De beste speeltjes zijn lege brinta-doosjes, dik stuk touw als loopkoord, groot loopwiel (alhoewel maar 2 van de 5 bij mij het snappen), broekspijp van oude spijkerbroek opgehangen als tunnel, hangmat van een oude handdoek,etc.quote:Op zaterdag 29 september 2012 10:25 schreef summer2bird het volgende:
Spannend!
Vandaag rattendag!
Zometeen naar de Welkoop, hopelijk hebben ze daar ook kooien ervoor.
Dan bovembedekking, voer, speeltjes, huisjes, kopen.
Dan de ratjes halen, alles snel installeren en dan mogen ze in de nieuwe kooi spelen!
Jaquote:
veel plezier met je ratjes! heb je mannetjes of vrouwtjes?quote:Op zaterdag 29 september 2012 10:25 schreef summer2bird het volgende:
Spannend!
Vandaag rattendag!
Zometeen naar de Welkoop, hopelijk hebben ze daar ook kooien ervoor.
Dan bovembedekking, voer, speeltjes, huisjes, kopen.
Dan de ratjes halen, alles snel installeren en dan mogen ze in de nieuwe kooi spelen!
2 mannetjes!quote:Op zaterdag 29 september 2012 13:57 schreef Dandilion het volgende:
[..]
veel plezier met je ratjes! heb je mannetjes of vrouwtjes?
Dat bijten van rittens herken ik wel, zolang ze niet doorbijten is het alleen proeven of waarschuwen (angst).quote:Op zaterdag 29 september 2012 14:17 schreef summer2bird het volgende:
[..]
2 mannetjes!
Ze staan nu met hok en al in de kamer.
1 beet mij toenstraks nogal onbenullig hard, maar dat bleef bij 1 keer.
Ze zijn geen rittens meer, zijn al een half jaarquote:Op zaterdag 29 september 2012 14:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat bijten van rittens herken ik wel, zolang ze niet doorbijten is het alleen proeven of waarschuwen (angst).
Forceer niets, laat ze eerst aan de kooi wennen en ga er dan eens bijzitten, geen plotse bewegingen.
Als ze naar je toekomen, maak dan voorzichtig de kooideur open en meestal gaan ze dan wel op het randje zitten.
Heb je al een oude, ruime trui gevonden die stuk mag? Trek die aan en laat ze er lekker op en in kruipen. Vaak gaan ze in een mouw slapen.
Heb hier soms wel uren zitten FOK!'en met een ritten in m'n mouw
Inburgeren?quote:Op zaterdag 29 september 2012 14:25 schreef summer2bird het volgende:
Nog even een vraagje:
hoe moet ik mijn ratten nu inburgeren?
Ik zou ze eerst even laten rondrennen door de kooi. Ze gaan alles ontdekken en als ze moe zijn slapen. Je kan wel bij de kooi blijven zitten en rustig toekijken, dan wennen ze aan je.quote:Ze zijn druk alles aan het onderzoeken, maar is het nu beter om er even af te blijven, moet ik ze juist nu aandacht geven?
Als je de kooi open hebt en ze komen naar de opening toe (kan even duren), hou dan voorzichtig je vuist (knokkels) naar ze toe zodat ze kunnen snuffelen. Goed bijten in knokkels lukt niet dus mocht je een paar boefjes hebben dan loop je weinig risico. Forceer niets, laat ze hun gang gaan.quote:Ze deinzen ook ietsjes terug voor mijn hand, hoe pak ik dit aan?
Plankjes maak ik 3x per week schoon, hangmatjes ververs ik 2x per week (uitwassen op 60 graden en met weinig wasmiddel ivm geur).quote:Hoevaak moet de kooi schoon?
Ik voer ze rattenvoer (de merken Reggie Rat, Xtra Vital, Supreme Science Selective door elkaar gemengd) in een bakje dat aan de kooi hangt. Ze krijgen weer nieuw zodra het voor 90% op is. De zwarte staafjes laten ze altijd liggen.quote:Hoevaak vers voedsel?
Als ze nog klein zijn dan leid ik ze met 1 hand af en pak ze met de andere hand op.quote:En hoe pak ik ze op?
Ja, dat vechten en stoeien hoort erbij. Soms is het spelen, soms de rangorde bepalen.quote:Op zaterdag 29 september 2012 14:32 schreef summer2bird het volgende:
Oei, ze zijn nu aan het vechten/stoeien?
Ze lagen even op elkaar en waren even zich groot aan het maken tegenover de ander.
Zonder gepiep en gebijt, maar ze zijn nu weer de boel aan het verkennen.
Dan is het rangorde bepalen denk ik.quote:Op zaterdag 29 september 2012 14:29 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ze zijn geen rittens meer, zijn al een half jaar
Neequote:Op zaterdag 29 september 2012 15:17 schreef MaGNeT het volgende:
Dit waren jullie niet hoop ik?
(zie Vrijdag 28 september 2012 - Stegeren: ontsnapt ratje leidt tot zware aanrijding op de N36)
http://www.kilroynews.net/latestnews.htm
Goed idee zeg!quote:Op zaterdag 29 september 2012 15:55 schreef Dandilion het volgende:
Ik raad het gebruik van hooi af, daar zit teveel stof in, dat is slecht voor de ratjes hun luchtwegen.
Leuke kooi heb je!
Zijn de verdiepingen van tralies gemaakt? Hier kan je fleece of andere stof overheen spannen, is wat aangenamer voor de ratten pootjes.
Langzaam aan je ratjes aan je hand laten wennen, je hand in de kooi doen. En ook aan je stem laten wennen, je kan ze hun naam leren herkennen en commandos geven he?
Schouderzitten is ook leuk, elke keer terug zetten en prijzen als ze het goed doen, snoepje of stukje voer geven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |