abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94693733
Hoi,

Gisteren is tijdens een potje voetbal m'n knieschijf uit de kom gechoten. (patella luxatie, of zoiets)
En dat doet godverdomme pijn. :')

Anyway, na 20/25 minuten schoot hij weer terug, en heb bij het ziekenhuis foto's laten maken. Eerst werd mij verteld dat ik alleen met krukken moest lopen voor en week, en daarna weer verder kon. Maar nadat een dokter die foto's had bekeken heb gips over m'n hele been gekregen en moet ik dat waarschijnlijk 6 weken houden.

Nu heb ik dus niet te horen gekregen waarom dat is, en of er misschien iets gescheurd is ofzo..
Morgen ga ik even bellen, maar misschien konden jullie (alvast) wat meer vertellen hierover. (Ervaringen/tips?)

Thanks. :*

[ Bericht 0% gewijzigd door Witbaard op 27-03-2011 22:57:23 ]
Arr
pi_94693823
Ik heb het ook gehad. Het is om rust te houden, zodat uitgerekte banden en spieren weer normaal kunnen worden.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_94694307
Zelf toevallig ook tijdens voetbal geblesseerd geraakt maar dan door een volle trap tegen me schenen die overigens niet zo bedoelt was... en dan jah, een flinke kneuzing, en ik maar verder voetballen met me domme kop waardoor ik nu nog maar is een spier heb overbelast ook... Even een weekje rust dan maar...

Maar die 6 weken dat is wel heel erg! Heb heel lang geleden, op m'n 5e mijn linkerbeen gebroken, moest ook 6 weken in het gips. En dan ben je 5 weet je wel...
  zondag 27 maart 2011 @ 22:59:59 #4
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_94694334
Je knie kan niet echt uit de kom schieten, omdat het niet een gewricht is zoals schouder of heup, waar het ene bot eindigt in een kogel, die in een kom-vormige plaats op het andere bot draait.

Patella is knieschijf, luxatie geeft aan dat die los is geraakt, is gaan zwerven, wat komt doordat de pezen tussen boven- en onderbeen opgerekt zijn, zover dat ze niet meer terugveren naar hun normale vorm. Ja, dat is heel pijnlijk, totdat die knieschijf weer terug is waar hij hoort (gelukkig voor je ging dat uiteindelijk), en die pezen moeten de tijd krijgen om weer hun normale lengte en elasticiteit terug te krijgen.

Het zou kunnen zijn dat er wat ingescheurd is, maar als een van de pezen of banden afgescheurd zou zijn, dan was je geopereerd, dat herstelt niet zonder ingreep.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_94694336
quote:
3s.gif Op zondag 27 maart 2011 22:50 schreef papernote het volgende:
Ik heb het ook gehad. Het is om rust te houden, zodat uitgerekte banden en spieren weer normaal kunnen worden.
Ah oké, meteen weer een beetje gerustgesteld. :$
Arr
pi_94694386
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 22:59 schreef mvdejong het volgende:
Je knie kan niet echt uit de kom schieten, omdat het niet een gewricht is zoals schouder of heup, waar het ene bot eindigt in een kogel, die in een kom-vormige plaats op het andere bot draait.

Patella is knieschijf, luxatie geeft aan dat die los is geraakt, is gaan zwerven, wat komt doordat de pezen tussen boven- en onderbeen opgerekt zijn, zover dat ze niet meer terugveren naar hun normale vorm. Ja, dat is heel pijnlijk, totdat die knieschijf weer terug is waar hij hoort (gelukkig voor je ging dat uiteindelijk), en die pezen moeten de tijd krijgen om weer hun normale lengte en elasticiteit terug te krijgen.

Het zou kunnen zijn dat er wat ingescheurd is, maar als een van de pezen of banden afgescheurd zou zijn, dan was je geopereerd, dat herstelt niet zonder ingreep.
Thanks, erg duidelijk. _O_
(OP beetje gefixed nu, kan alleen TT niet aanpassen. :9)
Arr
  maandag 28 maart 2011 @ 11:34:13 #7
78498 classpc
I don't like change
pi_94706941
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 23:01 schreef Witbaard het volgende:

[..]

Thanks, erg duidelijk. _O_
(OP beetje gefixed nu, kan alleen TT niet aanpassen. :9)
Hoeft ook niet, in de volksmond is het gewoon je knie uit de kom.

Daar staat standaard 6 weken voor, zodat je pezen en kunnen genezen. Je pezen zijn nu wat uitgerekt omdat je knie dus uit de kom is geweest. Die moeten weer genezen zodat ze weer hun normale lengte hebben. Anders kan je knie er zo weer uit schieten.

Ik zie trouwens dat dit al eerder gezegd is, toch nog even mijn bijdrage.
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
pi_94711338
Als je weer uit het gips bent moet je veel gaan fietsen. En dan het liefst niet in een te zwaar verzet. Door veel fietsen worden je bovenbeenspieren sterker, maar ook je banden in je knieen. Ik heb zelf een gescheurde kruisband en door veel krachttraining met mn benen te doen heb ik eigenlijk nooit last van mijn knieen. Voetbal is wel een slechte sport voor je knieen btw.. Veel korte draaibewegingen en dan heb ik het nog niet eens over slidings..
  maandag 28 maart 2011 @ 14:04:20 #9
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_94712393
Ook een hele goede training na dit soort blessures : zwemmen. Dat geeft veel beweging met minimale echte belasting.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_94712547
Nooit gehad, maar ik lijd me je mee vanwege het gips gebeuren. :{
En dan zit bij mij het gips maar tot onder mijn knie.
Sterkte!
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_94717787
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 14:04 schreef mvdejong het volgende:
Ook een hele goede training na dit soort blessures : zwemmen. Dat geeft veel beweging met minimale echte belasting.
Ik vond zwemmen echt onwijs kut toen ik dit gehad had. Steeds weer dat gevoel alsof je knieschijf eruit wil schieten. Volgens mij is het ook een hele slechte oefening bij zoiets.

Wat ik van de fysiotherapie hoorde was dat ik zoveel mogelijk mijn knie in één lijn met m'n heup en voet moet houden en ook niet teveel draaien. Bij zwemmen gaat dat juist niet (schoolslag).
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_94722509
Ik heb ook een patella luxatie gehad aantal jaren terug en ook 6 weken gips gehad. Dit idd om spieren/pezen rust te geven, mijne waren gerafeld, dus niet doorgescheurd. Daarna maanden fysio gehad, en zwemmen werd mij ten strengste afgeraden!! succes ermee
pi_95745207
Ik zit nu ook in het gips maar als het goed is ben ik daar over een week alweer vanaf. Dan mag ik het als het goed is met een brace doen.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  woensdag 20 april 2011 @ 00:59:55 #14
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_95746782
Bij de meeste verwondingen geldt: bewegen maar niet belasten.

Zwemmen zou bij de juiste bewegingen dus een goede oefening zijn, maar de kans dat je de verkeerde beweging maakt is waarschijnlijk zo groot dat het afgeraden wordt.
Fietsen is dan een betere oplossing, omdat je niet je eigen gewicht hoeft te dragen.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_95766240
Ik heb dit denk ik zoiezo wel 1x in de maand, ik heb het geluk dat die er altijd weer gelijk inschiet gelukkig, bij mij gebeurt het meestal als ik me knie verkeerd draai of iets zwaars met me voet wegduw van de fysio moest ik idd gaan fietsen en thuis gewoon je been strekken en je knieschijf naar boven bewegen met je spieren zodat je banden sterker worden het is wel echt irritant want het doet verdomde zeer

Groetjes
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')