abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94623888
Goedenavond beste fokkers, ik zit met n probleempje.
(ik waarschuw maar alvast, ik ben een beetje een noob op dit gebied)

Ik heb een cd-rom gedownload, wat dus een iso bestand is.
Als ik op dat bestand klik opent osx een map, met al die bestandjes in dat iso bestand, ofzo.
Nou wil ik natuurlijk dat hij dat bestand opent als cd-rom, en niet als een map.

Ik heb het 1 en ander gegoogled, en waar ik op uitkwam was
A. dat op een macbook een schijfhulpprogramma zit (heb ik wat mee geklooid ook), en daarmee zou hij die iso file wel automatisch goed moeten openen ofzo iets? Maar hij herkent mn iso wel als een schijf, maar als ik dubbelklik op die iso krijg ik dus nog steeds die map die opent.
B. Dat ik een virtual drive moet installeren voor op mn mac, en m daarmee moet openen ofzo?

Kan iemand mij vertellen wat ik het beste kan doen, en hoe?
Bij voorbaat dank :)
  vrijdag 25 maart 2011 @ 23:56:47 #2
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94624700
Applications / Utilities / Disc Utility

en dan File -> Mount image
pi_94625204
Even voor de zekerheid hoor,
in het nederlands dus

Programma's/hulpprogramma's/schijfhulpprogramma toch,
en dan Archief--> open schijfkopie?

want dan krijg ik dus alsnog die map met shit.
pi_94625285
Als het goed is wordt je *.iso automatisch gemount. In je linkerkolom en op je bureaublad zie je hem dan ook als schijf staan. En ja, dat toont hij als een 'map', maar feitelijk is het gewoon een virtuele drive.
pi_94625343
Hmm, maar hoe open ik m dan zodat hij als cd-rom werkt?
Er staan wel .exe bestanden in, SETUP.EXE bijvoorbeeld,
kan ik er dan überhaupt wel iets mee op mn mac?
  zaterdag 26 maart 2011 @ 00:13:18 #6
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94625406
Om welk programma gaat het?

.exe kan niet op mac standaard, wel bijvoorbeeld met virtual pc
  zaterdag 26 maart 2011 @ 00:14:32 #7
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_94625464
quote:
1s.gif
Op zaterdag 26 maart 2011 00:11 schreef Maggi. het volgende:
Hmm, maar hoe open ik m dan zodat hij als cd-rom werkt?
Er staan wel .exe bestanden in, SETUP.EXE bijvoorbeeld,
kan ik er dan überhaupt wel iets mee op mn mac?
Setup.exe gaat in andere besturingssystemen dan Windows natuurlijk niet werken :')
pi_94625490
Andere vraag: wat voor software wil je eigenlijk gaan installeren en waarom? Misschien dat dat beter helpt :)

Windows-executables kun je inderdaad niet native draaien op OSX maar bijvoorbeeld Windows-gaming gaat prima in Boot Camp. Is het een programma als Office kun je bijvoorbeeld kijken naar Parallel's Desktop (of voor de nog simpelere programma's: CrossOver For Mac). De laatste is een WINE-variant en een stuk sneller als Parallel's, maar werkt niet met elk softwarepakket.
pi_94626251
Ja het is n cd-rom voor mn studie, dynamic human heet het.. En die leraar zet dat leuk op blackboard zo van, ja installeer het maar en als je een mac hebt, heb je pech :') nouja.

Maar ik snap het nog steeds niet helemaal.. Als ik die iso file 'open', krijg ik dus een map met allemaal shit, gewoon de inhoud van die cd-rom neem ik aan (.exe, .bmp, .bin, .ico, .cab, .dll, enz.) Een iso file kan je dus alleen openen op een mac als er geen .exe bestanden in die iso file zitten?
pi_94626499
Een *.ISO kun je sowieso wel openen, maar in jouw geval kun je er niets mee. Die software is alleen ontwikkeld voor Windows en als OS X gebruiker heb je inderdaad 'pech', normaal gezien.

Wat je wel kan doen is op www.codeweavers.com een gratis proefversie downloaden van CrossOver for Mac. Dan kun je Windows 'emuleren', met andere woorden: Windows-programma's draaien op je Mac. Het werkt alleen niet met alles, dus eerst proberen voordat je het aanschaft!

Mocht het niet werken is er nog Parallel's Desktop 6. Dit is geen emulator maar een virtuele machine. Met andere woorden, je draait Windows op je Mac. Alles werkt hiermee, nadeel is alleen wel dat je een Windows-licentie nodig hebt.

Het derde en laatste alternatief is Boot Camp. Dit zit sowieso al in je Mac. Hiermee kan je Windows 'gewoon' installeren en kan je tijdens het opstarten kiezen of je Windows of Mac OSX wilt starten. Dit werkt ook met alles en is sneller als Parallel's, maar ik vind het niets. Je moet namelijk telkens opnieuw opstarten als je wil wisselen tussen Windows en Mac.

CrossOver blijft naar mijn mening het ideaalst, maar niet alles draait er op. Alternatief is Parallel's en voor zware software zoals games Boot Camp pakken.
pi_94626549
Oh en by the way, een ISO zelf is verder niets dan een virtuele CD of DVD. Je kan altijd wel een ISO openen, net als dat je ook elke CD in je Mac kan stouwen. Of je met de software die erop/erin zit mee kan werken is iets anders.
pi_94627778
quote:
2s.gif
Op zaterdag 26 maart 2011 00:43 schreef Arguru het volgende:
Oh en by the way, een ISO zelf is verder niets dan een virtuele CD of DVD. Je kan altijd wel een ISO openen, net als dat je ook elke CD in je Mac kan stouwen. Of je met de software die erop/erin zit mee kan werken is iets anders.
Maar sommige iso's vereisen weer CD Emulatie
pi_94627803
Je moet ´m dan ergens heenslepen.
  zondag 27 maart 2011 @ 17:04:08 #14
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_94677823
quote:
18s.gif
Op vrijdag 25 maart 2011 23:37 schreef Maggi. het volgende:
Nou wil ik natuurlijk dat hij dat bestand opent als cd-rom, en niet als een map.
Dat doet 'ie al. Je kunt alleen niets met de content van de iso, da's iets anders.
Ik ga naar huis.
  zondag 27 maart 2011 @ 18:02:39 #15
230788 n8n
Pragmatisch
pi_94679839
Die map geeft de inhoud van de iso weer op dezelfde manier als een cd-rom doet. Het enige verschil is dat de drager je harde schijf is
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_94680733
Euh TS welke versie van Dynamic Human moet je hebben, want de oudere versies zijn in elk geval gewoon multi en werken prima op OS X en windows. (ik ga ervan uit dat je dat anatomy gedoe hebt)

Verder isos mounten is gewoon rightclick > mount on desktop

Maar als je school nog meer .exe spul gaat aanbieden, kun je het beste een kleine partitie maken en daar windows opzetten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop