abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117338144
Ik geef ze bijna iedere dag vers voedsel, div soorteb groente, fruit, en af en toe nat kattenvoer. Eten ze zo schattig van een theelepeltje af. :-D als droogvoer geven wij ratten voer mix van de zoo plus. Hangmatten zijn makkelijk en goedkoop te maken van gastendoekjes of oude handdoek in stukken en dan ophangen met wasknijpers. Pvc buis ophangen en kleine kartonnen dozen van bijv. Honig daar kunnen doen die van mij gaten in knagen en spelen ze ermee. Pappegaaien speelgoed zoals dik touw om overheen te lopen, houten trappetje etc.
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
  vrijdag 28 september 2012 @ 16:13:15 #252
309742 toetsenbordridder
Schopt kont op jouw typtafel.
pi_117356368
Heb 2 ratten voor mijn verjaardag gekregen, en krijg als het goed is volgende week de kooi binnen. Zal mij benieuwen hoe het allemaal gaat, wel heel erg veel zin in :D
pi_117382457
Spannend!
Vandaag rattendag!
Zometeen naar de Welkoop, hopelijk hebben ze daar ook kooien ervoor.
Dan bovembedekking, voer, speeltjes, huisjes, kopen.
Dan de ratjes halen, alles snel installeren en dan mogen ze in de nieuwe kooi spelen! *O*
Twiddel
pi_117384621
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 september 2012 10:25 schreef summer2bird het volgende:
Spannend!
Vandaag rattendag!
Dan de ratjes halen, alles snel installeren en dan mogen ze in de nieuwe kooi spelen! *O*
De beste speeltjes zijn lege brinta-doosjes, dik stuk touw als loopkoord, groot loopwiel (alhoewel maar 2 van de 5 bij mij het snappen), broekspijp van oude spijkerbroek opgehangen als tunnel, hangmat van een oude handdoek,etc.
Of het bij de Welkoop vandaan komt en wat het gekost heeft boeit ze weinig ;)
pi_117384687
washandjes zijn ze ook dol op
Sollie ik heb last van spleekgeblek :D
gr
WT1
pi_117385066
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 12:24 schreef WhiteTiger1 het volgende:
washandjes zijn ze ook dol op
Ja :D Vooral toen ze klein waren lagen ze daar in te slapen, nu slepen ze het naar boven in de hangmat als extra zachte bodem.
pi_117385123
Als je je ratjes net hebt en ze zijn nog niet gewend, leg dan niet te veel materiaal in de kooi waar ze zich in kunnen verstoppen.
Zorg voor 1 slaapplek waar je makkelijk bij kan.

Vooral als ze nog aan je moeten wennen zijn ze moeilijker te vangen en als je meer moeite moet doen om ze te vangen kan het gebeuren dat ze je uit angst bijten als ze zich in het nauw gedreven voelen.

Het is maar een tip. Als ze erg tam zijn, zoals de laatste 3 van de 5 dan hoeft dat geen probleem te zijn, die kwamen vanzelf naar me toe. Maar Kwik en Flupke heten niet voor niets zo ;)
pi_117387560
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 september 2012 10:25 schreef summer2bird het volgende:
Spannend!
Vandaag rattendag!
veel plezier met je ratjes! heb je mannetjes of vrouwtjes?
You can make it ?
pi_117388215
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 13:57 schreef Dandilion het volgende:

[..]

veel plezier met je ratjes! heb je mannetjes of vrouwtjes?
2 mannetjes!
Ze staan nu met hok en al in de kamer.
1 beet mij toenstraks nogal onbenullig hard, maar dat bleef bij 1 keer.
Twiddel
pi_117388469
Nog even een vraagje:
hoe moet ik mijn ratten nu inburgeren?
Ze zijn druk alles aan het onderzoeken, maar is het nu beter om er even af te blijven, moet ik ze juist nu aandacht geven?
Ze deinzen ook ietsjes terug voor mijn hand, hoe pak ik dit aan?
Hoevaak moet de kooi schoon?
Hoevaak vers voedsel?
En hoe pak ik ze op? :D
Twiddel
pi_117388506
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 september 2012 14:17 schreef summer2bird het volgende:

[..]

2 mannetjes!
Ze staan nu met hok en al in de kamer.
1 beet mij toenstraks nogal onbenullig hard, maar dat bleef bij 1 keer.
Dat bijten van rittens herken ik wel, zolang ze niet doorbijten is het alleen proeven of waarschuwen (angst).
Forceer niets, laat ze eerst aan de kooi wennen en ga er dan eens bijzitten, geen plotse bewegingen.
Als ze naar je toekomen, maak dan voorzichtig de kooideur open en meestal gaan ze dan wel op het randje zitten.

Heb je al een oude, ruime trui gevonden die stuk mag? Trek die aan en laat ze er lekker op en in kruipen. Vaak gaan ze in een mouw slapen.
Heb hier soms wel uren zitten FOK!'en met een ritten in m'n mouw :D
pi_117388584
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 14:27 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat bijten van rittens herken ik wel, zolang ze niet doorbijten is het alleen proeven of waarschuwen (angst).
Forceer niets, laat ze eerst aan de kooi wennen en ga er dan eens bijzitten, geen plotse bewegingen.
Als ze naar je toekomen, maak dan voorzichtig de kooideur open en meestal gaan ze dan wel op het randje zitten.

Heb je al een oude, ruime trui gevonden die stuk mag? Trek die aan en laat ze er lekker op en in kruipen. Vaak gaan ze in een mouw slapen.
Heb hier soms wel uren zitten FOK!'en met een ritten in m'n mouw :D
Ze zijn geen rittens meer, zijn al een half jaar :D

Goeie tips! :D
Ze wonen bij mij in de slaapkamer, mijn bureau staat er 2 meter vanaf, dus ik zit er rustig bij.
Ga straks wat dichter bij ze zitten :)
Twiddel
pi_117388654
Oei, ze zijn nu aan het vechten/stoeien?
Ze lagen even op elkaar en waren even zich groot aan het maken tegenover de ander.
Zonder gepiep en gebijt, maar ze zijn nu weer de boel aan het verkennen.
Twiddel
pi_117388764
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 september 2012 14:25 schreef summer2bird het volgende:
Nog even een vraagje:
hoe moet ik mijn ratten nu inburgeren?
Inburgeren? :D Ze moeten langzaam aan je wennen.

quote:
Ze zijn druk alles aan het onderzoeken, maar is het nu beter om er even af te blijven, moet ik ze juist nu aandacht geven?
Ik zou ze eerst even laten rondrennen door de kooi. Ze gaan alles ontdekken en als ze moe zijn slapen. Je kan wel bij de kooi blijven zitten en rustig toekijken, dan wennen ze aan je.

quote:
Ze deinzen ook ietsjes terug voor mijn hand, hoe pak ik dit aan?
Als je de kooi open hebt en ze komen naar de opening toe (kan even duren), hou dan voorzichtig je vuist (knokkels) naar ze toe zodat ze kunnen snuffelen. Goed bijten in knokkels lukt niet dus mocht je een paar boefjes hebben dan loop je weinig risico. Forceer niets, laat ze hun gang gaan.

quote:
Hoevaak moet de kooi schoon?
Plankjes maak ik 3x per week schoon, hangmatjes ververs ik 2x per week (uitwassen op 60 graden en met weinig wasmiddel ivm geur).

Bodembedekker (welke gebruik jij?) zodra het gaat stinken, dus in de praktijk iedere week.
De ratjes gaan dan even in een kleine kooi (die ik ook als ziekenboeg gebruik).

Kooi helemaal schoonmaken met heet water (gebruik ook altijd een beetje bleek) en goed naspoelen en afdrogen. Dat doe ik 1x per 2-3 weken.

quote:
Hoevaak vers voedsel?
Ik voer ze rattenvoer (de merken Reggie Rat, Xtra Vital, Supreme Science Selective door elkaar gemengd) in een bakje dat aan de kooi hangt. Ze krijgen weer nieuw zodra het voor 90% op is. De zwarte staafjes laten ze altijd liggen.
Als je er nieuw voer in gooit voor het op is dan gaan ze alleen de lekkerste dingen eten en dat wil je niet (kost veel voer en ze worden selectief).

Het is niet zielig om niet bij te voeren voor het op is, ze eten het uiteindelijk altijd op.

quote:
En hoe pak ik ze op? :D
Als ze nog klein zijn dan leid ik ze met 1 hand af en pak ze met de andere hand op.
pi_117388789
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 september 2012 14:32 schreef summer2bird het volgende:
Oei, ze zijn nu aan het vechten/stoeien?
Ze lagen even op elkaar en waren even zich groot aan het maken tegenover de ander.
Zonder gepiep en gebijt, maar ze zijn nu weer de boel aan het verkennen.
Ja, dat vechten en stoeien hoort erbij. Soms is het spelen, soms de rangorde bepalen.
Bij rittens is het vrijwel altijd spelen.

Ziet er soms heftig uit maar zolang er geen bloed bij vloeit en niet 1 rat de andere de hele tijd blijft lastig vallen hoef je niet in te grijpen. Een plukje haar kan daar ook bij horen.

Soms staan ze tegenoverelkaar in een soort van box-houding en staren ze elkaar een minuut lang aan om vervolgens weer verder te "knokken".

Ze rollen hier soms ook nog de hele kooi door en door de piepjes lijkt het erger dan het is.
pi_117388899
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 september 2012 14:29 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Ze zijn geen rittens meer, zijn al een half jaar :D
Dan is het rangorde bepalen denk ik.
Als ze elkaar gewend zijn (dus voorheen al samen in een kooi zaten) dan is dat meestal snel bepaald.
Bij ratten die elkaar net ontmoeten kan het wel een paar dagen wat onrustig zijn, zo nu en dan.

Mocht je overigens "bloed" rond de neus of ogen zien dan is dit meestal porfyrine, een rood-bruine vloeistof die ratjes vooral afgeven als ze ziek of gestrest zijn, zoals bij een introductie of een nieuwe woning of baasje. Dit is "normaal".

Ratjes hebben gevoelige luchtwegen dus gebruik geen zaagsel, hooi of stro in de kooi.

Mocht je een keer een ratje hebben die met een schuin kopje loopt, dan is dat meestal een middenoorontsteking. Ga dan direct naar de dierenarts voor een kuurtje antibiotica (minimaal een week). Lang wachten is dan dodelijk voor een ratje.
Ik geef meestal "enrofloxoral drops" met een klein spuitje (ik meng het met een paar drupjes limonade of roosvicee voor de smaak).

In het begin nam ik ratjes met een abces of ontsteking altijd mee naar de dierenarts, nu haal ik gelijk een kuurtje op. Scheelt geld en vaak zit de dierenarts er ook naast met de diagnose (zag al eens een abces voor een tumor aan).

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 29-09-2012 14:48:37 ]
pi_117389946
Dit waren jullie niet hoop ik? :D

(zie Vrijdag 28 september 2012 - Stegeren: ontsnapt ratje leidt tot zware aanrijding op de N36)

http://www.kilroynews.net/latestnews.htm
pi_117390125
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 15:17 schreef MaGNeT het volgende:
Dit waren jullie niet hoop ik? :D

(zie Vrijdag 28 september 2012 - Stegeren: ontsnapt ratje leidt tot zware aanrijding op de N36)

http://www.kilroynews.net/latestnews.htm
Nee :D
Bedankt voor je info!
Twiddel
pi_117390243
Ik heb trouwens zo'n kooi:

Ze zijn nu druk bezig om zoveel mogenlijk te verplaatsen, de poepbakjes moeten allemaal naar beneden geschopt worden, het hooi wordt uit de kooi geschopt :') :D

Tadaa :@
Twiddel
pi_117391165
Ik raad het gebruik van hooi af, daar zit teveel stof in, dat is slecht voor de ratjes hun luchtwegen.
Leuke kooi heb je!
Zijn de verdiepingen van tralies gemaakt? Hier kan je fleece of andere stof overheen spannen, is wat aangenamer voor de ratten pootjes.

Langzaam aan je ratjes aan je hand laten wennen, je hand in de kooi doen. En ook aan je stem laten wennen, je kan ze hun naam leren herkennen en commandos geven he?

Schouderzitten is ook leuk, elke keer terug zetten en prijzen als ze het goed doen, snoepje of stukje voer geven.
You can make it ?
pi_117393929
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 15:55 schreef Dandilion het volgende:
Ik raad het gebruik van hooi af, daar zit teveel stof in, dat is slecht voor de ratjes hun luchtwegen.
Leuke kooi heb je!
Zijn de verdiepingen van tralies gemaakt? Hier kan je fleece of andere stof overheen spannen, is wat aangenamer voor de ratten pootjes.

Langzaam aan je ratjes aan je hand laten wennen, je hand in de kooi doen. En ook aan je stem laten wennen, je kan ze hun naam leren herkennen en commandos geven he?

Schouderzitten is ook leuk, elke keer terug zetten en prijzen als ze het goed doen, snoepje of stukje voer geven.
Goed idee zeg!
Ik zal volgende week eens naar de stoffenwinkel gaan.

Ik heb trouwens speciaal stro, waar volgens de verpakking, haast geen stof inzit.
Ze zijn nu eindelijk klaar met hok verkennen. Nu ligt er een in het hang-ei te slapen, die ander is druk zichzelf te wassen :)
Twiddel
pi_117418536
Ja de sputnik ( hang ei ) is een leuk ding, helaas te klein en te slap voor mijn jongens. Ding viel zo naar beneden... Nu staat er een op de grond, ze gaan er niet meer in. Dus eigenlijk hebben ze er niks aan. Miskoop van het jaar.
You can make it ?
pi_117418564
Je kan ook fleece sjaal of oude handdoeken gebruiken voor de tralie planken en handmatjes.
You can make it ?
pi_117418812
Ik heb er net 4 grote washandjes ingedaan en 1 handdoek.
Dit is toch wel heel interessant :D
Voordeel is dat ik in een instelling woon, dus die dingen zijn erg makkelijk te jatten O-)

Vanmorgen heb ik er een gekookt eitje in de kooi gestopt.
Yoshi begon er verwoed aan er knagen, begon te knarsetanden en begon dat ei van alle verdiepingen af te gooien.
Na een tijdje heb ik maar een deuk gemaakt in het ei en het voor de neus van Pinky gelegd.
Die begon er een beetje aan te knabbelen.

Maar toen had Yoshi door dat het ei op de bovenste verdieping was gelegd, en die bracht het weer naar de onderste bak :') :D

Toen hebben de heren het ei half opgegeten en toen was het niet meer interessant.

Die handdoek is nu wel mega interessant :D
Twiddel
pi_117466311
Goedendag.
Ik heb net de kooi verbouwd.
Een etage weggehaald zodat de onderste etage wat ruimer werd.
Ik heb "meubeltjes" verplaatst en om de afstand tussen de onderbak en de nieuwe 1e etage bereikbaar te maken heb ik een papagaaienladder erin gezet.

Zo'n geval.

De heren snapte er eerst helemaal niks van.
Toen heb ik ze in de onderbak gezet en Pumba liep met succes naar de 1e etage.
Timon snapt er nog niks van en loopt in de bodembak rond te dwalen.
Komt vanzelf wel denk ik.
Als hij honger krijgt, want de voerbak staat op de bovenste etage :D
Twiddel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')