyone seems to want them.
“It’s like pulling teeth,” Lalo said.
Along with people shopping for disaster gear, Lalo still had his regular customers buying boots, jackets, wool hats and other provisions for regular life.
They included actor Colin Farrell, who was browsing the Dickies trousers aisle last week.
Said Farrell: “I am preparing for the disaster of getting caught in society without a pair of pants.”

Misschien gelooft die lui in 2012 of zo. Wil graag weten of Nederlanders dit voorbeeld straks gaan volgen.
pi_94701944
Lui is meervoud dus dan is de vervoeging; geloven.

Enne, start een enquête zou ik zeggen. Misschien kom je er dan achter.
pi_94702152
TS, neem je eigen gebruikersnaam eens... en zie daar, je antwoord.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  maandag 28 maart 2011 @ 08:05:27 #4
230788 n8n
Pragmatisch
pi_94702191
Wtf die dialogen verhaaltjes :') ;(
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_94702375
Nou ja om heel eerlijk te zijn heb ik laatst toch eens een mental note gemaakt om eens te checken hoe ik er bij zou zitten als bijvoorbeeld hier in de stad de stroom een paar dagen uit zou vallen. Ik verwacht geen aardbeving of tsunami..maar een stroomstoring is niet eens zo heel gek..
Heb wel vaker een dag zonder gezeten... en als je zoals ik stadsverwarming hebt..wordt het al snel koud in de winter...en koken wordt ook lastig. Shit kopen lukt ook niet want alle kassa's liggen eruit.
Toch maar eens wat voorraden fixen dat ik het minimaal 2 dagen kan uithouden..kaarsen heb ik, campingbrandertje heb ik, zaklamp ..check..ik kan een week eten uit de vriezer...Mwoa ik overleef het wel denk ik ;)
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
  maandag 28 maart 2011 @ 08:28:33 #6
230788 n8n
Pragmatisch
pi_94702397
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 08:26 schreef helldeskr het volgende:
Nou ja om heel eerlijk te zijn heb ik laatst toch eens een mental note gemaakt om eens te checken hoe ik er bij zou zitten als bijvoorbeeld hier in de stad de stroom een paar dagen uit zou vallen. Ik verwacht geen aardbeving of tsunami..maar een stroomstoring is niet eens zo heel gek..
Heb wel vaker een dag zonder gezeten... en als je zoals ik stadsverwarming hebt..wordt het al snel koud in de winter...en koken wordt ook lastig. Shit kopen lukt ook niet want alle kassa's liggen eruit.
Toch maar eens wat voorraden fixen dat ik het minimaal 2 dagen kan uithouden..kaarsen heb ik, campingbrandertje heb ik, zaklamp ..check..ik kan een week eten uit de vriezer...Mwoa ik overleef het wel denk ik ;)
Dan is het tijd om met vrienden wrakhout op een stapel te flikkeren, aan te steken en er om heen te dansen onder invloed van inheemse plantensoorten.
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
  maandag 28 maart 2011 @ 08:42:46 #7
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_94702587
Hier in Nederland hadden ze toch ook zoiets als een 'noodpakket' waarmee je het met de inhoud misschien net twee dagen zou kunnen uitzingen in geval van een ramp? :')
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_94702636
Als zo een ramp toeslaat op ons kikkerland dan heb je weinig aan zo'n noodpakketje met lampje en dekentje, maar ach als het mensen gerust stelt dan kopen ze maar zo'n ding, wat boeit mij het.

Het is hun eigen geld dat ze weggooien, niet de mijne.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_94702764
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 04:27 schreef vergezocht het volgende:

[..]

Misschien gelooft die lui in 2012 of zo. Wil graag weten of Nederlanders dit voorbeeld straks gaan volgen.
Ik heb laatst een noodpakketje samengesteld. Niet omdat ik bang ben voor een echte ramp, ik ben eerder bang voor een hoop Nederlanders die alles kopen wat los en vast zit. Paniek doet gekke dingen met mensen. Verder maak ik me geen zorgen, heb hier voor meer dan een week aan eten en drinken liggen.
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 08:26 schreef helldeskr het volgende:
Nou ja om heel eerlijk te zijn heb ik laatst toch eens een mental note gemaakt om eens te checken hoe ik er bij zou zitten als bijvoorbeeld hier in de stad de stroom een paar dagen uit zou vallen...
check..ik kan een week eten uit de vriezer...
Als jij geen stroom meer hebt dan heb je na een paar dagen toch zeker wel een probleem met je vriezer die ontdooit. Reken er dus maar niet op dat je daar een week van kan eten op dat punt ;)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_94703420
ligt eraan wat er in je vriezer ligt natuurlijk. Als die vol ligt met patat kun je daar best een week op overleven.
  Licht Ontvlambaar maandag 28 maart 2011 @ 09:33:22 #11
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_94703450
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:31 schreef san-34 het volgende:
ligt eraan wat er in je vriezer ligt natuurlijk. Als die vol ligt met patat kun je daar best een week op overleven.
Smaakt ook zo lekker, die kouwe diepvriesfriet...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 28 maart 2011 @ 09:36:05 #12
322645 Voorschrift
See if I care
pi_94703497
quote:
14s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:33 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Prima te bakken op een pan op een aangelegd vuurtje als je toch a la holbewoner wilt gaan doen. Is gewoon bevroren aardappel dus tja.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  Licht Ontvlambaar maandag 28 maart 2011 @ 09:38:23 #13
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_94703533
quote:
14s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:36 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Prima te bakken op een pan op een aangelegd vuurtje als je toch a la holbewoner wilt gaan doen. Is gewoon bevroren aardappel dus tja.
Want jij hebt een houtvoorraad achter het huis liggen?

Ik zou overigens wel een week kunnen uitzingen op de voorraad hier in huis. Koken op de bermkeuken, komt helemaal goed :P
  maandag 28 maart 2011 @ 09:40:06 #14
322645 Voorschrift
See if I care
pi_94703564
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:38 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Want jij hebt een houtvoorraad achter het huis liggen?

Ik zou overigens wel een week kunnen uitzingen op de voorraad hier in huis. Koken op de bermkeuken, komt helemaal goed :P
Nee, maar als er echt een enorme ramp is dan zijn er wel wat meubels op te offeren van zolder, of als het droog weer is brand je gewoon je tuin/bos op. Zo moeilijk is 't niet.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  maandag 28 maart 2011 @ 09:40:36 #15
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_94703570
quote:
14s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:33 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Hoe goed het eten smaakt speelt geen rol in noodsituaties.
  Licht Ontvlambaar maandag 28 maart 2011 @ 09:41:38 #16
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_94703592
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:40 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Hoe goed het eten smaakt speelt geen rol in noodsituaties.
Mwoah, ben ik het toch niet zo mee eens... Als ik in de gelegenheid ben te zorgen voor fatsoenlijk eten, ga ik niet op kouwe diepvriesfriet kauwen.
  maandag 28 maart 2011 @ 09:42:27 #17
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_94703614
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:41 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Mwoah, ben ik het toch niet zo mee eens... Als ik in de gelegenheid ben te zorgen voor fatsoenlijk eten, ga ik niet op kouwe diepvriesfriet kauwen.
Als het smaakt is het mooi meegenomen, zo niet dan zal er toch gegeten moeten worden.
  maandag 28 maart 2011 @ 09:43:10 #18
322645 Voorschrift
See if I care
pi_94703632
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:41 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Wat voor ramp hebben we het hier over dan, het faillissement van de Appie of? :')
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  Licht Ontvlambaar maandag 28 maart 2011 @ 09:44:49 #19
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_94703674
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:43 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Wat voor ramp hebben we het hier over dan, het faillissement van de Appie of? :')
Weet ik veel, de DSM die de lucht in gaat ofzo... Als Appie falliet gaat, dan zal ik daar vrij weinig van merken :*
  maandag 28 maart 2011 @ 09:45:22 #20
322645 Voorschrift
See if I care
pi_94703690
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:44 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Weet ik veel, de DSM die de lucht in gaat ofzo... Als Appie falliet gaat, dan zal ik daar vrij weinig van merken :*
Dat is niet echt een ramp waar je een noodpakket voor nodig hebt lijkt me.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  Licht Ontvlambaar maandag 28 maart 2011 @ 09:47:05 #21
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_94703738
quote:
10s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:45 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Dat is niet echt een ramp waar je een noodpakket voor nodig hebt lijkt me.
Die aardbeving dan, waarover zoveel paniek gemaakt wordt? Overstromen zal het niet zo snel hier, maar zou dat zo zijn dan heb ik nog wel een rubberboot ergens liggen.
  maandag 28 maart 2011 @ 09:50:18 #22
322645 Voorschrift
See if I care
pi_94703815
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:47 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Die aardbeving dan, waarover zoveel paniek gemaakt wordt? Overstromen zal het niet zo snel hier, maar zou dat zo zijn dan heb ik nog wel een rubberboot ergens liggen.
Bij een aardbeving moet het al aardig bont zijn willen alle stoppen er in Nederland uitvliegen, en daar zijn de breuklijnen niet naar. Volgens mij las ik laatst dat in Nederland het wel ophoud bij een beving van ~7.5, en dan moet het al "goed mis gaan".

Totaal geen aanleiding dus om panisch rond te lopen met seismografen of geigertellers bij kerncentrales zoals menig Nederland blijkbaar nu wel denkt te moeten doen.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  Licht Ontvlambaar maandag 28 maart 2011 @ 10:03:19 #23
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_94704175
quote:
3s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:50 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Bij een aardbeving moet het al aardig bont zijn willen alle stoppen er in Nederland uitvliegen, en daar zijn de breuklijnen niet naar. Volgens mij las ik laatst dat in Nederland het wel ophoud bij een beving van ~7.5, en dan moet het al "goed mis gaan".

Totaal geen aanleiding dus om panisch rond te lopen met seismografen of geigertellers bij kerncentrales zoals menig Nederland blijkbaar nu wel denkt te moeten doen.
Mja, ik zit hier wel redelijk dicht bij die breuklijnen :P
  maandag 28 maart 2011 @ 10:04:16 #24
322645 Voorschrift
See if I care
pi_94704197
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 10:03 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Mja, ik zit hier wel redelijk dicht bij die breuklijnen :P
Dan nog, met een redelijk stevig en nieuw huis zal je weinig overkomen behalve je servies dat wellicht uit de kast valt. Nederlanders staan over het algemeen bekend om hun nuchterheid, maar volgens mij valt dat nog vies tegen. :P
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  maandag 28 maart 2011 @ 10:12:34 #25
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_94704408
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 10:04 schreef Voorschrift het volgende:
nederlanders staan over het algemeen bekend om hun nuchterheid, maar volgens mij valt dat nog vies tegen. :P
Dat ben ik steeds minder gaan geloven de laatste jaren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')